آشنایی با آداب و رسوم مردم جزایر مالت

  دوشنبه، 14 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم جزایر مالت
می خواهیم در این مقاله با فرهنگ و آداب و رسوم مردم جزایر مالت آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

سرزمین مالت که با نام رسمی جمهوری مالت شناخته می شود و جنوب اروپا و مرکز دریای مدیترانه واقع شده است. این کشور از مجمع الجزایر کوچکی تشکیل شده و پایتخت آن شهر والتا می باشد. در حقیقت مالت جزیره ای کوچک در قلب دریای مدیترانه است که قبلا جز خاک ایتالیا محسوب می شد. این کشور دارای بناهای تاریخی و جاذبه های فراوان است که نقش استراتژیک مهمی هم در طول تاریخ دارد.

تاریخچه

در حدود ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح گروهی از مردمان فنیقی که سامی تبار بودند، از سرزمین مادری خود در شرق دریای مدیترانه به جزایر مالت کوچ کردند. فنیقی ها بازرگانان و دریانوردانی حرفه ای بودند و جزایر مالت برایشان اهمیت بسیاری داشت چرا که در شبکهٔ بازرگانی آن ها و در میان فنیقیه، سیسیل و کارتاژ (مهاجرنشین فینیقی در شمال آفریقا) قرار گرفته بود. در سال ۴۸۰ پیش از میلاد، مالت به بخشی از قلمرو کارتاژ تبدیل شد و تا سال ۲۱۸ پیش از میلاد از آن کارتاژ بود.
کارتاژی ها در نخستین جنگ کارتاژ (پونیک) (۲۴۱-۲۶۴ پیش از میلاد)، از جزایر مالت به عنوان پایگاهی دریایی در برابر رومیان استفاده کردند، در دومین جنگ کارتاژ (۲۰۱-۲۱۸ پیش از میلاد) امپراتوری روم جزایر مالت را گشود و پس از شکست کامل کارتاژ و فتح آن به دست رومیان در جنگ سوم کارتاژ (۱۴۶-۱۴۹پیش از میلاد)، جزایر مالت با فرستادن سفیرانی به رم اعلام استقلال کرد اما همچنان زمینه های فنیقی و کارتاژی خود را نگاه داشت. در سال ۶۰ میلادی پولس مبلغ مسیحیت به مالت سفر کرد. در مدت سه ماه اقامت او در این سرزمین، مردم مالت به مسیحیت گرویدند. مردم مالت یکی از کهن ترین ملت های مسیحی جهان به شمار می آیند. در میانهٔ سده های چهارم و نهم میلادی، مالت بخشی از امپراتوری بیزانس بود.

جزایر مالت

قرون وسطی

در سال ۸۷۰ میلادی جزایر مالت به دست اعراب مسلمان فتح شد. از مهم ترین تأثیر اعراب بر این سرزمین، می توان به زبان رایج در مالت اشاره کرد که بسیار به عربی نزدیک است.
در سدهٔ یازدهم میلادی، گروهی از نورمن های اسکاندیناویایی تبار که به بخش هایی از غرب و جنوب اروپا تاخته بودند، به ایتالیا رسیدند و از همانجا به جزایر مالت دست اندازی کردند. حکومت نورمن ها بر مالت و سیسیل، یک سده به درازا انجامید.

شوالیه های سنت جان

والتا، پایتخت مالت که به دست شوالیه های سنت جان بنا شد.تا سدهٔ شانزدهم میلادی، جزایر مالت زیر نظر گروهی از فئودال ها (که کنت نشین مالت نامیده می شدند) اداره می شد. در سال ۱۵۳۰ میلادی، چارلز پنجم، فرمانروای امپراتوری مقدس روم در مرکز اروپا، جزایر مالت را به فرقه ای مسیحی بخشید که خود را شوالیه های سنت جان می نامیدند.

ناپلئون و امپراطوری بریتانیا

در سال ۱۷۹۸ میلادی، ناپلئون بناپارت، جزایر مالت را فتح کرد و شوالیه های سنت جان را اخراج نمود. مردم مالت با پشتیبانی نیروهای بریتانیایی، بر فرانسویان شوریدند و در ۱۸۰۰ میلادی، مالت مستعمرهٔ بریتانیای کبیر گردید. نیروهای بریتانیایی در طول جنگ اول جهانی، از مالت به عنوان پایگاهی دریایی در برابر نیروهای متحدین استفاده کردند. در سال ۱۹۲۱، مالت به صورت یک دومینیون درآمد و پس از ۴۳ سال، استقلال کامل خود را از بریتانیا در سال ۱۹۶۴ باز پس گرفت و به جمهوری تبدیل گشت، هرچند نیروهای دریایی بریتانیا تا اول آوریل سال ۱۹۷۹ در جزایر مالت ماندند.

زبان و دین مردم مالت

دو زبان مالتی و انگلیسی زبانهای رسمی کشور هستند. زبان مالتی از خانواده زبان های آفریقایی-آسیایی و از شاخه زبان های سامی است و با زبان عربی خویشاوندی دارد، هرچند که وام واژه های بسیاری از گویش های ایتالیایی به ویژه سیسیلی (و به تازگی از انگلیسی) وارد این زبان شده اند. زبان مالتی با نویسه های لاتین نوشته می شود. ۹۸٪ مردم مالتا پیرو آئین کاتولیک رم هستند.

فرهنگ مردم مالت

همانطور که می دانید فرهنگ مردم سرزمین مالت نشان دهنده وجود جوامع مختلف در این کشور است که در طول قرن ها در اثر تماس با فرهنگ های همسایه و سازمان ملل رواج پیدا کرده است. بهتر است بدانید که ساکنان جزایر مالتا از اولین کسانی بودند که از سیسیل به این سرزمین مهاجرت کرده اند. به طور کلی می توان گفت که فرهنگ و سنت های رایج در این کشور آمیزه ای از سنت های فنیقی و کارتاژی،ایتالیایی،اسپانیایی،عربی و انگلیسی می باشد. از تاثیر فرهنگ کشور اسپانیا می توان به وجود گیتار در موسیقی محلی مالت و ایوان های چوبی برگرفته از سنت اسپانیا اشاره نمود. همچنین جشن هایی که اغلب در این کشور انجام می شود مثل عروسی یا کریسمس شباهت فراوانی با جشن های مردمی در جنوب ایتالیا دارد.

غذاهای محبوب مالت

بهتر است بدانید که غذاهای این کشور بسیار معروف و محبوب می باشد و در واقع ترکیبی از گیاهان خا و ادویه جات است. پیشنهاد می کنیم که حتما برای شام خرگوش مخصوص مالت را انتخاب نمایید زیرا ادویه هایی که در این غذا ها مورد استفاده قرار می گیرند بسیار شگفت انگیز و خوشمزه هستند.

فستیوال های مالت

برگزاری فستیوال ها و جشنواره باعث شده مردم با یکدیگر پیوند اجتماعی نزدیک تر داشته باشند. چون در مراسمات نوشیدنی ها و غذاهای محلی خیلی اهمیت داده می شود. فرصت خوبی برای گردشگران است که مزه غذاهای مالتی با ریشه ی مدیترانه ای تجربه کنند. فستیوال های محلی در شهر های کوچک با شرکت مردم محلی آنجا در کنار کلیساها برگزار می شود.

فستیوال بین المللی آتش بازی

کشور مالت در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست. به همین خاطر سالیانه در آخر ماه آپریل این دست آورد بزرگ را جشن می گیرند. که در بندر والتا به صورت گسترده و باشکوه تر برگزار می شود. این جشن شامل نمایش های آتش بازی توسط شرکت های خارجی و همچنین بهترین سازندگان وسایل آتش بازی محلی اجرا می شود.

فستیوال هنر مالت

جشنواره بین المللی هنر مالتا بهترین فرصت برای هنردوستان وعلاقه مندان به آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم مالتی است، در این جشنواره هنرمندان محلی بهترین خود را ارائه می دهد. جشنواره هنر مالتا در وواقع یک پلت فرم پویا برای به نمایش گذاشتن هنر هنرمندان مالتی و تعامل گسترده تر با مخاطبانشان می باشد. در این جشنواره باشکوه هنرمندان و مردم مالتی همچنین میزبان نرمندان خارجی می باشند که برای معرفی بیشتر هنر خود و تعامل بین کشور ها در این جشنواره ها ظاهر می شوند. هرساله جشنواره هنر مالتا با معرفی هنرهای متفاوت از مجسمه سازی تا آواز و اپرا انجام می شود.

فستیوال مدیترانه ای جزیره گزو

این جشنواره تأثیر بسزایی در فرهنگ و هنر این جزیره داشته است. این فستیوال با حضور گسترده ای از هنرمندان خارجی و محلی در اواسط پاییز در جزیره گزو برگزار می شود. بخش اصلی آن اجرای کنسرت ها موسیقی و اپرا می باشد. اما این پایان جشنواره نیست، برکزاری کنفرانسهای بین المللی، پیاده روی، بازدید از مکان ها تاریخی و فرهنگی، خوردن غذاهای محلی بخشی از فعالیت های این فستیوال است.

سخن آخر

مالتا یک جزیره نیست بلکه یک مجمع الجزایر است. احتمالا شما قبلا می دانستید که مالتا یکی از کوچکترین کشورهای دنیاست، اما آیا می دانستید که این کشور کوچک از هفت جزیره به وجود آمده است؟ و جالب است بدانید که تنها 2 جزیره ی بزرگ کشور مالتا به نام های مالتا و گزو مسکونی هستند، در حالی که سومین جزیره ی مالتا از نظر مالتا کومینو نام دارد که بیشتر جنبه ی توریستی دارد و مختص سفرهای لوکس است. سایر جزیره های مالتا خالی از سکنه هستند. در کل جزیره ی مالتا دارای مساحتی برابر با 316 کیلومتر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان