دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

ارمغان سفر رئیسی به سرزمین اژدها 

پنجشنبه، 27 بهمن 1401
کد خبر: 330687
ساعدنیوز: سفر رئیس جمهور کشورمان به چین در شرایط حساس اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاریخ کشورمان روی داده است. بسیاری از تحلیلگران به دستاوردهای این سفر خوشبین بوده و آن را زمینه ای برای ایجاد ظرفیت های جدید اقتصادی می دانند. دکتر قنادباشی تشریح می کند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر سید جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل ایران در گفتگو با خبرنگار ساعدنیوز درباره سفر مهم دکتر سید ابراهیم ریئسی رئیس جمهور کشورمان به چین و در تبیین ابعاد راهبردی روابط ایران و چین گفت: متأسفانه زمانی که بحث از راهبرد و روابط راهبردی به میان می آید، همه توجهات به سمت روابط نظامی می رود، در حالی که واقعیت مطلب چیز دیگری است. خود واژه استراتژی که ما از آن تعبیر به "راهبرد" می کنیم، از قرار معلوم ریشه در آراء متفکران چینی دارد. راهبرد در واقع به معنای یک برنامه کلان و کلی است چه در سطح یک سازمان چه در سطح یک کشور؛ بنابراین، نگاه آینده محور و کلان مشخصه یک نگاه راهبردی است، حال آنکه در مقابل، تاکتیک به طرح های مقطعی و کوتاه مدت اشاره دارد.

دکتر قنادباشی با اشاره به این که ایران و چین هر دو تصویری مشترک از آینده جهان دارند، افزود: ما و چین هر دو به وضعیت کنونی جهان اعتراض داریم و به دنبال چندجانبه گرایی هستیم. در تلاش هستیم تا سلطه آمریکا در دنیا کاهش یابد. ما خودمان را دارای قابلیت های بالایی برای تبدیل شدن به قطب جهانی در عرصه اقتصاد می دانیم. یقیناً رسیدن به این نقطه مستلزم توسعه روابط با کشورهای قدرتمندی مثل چین است. از جمله همکاری های راهبردی دو کشور می تواند عرصه فضایی و همکاری در ارسال انواع ماهواره های اکتشافی ، مخابراتی و پژوهشی باشد. همچنین در عرصه دریانوردی و بهره برداری از انواع معادن و مخاذنی که در اقیانوس ها قرار دارند و متعلق به همه کشورها هستند و همچنین همکاری های علمی و همکاری ها در عرصه محیط زیست و ...

امروز به خاطر شرایطی، نظام یک دست و یکپارچه شده است و همین موضوع باعث می شود که نهایت هماهنگی در پیگیری دستاوردهای این سفر وجود داشته باشد و انشالا برکات خوبی برای کشور به همراه آورد.

سفیر اسبق ایران در لیبی با یادآوری این نکته که چینی ها هرگز به دنبال استعمار و تجاوز به کشورهای دیگر نبودند، تصریح کرد: تاریخ 5 هزار ساله چین پر است از رنج های ملت چین در مقابل تجاوز کشورهای دیگر از جمله ژاپن و بریتانیا. چینی ها مثل ایران، تازیانه استعمار بریتانیا را لمس کردند. امروز هم چینی ها مقابل سلطه آمریکا ایستادگی کرده اند. بنابراین، ما با همین نقاط مشترک می توانیم روابط میان دو کشور را تعمیق کنیم. پیش از تحریم ها، غرب با وعده های توخالی به نوعی ما را وابسته خودش ساخته بود و وقتی این حلقه وصل قطع شد، زمینه ای ایجاد شد برای این که ما توانمندی های داخلی خودمان را بشناسیم و به دنبال تقویت آنها باشیم. امید که از خارج قطع شد، امیدی جدید در داخل متولد شد و ما به تولیدات داخلی مان امیدوار شدیم و روی آنها سرمایه گذاری کردیم.

این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: متأسفانه برخی روابط ایران و چین را در سطح عامیانه و غیرکارشناسی و با نظر به واردات جنس های بُنجل و به درد نخور تحلیل می کنند، در حالی که مسأله این نیست. این نگاهی غیرراهبردی است در حالی که نگاه راهبردی بر روی آینده اقتصادی جهان و دو کشور متمرکز است. این که ما می خواهیم به یکی از قطب های اقتصادی دنیا تبدیل شویم و یکی از لوازم این مسأله توسعه روابط با کشورهایی مانند چین است.

قنادباشی در پاسخ به سؤال خبرنگار ساعدنیوز درباره آینده تفاهم نامه های امضاء شده و نیز احتمال استنکاف شرکت های چینی از انعقاد قرارداد با ایران به دلیل تحریم های همه جانبه آمریکا بر علیه ایران گفت: سفرهای دیپلماتیک در سطح رئیس جمهور در کل جهان بر روی انعقاد قرارداد متمرکز نیست بلکه این سفرها نمادی از علاقمندی طرفین به توسعه روابط فیمابین دو کشور است. این که بلافاصله با سفر رئیس جمهور به چین، قراردادهایی میان دو کشور منعقد شود، غیرواقع بینانه است. طبیعتاً این سفر مقدمات چنین قراردادهایی را فراهم میکند. دو کشور نیاز به مطالعه شرایط دارند. در سطح روابط فردی هم این طور نیست که همان روز اول یک معامله نهایی شود. مسیری باید طی شود، چانه زنی هایی انجام شود و بررسی هایی صورت گیرد. ما دشمن مشترک و انگیزه های قوی برای همکاری داریم و همین موضوع آینده روشنی را برای توسعه روابط دو کشور ترسیم می کند.

این تحلیلگر مسائل ایران در تشریح بزرگترین دستاورد سفر آقای رئیسی به چین گفت: به نظر من، مهمترین دستاورد این سفر، ارسال یک پیام روشن به غربی ها است که علیرغم فشارهای همه جانبه بر ایران، این غرب است که متضرر می شود چرا که ایران شرکای جدیدی برای حرکت اقتصادی خودش پیدا می کند. سفر آقای رئیسی با سفر رؤسای جمهور پیشین به چین متفاوت است از این نظر که امروز به خاطر شرایطی، نظام یک دست و یکپارچه شده است و همین موضوع باعث می شود که نهایت هماهنگی در پیگیری دستاوردهای این سفر وجود داشته باشد و انشالا برکات خوبی برای کشور به همراه آورد.

** این مصاحبه توسط دکتر بیت الله ندرلو دبیر تحریریه ساعدنیوز انجام شده است.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
مراحل اکسپت مقاله
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC