آشنای با آداب و فرهنگ مردم لائوس

  شنبه، 03 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنای با آداب و فرهنگ مردم لائوس
لائوس یک کشور خاکی در جنوب شرقی آسیا است و فرهنگ خاصی در بین مردم وجود دارد. برای آشنایی با فرهنگ مردم لائوس همراه ساعد نیوز باشید.

لائوس فرهنگ و آداب و رسوم خود را به عنوان چهارراه داخلی تجارت و مهاجرت در آسیای جنوب شرقی طی هزاره ها توسعه داده است. از سال ۲۰۱۲، لائوس جمعیتی تقریباً ۶٫۴ میلیون نفری دارد که در بیش از ۲۳۶٫۸۰۰ کیلومترمربع گسترش یافته است، یکی از کمترین تراکم جمعیت در آسیا را به همراه دارد. با این حال، کشور لائوس دارای تعداد رسمی بیش از چهل و هفت قومیت است که به ۱۴۹ زیر گروه و ۸۰ زبان مختلف تقسیم شده است. لائو لاو در طول تاریخ این کشور اکثریت قومی و زبانی را تشکیل داده است. در جنوب شرقی آسیا، فرهنگ سنتی لائوس یکی از فرهنگ های هند بزرگ (به همراه برمه، تایلند و کامبوج) به حساب می آید.

دین در لائوس

بودا در ابتدا در لائوس از طریق راهپیمایی های راهپیمایی برمه در طول قرن هشتم، به ویژه بعد از معرفی به کشورهای همسایه مانند کامبوج، تایلند و میانمار (برمه) معرفی شد. راهبان تئورادا بودیسم را تمرین می کردند و تا قرن چهاردهم میلادی رایج ترین دین در لائوس بود. بودایی در لائوس بیشتر توسط مردم قومی لائو انجام می شود که اکثریت این کشور را تشکیل می دهند. به همه مردم، به ویژه افراد در جوامع روستایی، تشویق می شود که به طور فعال در زندگی مذهبی شرکت کنند. انتظار می رود هر مرد بودایی چندین ماه را به عنوان راهب بگذراند و زنان پیر بیوه اغلب به بیسکونی یا راهبه های بودایی تبدیل می شوند. گروه های بودایی در لائوس نسبت به سایر گروه های مذهبی آزادی مذهبی بیشتری را از دولت تجربه می کنند. با این حال، محدودیت های مربوط به کلیه جوامع مذهبی در سال 2016 افزایش یافت، هنگامی که دولت با صدور حکمی (فرمان 315) با هدف تنظیم اصول و الزامات دین لائوس. به عنوان مثال، همه گروه های بودایی ملزم به ثبت نام در وزارت امور داخلی هستند، در حالی که قبلاً الزام ثبت نام برای بودائیان کمتر اعمال می شد. علاوه بر این، راهبان بودایی اکنون باید کارت شناسایی را در همه زمان ها داشته باشند، اگرچه این سیاست نسبت به سایر روحانیت مذهبی که موظف به انجام گواهینامه آموزش هستند، احساس آرامش بیشتری می کند.

دین بودا در لائوس

زبان و واحد پول مردم لائوس

جمعیت کشور لائوس، بیش از ۶ میلیون نفر ارزیابی شده است و زبان لائو زبان رسمی کشور لائوس است. این زبان در شمال تایلند نیز تکلم می شود. زبان لائو شاخه ای از زبان های کرا-دای و زبانی نواخت بر است. بیش از ۹۰ زبان بومی متمایز وجود دارد که توسط اقوام مختلف لائوس صحبت می شود. زبان لائو، زبان رسمی لائوس است که در وینتیان صحبت می شود. واحد پول نیز کیپ محسوب می شود. کشور لائوس، بیش از ۲۳۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.

فرهنگ مردم لائوس

نحوه شناسایی افراد از نظر قومی، اغلب متنی است. گروه های مرتبط شامل به اصطلاح قبیله تای، سیاه تای، سفید تای و سرخ تای است. این گروه ها بودایی نیستند و تحت تأثیر فرهنگ همسایه سینو ویتنامی قرار دارند. این کشور در سال 1995 براساس طبقه بندی رسمی، چهل و سه گروه قومی را شامل می شد، بیشتر در مناطق روستایی و کوهستان. این شهرها دارای جمعیت قابل توجهی قومی چینی و ویتنامی است. Vientiane پایتخت پادشاهی های اولیه لائوس بود. در اوایل قرن نوزدهم توسط سیامی ها از بین رفت، اما فرانسوی ها ویتایین را به عنوان پایتخت در سال 1893، هنگامی که لائوس بخشی از هندوچین فرانسه شد، دوباره تاسیس کرد. پایتخت سلطنتی تا زمان سقوط سلطنت در سال 1975 در لوانگ پرابانگ وجود داشته است. دو شهر اصلی دیگر یعنی ساواناخت و پاکسه نیز در مکونگ هستند. شرح حال در سال 1998، جمعیت 5.261،000 نفر بود. ساکنان شهری 23 درصد از جمعیت را تشکیل می دادند. نزدیک به 70 درصد از جمعیت زیر 30 سال سن دارند. لائوس یکی از کم جمعیت ترین کشورها در آسیا است.

زندگی مردم لائوس

لائوس یکی از کم جمعیت ترین شهرها در جنوب شرقی آسیا است. Vientiane حدود 500000 نفر جمعیت دارد که تعداد زیادی از آنها در مناطق روستایی هستند. Savannakhet و Pakse مهمترین شهرهای بعدی هستند، در حالی که Luang Prabang مهمترین شهر تاریخی است. تمام این شهرها دارای ترکیبی از معماری استعماری فرانسه، معماری بودایی در معابد، خانه های سنتی لائوس است که بر روی استیل نصب شده است، خانه هایی به سبک آمریکایی که در دهه های 50 و 1960 ساخته شده اند و خانه های بزرگ جدیدی که تقلید از سبک های تایلندی است. تمام این شهرها در کنار رودخانه هایی ساخته شده اند که بانک های آنها فضاهای تفریحی عمده ای را ارائه می دهند. بیشتر مردم لائوس در دهکده های روستایی جمع شده در اطراف یک معبد زندگی می کنند. لائوس، تای، و گروههایی مانند Khmu در خانه هایی که از زمین روی استیل بلند شده است، زندگی می کنند. در روستاهای Khmu، به جای یک معبد، ممکن است یک خانه مشترک برای جلسات وجود داشته باشد، که معمولاً توسط مردان استفاده می شود. همونگ، ایو میانه و برخی گروه های دیگر در شمال خانه های بزرگ محکم را روی زمین می سازند. در جنوب، در میان تائ او، هنوز دهکده هایی با خانه های مرتباً منظم وجود دارد. این معبد در بیشتر روستاهای لائوس همچنان مرکز اصلی فعالیت های اجتماعی و تفریحی است که معمولاً با جشن های مذهبی در ارتباط است.

عجایب لائوس

وینتیان در بین پیچ و خم های کناره رودخانه مکونگ قرار دارد و آرام ترین پایتخت در بخش جنوب شرقی آسیا است این منطقه در کنار خیابان های عریض قرار گرفته است و کوچه های باریک فرانسوی مربوط به این بخش ارزیاب شده اند این منطقه به طور کلی از تریکب پر جنب و جوشی برخوردار است برخی از بخش ها به واسطه لباس های زعفرانی رنگ رویت می شوند هتل های امروزی موقعیت خوبی دارند و شادی و نشاط بخش مهمی از این شهرها را شامل می شود. زیبایی این شهرها بر اساس موقعیت مشخص دنبال شده است. می توانید در کشور لائوس کوهپیمایی کنید و یا اقامت در خانه های محلی داشته باشید کشور لائوس به واسطه موقعیت خوبی که دارد و شرایط اقامت شبانه بی نظیر خود بسیار مشهور است این کشور دارای موقعیت امنی است و حجاب کشور لائوس به لباس های سنتی با رنگ های خاص خلاصه می شود این موقعیت برای افرادی که طرفدار فضای محیط زیستی هستند بسیار خوب است موقعیت کوهپیمایی برای این بخش اهمیت زیادی دارد. یکی از شناخته شده ترین مناطق کوهپیمایی در این کشور به واسطه موقعیت منطقه ای ارزیابی می شود. این منطقه دارای رویکرد اقامتی خاصی است و سطح گردشگری وسیعی دارد. غارهای وینگ زای در ابعاد بزرگ بر روی سنگ ها حک شده است منطقه ای بسیار زیبا و چشم گیر است و در خلال بمباران های مختلفی قرار گرفته است این غارها یک منظره خیره کننده دارند و تورهای شبیه سازی شده در این بخش ارزیابی می شود باغ پهناور شاهزاده قرمز نیز در این راستا دیده می شود.

غذای سنتی لائوس

اگر برنج چسبناک و کته شده دوست دارید، عاشق لائوس خواهید شد. غذای kao niaow یک گنج ملی است که در هر وعده غذایی در یک سبد بامبو سرو می شود. برای خوردن آن، یک قطعه کوچک را با انگشتان دست راست خود بردارید، آن را به یک توپ تبدیل کرده و به نزدیکترین سس قابل دسترس ببرید. این غذا بسیار سرگرم کننده است! از دیگر غذاهای ملی لائوس می توان این موارد را نام برد: کایپن (جلبک دریایی سرخ شده)، خائو جی (باگت)، Khao Poonسوپ نودل تند، سوسیس لائوس، لارو (سالاد گوشت چرخ کرده)، لائوس Pho، یا لام (خورش لائوس)، Sien Savanh(لاغری گوشت گاو لائوس).

سخن آخر

کشور لائوس در راستای رسیدن به موقعیت دقیق گردشگری به رشد خوبی رسیده است. پیشرفت این کشور در زمینه سرمایه گذاری های مختلف دیده می شود. کشور لائوس توانسته بهترین رویکرد و شرایط مخصوص تری را دنبال کند. کشور لائوس یکی از کشورهای خوب در زمینه پیشرفت اقتصادی است. صادرات این کشور در صدد است، تولیدات ملی را بهبود دهد. از این روی بهترین شرایط هزینه ای برای کشور لائوس در زمینه موقعیت اقتصادی بررسی می شود. دولت سعی کرده است اقتصاد کشور لائوس را یک اقتصاد واقعی در نظر بگیرد و در این زمینه موفق هم بوده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان