آشنایی با آداب و رسوم مردم ژاپن

  سه شنبه، 22 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم ژاپن
در کشور ژاپن آداب و رسوم بسیار جالبی وجود دارد که ممکن است برای برخی از گردشگران کمی رعایتش سخت به نظر برسد در ادامه با ساعدنیوز همراه باشید.

آداب و رسوم مردم ژاپن

در کشور ژاپن آداب و رسوم بسیار جالبی وجود دارد که ممکن است برای برخی از گردشگران کمی رعایتش سخت به نظر برسد. البته بهتر است بگوییم مردم ژاپن رعایت این اصول و قوانین را به مسافران خیلی سخت نمی گیرند اما دانستن آن ها می تواند شما را به درک بهتری از این کشور برساند و باعث ارتباط بهتری با مردم ژاپن شود.

اگر تاکنون به کشور ژاپن سفر کرده باشید، حتماً می دانید که این کشور از مردمی فرهیخته، قانون مدار و مبادی آداب تشکیل شده است. مردم ژاپن برای فرهنگ دیگر کشورها احترام بسیاری قائل اند و هنگام سفر به کشوری دیگر، از هیچ کوششی برای درک و یادگیری آداب ورسوم مردم آن دریغ نمی کنند. ژاپنی ها می دانند که گردشگران مبلغ و نماینده کشور خودشان نیز هستند؛ ازاین رو تمام تلاش خود را بکار می بندند تا از خود خاطره و تصور خوبی در ذهن مردم دیگر کشورها به جای بگذارند.

تصویر

دین مردم ژاپن

در کشور ژاپن دو دین اصلی وجود دارد: شینتو و بودایی. شینتو دینی ژاپنی است، اما دین بودایی در قرن ششم از چین به ژاپن منتقل شد. نتایج به دست آمده از سرشماری اخیر نشان می دهد که حدود 39 درصد از مردم ژاپن بودایی، 4 درصد شینتو و سه درصد مسیحی هستند. البته باید گفت که دین نقش بسیار پررنگی را در زندگی روزمره اکثر مردم ژاپن ایفا نمی کند؛ یک ژاپنی ممکن است صرفاً در مراسماتی نظیر تولد، ازدواج و تشییع جنازه از آئین های مذهبی پیروی و در جشن سال جدید یک بار از معابد دیدن کنید.

پرتاب زابوتان

نیمکت قسمت تماشاگران استادیوم های سومو معمولا از حصیر و بالشتکی نازک که زابوتان نامیده می شود، تشکیل شده است. یکی دیگر از سنت های مرسوم ژاپنی، پرتاب زابوتان به سمت رینگ کشتی است تا خشم و عصبانیت خود را نسبت به نتیجه مسابقه نشان دهند.

یامایاکی؛ سوختن کوه در آتش

در زبان ژاپنی برای سوختن کوه در آتش، واژه ای مستقل تعریف شده است: یامایاکی. یامایاکی فستیوالی است که شامل سوزاندن گیاهان روییده بر کوه می شود، پیش از آنکه بهار فرابرسد. این صحنه به تنهایی خیره کننده است و اغلب با آتش بازی نیز همراه می شود. داستان های زیادی در مورد ریشه های این سنت و توضیح آن وجود دارد که از آن جمله می توان به مشاجره بر سر زمین های باستانی و مشکلات مربوط به گراز های وحشی اشاره کرد.

استحمام

حمام های عمومی در ژاپن به سنتو (Sento) یا حمام های محلی معروف اند. به هر جای این کشور که سفر کنید از منطقه بزرگ شینجوکو (Shinjuku) تا شهرهای کوچکی مثل جزیره شیکوکو (Shikoku) حتماً شاهد این حمام ها خواهید بود. اونسن (Onsen) یا چشمه های آب گرم از تفرج گاه های معروفی است که ژاپنی ها سعی می کنند آخر هفته خود را در آنجا بگذرانند پس تجربه آن را به هیچ قیمتی از دست ندهید. کاربرد این حمام ها برخلاف فرهنگ های غربی برای استحمام نیست، بعد از شستشوی بدن؛ به مدت 10، 20 یا 30 دقیقه در آب خیلی داغ استراحت کنید و آرامش عجیب آن لذت ببرید. برای ورود به این مکان ها هیچ منعی وجود ندارد و رنگ پوست، سن و یا زبان در آن معنایی ندارد.

مامه ماکی؛ پرتاب لوبیا

ستسوبون یکی از اعیاد ژاپنی ها به شمار می رود و بر اساس تقویم قمری ژاپن، در شب پیش از شروع بهار جشن گرفته می شود. با توجه با گفته های قدیمی، مردم باور دارند که روح هستی در این شب به جهان ما نزدیک می شود و احتمالا شیاطین نیز آشکار. در ستسوبون، والدین در سراسر ژاپن نقاب های شیطان (اونی ماسک) بر چهره می گذارند تا با آن کودکان خود را بترسانند. بچه ها نیز در مقابل، دانه های تف داده سویا را به سوی آنها پرتاب می کنند تا شیطان را از خود دور کنند.

ساخت موچی

موچی کیک های برنجی است که به طور سنتی با کوبیدن انواع مختلفی از برنج موچی کومه (برنج های چسبناک) با یک چکش چوبی تهیه می شود. نتیجه خمیر چسبناکی است که می توان آن را به شکل هایی متفاوت از جمله قطعات مربعی، فرم داد. موچی به عنوان مواد اولیه در تعداد زیادی از غذاهای ساده استفاده می شود و مانند نان، به شدت رایج و محبوب است. شما کمتر کسی را می توانید بیابید که بعد از خوردن موچی، آن را دوست نداشته باشد. هرچند با خرید از محصولات کارخانه موچی سازی یا با استفاده از وسایل مخصوص برقی در خانه می توان موچی تهیه کرد؛ اما هنوز در برخی مراسم ها مانند مراسم سال نو، بسیاری از خانواده ها به تهیه موچی با روش سنتی می پردازند.

احترام گذاشتن

تعظیم کردن در فرهنگ ژاپنی بسیار مهم است به طوری که تمام کودکان ژاپنی از لحظه ای که وارد مدرسه می شوند در زمینه احترام به دیگران آموزش می بینند. البته به گردشگران زیاد سخت نمی گیرند و خم کردن مختصر سر یا کمر کفایت می کند. نکته جالب اینجا است که مدت زمان و میزان خم کردن بدن به درجه اهمیت آن شخص بستگی دارد، به عنوان مثال تعظیم سریع با زاویه 30 درجه برای یک دوست و تعظیم طولانی و آهسته با زاویه 70 درجه برای یک مقام والای کشوری.

علاوه بر تعظیم کردن، نحوه خطاب کردن دیگران نیز حائز اهمیت است. اگر یک دکتر را بدون عنوانش صدا کنید، به او بی احترامی کرده اید به همین دلیل در ژاپن باید به نام خانوادگی شخص پسوند «سان» یا برای احترام ویژه پسوند«ساما» اضافه کنید تا نهایت احترام خود را برسانید. با اینکه بچه ها مشکلی با این موضوع ندارند اما می توانید از پسوند «چان» برای دخترها و «کان» برای پسرها استفاده کنید.

خم شدن

خم شدن یکی از سنت های مهم ژاپنی به شمار می رود که در بسیاری از موقعیت های متنوع از ورزش گرفته تا مراسم عروسی استفاده می شود. این سنت انواع متفاوتی دارد و می تواند به شکل تعظیمی کوچک هنگام احوال پرسی باشد یا کرنش و بوسیدن زمین هنگام تقاضای بخشش.

آداب غذا خوردن ژاپنی

گرچه آداب غذا خوردن در کشورهای مختلف تا حدود زیادی یکسان است، اما رعایت نکاتی ساده می تواند نشانگر احترام شما به میزبان خود باشد. اگر در سفر به این کشور به میهمانی دعوت شدید، بهتر است پیش از صرف غذا کلمه “ایتاداکیماس” (به معنای بفرمائید میل کنید) را ادا کنید. همچنین پس از صرف غذا می توانید کلمه “گاچیسوسومادسو” (به معنای از غذای خوشمزه شما سپاسگزارم) را بکار ببرید.

فانوس های شناور

سنت ژاپنی رها کردن فانوس های شناور در رودخانه که تورو ناگاشی نام دارد، جشنی است که برای سفر ارواح به زندگی پس از مرگ برپا می شود. پیش از این تنها این جشن را در تعطیلات ژاپنی اوبون برگزار می کردند، چرا که باور داشتند در این موقع از سال، روح مردگانی که دوست شان دارند به زمین بازمی گردند. امروزه جشن های تورو ناگاشی در بزرگداشت وقایع تراژیک مانند بمباران اتمی هیروشیما نیز برگزار می شود.

سیزا؛ نشستن مودبانه

سیزا روشی سنتی برای نشستن روی زمین های حصیرپوش ژاپنی به شمار می رود و در موقعیت های رسمی مانند مراسم های مذهبی معابد شینتو استفاده می شود. همچنین این روش به طور گسترده ای در هنرهای رزمی کاربرد دارد و مربیان در انجام صحیح آن به شدت سخت گیری می کنند. نشستن به سبک سیزا برای مردم عادی به مدت طولانی سخت و چالش برانگیز است و برای افراد مسن تر و آنهایی که تجربه ای در این زمینه ندارند، می تواند بسیار مشکل باشد. به همین دلیل نیز اگر این دو دسته افراد در موقعیت های رسمی با وضعی راحت تر بشینند؛ از کار آنها چشم پوشی می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان