دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی شهر ارزنجان 

یکشنبه، 02 آبان 1400
استان ارزنجان یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در شرق ناحیه آناتولی قرار دارد، با استان‌های تونج‌ایلی، بینگول،ارزروم، بایبورت، گوموش‌خانه، گره‌سون، سیواس و ملطیه همسایه است. مرکز این استان ارزنجان نام دارد.

اَرزَنجان (به کردی: Ezirgan) به (ترکی استانبولی:Erzincan)(ارمنی: Երզնկա Yerznka) نام یکی از شهرهای ترکیه است.این شهر در ۶۸۸ کیلومتری شرق آنکارا و در ۳۸۰ کیلومتری غرب مرز بازرگان در دشتی سرسبز و حاصلخیز واقع شده و مرکز استان ارزنجان ترکیه است. جمعیت ارزنجان در حدود ۱۰۰ هزار نفر است که اکثراً کردتبار همرا با اقلیتی از ترک استانبولی می باشد.از مناطق تفریحی پیرامون این شهر می توان مرکز اسکی آکبولوت، شهر سرسبز کمالیه، کانوسواری در کارانلیک بغاز و دهکده رفاهیه و آبشار گیروَلیک را نام برد.مناطق باستانی و تاریخی آن عبارتند از منطقه اورارتویی آلتین تپه در خاور ارزنجان با اشیاء کشف شده از سال های ۶۰۰ تا ۹۰۰ پیش از میلاد مسیح، منطقه تِرجان، آرامگاه ماماخاتون، با سردری از سنگ تراشیده شده و منقش مربوط به سدهٔ دوازدهم.یاقوت گوید بیشتر ارزنگان نامیده می شود. یاقوت آن را شهری نیکو و پرمایه معرفی نموده و در زمان وی بیشتر ساکنین آن ارامنه بوده و مسلمانان در اقلیت بوده اند و نوشیدن شراب در آنجا رایج و آشکار بوده است. حمدالله مستوفی می گوید《سلطان علاءالدین کیقباد سلجوقی تجدید عمارتش کرد و بارویش نیز به سنگ تراشیده برآورد و هوایش به غایت خوب است و آب فرات بر ظاهر آنجا می گذرد حاصلش غله و میوه و پنبه و انگور فراوان باشد》. ابن بطوطه که در سال ۷۳۳ از آنجا گذشته است گوید قسمت اعظم اهل آن شهر را ارامنه تشکیل می دهند و مسلمانان آنجا ترک زبانند، در حوالی آن شهر معدن مس وجود دارد و از آن انواع ظروف می سازند، بازارها از کالا پر است و پارچه های خوب در آن شهر می بافند.

جاذبه های گردشگری شهر ارزنجان

این شهر دارای اماکن زیبا و دیدنی است با ما همراه باشید تا جاذبه های دیدنی این شهر را به شما نشان دهیم.

آبشار های گورلویک

آبشار های گورلویک یکی از آبشارهای طبیعی در جنوب شرقی ارزنجان ترکیه است. کارخانه های دولتی هیدرولیک (DSI) در سال ۱۹۵۳ با استفاده از زیرش این آبشار به پایین دست یک نیروگاه برق آبی با توان ۳,۰۴۰ کیلو وات تولید کرده است. آبشار های گورلویک از یک پلت فرم تراورتن در یک حالت ناسازگار سقوط می کند.

پیست اسکی ارزنجان

پیست اسکی ارزنجان یک مکان ایده آل و خوب برای اسکی است که در مرکز شهر ارزنجان قرار دارد و شرایط اسکی ایمن و مناسبی را برای اسکی بازان فراهم کرده است. برای رفتن به بالای کوه می توان از ماشین کابلی استفاده کرد. در مرکز اسکی کوه ارگان رستوران و مکان استراحت های مختلف وجود دارد.

موزه تاریخ طبیعی علی دمیرسو

موزه تاریخ طبیعی علی دمیرسوی توسط پروفسور علی دمیرسوی از دانشگاه Hacettepe تاسیس شد. این موزه شامل مواد معدنی و سنگهای گوناگون، گیاهان و حیوانات تک سلولی، الیاف، اولین فرم زندگی در خاک است، برخی از بی مهرگان در فرمالدئید و الکل، هرباریم و حشرات در پانل ها، مارهای زهردار و خزندگان دیگر در فرمالدئید و الکل است. تعداد فسیل های گیاهی حدود ۸۰۰ و فسیل های حشره ی حدود ۲۰۰۰ است. یکی از آثار جدید موزه، اسکلت فیل از باغ وحش آنکارا است.

و در پایان...

این استان جمعیتی بالغ بر ۲۲۶ هزار نفر و مساحتی با ابعاد ۱۲ هزار کیلومتر مربع دارد. دین بیشتر مردم ارزنجان اسلام است که خود به دو مذهب شیعه و سنی تقسیم می شود. زبان مردم این استان ترکی است.استان ارزنجان مانند دیگر استان های ترکیه، تحت حکومت مرکزی اداره می شوند. نوع حکومت پارلمانی دموکراتیک است و از سه قوه جداگانه مقننه، مجریه و قضایی تشکیل می شود. در راس کشور رئیس جمهور قرار دارد و در راس حکومت نخست وزیر است. قوه ی مقننه توسط مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه توسط هیئت وزرا و قوه قضایی مستقل از مجلس و دولت اداره می شود.در دسامبر سال ۱۹۳۹، زلزله ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر شهر ارزنجان، مرکز استان را لرزاند. این زلزله بزرگ ترین زلزله ای بود که در قرن اخیر در کشور ترکیه اتفاق افتاد. در پایان آن سال حدود ۳۳ هزار نفر از جمعیت ارزنجان بر اثر زلزله و تعدادی سیل، جان باختند. میزان تلفات آن قدر زیاد بود که شهر قدیمی کاملا متروک و شهر جدید ارزنجان در فاصله کمی از مکان قبلی برپا شد.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)