آشنایی با آداب و رسوم خاص مردم فنلاند

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم خاص مردم فنلاند
اگر دوست دارید در مورد سرزمین وایکینگ ها(فنلاند) بدانید با ساعد نیوز همراه باشید.

رسم و رسوم فنلاند بسیار جالب است. فنلاند از جمله کشور های اسکاندیناوی است که جذابیت ها و طبیعت های بکری دارد و هرساله میلیون ها گردشگر و توریست به این کشور زیبا سفر می کنند. این کشور سرزمین وایکینگ ها و زمستان های سرد و برفی و پر از گوزن و اسکیمو است. فنلاند، کشور بستنی در گرمای تابستان و قهوه در سرمای زمستان است.

فنلاند کشوری است که بیشترین جمعیت آن، دین مسیحیت را برای خود انتخاب کرده اند و یورو به عنوان پول رسمی این کشور شناخته می شود. آداب و رسوم فرهنگی فنلاندی دارای جذابیتی خاص است و آشنایی با این آداب و رسوم موجب شناخت فرهنگی جدید می شود.

هویت فنلاندی

مردم کشور فنلاند نسبت به وطن خود احساس بسیار قوی دارند و به ­عنوان مردمی وطن ­پرست در جهان شناخته می­ شوند. حس وطن­ پرستی که در بین مردم فنلاند وجود دارد درواقع از تاریخ این کشور سرچشمه می­ گیرد. فنلاند کشوری با افتخارات ورزشی و جنگی بسیاری است اما در حال حاضر پیشرفتی که در عرصه تکنولوژی داشته موجب شده تا به شهرتی جهانی دست پیدا کند. بسیاری از افراد جهان نسبت به مردم فنلاند و یا حتی چهره­ های تاریخی این کشور آشنایی ندارند و فنلاندی­ها طی سال­های اخیر تلاش کرده ­اند تا تاریخ خود را به مردم جهان معرفی کنند.

هویت فنلاندی

آداب و رسوم مردم فنلاند

آداب و رسوم فنلاند به وضوح اروپایی بوده و تنها اندکی تفاوت ملی در بین آن ها به چشم می خورد.در واقع فنلاندی ها نقض آداب و رسومشان را از سوی هموطنان خود توهین به شمار آورده و اگر این اتفاق از سوی یک خارجی بیفتد نه تنها آن را درک می کنند که حتی با آن سرگرم می شوند. کدهای رفتاری بسیار راحت هستند و شهرت افراد، چه خوب و چه بد به مرور زمان و با برآیند رفتارهای فردی به دست می آید.

مذهب مردم فنلاند

یکی از مواردی که در بین مردم فنلاند از اهمیت بسیاری برخوردار است مذهب مردم فنلاند است. البته مردم فنلاند در خصوص ادیان دیگر اطلاعات چندانی ندارند و با مذهب افراد مختلف نیز کاری ندارند. اغلب شهروندان فنلاند از کلیسای لوتری پیروی می کنند و تنها بخش کوچکی از مردم این کشور پیرو کلیسای ارتدکس یونانی هستند. باید این نکته را نیز عنوان کنیم که دیدگاه سکولار مردم فنلاند به­ گونه ­ای است که در طول زندگی روزانه آن­ها مذهب نقشی نداشته و مردم بدون در نظر گرفتن این مورد به زندگی و کار خود می­ پردازند.البته مردم فنلاند نسبت به کلیسا و اعضایی که در آن عضویت دارند ارزش بسیار زیادی قائل هستند و سعی می ­کنند ارزش افراد و اعتقادات مذهبی آن­ها را نیز حفظ کنند. مردم فنلاند در خصوص ادیان مختلف اطلاع زیادی ندارند و در صورت مواجهه با فردی که فنلاندی است نباید توقع داشت که از رسوم معروف موجود در دین شما اطلاع داشته باشد.

زبان مردم فنلاند

مردم فنلاند از زبان فنلاندی و سوئدی برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می­ کنند. زبان فنلاندی در کشورهای دیگر چندان کاربردی نداشته و تنها بخش اندکی از مردم استونی قادر به درک زبان فنلاندی هستند. مردم فنلاند سعی دارند به­ وسیله آموزش های جامع خود در مدارس و دانشگاه­های فنلاند زبان فنلاندی را در بین مردم مختلف رواج دهند. اغلب افرادی که در کشور فنلاند زندگی می­ کنند نسبت به زبان انگلیسی آشنایی دارند و در عرصه تجارت نیز زبان انگلیسی بیشترین کارایی را دارد اما زبان مردم فنلاند همان طور که پیش­تر نیز عنوان کردیم فنلاندی و سوئدی است.

مردم فنلاند از زبان­های گوناگونی اطلاع دارند که یکی از آن­ها زبان آلمانی است، البته این زبان در حال حاضر کاربرد چندانی در کشور فنلاند ندارد اما افرادی که سن آن­ها بیشتر از 50 سال است زبان فنلاندی را در گذشته تحت عنوان زبان دوم خود آموخته اند. البته باید این نکته را نیز عنوان کرد در اغلب ادارات فنلاند از دو زبان فنلاندی و سوئدی برای اداره امور و برقراری ارتباط با سایرین استفاده می­ شود.

رفتار مردم فنلاند

برخلاف هوای بسیار سرد فنلاند، مردم فنلاند بسیار روشن فکر، پذیرا و گرم هستند.یک فنلاندی بیشتر از اینکه تودار باشد، آرام و متین است. به همین دلیل، مردم فنلاند به راحتی شما را به خانه شان دعوت می نمایند. وقتی یک فنلاندی شما را به خانه اش دعوت می کند، باید بدانید که او به طور کامل پذیرای شما شده و زندگی­ اش را برای شما باز نموده است. بنابراین، لازم نیست خیلی رسمی رفتار کنید بلکه؛ در حقیقت، هر چقدر طبیعی تر باشید، میزبان شما بیشتر خوشش می آید.

سبک زندگی مردم در فنلاند

اگر از یک فنلاندی بخواهید مردم این کشور را توصیف کند، احتمالاً از اصطلاح “sisu”استفاده خواهد کرد، اصطلاحی که به راحتی می توان آن را درک کرد اما؛ ترجمه آن دشوار است. Sisu به معنی شجاعت و ایستادگی بسیار در مقابل مخالفت، و سرسختی و پیگیری امور است. به همین دلیل است که فنلاندی ها به ملیت خود افتخار می کنند.

سلام و احوال پرسی در فنلاند

یکی از رسومی که مردم فنلاند نسبت به آن اهمیت می­ دهند آداب سلام و احوالپرسی در فنلاند است. یکی از روش­های برقراری ارتباط و سلام دادن در بین مردم فنلاند دست دادن است. در مناطق حومه شهر غیر از آشنایان به هیچ فرد دیگری سلامی نمی شود. البته گاهی نیز اقوام درجه یک و دوستان صمیمی ممکن است با بغل کردن به یکدیگر سلام دهند اما روبوسی به ­عنوان یک امر عادی شناخته نمی­ شود و مردم فنلاند اغلب این کار را انجام نمی ­دهند.

متقاضیان مهاجرت به فنلاند باید در نظر داشته باشند زمان­هایی که قصد صحبت کردن با فردی فنلاندی را دارند باید به چشم فرد مقابل خود نگاه کنند. علت این مسئله عدم صادق دانستن فردی است که در هنگام صحبت نگاه خود را به سمت دیگری می ­دوزد و یا سعی دارد پایین را نگاه کند. این مسئله از جانب مردم فنلاند پذیرفته نیست و آن را نوعی توهین به خود به شمار می­ آورند.

جشنواره ها و فستیوال های فنلاندی

سنت ها و فستیوال ها در فنلاند ترکیبی از آداب و رسوم بت پرستی و مسیحیت است. کریسمس در این کشور همانند بقیه ی کشور ها با قرار دادن درخت هایی در خانه ها جشن گرفته می شود. این مراسم از ۲۳ دسامبر آغاز شده و در ۲۶ام همان ماه به اتمام می رسد. در شب کریسمس مردم هدیه هایی به هم می دهند و غذای مخصوصی سرو می شود.

تعطیلات عید پاک یا همان ایستر نیز در این کشور از رسوم مسیحیان پیروی می کند. بچه ها معمولا در این روز لباس مخصوص می پوشند و در روز شنبه یا یکشنبه مقدس به در خانه ها رفته و ساکنین خانه ها شیرینی هایی به آن ها می دهند. یکی از سنت های مخصوص دوران بت پرستی که در آخر هفته عید پاک انجام می شود، درست کردن آتش به منظور دور نگه داشتن جادوگران است.

رفتن به سونا که یک حمام بخار خشک است در فنلاند محبوبیت زیادی دارد. قدمت وجود سونا و استفاده ی فنلاندیان از آن به ۷۰۰۰ سال پیش برمی گردد. هدف از سونا رفتن تنها استحمام نیست. گرما و بخار موجود در سونا به پاکسازی و باز شدن منافذ پوست نیز کمک می کند

برابری جنسیتی

در فنلاند درجه بالایی از برابری زن و مرد به چشم می خورد. این مقوله در تعداد نسبتاً بالای زنانی که پست های مهم سیاسی و سایر قسمت های اجتماع را دارند به خوبی نمایان است. نگرش های مرد سالارانه معمولاً در اجتماع پذیرفته نمی شوند. اگر چه زنان سنت خوشرویی و صمیمیت را رعایت می کنند اما در رابطه با ارزیابی مردان، نگرش آن ها درباره تساوی حقوق بیش از هر چیزی اهمیت دارد. زن ها اغلب از نظر مالی مستقل هستند و معمولاً دنگ خود را در هزینه هایی مانند صورت حساب رستوران پرداخت می کنند. البته مردان می توانند مؤدبانه چنین پیشنهادی را رد کنند اما پذیرفتن آن نیز به دور از ادب نیست. آن ها حتی برخی کلماتی که به صورت سنتی مذکر بوده اند را به کلمات خنثی تغییر داده اند و برای ضمیر سوم شخص مفرد دو ضمیر مجزای مؤنث و مذکر اضافه کرده اند.

برابر ی جنسیتی در فنلاند

حفظ فاصله در فنلاند

فنلاندی ها افرادی محافظه کار و تودار هستند که از دیگران انتظار دارند به حریم خصوصی آن ها احترام زیادی بگذارند. شخصیت محفوظ آن ها بخشی از ارزش های آن ها است و مودبانه تلقی می شود. مکان های عمومی، به ویژه وسایل حمل و نقل عمومی، بی سر و صدا هستند. فنلاندی ها برای حریم شخصی خود ارزش قائل اند. برقراری تماس چشمی قابل احترام است. لمس کردن و بغل کردن بی ادبانه تلقی می شود. فنلاندی ها با غریبه ها صحبت نمی کنند، اما در عین حال مهمان نواز هستند و در صورت نیاز به شما کمک می کنند.

صحبت کردن با افراد در ایستگاه یا وسایل حمل و نقل عمومی بی ادبانه است. این رفتار فنلاندی ها را بی ادبانه تلقی نکنید زیرا به فروتنی و خجالتی بودن آن ها مربوط می شود. جلب توجه در فنلاند پذیرفته شده نیست. از بلند صحبت کردن یا جلب توجه بپرهیزید. صحبت دیگران را قطع نکنید، حتی وقتی ساکت هستند. ممکن است سکوت افراد مدت طولانی تا حدود سه دقیقه طول بکشد. قطع صحبت دیگران بسیار ناخوشایند تلقی می شود.

غذای فنلاندی

غذاهایی که مردم فنلاند استفاده می ­کنند از گوشت، سیب ­زمینی، ماکارونی و برنج و ماهی تشکیل شده است. مردم فنلاند در طول روز دو وعده غذای گرم را استفاده می ­کنند و افراد بزرگسال در کنار غذای خود از شیر استفاده می­ کنند. قهوه یکی از نوشیدنی های مهمی است که در اغلب مراسمات و میهمانی­ها مورد استفاده قرار می ­گیرد. قیمتی که برای نوشیدنی­های الکلی وجود دارد بسیار بالا بوده و طبق قوانین فنلاند افرادی که سن کمی دارند در خصوص خرید نوشیدنی­های الکلی دارای محدودیت سنی هستند.

انعام دادن یکی از مواردی است که در عادات مردم فنلاند جایی نداشته و افرادی که از کشورهای دیگر وارد کشور فنلاند شده ­اند تنها زمانی قادر به پرداخت انعام هستند که قصد تشکر از سرویس دهی خوبی را داشته باشند.

اغلب رستوران­هایی که در کشور فنلاند وجود دارد غذاهای خود را با بالاترین قیمت ارائه می­ دهند و اغلب افرادی که با یکدیگر به رستورانی رفته ­اند سهم خود را پرداخت خواهند کرد. چنانچه تمایل داشته باشید تا دوستان خود را مهمان کنید بهتر است درنهایت ادب و احترام درخواست خود را مطرح سازید.

آداب غذا خوردن

  • صبر کنید تا به شما گفته شود که کجا بنشینید.
  • دست ها باید در معرض دید باشند. می توانید مچ دست خود را بر روی لبه میز استراحت دهید.
  • درخواست نمک و فلفل به معنای قرار دادن آن در دسترس طرف مقابل است، نه مستقیم در دست کسی.
  • قبل از میزبان شروع به غذا خوردن نکنید.
  • با دست غذا نخورید مگر اینکه میگو یا نان باشد. حتی میوه و سیب زمینی سرخ کرده با دست خورده نمی شوند.
  • وقتی میزبان از شما درخواست می کند مجددا غذا بکشید پیشنهاد او را قبول کنید و بشقاب خود را تمام کنید.
  • برای نشان دادن اینکه غذا خوردن شما به پایان رسیده است، ظروف را روی بشقاب خود قرار دهید. تیزی ها باید رو به پایین قرار بگیرند. دستگیره ها باید به سمت راست متمایل شوند.
  • وعده های غذایی اغلب با قهوه یا دسر به پایان می رسند. ترک میز قبل از این مرحله مودبانه نیست.

دعوت به خانه فنلاندی

در فنلاند قبل از آن که به خانه کسی بروید باید قرارتان را با میزبان هماهنگ کنید. این امر حتی درباره دوستان صمیمی هم صدق می کند. فنلاندی ها حریم خصوصی و آرامش خود را بسیار ارزشمند می دانند. مردم این کشور در داخل خانه کفش نمی پوشند و شما هم باید قبل از ورود به خانه کفش خود را در بیاورید. البته می توانید قبل از ورود درباره این مسئله از میزبان سؤال کنید. به همراه بردن گل یا شکلات برای خانم میزبان نیز از دیگر رسم های خوشایند در فنلاند به شمار می رود.

فنلاند به عنوان یکی از کشورهای اروپایی با طبیعت زیبا شناخته می شود. که سالانه افراد بسیاری برای مهاجرت و دریافت اقامت فنلاند اقدام می ­نمایند. حتما قبل از سفر به این کشور زیبا اطلاعاتی از آداب رایج این کشور کسب کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (571 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان