آشنایی با آداب و رسوم مردم کشور اردن

  سه شنبه، 20 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم کشور اردن
اُردُن با نام رسمی پادشاهی اُردُن هاشمی از پادشاهی‌های عرب در خاورمیانه و غرب آسیا است که در شرق رود اردن قرار دارد. می خواهیم فرهنگ مردم کشور اردن را بررسی کنیم. همراه ساعد نیوز باشید.

نام اردن برگرفته از رود اردن است که از داخل این کشور می گذرد و تقدسی ویژه نزد پیروان ادیان ابراهیمی دارد. فرهنگ اردن در عناصر عربی و اسلامی با تأثیر چشمگیر غربی بنا شده است. اردن در تقاطع سه قاره جهان باستان ایستاده و دارای جغرافیا و فرهنگ متنوعی است. جنبه های قابل توجه این فرهنگ شامل موسیقی و لباس سنتی اردن و علاقه به ورزش است. این ها شامل فوتبال و بسکتبال و همچنین سایر ورزش های وارداتی، عمدتاً از اروپای غربی و ایالات متحده است. کشور اردن به دلیل این که یکی از مسیرهای حج است قابل اهمیت است.

تاریخ کشور اردن

اردن امروزی از دورهٔ پارینه سنگی محل سکونت انسان بوده است. سه پادشاهی پایدار در پایان عصر برنز در آن جا پدید آمدند: عمون، موآب و ادوم فرمانروایان بعدی اردن شامل امپراتوری آشوری، امپراتوری بابل، پادشاهی نبطی، امپراتوری ایران، امپراتوری روم، خلافت راشدین، خلفای اموی و عباسی و امپراتوری عثمانی است. پس از انقلاب بزرگ عربی علیه عثمانی ها در سال ۱۹۱۶ در طول جنگ جهانی اول، امپراتوری عثمانی توسط بریتانیا و فرانسه تقسیم و تجزیه شد. امارت فرااردن در سال ۱۹۲۱ توسط سلسله هاشمی و امیر آن زمان عبدالله اول تأسیس شد و این امارت تحت الحمایهٔ بریتانیا شد. در سال ۱۹۴۶، اردن به یک کشور مستقل تبدیل شد که رسماً با عنوان پادشاهی هاشمی فرااُردن شناخته می شود، اما در سال ۱۹۴۹ پس از تصرف کرانهٔ باختری اردن در طول جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و الحاق آن، به پادشاهی هاشمی اردن تغییر نام داد. این منطقه در جنگ شش روزه به تصرف اسرائیل درآمد و اردن در سال ۱۹۸۸ از ادعای خود بر این سرزمین صرف نظر کرد و دومین کشور عربی شد که در سال ۱۹۹۴ با اسرائیل معاهدهٔ صلح امضا کرد.

کشور اردن

آداب و رسوم رایج در اردن

در واقع در فرهنگ مردن کشور اردن احترام به بزرگ فامیل بسیار اهمیت دارد به گونه ای که برای صحبت با پدربزرگ بایستی از پیش کسب اجازه انجام شود. مردم این کشور فرهنگ زندگی بالایی دارند و به صورت کلی دخالت در زندگی یکدیگر را به هیچ عنوان درست نمی دانند. حجاب مردم با وجود اینکه آزاد است اما در وضعیت کنترل شده ای قرار گرفته است. همچنین پیشرفت کشور اردن در زمینه تکنولوژی های روز بسیار زیاد به چشم می خورد به این صورت که اینترنت بخش جدانشدنی از زندگی مردم این کشور است و کسب و کارهای اینترنتی در این سرزمین بعضا از یک کارمند بیشتر درآمد خواهد داشت. دقت داشته باشید که وضعیت درآمد در لاین تکنولوژی در اردن بسیار عالی است و برنامه نویسان نیز درآمد خوبی را کسب خواهند کرد. پیشرفت در اردن در بخش بهداشت و درمان ۶۳ درصد به چشم می آید و در طی سال های کمی بیمارستان های دولتی زیادی تاسیس شدند که بیمه و تسهیلات بیمه ای نیز رشد ۱۳ درصدی را در پیش داشته است. حدود ۹۵ درصد از جمعیت این کشور، مسلمان سنی و اقلیتی مسیحی هستند.

قوانین عمومی اردن

جالب است بدانید که در قوانین زندگی اردن استفاده از لوازم شخصی دیگران پیگیری قانونی خواهد داشت. مردم این سرزمین در زمینه آموزش بسیار جدی هستند و به صورت کلی هر نوع سرپیچی در زمینه آموزش و پرورش جریمه های سنگین خواهد داشت. در قوانین اردن دیده شده که ضرب و شتم کودکان نیز پیگیری قانونی دارد. توجه داشته باشید که دزدی در این کشور جریکه بسیار زیادی دارد حتی اگر دزدی کوچک باشد. همچنین ارزان فروختن قیمت دینار کشور اردن یک نوع جرم محسوب خواهد شد.

ماه رمضان در اردن

استقبال از ماه مبارک رمضان با تزئین خیابان ها و آذین بندی آنها از سوی مسلمانان اردن افزایش یافته است؛ به گونه ای که تزئین خیابان ها خبر از آغاز ماه رمضان، استقبال از این ماه و انجام فریضه الهی می دهد. این پدیده یعنی تلاش برای خرید این لوازم خاص استقبال از ماه رمضان و ستاره های نورانی برای آویختن به پنجره ها و خیابان ها و همچنین فانوس ها در شکلها و رنگ های مختلف برای آویختن به پنجره ها و ورودی خانه ها از آداب و رسومی است که به منظور استقبال از ماه مبارک رمضان از سوی کشورهای عربی و اسلامی مورد توجه قرار می گیرد. با گذشت زمان تنوع در انواع تزئینات افزایش یافته است تا اینکه دکورهای بسیاری به این مناسبت ساخته شده است و انواع لوازم و حتی غذاهای مرتبط با ماه رمضان را با ویژگی های خاص اسلامی تزئین می کنند. به گونه ای که در برخی از محلات انواع حلواها، شکلات، خرما، نوج با ویژگی های خاص ماه رمضان مانند شکل ماه و ستاره تزئین می شوند. از سوی دیگر اهتمام برخی از مغازه های لباس فروشی، رستوران ها به تزئینات خاص ماه رمضان و همچنین خیابان ها و کوچه ها با ریسه های چراغ،ِ لامپ و فانوس از آغاز ماه رمضان خبر می دهد.

غذا در اردن

غذاهای اردن سبک سنتی آماده سازی مواد غذایی نشات گرفته از روش آشپزان اردنی یا روش استفاده معمول در اردن است که در طی قرن های متمادی از تغییرات اجتماعی و سیاسی توسعه یافته است. طیف گسترده ای از تکنیک های موجود در آشپزی اردنی مورد استفاده قرار می گیرد، اعم از تنوری کردن، تف دادن و کباب کردن با چاشنی سبزیجات (هویج و برگ ها، بادمجان و غیره), گوشت و مرغ. همچنین یک روش متداول در غذاهای اردنی برشته کردن یا تهیه غذاها با انواع سس های مخصوص است. به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زیتون در جهان روغن زیتون اصلی ترین روغن پخت وپز در اردن است. سبزی ها، سیر، پیاز، سس گوجه فرنگی و لیمو ترش از طعم هایی هستند که معمولاً در غذاهای اردن یافت می شوند. ترکیبی از ادویه جات ترشیجات به نام za'atar شامل یک گیاه محلی معروف به نام سماقاست. سماق یک گیاه وحشی است که در غذاهای اردن و کشورهای همسایه و نزدیک به آن در منطقه مدیترانه استفاده می شود.

سخن آخر

بیش از ۴۰٪ از جمعیت در کلان شهر عمان زندگی می کنند و فرهنگ اردن را در آن شهر متمرکز می کنند. موسیقی، فیلم، مد اروپایی و آمریکایی در بین مردم اردن محبوب است. موسیقی سنتی اردن قدمتی طولانی دارد. اخیراً اردن شاهد ظهور چندین دی جی و ستاره های برجسته است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (562 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان