اپیدمی کرونا نابرابری‌های اجتماعی را ملموس تر کرد

  سه شنبه، 11 آذر 1399 ID  کد خبر 118498
اپیدمی کرونا نابرابری‌های اجتماعی را ملموس تر کرد
ساعد نیوز: استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان با تاکید براینکه اپیدمی کرونا نابرابری‌های اجتماعی را ملموس تر کرد و فاصله غنی و فقیر را با وضوح بیشتری به ما نشان داد، گفت: نابرابری‌های اجتماعی در حوزه سلامت، آموزش و نظام طبقاتی که در این دوران ملموس تر شده را نباید منفی تلقی کنیم، بلکه باید با نگاه مثبت در عادلانه تر کردن این نظامات بکوشیم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا: دکتر وحید قاسمی، در وبینار تعیین گرهای اجتماعی کووید۱۹ که امروز (سه شنبه_۱۱ آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: اگر از آمار مرگ و میر کرونا به راحتی بگذریم واقعیات جامعه از بین می رود و عادی سازی آن برای مردم می تواند گمراه کننده باشد، چون هرکدام از افرادی که روزانه در آمار مرگ و میر به حساب می آیند فقط یک عدد نیستند، بلکه هرکدام یک کنشگر اجتماعی بودند.

وی با اشاره به اینکه آمار مربوط به تست های تایید شده کرونا خیلی آمار مطمئنی نیست که براساس آن بتوانیم نتیجه گیری و تصمیم گیری کنیم، تصریح کرد: ولی اگر فرض کنیم آمار مرگ و میر همه کشورها واقعی است می توانیم از این آمار و اطلاعات بهره بیشتری ببریم.

استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه به طور کلی به لحاظ علمی در رابطه با تعیین کنندگان اجتماعی پاندمی کرونا می توانیم از دو مسیر حرکت کنیم، گفت: یکی مسیر سخت گیرانه است و یکی مسیر سهل گیرانه. اگر بخواهیم تعیین کنندگان پاندمی را به گزاره های قابل دفاع به لحاظ علمی ببریم، یعنی در این حوزه بتوانیم به تئوری دست پیدا کنیم به داده های جامع و آمارهای دقیق و جزئی نیاز داریم، به خصوص آمار دقیق و جزئی در رابطه با مرگ و میرها، درحالی که این آمارها در دسترس ما نیست، ضمن اینکه آمار تک تک فوت شدگان و ویژگی های آنها به لحاظ متغیرهای اجتماعی و فرهنگی را نداریم، یعنی هرچند این آمارها وجود دارد، ولی در دسترس پژوهشگران نیست.

وی ادامه داد: بنابراین امکان اینکه با رویکرد سخت گیرانه بتوانیم تحلیل کنیم وجود ندارد، درحالی که رویکرد سهل گیرانه می تواند ما را به این سمت ببرد که مجموعه ای از فرضیه ها طرح شود و باتوجه به اطلاعات و داده هایی که در دست داریم می توانیم فرضیه هایی تعریف کنیم که قابل اعتنا هستند، اما اینکه با چه شدت و قوتی تایید شوند هنوز برای ما مشخص نیست.

قاسمی با تاکید براینکه خیرهای اولیه در مباحث مربوط به عدالت اجتماعی حائز اهمیت فراوان است، تصریح کرد: نگاه منصفانه به عدالت اجتماعی از چند اصل پیروی می کند؛ یکی از این اصول عنوان می کند خیرهای اولیه برای مردم یک جامعه باید به گونه ای برابر توزیع شود. خیلی مواقع می گوییم معنای عدالت برابری نیست اما این جمله تا حدی درست است و در بسیاری از مواقع معنای عدالت اجتماعی، برابری است، به این صورت که گروه های مختلف اجتماعی صرف نظر از اینکه درچه طبقه اجتماعی، چه خانواده ای و با چه وضعیت اقتصادی و فرهنگی به دنیا آمده اند و تمامی افراد صرف نظر از گرایشات و باورها باید دسترسی برابر به خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و اقتصادی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه توزیع منصفانه خیرهای اولیه ملاک کلیدی برای این است که بفهمیم یک جامعه تا چه حد عادلانه است، افزود: همه گیری کرونا فاصله غنی و فقیر را با وضوح بیشتری به ما نشان داد، درحالی که اگر می خواهیم شهروندانی فعال داشته باشیم که حس تعلق به جامعه بسیار قوی داشته باشند و در بحران ها همه کمک و مشارکت کنند باید خیرهای اولیه به خصوص زیرساخت های سلامت و آموزش را برای همه مردم جامعه یکسان فراهم کنیم.

وی یکی از اشتباهات راهبردی جامعه ما را خصوصی سازی در دو حوزه سلامت و تحصیلات دانست و گفت: به طور ضمنی کسی که پول بیشتری دارد دسترسی بیشتری به امکانات بهداشتی و آموزشی دارد. این اشتباه راهبردی مهمترین موضوعی است که پدافند غیرعامل کشور باید به آن توجه کند.

قاسمی بیان کرد: جهان پیرامون ما به طبقه بالا و زیرین تقسیم شده و اینکه فرد در طبقه زیرین به دنیا بیایید تا اینکه در یک منطقه بالا، سرنوشت فرد را تغییر می دهد، اما هرچه از این موضوع دور شویم به سرنوشت عادلانه تری می رسیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه واژه تعیین گر به لحاظ علمی به این مفهوم است که ببینیم چه عواملی باعث می شود یک پدیده اجتماعی در گروه هایی از جامعه عمومیت بیشتر و در گروه هایی عمومیت کمتر پیدا کند، تصریح کرد: هر پدیده اجتماعی پیامدهای مختلفی دارد ولی گروه های اجتماعی نیز براین موضوع تاثیر می گذارد. اپیدمی کرونا نیز تفاوت طبقاتی را واضح تر کرده و مجددا تضاد طبقاتی ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد در ۲۰۱۹ موضوع اصلی نابرابری اجتماعی را مورد توجه قرار داد، ادامه داد: در گزارش سازمان ملل نشان داده شد مهمترین دغدغه مردم بیکاری، فقر و نابرابری، فساد و جرم و خشونت است، این ۴ موضوع کلیدی در کشورهایی بوده که جنبش اجتماعی در آنها اتفاق افتاده است، اما کووید باعث شد به طور موقت موضوع سلامت اولویت اول شود، برای همین جنبش های اجتماعی که به صورت خیابانی ظهور و بروز می کردند کمرنگ شده است.

استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان با تاکید براینکه به دلیل اپیدمی کرونا موضوعات کلیدی موقتا اولویت خود را از دست دادند، اظهار کرد: روزی که واکسن این بیماری در دسترس عموم قرار گیرد جنبش های اجتماعی دوباره با قدرت بیش از گذشته ظهور خواهد کرد، چون الان نهفته شده و مثل یک فنر جمع شده اند، درحالی که نه تنها فقر و نابرابری و فساد از میان نرفته، بلکه در اپیدمی واضح تر و شفاف تر شده است، بنابراین از هم اکنون باید به فکر باشیم با بهبود وضعیت متغیرهایی مثل فقر و نابرابری از جنبش های اجتماعی در آینده جلوگیری کنیم.

قاسمی با بیان اینکه اپیدمی کرونا نابرابری های اجتماعی را در حوزه سلامت، آموزش و نظام طبقاتی ملموس تر کرد، تاکید کرد: نابرابری هایی که ملموس شده را نباید منفی تلقی کنیم، بلکه باید نگاهی مثبت داشته و در عادلانه تر کردن این نظامات بکوشیم.

وی با بیان اینکه هنوز تعیین کنندگان اجتماعی در حد فرضیه باقی مانده است، توضیح داد: آنچه ۶۰ سال سابقه دارد تعیین کنندگان اجتماعی سلامت است که کمیسیون مستقلی در سازمان بهداشت جهانی آن را پیگیری می کند و به این نتیجه رسیده که در ۵ حوزه باید به این تعیین کنندگان بپردازیم؛ تحصیلات، ثبات اقتصادی، محیط، مراقبت های بهداشتی و زمینه های اجتماعی و فرهنگی.

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر تا حد زیادی در رابطه با تعیین کننده ها آمار و اطلاعات داریم اما آمار و اطلاعاتی که در روابطه با کووید۱۹ در دسترس ماست عمدتا شامل این است که چه تعداد افراد شناسایی شده و چه تعداد مرگ و میر داشته ایم، افزود: تعداد فوت بیماران بیشتر قابل اطمینان و با واقعیت نزدیک است، بنابراین برای بررسی رابطه تعیین کننده ها و کووید، یکی از شاخص های خوب شاخص فلاکت است که ترکیبی از بیکاری و تورم است و براساس آن می توان وضعیت اقتصادی کشور را ارزیابی کرد .

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که می توان انجام داد مقایسه وضعیت بهترین و بدترین کشورها از نظر شاخص فلاکت و مقایسه میزان مرگ و میر بر اثر کووید است. این مقایسه نشان می دهد کشورهایی که شاخص فلاکت بدتری داشته اند مرگ و میر بیشتری داشته اند و آنها که شاخص فلاکت بهتری داشته اند مرگ و میر پایین تری داشته اند، این روابط اتفاقی نیست و بخش زیادی از آن قابل تبیین است.

این استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه آمار مرگ و میر در ثروتمندترین کشورهای جهان براساس شاخص های سرانه، نشان می دهد فقط ثروتمند بودن کافی نیست، بیان کرد: در رابطه با بیماری کووید برخی کشورها با اینکه شاخص حکمرانی خوبی داشتند، اما مرگ و میر قابل توجهی داشته اند، درحالی که حکمرانی و معیارهای آن مثل حاکمیت قانون و کنترل فساد مهمترین و کلیدی ترین موضوع به لحاظ زیرساخت یک جامعه است با این وجود در برخی موارد به آمار و اطلاعات می توان تردید کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم