اشیاء و ظروف سرامیکی چگونه ساخته می شوند؟

  پنجشنبه، 30 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
اشیاء و ظروف سرامیکی چگونه ساخته می شوند؟
معنی واژه سرامیک دقیقا همان چیزی نیست که به آن فکر می کنید! سرامیک چیزی بیش از یک تکه سنگی است که در زیر پاهای شما لگد مال می شود! سرامیک یک صنعت است و هنر سرامیک یک هنر اصیل است. محصولات سرامیکی کاربردهای بسیار فراوانی دارند و در طول زندگی روزمره خود با بسیاری از اجسام سرامیکی سر و کار داریم.

سرامیک چیست؟

معنوی لغوی واژه سرامیک با آنچه که اغلب مردم فکر می کنند متفاوت است. سرامیک به هر کدام از لوازم و موادی گفته می شود که از سیلیکات ها تشکیل شده باشند و حرارت دیده باشند. ریشه واژه سرامیک، یونانی می باشد و به معنی پخته شده است. ولی این معنی قدیمی ترین معنی این لغت نیست؛ بلکه معنی قدیمی تر واژه سرامیک در زبان سانسکریت مربوط است که به معنای هر چیز پخته شده است. ولی امروزه در صنایع، واژه سرامیک به هر چیزی نسبت داده می شود که به نحوی از انحنا با مواد اولیه سیلیکاتی ساخته شده و در ادامه تحت حرارت معینی قرار گرفته و سخت شده باشند. طبق این تعاریف می توان شیشه، سفال، بلور، چینی، کاشی، وان و دستشویی، لعاب میناسازی، ظروف فلزی لعابی، لوازم بهداشتی، آجرهای نسوزو حتی آجرهای معمولی هم از فن های سرامیک به حساب می آیند. بنابراین، تعجبی ندارد اگر طبق محاسبات به عمل آمده به این نتیجه رسیده باشند که حدود یک سوم از صنایع دنیا را صنایع سرامیک تشکیل می دهند.

تاریخچه هنر سرامیک

از قدیمی ترین آثار سرامیکی یافت شده می توان به آثاری اشاره کرد که به ایران باستان مربوط هستند. هنرمندان ایرانی از همان زمان هم زبان زد خاص و عام بوده اند و الگوی بسیاری از هنرمندان دیگر بوده اند. اشیاء سرامیکی به جا مانده از ایران قدیم نشان می دهند که از همان ابتدا، آثار سرامیکی در ایران با ظرافت خاصی طراحی می شده اند و علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، از لحاظ جنس و استحکام نیز بی همتا بوده اند. در دوران هخامنشیان آثار سرامیکی بسیار ماندگاری خلق شدند که همچنان در موزه های داخل ایران و خارج از ایران نگهداری می شوند. ولی خلق این آثار تنها به دوره هخامنشیان خلاصه نمی شود؛ بلکه در دوره های دیگر نیز ادامه داشت و تا به کنون نیز هنر سرامیک جزو پر رونق ترین هنرها در ایران و جهان است.

چگونگی تهیه اشیاء سرامیکی

اشیاء سرامیك غالبا ً دارای لعاب می باشند بنابراین هر شیئی سرامیكی از دو قسمت ساخته می شود یكی از قسمتی كه اسكلت اصلی شیئ را تشكیل می دهد و در اصطلاح به آن بدنه می گویند و دیگری قسمتی كه به اسكلت اصلی شفافیت رنگ و نقش می دهد و لعاب نام دارد.

اول بدنه: خاك رس معمولی را همه دیده ایم و می شناسیم وقتی با آب مخلوط و گل می شود چسبناك می گردد در اصطلاح می گویند خاك رس پلاستیك است یا پلاستیستیه خاك رس خوب است. این گل رس را بهر شكلی كه می خواهید درآورید و سپس بگذارید خشك شود و پس از آن كه مطمئن شدید كه خشك شده است و هیچ گونه رطوبت ندارد آن را در كوره بگذارید و بتدریج درجه حرارت كوره را بالا ببرید وقتی پس از 5 تا 6 ساعت درجه حرارت به 800 تا 1000 درجه سانتیگراد رسید كوره را خاموش كنید و بگذارید به تدریج سرد شود گل شما كه قبل از پختن اگر با آب تماس حاصل می كرد وامی رفت و مجدداً به توده ای از گل تبدیل می شد این بار محكم و بادوام و در مقابل آب مقاوم است. پایه و اساس ساختمان بدنه روی پخت خاك می باشد بدیهی است برای ساختن هر نوع بدنه نوع خاك فرق می كند و اغلب با یك خاك تنها نمی توان بدنه مورد نظر را ساخت و لازم است چندین خاك یا پودر سنگهای مخصوص معدنی را با نسبتهای معین تركیب كرد تا پس از پخت بدنه مورد نظر بدست آید.

گاه چسب خاك زیاد است و گاه مواد ناخالص خاك آنرا غیر قابل مصرف می نماید زمانی پس از آنكه ظرف مورد نظر ساخته شد در موقع خشك شدن ترك می خورد و یا در كوره و هنگام پخت ترك برداشته و یا می شكند و این عیوب همه با تركیب كردن خاكها و سنگها با نسبتهایی كه در آزمایشگاه بدست می آید برطرف می گردد. در ساختن گلهای مختلف اغلب انواع خاك رس انواع كائولن انواع كوارتز و كوارتزیت و انواع فلدسپات و گاهی موادی از قبیل كربنات كلسیم و اكسید روی و تالك به كار می رود.

وقتی خاكهای مختلف تركیب شد در آسیابی كه به شكل استوانه است و در آن گلوله هایی از جنس چینی سخت یا سیلكس وجود دارد با آب برای مدتی می گردد تا كاملاً نرم شود سپس مخلوط گل و آب كه بصورت دوغ آب یا به قول فرنگی ها slip می باشد در دستگاهی به نام آژیتاتور كه دارای پروانه متحركی است ریخته می شود و از الك ریزی می گذرد و آب زیاد آن به وسیله دستگاه فیلتر پرس گرفته می شود. قالبهای گل پس از خروج از دستگاه فیلتر پرس برای مدتی نزدیك به یك ماه در انبارهای گل انبار می گردد تا تخمیر لازم انجام گیرد.
این گل سپس به دست هنرمندان ارزنده و شایسته ای كه هر یك در كار خود استاد می باشند روی چرخ كوزه گری رفته و یا با دست و به صور مختلف كوزه و گلدان و پایه آباژور و بشقاب و كاسه و مجسمه و دهها فرم دیگر درمی آید.
در چند سال اخیر برای تهیه گل و سایر مراحل تهیه بدنه هنرهای زیبای كشور اقدام بخرید ماشین آلات جدیدی نمود كه در نوع خود برای اولین بار وارد ایران می شد و بتدریج سایر كارگاهها و موسسات نیز با راهنمائی هنرهای زیبا اقدام به تهیه ماشین آلاتی از آن نوع نمودند.

چرخهای كوزه گری از صورت ابتدائی خود درآمد و بصورت بهتری ساخته شد. هنرمندان توجه بیشتری به پیشرفت و ترقی هنر خود نمودند د آثار ارزنده و بهتری را به صاحبان ذوق عرضه داشتند.
بدنه پس از آنكه ساخته شد با دقت كافی خشك می گردید و سپس در كوره تا درجات حرارت مختلف برای هر نوع مختلف پخته می شود. برای پخت این ظروف كوره هایی قدیمی درهم ریخته شده و كوره هایی جدید و روی اصول صحیح تری بنا گردید بطوری كه تا حرارتی برابر با 1300 الی 1350 درجه سانتیگراد كه در صنعت و هنر سرامیك ایران بی سابقه بود می توان بالا رفت. پس از آنكه بدنه پخته شد آماده است تا روی آن لعاب داده شود و یا با لعاب نقاشی گردد.

دوم لعاب كاری: لعاب از تركیب چند نوع خاك و سنگ از قبیل كائولن و كوارتز و فلاسیات و بعضی مواد شیمیایی مثل كربنات سدیم و براكس و اسید بور یك و در پاره ای از مواقع بعضی مواد مخصوص ساخته می شود.
لعاب پس از آنكه آماده و به رنگهای مختلف ساخته شد به طرق مختلف روی اشیاء ساخته شده داده می شود و یا بوسیله هنرمندان به وسیله نقوش طراحی شده روی آن ثابت می گردد اشیاء لعاب شده برای پخت مجدد در كوره قرار می گیرد و پس از پخت اشیاء آماده برای استفاده می گردد.

چند نکته در ساخت بدنه اشیای سرامیکی!

  • نوع خاک مورد استفاده برای هر نوع ظرف و بدنه متفاوت است و برای ساخت بدنه باید چندین خاک و پودر سنگ های مخصوص معدنی را با اندازه های معین با هم ترکیب کنند تا بدنه مورد نظر ساخته شود.
  • اگر چسب خاک مورد استفاده، زیاد شود و یا مواد ناخالص موجود در خاک زیاد شود، هنگام خشک کردن یا هنگام پختن در کوره دچار ترک و شکستگی می شود. برای رفع این مشکلات باید نسبت خاک و سنگ ها را در آزمایشگاه به دست آورند.
  • در ساختن انواع خاک رس معمولا انواع کائولن انواع کوارتز و کوارتزیت و انواع فلدسپات و گاهی موادی از قبیل کربنات کلسیم و اکسید روی و تالک به کار می رود.
  • پس از ترکیب خاک های مختلف، آنها را در آسیابی به شکل استوانه می ریزند و گلوله هایی از جنس چینی سخت یا سیلکس در آن ریخته و با آب مخلوط می کنند تا نرم شود.
  • پس از آن مخلوط گل و آب که به آن دوغاب می گویند در دستگاهی به نام آژیتاتور که دارای یک پروانه متحرک است ریخته و از الک عبور می دهند و سپس آب اضافه آن را بوسیله دستگاه فیلتر پرس می گیرند.
  • نهایتا قالب های گل را پس از خروج از دستگاه فیلتر پرس به مدت حدودا یک ماه در انبارهای گل نگهداری می کنند تا تخمیر لازم انجام شود.
  • طی چندسال اخیر، برای تهیه گل و دیگر مراحل تهیه بدنه سرامیک، سازمان هنرهای زیبای کشور ماشین آلات جدیدی را وارد ایران کرد و چرخ های کوزه گری از شکل مبتدی به شکل حرفه ای در آمد.

کاربردهای سرامیک

این روزها سرامیک به دلیل پایداری و استحکام و مقاومتش در برابر تغییرات درجه هوا و مقاومتش در مقابل عوامل مخربی مثل باکتری ها و موریانه ... بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد استفاده سرامیک عبارتند از:
ظروف غذا خوری - سرویس های چای خوری - لوازم دستشویی و حمام - مقره های برق - چینی های داخل لوازم الکتریکی - آجر بنا - مواد نسوز مورد مصرف در صنایع مختلف - وسایل تزیین منازل و ...


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403