آشنایی با آداب و رسوم مردم گرجی فریدونشهر

  چهارشنبه، 21 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم گرجی فریدونشهر
بیش از ۹۰ درصد مردم فریدون‌شهر را گرجی زبانان تشکیل داده و اکثر آن‌ها نوادگان گرجی‌هایی هستند که توسط شاه عباس اول از گرجستان به ایران تبعید شدند. می‌خواهیم با آداب و رسوم این مردم آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

آداب و رسوم گرجی های فریدونشهر بسیار زیبا و دیدنی می باشد که بازی ها و سرگرمی های بسیاری در بین مردم در این روز به خصوص به وجود آید. این شهر که در غرب اصفهان قرار دارد. این گرجی ها در زمان شاه عباس در این منطقه ساکن شده اند و جزو یکی از امن ترین و زیباترین شهرهای کشورمان محسوب می شود. گرجی های منطقه فریدن که توسط شاه عباس کبیر پادشاه صفوی در فاصله سالهای ۱۰۲۵ و ۱۰۲۶ هجری از گرجستان به ایران منتقل شده و دسته ای از آنها به فریدونشهر که در واقع دروازه ای برای ورود عشایر و ایل های بختیاری از نظر جغرافیایی به شمار می آید، صرفاً به خاطر جلوگیری از حملات پی در پی عشایر به دهات فریدن اعزام شده اند. از نقطه نظر مراسم و اعتقادات مذهبی و غیره وجه اشتراکی با سایر طوایف ایرانی در آنها به چشم می خورد و این شاید بیشتر به این خاطر باشد که گرجی ها برخلاف ارامنه رنگ ایرانی به خود گرفته، تغییر مذهب دادند و با ایرانیان آمیزش کردند، اما تغییر زبان ندادند و اکثریت به اتفاق به همان زبان گرجی صحبت می کنند.

لباس مردم گرجی

ایام نوروز گرجیان فریدون شهر

فریدونشهر در شب عید شاهد شادی پسران نوجوان است که به صورت گروهی و گاهی تک تک به پشت بام های همسایه ها و گاه هم محله ای خود می رفتند و با آویزان کردن سبد، ظروف حلبی و سطل به حیاط خانه ها و ایجاد سر و صدا و خبر فرا رسیدن شب عید از صاحب خانه عیدی می گرفتند که اکثرا پول، شیرینی و شکلات است. اکثر خانواده ها در شب عید در خانه پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها جمع می شدند و موقع شام قیمه و پلو صرف می کردند.

  • لحظه تحویل سال: به هنگام تحویل سال نو در فریدونشهر تمام اعضای خانواده دور سفره هفت سین جمع می شوند و به نیایش، قرائت قرآن و دعای معروف تحویل سال را زمزمه می کنند و با گذشت ثانیه های تحویل سال جدید بزرگترها به کوچک ترها عیدی می دهند و جالب تر از همه عیدی پدربزرگ ها و پدر خانواده است که از داخل قرآن اسکناس های نو را به بچه ها هدیه می کنند.
  • بردن غذا و هدیه به دختران: یکی دیگر از رسم های مردم گرجی شهرستان فریدونشهر بردن هدیه و غذا برای دختران خانه شان که ازدواج کرده اند بوده است که اینک نیز به شیوه های دیگر انجام می شود. این رسم برای حفظ پیوند عاطفی خانواده ها و اعتقاد به سهم داشتن دختران از غذای خانه پدری یا برادر است که با بردن غذاهای گرمی مانند حلوا، تخم مرغ، برنج و انواع خورشت همراه با نان های محلی انجام می شده است. البته بردن هدیه ای مانند پارچه و یا قطعه ای طلا یا پول نیز تحت عنوان قاب (هدیه) انجام می شده است که اینک نیز ادامه دارد.
  • رسم بولاق اوتی: بولاقوطی مراسمی در شب عید بوده که نوجوانان پسر به پشت بام های همسایه ها رفته و با آویزان کردن قوطی، سبد و یا هر ظرفی که بتوان عیدی جمع آوری کرد خبر عید و سال نو را به صاحب خانه داده و با ایجاد سر و صدا عیدی می گرفتند که اغلب پول، نخودچی و کشمش و میوه بوده است که این رسم هم در دنیای مدرن و به نوعی پیشرفته امروزی کمرنگ و در شرف فراموشی است.
  • شب علفه: زنان شهرستان فریدونشهر در یک شب مانده به عید حلوای محلی می پزند و در میان فامیل و همسایه ها پخش می کنند و حتی برای پنج شنبه آخر سال بر مزار رفتگان خود می برند تا با یاد و خاطرات آن ها سال نو را جشن بگیرند.
  • مراسم تحویل سال: گستردن سفره نوروزی یا هفت سین از تدارکات لحظات تحویل سال بوده که در این سفره اقلامی چون سبزه ، سنجد ، سماق ، سمنو ، سکه ، سیب ، قرآن ، آیینه ، تخم مرغ رنگ شده ، نان قندی ، نقل ، گردو و شیرینی های محلی می گذارند. برخی از مردم این منطقه لحظات سال تحویل را در جوار امام زاده ها، قبور شهدا و اماکن مقدس سپری کرده و پس از تحویل سال به خانه می آیند و باقی افراد نیز برای این لحظات به دور سفره عید نشسته و به خواندن قرآن و دعا می پردازند. جوشاندن قدری شیر به نیت سفیدی و سعادت و یا رشته و سبزی به نیت دراز شدن عمر و برکت در اجاق خانه در لحظه تحویل سال مرسوم بوده که اکنون به کلی فراموش شده است. روز عید نیز با دید و بازدیدها و سر سلامتی برای عید اول بازماندگان مرحوم در فامیل آغاز می شود. در گذشته رسم براین بوده که در ساعات بامداد روز عید بره سفید کوچولو را به یمن قدم مبارکی به خانه می آوردند و با گذاشتن حنا روی مو و گذاشتن قند روی زبانش دهانش را شیرین می کردند.

    دادن عیدی به کودکان و نوعروسان از آداب رایج در مراسم دید و بازدید شهرستان فریدونشهر است که در گذشته به کودکانی که درب خانه ها رفته و سال نو را به آن هاتبریک می گفتند برای عیدی اقلامی چون گردو ، کشمش، انار و تخم مرغ رنگی داده می شد که اکنون این رسم به کلی از بین رفته است.

عروسی گرجیان فریدون شهر

عروسی درفریدون شهر گرجیان فریدون شهر که در منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته اند، بیشتر عروسی های آنها در پاییز و زمستان انجام می شد. در توسخلیها یا خانه ها در کنار منقل های آتش می نشستند و عروسی بپا می شد. رقص و پایکوبی انجام می گرفت، استیز ناقارا یا ساز و دهل سازی بود که می نواختند. مردم در وسط به پایکوبی می پرداختند یک بازی زیبایی برای سرگرمی مهمان ها انجام می شد و آن به این صورت بود که جوان ها از روزنه ای در بالای سقف خانه با سرعت به پایین می آمدند و دوباره این کار را تکرار می کردند که هر کس بیشتر و سریع تر ان را انجام می داد سرکرده بود. عروسی معمولا سه تا هفت شب برگزار می شد. رسم آماده باش برای عروسی در فریدونشهر انجام می شد. از روز قبل دیگ ها را از خانه های اطراف جمع می کردند و آن را در عصر عروسی روی هیزم می گذاشتند و با آیین خاصی آتش را می افروختند و همزمان عروسی شروع می شد و دهل زن ها می نواختند. در پایان شب لباس داماد را می پوشاندند به همراه رقص و پایکوبی و در شب دوم هم داماد را به همراه دهل وپایکوبی به حمام می بردند وحنا بندان می کنند غذاهای عروسی معمولا آبگوشتی بود که از ذبح گاو یا گوسفند درست می شد. عروس را با پای پیاده به خانه بخت می بردند و کسی زودتر به خانه آنها می رفت و نامش پیش پا بود و اطلاع می داد و نیز چند تیر شلیک می شد که خانواده عروس از آمدن آنها آگاه شوند عروس را به خانه داماد می بردند و دستش را در دست محرمی می گذاشتند و شمشیری در دست آدم دامادها پذیرایی از خانواده عروس و داماد جدا گانه انجام می شد و در آخر سینی نقل و شیرینی می چرخاندند. در سینی مردم اوزی یا هدایای خود را می ریختند.

سخن آخر

از آنجایی که فریدون شهر آخرین آبادی از سمت اصفهان بود، میان فارسی زبانان با عنوان آخره و به دلیل اینکه بالا سر آبادی دیگری به نام آخره (محله ای از فریدون شهر امروزی به نام وحدت آباد که محل سکونت فارسی زبان ها است) بود، با عنوان آخره بالا نامیده می شد. تا اینکه در سال ۱۳۳۵ با رسیدن جمعیت آخره بالا به ۵٬۰۰۰ تن و بنیان شهرداری در آن و تبدیل شدن روستای آخره بالا به شهر، سه نام جدید بر پایهٔ ویژگی های تاریخی، جغرافیایی و انسانی به وزارت کشور پیشنهاد شد:

  1. فریدون شهر (به علت حاکمیت فریدون در زمان پیش از اسلام بر این منطقه)
  2. گل شهر (به علت طبیعت سرسبز و گل های فراوان منطقه)
  3. گرجی شهر (به علت مردم منطقه)

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان