ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با ارز دیجیتال ایموتبل ایکس (Immutable X )

  دوشنبه، 06 دی 1400   زمان مطالعه 15 دقیقه
آشنایی با ارز دیجیتال ایموتبل ایکس (Immutable X )
ارز دیجیتال Immutable X یکی از جدیدترین رمزارزهایی است که در 8 سپتامبر از طریق پلتفرم CoinList عرضه شد. در ادامه با این ارز دیجیتال آشنا می شویم.

بلاک چین اتریوم یکی از پرازدحام ترین پلتفرم های بلاک چینی موجود است که به دلیل میزبانی از قراردادهای هوشمند و طیف وسیعی از برنامه های غیرمتمرکز و توکن ها، همواره از ترافیک بالا و سرعت پایین شبکه رنج می برد. به همین دلایل، حل مسئله مقیاس پذیری در اتریوم از اهمیت بالایی برخوردار است.اگرچه راهکارهای لایه اولی در اکوسیستم اتریوم وجود دارند که به مقیاس پذیری این بلاک چین کمک می کنند، اما با رشد اکوسیستم اتریوم، مشکلات و موانع جدیدتری سر راه آن قرار می گیرند؛ مشکلاتی که بخش عمده ای از آنها به سرعت تراکنش ها و کارمزد گس مرتبط می شوند.در این مطلب اولین راهکار لایه دوم اتریوم برای توکن های غیرمثلی را بررسی می کنیم. این راهکار Immutable X یا به اختصار IMX نام دارد.

ارز دیجیتال Immutable X چیست؟

پروتکل Immutable X برای راه اندازی و اجرای موفق پروژه های NFT با کمترین دردسر برای توسعه دهندگان، ایجاد شده است. گرچه در چند ماه اخیر شاهد افزایش چشم گیر محبوبیت NFT ها بوده ایم، اما هنوز موانع زیادی بر سر راه توسعه دهندگان و همچنین کاربران وجود دارد. ارز دیجیتال ایموتبل ایکس به هر توسعه دهنده ای اجازه می دهد که پروژه های NFT در سطح جهانی را بدون به خطر انداختن نقدینگی و تأثیر بر شبکه اتریوم ایجاد کند.

تیم توسعه ارز دیجیتال Immutable X معتقد است که هر چیز منحصربه فرد و قابل مبادله، از جمله آثار هنری، دارایی های درون بازی و کالاهای فیزیکی، می توانند به عنوان NFT های بلاکچین عمومی در نظر گرفته شوند. اما در حال حاضر، علاقه زیادی به بازی ها نشان داده است. ارزش صنعت بازی در حال حاضر، 300 میلیارد دلار است و انتظار می رود بین سال های 2021 تا 2025 تقریباً 10 درصد در سال رشد کند و از صنایع ورزش، سینما و موسیقی پیشی بگیرد. این صنعت یک فرصت فوق العاده برای توکن سازی است؛ در واقع هر یک از این دارایی ها اگر به شکل NFT ارائه شوند برای کاربران ارزشمندتر خواهند بود.

بازی هایی مانند بازی Axie Infinity تاکنون بیش از 350 هزار کاربر فعال روزانه به دست آورده اند و دارای توکن هایی به ارزش میلیاردها دلار هستند. ارزش کل بازار «NFT های کاربردی» امسال به شدت افزایش یافته و این تازه شروع کار است.

 ارز دیجیتال Immutable X

سرمایه گذاران پروژه Immutable X

پروژه Immutable X تا کنون سه مرحله جذب سرمایه را تجربه کرده است. این مراحل که در سال های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ رقم خورده اند، به ترتیب سرمایه های ۲، ۱۵ و ۸۲ میلیون دلاری را برای این پروژه به ارمغان آورده اند. در آخرین مرحله جذب سرمایه که در شهریور ماه ۱۴۰۰ رقم خورد، شرکت های BITKRAFT Ventures و King River Capital بیش ترین سهم را در این سرمایه گذاری داشتند.

  • BITKRAFT Ventures یک پلتفرم سرمایه گذاری بر پروژه هایی است که هنوز در مراحل اولیه توسعه و بازاریابی خود هستند. از مهم ترین زمینه های فعالیت این پلتفرم می توان به گیمینگ، ورزش های الکترونیکی و رسانه های تعاملی اشاره کرد. این شرکت ثبت شده در سانفرانسیسکو، واقع در ایالات متحده است.
  • King River یک سرمایه گذار خطرپذیر (VC) است که در پرو ژهای فعال در استرالیا و ایالات متحده سرمایه گذاری می کند. طبق گفته های این سرمایه گذار، اولویت و هدف این مجموعه، سرمایه گذاری در پروژه هایی است که به مرحله کسب درآمد رسیده اند و اکنون قصد دارند دایره فعالیت خود را گسترش دهند.

سرمایه گذاران خطرپذیر دیگری نیز وجود دارند که زمینه فعالیت تمامی آن ها، تمرکز بر خدمات مالی و بازارهای مالی دارد و به طور معمول این سرمایه گذارن، در کنار فعالیت های خود در بازارهای مالی، به تازگی فعالیت خود در بازار ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین را آغاز کرده اند. مهم ترین آن ها عبارتند از: Continue Capital، Nirvana Capital و Apex Capital.

نقشه راه پروتکل Immutable X چیست؟

این پروتکل نقشه راه خود را به ۵ فاز تقسیم کرده است و هر فاز این توسعه، دارای برنامه ای کامل تحت تاثیر یک پلتفرم است، که در ادامه به تشریح این ۵ فاز می پردازیم:

فاز ۱ : Deus

  • در فاز ۱ یا Deus، بازیکنان Gods Unchained دسترسی انحصاری به Immutable X به این پروتکل پیدا می کنند.
  • کاربران Gods Unchained می توانند در نخستین روزهای فعالیت، به این پلتفرم وارد شوند و مطمئن شوند که دارایی های Gods Unchained آن ها جزو اولین موارد این مجموعه هستند که در Immutable X ساخته می شوند.
  • ویژگی هایی که اکنون برای کاربران Gods Unchained وجود دارد عبارتند از: اتصال کیف پول، ایجاد کارت های NFT و معامله کارت های Trial of the Gods.

فاز ۲: Cosmos

  • در فاز Cosmos یا فاز ۲، Immutable X برای همه صرافی ها و پس از آن در آینده نزدیک برای برنامه های غیرمتمرکز (DApp) در دسترس خواهد بود.
  • اهداف مشخصه شده در فاز ۲ عبارتند از: افتتاح محیط آزمایش API از طریق یکپارچه سازی کامل این پروتکل، واریزی های NFT + تسویه حساب ها، دسته بندی و مرتب سازی معامله گران و تعیین هزینه های معاملاتی.

فاز ۳: Metaverse

در فاز ۳ یا متاورس، این پروتکل ویژگی هایی از قبیل توسعه پروتکل، بهینه سازی آن و مقیاس پذیری بیشتر معاملات را راه اندازی خواهد کرد.

فاز ۴: Multiverse

در فاز ۴ یا Multiverse، پروتکل Immutable X بهبودهایی در تجربه کاربری (UX) برای توسعه دهندگان و معامله گران راه اندازی خواهد کرد.

فاز ۵: Utopia

فاز ۵ یا یوتوپیا، زمانی است که ویژگی های جدید متعددی به پروتکل افزوده می شوند و Immutable X تلاش می کند در آن گام هایی را به سمت یک پلتفرم ایده آل بردارد؛ جایی که هدف نهایی این پروتکل ایجاد جهانی از NFTهای قابل معامله است.

اهداف ارز دیجیتال Immutable X

در واقع، Immutable X یک راه حل مقیاس پذیر لایه 2 است که از قدرت و امنیت بلاک چین اتریوم به جای رقابت با آن استفاده می کند. بیایید نگاهی به اهداف این پروژه بیاندازیم:

بهبود تجربه کاربری

ارز دیجیتال Immutable X بهترین تجربه معاملاتی را با کارمزد صفر، سرعت و نقدینگی بالا از طریق دفتر سفارش کل به کاربران ارائه می دهد.

بهبود مقیاس پذیری بدون به خطر انداختن امنیت

پروتکل Immutable X از توان عملیاتی بسیار بالا (9000+ TPS) پشتیبانی می کند، بدون آنکه امنیت و سرمایه افراد را به خطر بیندازد.

بهبود تجربه توسعه دهندگان

توسعه دهندگان ارز دیجیتال Immutable X (SDK ها و API ها) شرایط راه اندازی یک بازی NFT یا بازار برنامه های غیرمتمرکز را تنها در چند روز فراهم کرده اند.

مزایای ایجاد پروتکل لایه 2 در اتریوم چیست؟

بهبود مقیاس پذیری و زیرساخت بلاکچین، یکی از اهداف اصلی پروژه Immutable X بوده است. نکته حائز اهمیت این است که تیم توسعه این پروژه، علاقه ای به ایجاد یک بلاکچین دیگر یا جانبی ندارد؛ زیرا NFT ها با همین بلاکچین فعلی هم عملکرد قابل قبولی دارند.

در حال حاضر، اتریوم بهترین بستر برای بهره مندی از مزایای قراردادهای هوشمند است و ارز دیجیتال Immutable X به عنوان یک لایه دو zk-rollup واقعی، امنیت خود را مستقیماً از بلاکچین اتریوم به ارث می برد. کاربران می توانند دارایی های خود را به صورت Trustlessly بین لایه 1 و لایه 2 جابه جا کنند؛ به این معنی که هیچ خطری مانند هک Poly Network وجود ندارد.

یکی دیگر از مزایای اتریوم، وضعیت ثابت، پایدار و البته رو به رشد آن است. اتریوم دارای یک اکوسیستم توسعه دهنده فعال است که برنامه های کاربردی و یکپارچه سازی های مفیدی را در سراسر اکوسیستم ایجاد می کنند و در نهایت جامعه ای متشکل از کاربران نهایی و یک بازار بزرگ را ایمن می کنند. این امر پذیرش ارز دیجیتال Immutable X را آسان تر می کند؛ زیرا با استفاده از آن به ابزارهای موجود در شبکه اتریوم مانند استیبل کوین ها، پروتکل های DeFi و کیف پول ها دسترسی خواهیم داشت.

معرفی توکن IMX

توکن IMX یک توکن ERC20 است که با هدف تسریع رشد Immutable X از طریق پرداخت پاداش به فعالیت های طرفداران شبکه، مانند ترید، تأمین نقدینگی و برنامه های کاربردی ساخته شده است. سه مورد از کاربردهای اصلی توکن IMX عبارت هستند از:

کارمزدهای تراکنش

20 درصد از هزینه پروتکل در هر تراکنش Immutable X باید با IMX پرداخت شود.

حق رأی

به عنوان یکی از اعضای فعال جامعه ارز دیجیتال Immutable X کاربران با خرید توکن IMX حق رأی خواهند داشت.

استیکینگ

تمام توکن های IMX که برای پرداخت کارمزد تراکنش استفاده می شوند، به استخر استیکینگ ارسال می شوند. این استخر به طور متناسب بین کاربرانی که استیک می کنند، توزیع می شود. هرچه کاربران سهام بیشتری داشته باشند، درآمد بیشتری کسب خواهند کرد.

تصورات اشتباه در مورد توکن NFT

افرادی که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال و به خصوص بازار NFT ها شده اند، تصویر درستی از این مفهوم ندارند. دو باور غلط در خصوص NFT ها عبارت اند از:

  • NFT ها «فقط jpeg» هستند؛ این در حالی است که NFT ها فقط به “jpeg” (تصاویر) محدود نمی شوند. آنها توکن های دیجیتال منحصربه فردی اند که نشان دهنده مالکیت هر چیزی از جمله ویدیوها، آیتم های درون بازی، موسیقی، لباس، املاک و … هستند. به لطف ماهیت غیرمتمرکز و شفاف بلاکچین، مردم به راحتی می توانند مالکیت واقعی این دارایی ها را تأیید کنند و به NFT ها ارزش ببخشند.
  • استفاده از NFT ها برای محیط زیست، ضرر زیادی دارد. این در حالی است که با بهبود فناوری بلاکچین، میزان انرژی موردنیاز برای استفاده از NFT به شدت کاهش خواهد یافت. در واقع، ارز دیجیتال Immutable X در خط مقدم این ابتکار قرار دارد و از مقدار ثابتی انرژی، صرف نظر از مقیاس (کمتر از 1٪ هزینه استاندارد انرژی اتریوم) استفاده می کند.

کاربرد Immutable X چیست؟

در حال حاضر ده ها شرکت از بستر Immutable X برای توسعه و پیشبرد امور خود استفاده می کنند و صدها نفر در لیست انتظار استفاده از این پلتفرم هستند. در حالی که اکثر شرکا در زمینه بازی ها، کلکسیون ها، بازارها و پروژه های دیفای فعالیت می کنند، اما ارز دیجیتال Immutable X به گونه ای ساخته شده است که راه حلی منحصربه فرد برای تجربه های بزرگ در آیندۀ نزدیک باشد. در ادامه به برخی از بزرگ ترین شرکای این پلتفرم که در حال ادغام با آن هستند، اشاره خواهیم کرد:

OpenSea بزرگ ترین بازار همتابه همتا در جهان برای کلکسیون های رمزنگاری و NFT است که در حال حاضر مسئولیت میلیاردها دلار NFT را به عهده دارد. ادغام Immutable X با OpenSea فرصت انجام معاملات فوری و بدون کارمزد در اتریوم را بدون به خطر انداختن امنیت دارایی در اختیار کاربران قرار می دهد.

Illuvium یک مجموعه غیرمتمرکز NFT و بازی است که بر اساس اتریوم ساخته شده است. با استفاده از پروتکل فوق مقیاس پذیر Immutable X، کاربران ایلوویوم از مزایای مختلفی از جمله افزایش نقدینگی NFT برای همه تریدرها برخوردار خواهند شد.ECOMI با ارائه VeVe، بیش از 350 هزار کاربر فعال دارد و جامع ترین کلکسیون دیجیتال برای NFT های دارای مجوز است. Immutable X بلاکچین منتخب ECOMI برای NFT های دیجیتالی کلکسیونی VeVe است.

IMX چگونه مشکلات مقیاس پذیری را در بلاک چین اتریوم حل می کند؟

IMX به سازندگان محتوا اجازه می دهد بازارها، بازی ها و اپلیکیشن های غیرمتمرکز خلاقانه ای تولید کنند که برای تأیید تراکنش ها به کارمزد گس نیاز نداشته و توان پردازش بیش از ۹ هزار تراکنش در ثانیه را دارد.MX به عنوان یک راهکار لایه دوم از پروتکل های ایمنی و اعتبارسنجی لایه اول برای امنیت بخشی به اطلاعات کاربران و وجوه مرتبط با کلیدهای خصوصی استفاده کرده و به راحتی تراکنش ها را اعتبارسنجی می کند.پلتفرم IMX با محیط زیست هم سازگاری دارد. این پلتفرم به هنرمندان و توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بدون ترس از به خطر انداختن طبیعت (مانند آنچه در بیت کوین و پروتکل های پیشین اتریوم شاهد آن بوده ایم) به انجام کار بر بلاک چین اتریوم مشغول شوند.گفتنی است که پروتکل IMX پیوسته ویژگی های جدید را به پلتفرم خود اضافه می کند و عملکرد آن دائماً در حال پیشرفت است؛ اما در ادامه به مرور کلی برخی از قابلیت های مهم این پلتفرم بسنده می کنیم.

سیستم زی کِی رول آپ

سیستم زی کِی رول آپ (ZK-Rollup) یک تکنیک مقیاس پذیری لایه دوم است که IMX از آن برای اجرای هزاران تراکنش هم زمان بهره می برد. این سیستم از سال ۲۰۲۰ فعال بوده و IMX از آن جهت تسهیل تراکنش های NFT در اتریوم استفاده می کند.

ارائه API

IMX این امکان را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد که از API پلتفرم برای ساخت اپلیکیشن های غیرمتمرکز خودکار و کاربرپسند استفاده کنند. به این شکل، آنها می توانند بدون نیاز به پیکربندی های بلاک چین، کتابخانه های جدید، زبان های برنامه نویسی و قراردادهای هوشمند، نرم افزارهای خود را توسعه دهند و ویژگی های مقیاس پذیری و منابع غنی IMX را هم در این نرم افزارها ادغام کنند.

مزایای ارز دیجیتال ایموتبل ایکس چیست؟

استفاده از ارز دیجیتال Immutable X برای خرید و فروش و ساختن NFT چندین مزیت دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • کارمزد صفر برای ترید همتابه همتا
  • امکان تعیین کارمزد
  • افزایش مقیاس پذیری تا 9000 تراکنش در ثانیه (TPS)
  • L2 غیرمتمرکز
  • برقراری امنیت با استفاده از بلاکچین اتریوم

هزینه استفاده از Immutable X چقدر است؟

چه توسعه دهنده باشید و چه مصرف کننده، Immutable X نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای هنگام استفاده از این پلتفرم نیست. البته برنامه هایی که با استفاده از پلتفرم توسعه یافته اند، می توانند به صورت پیش فرض از کاربران کارمزد دریافت کنند.

ارز دیجیتال Immutable X چگونه کار می کند؟

Immutable X از ZK Rollup استفاده می کند. ZK Rollup هزاران تراکنش خارج از زنجیره را انجام می دهد، اثبات می کند که این معاملات همه معتبر بوده اند (صاحبان دارایی ها معاملات را امضا کرده اند)، و سپس گواهی آن را در زنجیره، جایی که پس از آن از طریق قراردادهای هوشمند، وریفای می شوند، منتشر می کند.در طول این فرآیند، دارایی های کاربران، درون زنجیره ای در قرارداد هوشمند نگهداری می شوند و تنها پس از انتشار، یک مدرک معتبر شامل دارایی ها به صورت دسته ای آزاد می شوند.

نحوه خرید و نگهداری IMX (کیف پول و صرافی)

در حال حاضر، ارز دیجیتال Immutable X در صرافی هایی مانند OKEx ،Huobi Global ،FTX ،Bybit و Bitget لیست شده است. برای خرید ارز دیجیتال ایموتبل ایکس می توانید ابتدا از طریق صرافی های ایرانی و با استفاده از ریال، تتر بخرید و سپس با مراجعه به یکی از صرافی های معرفی شده، برای خرید توکن IMX اقدام کنید. برای نگهداری و ذخیره ارز دیجیتال Immutable X می توانید از کیف پول تراست والت و متامسک استفاده کنید.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال Immutable X

ارز دیجیتال Immutable X در زمان معرفی به بازار در اوایل ماه نوامبر سال 2021 با قیمتی حدود 5.6 دلار به ازای هر توکن IMX خرید و فروش می شده است. قیمت این توکن تاکنون روند صعودی داشته است.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال Immutable X
تاریخچه قیمت ارز دیجیتال Immutable X

IMX و آینده NFTها

محبوبیت و پذیرش NFTها، ابتدا به شکل غیرقابل تصوری افزایش یافت؛ اما پس از مدتی، به صورت ناگهانی در بین دوستداران و توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال افول کرد. همین اتفاق باعث شد که برخی از منتقدین، محبوبیت NFTها را تنها یک حباب بدانند. با این حال، برخی دیگر از آنها این کاهش استفاده را به مشکلات مقیاس پذیری رایج در بلاک چین اتریوم که در بالا هم به آنها اشاره شد مرتبط می دانستند.

پروتکل IMX برای حل همین مشکلات ابداع شده است. این پلتفرم قصد دارد ارتقا، توزیع و استفاده از NFTها را در بازار ارزهای دیجیتال تسهیل کند.مدل پاداش محور IMX باعث شده که ساخت و معامله NFT به یک فرایند تعاملی تر و جالب تر تبدیل شود؛ چون سازندگان و کلکسیونرهای هنر دیجیتال در فرایند ساخت و معامله NFTها مشارکت داده می شوند و اطمینان می یابند که تولیدکنندگان محتوا، NFTهای باارزشی خلق می کنند.

تیم IMX از اعضای شرکت امیوتبل تشکیل شده که تجربیات خوب و مؤثری در زمینه نوآوری های بلاک چین و اعطای ارزش به NFTها دارند. اعضای اصلی این تیم سابقه حضور طولانی در اکوسیستم NFT و فناوری بلاک چین را در کارنامه خود دارند.IMX با جذب بیش از ۱۵ میلیون دلار در دوره های مختلف تأمین سرمایه خود، سرمایه کافی برای ادامه مسیر پروژه را در اختیار دارد. برخی از سرمایه گذاران اصلی این پروژه شامل کوین بیس، نیروانا کپیتال (Nirvana Capital)، اپکس کپیتال (Apex Capital) و نسپرز (Naspers) هستند.اگر به همه این موارد، همراهی این راهکار با بازی محبوب Gods Unchained را هم اضافه کنیم، متوجه می شویم که آینده درخشانی در انتظار این پروژه و کل اکوسیستم NFT است.

سخن پایانی

ارز دیجیتال Immutable X یک پروتکل لایه 2 برای ترید NFT های بر پایه شبکه اتریوم است که برای کاربران امکان انجام تراکنش ها با سرعت بالا، مقیاس پذیری وسیع (9000 تراکنش در ثانیه) و کارمزد صفر، بدون به خطر انداختن مالکیت کاربر را فراهم کرده است. هدف از ایجاد توکن IMX این است که استخراج و ترید NFT ها آسان تر از معامله دارایی های دیجیتال سنتی باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (408 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (82 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (25 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (17 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (16 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبایش و با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه غوغای خوانندگی بی نظیر بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در نانوایی/ مردم چه استقبالی میکنن+ویدیو خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد دانش آموزی که داماد معلمش شد+ ویدئو/به این میگن دانش آموز زرنگ ... 7 راه حل ساده برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک 5 ترکیب ساده و ارزان برای تمیز کردن لیوان کدر با 3 ترفند ساده لباس آب رفته را به حالت اول بازگردانید 4 خاصیت عجیب وایتکس برای شاداب شدن گیاهان آپارتمانی (فیلم) حامد آهنگی: ما تو جکوزی چیزایی از سید جواد هاشمی دیدیم که تا حالا ندیده بودیم! معرفی مهم‌ترین موزه‌های استانبول
تیتر امروز   
شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است!
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...