آشنایی با آداب و رسوم مردم استرالیا

  چهارشنبه، 23 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم استرالیا
استرالیا کشوری مهاجرپذیر به شمار می‌رود و همین موضوع باعث تنوع فرهنگی در این کشور شده است که لزوم آشنایی با آداب و رسوم مردم استرالیا در سفر به این کشور را بیشتر می‌کند با ساعدنیوز همراه باشید.

آداب و رسوم مردم استرالیا

مهم نیست به چه دلیل اما مطمئن باشید که در طول زندگی خود دست کم یک بار گذرتان به کشور استرالیا خواهد افتاد. ممکن است عده ای برای تحصیل، عده ای برای تفریح و برخی هم برای مهاجرت بلیط هواپیما استرالیا را خریداری و به این کشور بزرگ و دیدنی سفر کنند.

استرالیا کشور توسعه یافته ای است که با وسعت بیش از هفت میلیون کیلومترمربع در نیمکره جنوبی زمین واقع شده است. این کشور بیش از 24 میلیون نفر جمعیت دارد که 75 درصد آن را مردم بومی استرالیا و 25 درصد دیگر را مهاجران تشکیل می دهند.

دین مردم استرالیا نیز همانند فرهنگ آن ها از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردار است. طبق نتایج نظرسنجی سرشماری سال 2016، بیش از 50 درصد مردم استرالیا مسیحی، 30 درصد بی دین و درصد ناچیزی هم مسلمان، یهودی، بودائی و هندو هستند. ناگفته نماند که 30 درصد از شرکت کنندگان در این سرشماری از پاسخ دادن به این سؤال امتناع کردند.

فرهنگ مردم استرالیا

فرهنگ استرالیا از فرهنگ غرب، علی الخصوص فرهنگ مردم بریتانیا تأثیر بسیاری گرفته است. البته باید گفت که موقعیت خاص جغرافیایی کشور استرالیا و سبک زندگی متنوع بومیان تنگه تورس و اقیانوسیه در شکل گیری فرهنگ امروزی مردم استرالیا بی تأثیر نبوده است. فرهنگ سنتی 60 هزارساله بومیان جزیره نشین تنگه تورس از احترام بسیاری میان ساکنین استرالیا برخوردار است و بسیاری از سمبل های نمادین این کشور مانند سلاح بومرنگ و ساز بادی دیجریدو از فرهنگ بومیان این منطقه گرفته شده است.

بیش از سه چهارم مردم استرالیا شهرنشین هستند و به حضور در اجتماعات و رویدادهای ورزشی و فرهنگی علاقه دارند. آن ها مردمی خونسرد، راحت، صمیمی، متواضع، خوش مشرب، شوخ طبع و رک هستند و از خودستایی و خودخواهی تنفر دارند. استرالیایی ها برای طبیعت ارزش بسیاری قائل هستند و عادت دارند که آخر هفته خود را در دل طبیعت سپری کنند.

فرهنگ بومی استرالیا

فرهنگ غالب بر کشور استرالیا یک فرهنگ غربی مشتق شده از بریتانیا به شمار می رود اما به خاطر موقعیت جغرافیایی بی همتای آن تحت تأثیر فرهنگ های بومی متعددی قرار گرفته است. قدیمی ترین ساکنین این کشور حدود چهل تا شصت هزار سال قبل در استرالیا ساکن شدند و سبک زندگی شکارچی داشتند. بومرنگ و ساز بادی «دیجریدو» (didgeridoo) توسط بومیان این قاره ابداع شدند و از نمادهای این کشور به شمار می روند. استرالیایی ها معمولاً رک و روشن فکر هستند. آن ها دقیقاً منظور خود را به صورت مستقیم بیان می کنند. مردمان این کشور معمولاً از سایر فرهنگ ها بیشتر اهل معاشرت هستند. بیش از سه چهارم مردم در شهرها و مراکز شهری در طول ساحل زندگی می کنند.

تصویر

مذهب و زبان در استرالیا

تا پیش از ورود اروپاییان به استرالیا، مردمان بومی این سرزمین از آیین دیرینه و بدوی خود پیروی می کردند، ولی امروزه برخی از این بومیان به مسیحیت گرویده اند. مذهب مسیحیت را اروپاییان به استرالیا آوردند و با آغاز مهاجرت به این سرزمین فرقه های گوناگون مسیحیت در آنجا به فعالیت پرداختند. در قرن بیستم، با مهاجرت شمار اندکی از آسیایی ها از چین، آسیای جنوب شرقی، هند و خاورمیانه، آیین ها و ادیان بودایی، اسلام، یهودی و بهائی به آن راه یافتند. در استرالیا دین از حکومت جدا بوده و طبق قانون، دین و مذهب آزاد است و هر کس می تواند آئین های ویژه دینی خود را آزادانه انجام دهد. در سال ۲۰۰۱، بیش از ۷۰ درصد استرالیایی ها خود را مسیحی معرفی کردند و بیش از ۱۵ درصد نیز پیرو هیچ آئینی نبوده اند. بودائیسم و اسلام نیز هر یک با کمتر از دو درصد، در رده های بعدی قرار دارد.

زبان رسمی کشور، زبان انگلیسی با گویش استرالیایی است. اختلافات بسیار نامحسوسی در لهجه مناطق گوناگون وجود دارد. علاوه بر این، مهاجرانی که از اروپا، خاورمیانه و آسیا به این کشور آمده اند نیز به زبان مادری خود نیز صحبت می کنند.

خورد و خوراک در استرالیا

به لطف جامعه چند فرهنگی کشور استرالیا، گردشگران می توانند به راحتی غذای متناسب با ذائقه خود را در کمترین زمان ممکن بیابند. بی شک روش های متنوع پخت وپز در کشور استرالیا سوغات مهاجرانی است که از سرتاسر نقاط دنیا به این کشور سفر می کنند. برخی از این مهاجران با تأسیس رستوران های مختلف در کشور استرالیا توانسته اند هم راهی برای اشتغال زایی و کسب درآمد بیابند و هم مشکل هم وطنان گردشگر خود را برای یافتن رستورانی وطنی برطرف کنند.

عادات غذایی مردم استرالیا

با سفر به استرالیا خواهید دید که مردم استرالیا نیز مانند بسیاری از مردم دنیا روزانه سه وعده غذا می خورند. صبحانه معمولاً سبک و سرد میل می شود و شامل غلات، نان تست و قهوه می باشد. اگر شما طرفدار صبحانه مفصل هستید می توانید تخم مرغ، بیکن، سیب زمینی سرخ کرده و سس گوجه سفارش دهید. ناهار در ساعات دوازده الی دو صرف می شود و اکثر استرالیایی ها غذاهایی چون کاری، نودلز، سوشی و پیتزا را برای ناهار سفارش می دهند. و اما شام مهم ترین و مقوی ترین وعده غذایی مردم استرالیا است که هنگام عصر به طور مفصل میل می شود.

استرالیایی ها به صرف غذا خارج از خانه علاقه زیادی دارند. آن ها معمولاً آخر هفته ها کباب پز خود را با خود به دل طبیعت می برند و غذای خود را در کنار خانواده و در کمال آرامش میل می کنند. باوجوداینکه اقتصاد قدرتمند دام پروری و کشاورزی استرالیا سبب شده است که گوشت قرمز جز لاینفک رژیم غذایی مردم این کشور باشد، اما عادت گیاه خواری نیز در این کشور روزبه روز افزایش میابد. اگر گیاه خوار هستید و قصد سفر به استرالیا را دارید، به هیچ وجه نگران نباشید زیرا منوی اکثر رستوران های این کشور مملو از غذاهای گیاهی است. همچنین رستوران هایی با غذاهای حلال، کوشر (برای یهودیان)، بدون گلوتن، واگان و غیره به وفور در این کشور یافت می شود.

طرز لباس پوشیدن

لباس های بومی استرالیا از مد این کشور متفاوت است. لباس ها امروزه تحت تأثیر تجربه زندگی در سرزمینی ناهموار و همچنین تفریحات مدرنی چون شنا، موج سواری و فرهنگ ساحلی قرار گرفته اند. این امر در پارچه های متفاوتی چون «مولِسکین» (moleskin) و پنبه کتان که برای منظورهای کاربردی توسعه یافته اند بسیار مشهود خواهد بود. با توجه به آفتاب شدید این سرزمین، حتی نجات غریق ها و کودکان لباس های آستین بلند و کلاه آفتابی استفاده می کنند. برای ورزش هایی چون موج سواری نیز شلوارک و تی شرت های رنگارنگ می پوشند. زنان اغلب در تابستان به لباس های خنک و آزادی که از کشورهای اندونزی و هند برگرفته شده اند روی می آورند.

جشن ها و تعطیلات در استرالیا

استرالیایی ها نیز مانند مردم دیگر مناطق جهان، برخی از عیدها و رویدادهای خاص را جشن می گیرند. برخی از این رویدادها مانند روز استرالیا و روز آنزاک از ارزش و اهمیت خاصی برای مردم استرالیا برخوردارند و دولت استرالیا برای گرامیداشتشان روزهای 26 ژانویه و 25 آوریل را تعطیل رسمی اعلام کرده است. مردم استرالیا در این اعیاد ملی دورهم جمع می شوند و در فستیوال ها شرکت می کنند.

آداب کسب و کار در استرالیا

استرالیایی ها در مسائل کسب و کار خیلی رک و صریح هستند و می توان شوخ طبعی و تواضع را در صحبت هایشان مشاهده کرد. علاوه بر این نیازی به روابط طولانی مدت برای برقراری ارتباط کاری ندارند. حتما باید از قبل قرار ملاقات ها را مشخص کنید و توجه داشته باشید که سر وقت بودن اهمیت زیادی در موقعیت های کاری دارد. پس بهتر است چند دقیقه زودتر در محل قرار حاضر شوید و طرف مقابل را منتظر نگذارید. اگر استرالیایی ها ایرادی به صحبت شما داشته باشند، همان لحظه آن را ابراز می کنند، در نتیجه از اغراق و ادعاهای غلو شده بپرهیزید.

احساسات جایی در کسب و کار استرالیایی ها ندارد و باید تجارت خود را با اعداد و ارقام و حقایق ارائه کنید.

آنها به سرعت به سراغ اصل مطلب می روند و از آنجا که در حرف و عمل روراست هستند، همین مسئله را از شما انتظار دارند. در ضمن بدون اینکه به جزییات زیادی بپردازید، اصل مطلب را مختصر و مفید بیان کنید. به این ترتیب مذاکرات به سرعت پیش می رود. مقامات ارشد شرکت تصمیم گیرنده اصلی هستند، هر چند که پیش از تصمیم گیری با افراد زیردست خود مشاوره می کنند و به همین دلیل فرایند تصمیم گیری آهسته و طولانی است.

دیگر آداب و رسوم مردم استرالیا

مردم استرالیا در سمت چپ خیابان رانندگی می کنند. همچنین استرالیایی ها هنگام راه رفتن در سمت چپ پیاده رو حرکت می کنند.

جالب است بدانید که انعام دادن به پیش خدمت رستوران، باربر هتل، راننده تاکسی و غیره در کشور استرالیا به هیچ وجه ضرورتی ندارد.

اگر با سفر به این کشور قصد داشتید با قطار یا مترو به مکانی سفر کنید، بهتر است پیش از سوارشدن به مترو منتظر بمانید تا تمام مسافران خارج شوند، سپس داخل شوید.

عدم رعایت نوبت و خارج شدن از صف برای استرالیایی ها غیرقابل تحمل است. گردشگران استرالیا بهتر است در طول اقامت خود در این کشور از بروز چنین رفتاری خودداری کنند زیرا خشم و عصبانیت شدید مردم استرالیا را به همراه دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (643 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (87 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (49 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان