آشنایی با قلعه ی زیبای آلانیا در ترکیه

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با قلعه ی زیبای آلانیا در ترکیه
قلعهٔ آلانیا یک قلعهٔ قرون وسطایی در جنوب شهر آلانیا در ترکیه است. بیشتر قسمت‌های این قلعه در قرن ۱۳ تحت حکمرانی سلجوقیان روم و بعد از تسخیر این شهر در سال ۱۲۲۰ توسط سلطان علاالدین کیقباد اول ساخته شده‌است که بیشتر مکان‌های معروف شهر آلانیا اطراف یا داخل قلعه قرار دارد.

قلعهٔ آلانیا یک قلعهٔ قرون وسطایی در جنوب شهر آلانیا در ترکیه است. بیشتر قسمت های این قلعه در قرن ۱۳ تحت حکمرانی سلجوقیان روم و بعد از تسخیر این شهر در سال ۱۲۲۰ توسط سلطان علاالدین کیقباد اول ساخته شده است که بیشتر مکان های معروف شهر آلانیا اطراف یا داخل قلعه قرار دارد. قلعه بر روی باقیمانده های دوران بیزانس و استحکامات دوران روم ساخته شده است و پس از آنکه منطقه تحت امپراطوری عثمانی به صلح رسید قلعه کاملاً به صورت دفاعی درآمد و ویلاهای متعددی در قرن ۱۹ در داخل دیوارهای آن ساخته شد. امروزه ساختمان قلعه یک موزه روباز است و به عنوان یکی از مکان های دیدنی آلانیا شناخته می شود. دسترسی به بخش رو به دریای قلعه با بلیط امکان پذیر است اما بیشتر بخش های داخل دیوارها شامل زمین قلعه برای بازدید عموم آزاد است.

چرا بازدید از قلعه آلانیا پیشنهاد می شود؟

  • معروف ترین و محبوب ترین جاذبه شهر آلانیا به شمار می رود.
  • Alanya Castle پر از سوژه های ناب عکاسی است.
  • تماشای غروب و قدم زدنی در مسیر ۳۰۰ متری آن حال و هوای خاصی دارد.
  • این قلعه در فهرست اماکن تاریخی و فرهنگی یونسکو ثبت شده است.

قلعه آلانیا

تاریخچه قلعه آلانیا ترکیه

قلعه کنونی آلانیا یادگار و بازمانده ای از قلعه های #دوران سلجوقی می باشد. این قلعه در سال 1225 میلادی به دستور علاء الدین کیقباد سلطان سلجوقی بر روی محلی که خرابه های قعله ای رومی قرار داشت، ساخته شد. در گذشته این قلعه میزبان رومی ها، سلجوقیان و عثمانیان و حتی دزدان دریایی بوده است.

در نوشته های تاریخی ثبت شده است که به دلیل موقعیت خوب و استراتژیک این مکان زمانی در دست دزدان دریایی بوده که با آغاز جنگ رومیان علیه دزدان دریایی و پیروزی آن ها این قلعه توسط ارتش روم فتح می گردد. این قلعه در آن زمان با نام " کوه زیبا " یکی از مهمترین قعله ها و بندرگاه های #دریای مدیترانه محسوب می شده است. قلعه آلانیا در دوران بیزانس علاوه بر جنگ و جدل با دزدان دریایی دریای مدیترانه بارها مورد حمله اعراب قرار گرفته و از این جهت می توان به اهمیت استراتژیک این قلعه در تاریخ پی برد.

پس از بازسازی این قلعه توسط سلجوقیان باری دیگر این شهر تبدیل به یک پایگاه قدرتمند دریایی، نظامی و تجارت با #مصر و سوریه تبدیل شده بود. این بندرگاه به مکان مهمی برای تجارت چوب های مخصوص ساخت کشتی و انواع ادویجات تبدیل گشت. در نوشته های ابن بطوطه نیز به بزرگی و اهمیت تجارت در این بندرگاه برمی خوریم علاوه بر این ها پس از بازسازی قلعه توسط علاء الدین کیقباد سلطان سلجوقی، شهر آلانیا به عنوان پایتخت زمستانی این سلسه انتخاب گردید.

آخرین بازسازی و تعمیرات اساسی #قلعه مربوط به سال 1955 می شود که بخش های آسیب دیده و تخریب شده مورد مرمت قرار گرفت و در این قرن ساختمان های مسکونی در داخل استحکامات قلعه ساخته شد و از قرن 20 تا به امروز این قلعه یکی از جاذبه های مهم و اصلی توریستی آلانیا می باشد.

قلعه آلانیا

معماری و مشخصات قلعه آلانیا

این قلعه به سبک معماری سلجوقی (سلجوک) ساخته شده و در احاطه دیواری ۶.۵ کیلومتری قرار گرفته است. قرارگیری قلعه روی تپه و ۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا و مجاورت با دریا آن را غیرقابل نفوذ ساخته است. قلعه آنالیا در ابتدا ۱۴۰ برج و ۴۰۰ آب انبار را در خود جای داده بود و متشکل از ۳ قسمت مجزا بود: یکی متعلق به سلطان و خانواده اش، یکی برای ارتش و نظامیان شهر و دیگری برای مردم عادی. در داخل قلعه بناهایی همچون مسجد، کلیسای آیایورگی، حمام های سلجوقی، زندان، فانوس دریایی، خزانه تاریخی و مقبره سلطان آکشابه وجود دارد که هر کدام برگی از تاریخ را به خود اختصاص داده اند.

قلعه آلانیا

در قلعه آلانیا از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

  • قلعه داخلی: ارگ اصلی قلعه آلانیا یعنی «ایچ کالَه» در جنوب غربی تپه واقع شده و اتوبوس ها و تاکسی ها گردشگران را به ورودی یا دروازه همین قلعه می آورند. و آن ها بعد از تهیه بلیط می توانند از داخل قلعه بازدید کنند. داخل قلعه کلیسایی به اسم سنت جورج قرار دارد که قدمت آن به قرن ۱۰-۱۲ برمی گردد. در این بخش بقایای قصر سلطان نیز کشف شده و سنگ های باریک و بلندی وجود دارد که محلی ها آن را «آدام آتاجایی» می نامند، یعنی «پرتاب کننده انسان»؛ اینجا در واقع محل اعدام مجرمان بوده و مجازات آن ها پرتاب به داخل آب بوده است.
  • تماشای شهر و عکاسی: بهترین بخش بازدید از قلعه آلانیا تماشای منظره رویایی دریای فیروزه ای رنگ مدیترانه و ۴ سوی شهر است. هر گردشگری چند ساعت را به قدم زنی در مسیرهای پیاده روی قلعه یا نشستن در گوشه خلوتی از آن سپری می کند. قلعه از ۳ جهت در مجاورت دریای مدیترانه و از یک سو به خشکی مشرف است و بیش تر ساختمان های آن در سمت شرقی قلعه واقع شده اند. اینجا حکم بام شهر را دارد و دوربین هایی برای دیدن بافت شهری در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد.
  • خرابه های قلعه احمدک: در بخش شمالی تپه و درست جایی که خشکی و آب به هم وصل می شوند، بقایای قلعه ای به نام احمدک دیده می شود. این قلعه در زمان سلجوقیان ساخته شده و در زمان گذشته سیاه چال های آن محل زندانی مجرمان و خطاکاران شهر بوده است. به غیر از این قلعه بقایای ساختمان های حمام، آب انبارها و مخروبه های ساختمان های دیگری در داخل قلعه وجود دارند.
  • امکانات قلعه آلانیا: امکان بازدید از بالای دیوارهای قلعه برای افراد کم توان و ناتوان نیز وجود دارد چون آسانسوری آن ها را به بالای قلعه می برد. از آنجایی که ممکن است گردشگران ساعات زیادی را در این قلعه سپری کنند امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، پارکینگ و بوفه نیز در داخل قلعه ساخته شده اند. حتی رستوران های محلی، سوغاتی فروشی ها و مغازه دست سازهای هنری نیز در خیابان های قلعه دایر هستند.

قلعه آلانیا

تفریحات و امکانات قلعه آلانیا

پس از طی کردن مسیر ورودی به قلعه فضایی زیبا برای عکاسی از این چشم انداز بی نظیر ساخته شده است که در آن دوربین هایی برای دیدن شهر آلانیا از دور وجود دارد که با انداختن سکه در آن ها می توانید شهر را از نزدیک دید بزنید!پس از گشت و گذار در فضای زیبا و تاریخی قلعه می توانید صبحانه یا نهار خود را در رستوران هایی که در مسیر و اطراف قلعه وجود دارد، میل کنید بی شک منظره بی نظیر این رستوران ها به دریا و شهر آلانیا طمع بی نظیر غذا ها را دو چندان خواهد کرد. موزه آلانیا و بندرگاه این شهر نیز در فاصله ای کمتر از 2 کیلومتر به قلعه قرار دارند. بهترین ساحل شهر آلانیا کلئوپاترا نیز در ابتدای مسیر منتهی به قلعه می باشد. بر طبق افسانه ها پرنسس مصری زمانی که با کشتی خود در دریا سفر می کرده در شهر آلانیا توقف نموده و در این آب ها شنا کرده است!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (609 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان