دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

ورزش /

اسفراین پایتخت پهلوانی کشتی باچوخه 

شنبه، 11 آذر 1402
کد خبر: 364785
ازسمت بجنورد مرکز استان خراسان شمالی راه رابه سمت اسفراین که درپیش بگیریم پس ازطی جاده ای69کیلومتری پرپیچ وخم امادرنوع خود زیباوبکربه شهرخوش وآب وهواوبهجت آفرین اسفراین می‌رسیم. اماآنچه بیشترازهمه توجه هربیننده ای رابه خودمعطوف می سازدمیدان کشتی پهلوان موسی کشوری ست. بله درست حدس زدید:میخواهیم شمارابامیعادگاه ‌وپایتخت کشتی باچوخه کشورآشناکنیم...

اسفراین پایتخت پهلوانی باچوخه

ازسمت بجنورد مرکز استان خراسان شمالی راه رابه سمت اسفراین که درپیش بگیریم پس ازطی جاده ای69کیلومتری پرپیچ وخم امادرنوع خود زیباوبکربه شهرخوش وآب وهواوبهجت آفرین اسفراین می‌رسیم.

اماآنچه بیشترازهمه توجه هربیننده ای رابه خودمعطوف می سازدمیدان کشتی پهلوان موسی کشوری ست.

بله درست حدس زدید:میخواهیم شمارابامیعادگاه ‌وپایتخت کشتی باچوخه کشورآشناکنیم.

هرساله خیل هزاران مشتاق ازمردوزن وجوان ونوجوان وکودک در 14 فروردین در ورزشگاه 25000 نفری زینل خان همواره گردهم می آیندتاشاهدپنجه درپنجه شدن پهلوانانی که‌ ازنقاط مختلف کشورکنار هم جمع می شوندباشند.آوردگاهی پرازشوق وشورواشتیاق که باشعورپهلوانی آن راکاملترمی کنند.

جالب است بدانیدکه نام اصلی این مکان (کلوسئوم اسفراین=ورزشگاه طبیعی)بوده است تاریخچه ساخت این مجموعه ارزشمندبه سال 1228شمسی برمیگرددودرسال1321نیزتوسعه یافته وظرفیت آن بیشترگردید.

درچشمه زینل خان در اسفراین گودی وجود داشت که چهار تپه در اطرافش بود و آن رادرخودمحصورکرده بودندواین امر باعث شد تا استادیومی طبیعی از آن منطقه دیده شود که نام آن را گود زینل خان نام‌گذاری کردند. در این استادیوم ابتدا جایگاه تماشاگران وجود نداشت ولی بعدها با توجه به استقبال و علاقه مردم به ورزش سنتی چوخه جایگاه تماشاگران ساخته شد. این استادیوم در حال حاضر حدود 20 هزار نفر ظرفیت دارد و همه ساله خصوصاً در روز 14 فروردین مردم علاقه‌مند را برای تماشای رقابت‌های چوخه‌کاران به این محل می‌کشاند. رقابت‌هایی که در چهاردهم فروردین در این محل برگزار می‌شود به صورت زنده از شبکه ورزش سیما پخش می‌شود.

جوایز کشتی با چوخه نیز به سبب ماهیت سنتی و ملی اش متفاوت است. در اصطلاح به فاتحان میدان چوخه «قند» اهدا می‌شود، کسی که نفر اول شود قند اول را به او می‌دهند و نفرات دوم و سوم هم به نسبت مقامشان قندهای بعدی راتصاحب می کنند. در کنار قند، هدایایی نظیر شتر ،قوچ ، قالی و گوسفند ، لوازم منزل، وجه نقد و سکه عاید پهلوانان این مسابقات می‌شود. ازقدیم الایام غالباً به‌طور سنتی جوایز کشتی با چوخه باتوجه به نمادهای زندگی عشایری و روستایی در نظر گرفته می‌شود. گاهی اوقات نیز از دست بافته‌های عشایر همانند قالی و جاجیم و گلیم استفاده می‌شود. البته این جوایز می‌تواند در مناطق مختلف متفاوت باشد، مهم این است که جوایز متناسب با شأن این ورزش بوده و پشتوانه‌ای برای کشتی‌گیر باشد.

وامانکته پایانی هموراه پهلوانان وعاشقان کشتی باچوخه قدردان مسئولین گرانقدرمی باشداماتوجه بیشتروبهترکه درخورپهلوانان و عاشقان کشتی این مرزوبوم باشد.انشالله...

پ.خ


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 08 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
ویدیو/ رهاسازی یک گربه از بالای "برج خلیفۀ" دبی/ آیا واکنش خاص گربه هنگام افتادن از ارتفاع او را نجات می‌دهد؟
(عکس) خوشگذرانی رونالدو و جورجینا در ویلایشان در پرتغال با استخر و فضای سبزی آرامش بخش و نوشیدنی مجاز و سالم!
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
(عکس) تولد خلوت و بی سر و صدای مهدی قایدی در غربت و در تنهایی با موهای دکلره بعد از جدایی از همسرش! / فقط کیک شکلاتیش ...
ترجمه تخصصی کتاب