اصابت ترکش اخبار آیفون به بازار موبایل ایران / آیفون 13 در یک هفته هفت میلیون گران شد

  جمعه، 11 خرداد 1403 ID  کد خبر 390789
اصابت ترکش اخبار آیفون به بازار موبایل ایران / آیفون 13 در یک هفته هفت میلیون گران شد
ساعدنیوز: آیفون 13 معمولی ظرف یک هفته شش میلیون گران شد. یکبار دیگر اخبار و شایعات مربوط به واردات گوشی‌های اپل بازار موبایل را تحت‌تاثیر قرار داده است

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فرارو، ممنوعیت واردات آیفون 13 و 12 آنقدر خبر مهم و تاثیرگذاری برای بازار موبایل کشور به حساب می‌آید که در عرض چند ساعت آنهم در روز نیمه‌تعطیل پنجشنبه، با واکنش و تکذیب سازمان توسعه تجارت روبرو می‌شود.

ممنوعیت واردات آیفون 13 و 12 البته تنها خبر مهم این روز‌های بازار موبایل نیست و از یک هفته قبل به اینطرف ماجرای اعمال تعرفه 96 درصدی برای واردات مدل‌های سری 14 و 15 اپل، بازار موبایل را تحت‌تاثیر قرار داده است. آیفون 13 که اوایل خرداد امسال با کمتر از 38 میلیون قابل خریداری بود، بدون کمک دلار حالا در مرز 45 میلیون فروخته می‌شود. افزایش قیمت آیفون طبق رسم نانوشته‌ای که وجود دارد، گریبانگیر مدل‌های میانرده و اقتصادی بازار شده و گوشی‌های ارزانقیمت سامسونگ و شیائومی در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم با گوشی‌های گرانقیمت آیفون هم‌مسیر شدند.

ممنوعیت واردات آیفون 13 تکذیب شد

ممنوعیت واردات آیفون 13 و 12 صبح پنجشنبه 10 خرداد به تیتر یک سرویس اقتصادی اغلب رسانه‌ها رسید. تسنیم به نقل از مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران از ابلاغ بخشنامه‌ای به تاریخ روز هشت خرداد به گمرکات اجرایی خبر داد. واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل طبق این بخشنامه کلا ممنوع است و در صورت لغو ممنوعیت واردات، بحث سود بازرگانی 96 درصدی مطرح می‌شود.

ممنوعیت واردات آیفون تقریبا از دو سال قبل فقط به مدل‌های سری 14 به بالا اپل تعلق می‌گرفت، اما این خبر می‌توانست حکم جدیدی در بازار موبایل کشور داشته باشد؛ واردات آیفون به صورت کامل ممنوع شده و مدل‌های آیفون 13 و پایین‌تر که تا روز‌های قبل از گمرک ترخیص می‌شدند از حالا به بعد اجازه ورود به کشور ندارند.

ممنوعیت واردات آیفون 13 آنقدر خبر مهم و تاثیرگذاری در بازار موبایل به حساب می‌آید که ظرف کمتر از چند ساعت، آنهم در روز نیمه‌تعطیل پنجشنبه با واکنش و تکذیب سازمان توسعه تجارت همراه می‌شود. پیگیری‌های ایسنا و مهر در همان ساعات ابتدایی اعلام خبر ممنوعیت واردات آیفون 13 مشخص می‌کند ممنوعیت واردات آیفون که در روز‌های گذشته یکبار دیگر روی زبان‌ها افتاده، مربوط به مدل‌های 14 به بعد است و ممنوعیت جدیدی در رابطه با ورود آیفون به کشور وجود ندارد.

ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15 طبق مصوبه اخیر هیئت وزیران در زمینه اصلاح تعرفه واردات کالاها، وارد فاز جدیدی شده است. طبق این مصوبه احتمالا به زودی ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15 بعد دو سال لغو می‌شود. درعوض سود بازرگانی یا همان تعرفه واردات آیفون 14 و 15 معادل 96 درصد خواهد بود. اتفاقی که تاثیر آن طی روز‌های گذشته در بازار موبایل کشور نمایان شده

تاثیر واردات آیفون با تعرفه 96 درصدی

قیمت آیفون 13 معمولی تا یک هفته قبل به لطف فروکش کردن تب و تاب روز‌های ابتدایی سال در بازار ارز، به کمتر از 38 میلیون رسید. از ابتدای هفته، اما فروشنده‌های موبایل بدون دلیل و منطق و احتمالا به خاطر ماجرای تعرفه 96 درصدی واردات آیفون، قیمت‌ها را بالا بردند.

قیمت آیفون 13 معمولی در عرض فقط یک هفته حدود شش میلیون تومان بالا رفت و فروشنده‌های موبایل برای آیفون 13 نسخه 128 گیگ با پارت‌نامبر CH رقمی نزدیک 44 میلیون تومان درخواست می‌کردند.

آیفون 13 معمولی نسخه 256 گیگ هفته قبل با کمتر از 52 میلیون تومان قابل خریداری بود، اما الان قیمت آیفون 13 معمولی نسخه 256 گیگ به مرز 56 میلیون تومان می‌رسد.

آیفون 14 و 15 تا همین الان به شکل قانونی و رسمی فروخته نمی‌شود و خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی و فروشنده‌های بازار موبایل هم از اعلام قیمت آیفون 14 و 15 خودداری می‌کنند، اما بدنیست بدانید ماجرای تعرفه 96 درصدی واردات آیفون به مدل‌های قدیمی و از مدافتاده اپل هم رحم نکرده.

اصابت ترکش اخبار آیفون به بازار موبایل ایرانافزایش قیمت آیفون روی مدل‌های میانرده و اقتصادی بازار تاثیر می‌گذارد

قیمت آیفون 11 به عنوان مثال در یک هفته حدود دو میلیون تومان ری کرده است. گوشی که از چهار و نیم سال پیش در بازار حضور دارد، به‌جای 27 میلیون و 500 هزار تومانی که در اولین روز‌های خرداد به خریداران پیشنهاد می‌شده، حالا برچسب قیمت تقریبا 30 میلیون تومانی به خود می‌بیند. این همه ماجرا نیست و طبق رسم نانوشته‌ای که در بازار موبایل وجود دارد، افزایش قیمت آیفون به تدریج قیمت بقیه گوشی‌ها و برند‌های بازار را تکان می‌دهد.

تاثیر افزایش قیمت آیفون در بازار موبایل

گلکسی A15 به‌عنوان میانرده اقتصادی سامسونگ در هفته‌های گذشته ارقام کمتر از شش میلیون را تجربه می‌کرد، اما الان کف قیمت گلکسی A15 سامسونگ به شش میلیون و 700، 800 هزار تومان می‌رسد.

گلکسی A05S که جزو ارزان‌ترین گوشی‌های امسال سامسونگ است، فعلا حدود پنج میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد، اما فروشنده‌های موبایل تا همین یک هفته قبل با کمتر از پنج میلیون حاضر به فروش گلکسی A05S بودند. گلکسی S23 FE یک نسخه اقتصادی از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ است که با افزایش قیمت تقریبا سه میلیون تومانی در روز‌های گذشته، حول و حوش 27 تا 28 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

ردمی نوت 13 نسخه 4G در جمع گوشی‌های شیائومی شرایطی مثل A15 سامسونگ را به چشم می‌بیند و به محبوب‌ترین گوشی این روز‌های برند چینی در ایران تبدیل شده. قیمت ردمی نوت 13 نسخه 4G در همین بازه زمانی یک هفته‌ای از 9 میلیون و 500 هزار تومان به 10 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. پوکو X6 پرو نسخه 512 گیگابایت یک هفته قبل قریب 17 میلیون تومان ارزش داشت، اما فروشنده‌های موبایل الان با کمتر از 18 میلیون و 500 هزار تومان حاضر به فروش پوکو X6 پرو نیستند. یا مثلا گلکسی S24 اولترا نسخه یک ترابایت که در عرض یک هفته در یکسری از فروشگاه‌های اینترنتی و بازار موبایل افزایش قیمت 10 میلیون تومان را به ثبت رسانده است.

ممنوعیت واردات آیفون 13 و 12 و قبل از آن، تعرفه 96 درصدی واردات آیفون 14 و 15 جنبه رسمی و جدی نگرفته، اما انگار تاثیر این اخبار و شایعات برای تکان دادن بازار موبایل کافی بوده.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (160 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (12 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (9 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود
رونمایی از خونه زندگی شاه نشین و مجلل عادل فردوسی پور با 15 میلیارد قیمت/ خونه نگو کاخ بگو😍
امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد!
درچه شرایطی انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود؟