آشنایی با آداب و رسوم مردم کشور کامرون

  سه شنبه، 15 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم کشور کامرون
می خواهیم در این محتوا با آداب و رسوم مردم کشور کامرون آشنا شویم. با ساعد نیوز همراه باشید.

جمهوری کامرون که به زبان به فرانسوی République du Cameroun خطاب می شود کشوری در غرب آفریقای مرکزی است که از غرب و شمال با نیجریه از سمت شمال شرقی با چاد به و با جمهوری آفریقای مرکزی از شرق همسایه است. جمهوری کامرون به دلیل شرایط قرارگیری خود گاهی به عنوان جزئی از آفریقای غربی و گاهی به عنوان بخشی از آفریقای مرکزی شناخته می شود. موضوعی که کامرون را منحصر به فر می کند وجود 250 زبان بومی در این کشور است. کشور کامرون به علت موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خود از اهمیت بسیاری برخوردار است.

فرهنگ مردم کامرون

از آنجایی که جمهوری 250 قوم مختلف را در خود جای داده است پس باید دارای تنوع بالایی از لحاظ فرهنگی باشد، تنوع در آداب و رسوم و فرهنگ در این ناحیه آن را به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی کامرون تبدیل کرده است. گرچه تنوع مذهبی در این کشور بسیار زیاد است اما تمام مردم این امر را پذیرفته اند و دین به عنوان یک موضوع آزاد و انتخابی در کامرون است.
موضوعی که در میان اقوام کامرونی به عنوان یک فرهنگ جا افتاده، "خانواده" است. خانواده کانون توجه سیستم اجتماعی در کامرون می باشد که شامل پدربزرگ، مادربزرگ، پسر عمو، خاله، عموها و ... است. عموم افراد در کامرون از طریق خانواده خود در جایگاه اجتماعی قرار می گیرند. هم چنین این فرهنگ در جمهوری کامرون جا افتاده است که جوانان از افراد سالمند مراقبت کنند و محل نگهداری از سالمندان در این کشور مفهومی بیگانه است. تعصب در خانواده های کامرونی با بار منفی تلقی نمی شود و عموم خانواده های این کشور حتی تعصب نسنجیده را پذیرفته اند.
یکی از آداب و رسوم مردم کشور کامرون همکاری و تشکیل انجمن کاری تنها با خویشاوندان خود است، به عنوان مثال در کامرون اگر شخصی در بخش فرهنگی مشغول به کار شد، می تواند تمام اقوام خود را در آن بخش به کار بگیرد. دختران در کامرون از استقلال و آزادی مطلوبی برخوردار هستند آن ها می توانند آزادانه کار کنند اما حق مستقل شدن پیش از ازدواج و تشکیل خانواده را ندارند. هم چنین زنان تمایل ندارند به چشمان شخصی که با او صحبت می کنند نگاه کنند حتی اگر آن شخص زن باشد.
در فرهنگ کشور کامرون از بانک به عنوان صندوق کمک ویژه یاد می شود که عموم مردم در هنگام مشکل می توانند از آن با عنوان وام پول بگیرند و در زمان مشخص بازگردانند. یکی دیگر از فرهنگ های جا افتاده در کامرون احترام به نیروهای خدماتی است، به عنوان مثال یک گارسون، باربر و یا نگهبان در کامرون از جایگاه والایی برخوردار است. موضوعی که از فرهنگ کامرون جداناپذیر است موسیقی است با توجه به تنوع فرهنگ در کامرون موسیقی این کشور بسیار هیجان انگیز و جذاب است.

مردم بومی کامرون

دین مردم کامرون

مذاهب اصلی در کامرون به سه گروه اسلام، مسیحیت و مذاهب سنتی قابل تقسیم است. از لحاظ اعتقادات مذهبی، ۲۱ درصد از مردم کامرون کاتولیک، ۱۴ درصد پروتستان و ۴۵ درصد از آنها پیرو مذاهب سنتی و بومی هستند. ۲۰ درصد از این مردم به دین مبین اسلام گرویده اند. اعتقادات اجدادی مردم کامرون، بخش اسطوره ای و باطنی جامعه و موجودیت آنها را تشکیل می دهد. این اعتقادات زیر بنای اصلی و محکم زندگی معنوی ملی آنها را تشکیل داده و تا به امروز مراسم مذهبی الهی همچون اسلام و مسیحیت با نفوذ قدرتمندی در بین مردم، برگزار شده است. این مذاهب الهی موجب تقویت روح یکتاپرستی در بین مردم کامرون شده است. اسلام از زمان فتح شمال کشور، توسط مدیبوآدما در قرن نوزدهم در کامرون پایه گذاری شد. دلیل گرایش چشمگیر مردم شمال کشور نسبت به ساکنان جنوب به دین اسلام را نیز همین مسئله است. دین مسیحیت بیشتر در جنوب کشور رواج دارد. تاریخ ورود این بینش اعتقادی به آغاز تاریخ جدید کامرون و پایان نیمه اول قرن نوزدهم میلادی باز می گردد.

قوانین عمومی کامرون

هر کشوری وابسته به شرایط و جای دادن فرهنگ های مختلف دارای قوانین مشخصی است، دانستن قوانین عمومی در هنگام دیدار با یک کامرونی یا دعوت شدن به یک جلسه در کامرون می تواند به شدت کمک کننده باشد، در ادامه ما 20 قانون مهم و عمومی کشور کامرون را نوشته ایم که مطالعه آن ها خالی از لطف نیست.

  1. دست دادن مرد ها در جلسات اول
  2. مسواک زدن و آراستگی دندان برای لبخند زدن
  3. بوسیدن گونه ها و در آغوش کشیدن دوستان نزدیک و فشردن انگشت میانی به انگشت شصت در هنگام دست دادن
  4. عموم مردم کامرون در هنگام سلام و احوالپرسی از شخصی که از نظر سنی یا موقعیتی بالاتر از آنها باشد، معمولاً سر خود را پایین می اندازند و اصطلاحا به شخص زل نمی زنند.
  5. عموم افراد پیرو دین اسلام معمولا به افرادی با جنس مخالف دست نمی دهند.
  6. عدم عجله در هنگام احوال پرسی
  7. هدیه آوردن مهمان برای میزبان مانند شیرینی، میوه، شراب و ...
  8. تحویل هدیه از شخص تنها با دست راست
  9. عدم ذوق و بروز احساسات در هنگام دریافت هدیه
  10. عدم صحبت در مورد مسائل اقتصادی و اجتماعی در هنگام مهمانی
  11. برخورد رسمی در هنگام دیدار های اولیه
  12. اول غذا خوردن مردان و سپس به ترتیب زنان و کودکان در کامرون
  13. خوردن غذا با دست و تاکید اکید به خوردن غذا با دست راست
  14. بیان نام و نام خانوادگی خود هنگام دیدار اول
  15. خطاب کردن شخص کامرونی با عنوان عالیجنات به زبان فرانسوی یا انگلیسی
  16. ارائه کارت ویزیت به جهت دیدار بعدی
  17. پوشش کت و شلوار برای آقایان و خانم ها در جلسات رسمی
  18. عدم پشت کردن به شخص در جلسات کاری
  19. استفاده از ضرب المثل های کامرونی در هنگام جلسه رسمی به منظور حفظ ارتباط
  20. تاکید بر روی نوشتن و گرفتن ابزار در جلسات با دست راست (چپ دست بودن در کامرون بد دانسته می شود).

رمضان در کامرون

کشور کامرون دارای اقلیت های کوچک و بزرگ بسیاری است ولی بیشتر مردم این کشور را مسیحیان تشکیل می دهند، در کنار این اقلیت های دینی 21 درصد جمعیت این کشور مسلمانان هستند که بیشتر آنها سنی مذهب اند و اقلیت کمی از تشیع در این جمع زندگی می کنند. علی رقم این تنوع دینی و عقیدتی همه مردم با احترام به گرایش های دینی، با آرامش در کنار هم زندگی می کنند و حتی در برقراری آیین ها و مراسم مذهبی همدیگر را یاری می کنند. با شروع ماه مبارک رمضان مسلمانان این کشور در ایام این ماه مبارک علاوه بر روزه داری شروع به پختن غذا های محلی می کنند مانند مووامبادا مرغ، پیری پیری فلفلی، ساکا ساکا که از برگ کاساوا پخته می شود. بیشتر غذا هایی که در ماه مبارک رمضان پخته می شود از ترکیب گیاهان و میوه جات آفریقایی است و چون دارای پروتئین و ویتامین بالایی است فرد در ایام روزه داری کمتر احساس گشنگی و تشنگی می کند. در این ماه مبارک کودکان و نوجوانان با برگزاری جشنواره هایی در غرفه های مختلف، این غذا های محلی را به فروش می رسانند. در این ایام حتی کودکان هم باید برای آمادگی در زمان بلوغ روزه بگیرند (البته که قوانین هر قوم مسلمانی در این کشور فرق می کند). روزه خواری در ایام ماه رمضان شلاق و جریمه نقدی برای بزرگ قوم را در پی دارد.

سخن آخر

کامرون واقع در خلیج گینه با حیات وحش غنی خود به عنوان یکی از کشور های آفریقایی محسوب می شود که به علت ساختار و تنوع قومیتی خود بسیار منحصر به فرد و جذاب است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
امضای کریستیانو رونالدو روی پیراهن جورجینا/ عاشقانه های آقای فوتبالیست و همسرش جشن تولد ساده و خلوت خانم بازیگر معروف ایرانی در کافه شیک و زیبای المیرا شریفی مقدم+عکس پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت! کیف ضد گلوله در دست محافظ رهبر معظم انقلاب +عکس جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود خلوت و تنهایی ماهور الوند در یک کافه شیک و دنج و ژست قشنگش برای عکاسی+عکس سفره رنگین و خوشمزه مینا مختاری با غذاهای سنتی یزدی/ مشخصه خیلی خوشمزه ست/ نوش جونتون+عکس دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟ پاسخ جنجالی سیروان خسروی برای دختر مورد علاقه برای ازدواج؛ با اخلاق یا خوشگل؟+ویدئو از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش کولاک جدید مهران مدیری با برنامه جذاب دیگر/ آقای بازیگر درحال گُل یا پوچ!+عکس اولین تصویر از مراسم ازدواج مهدی کوشکی با بازیگر تئاتر؛ عروس خانم کیست؟ جدیدترین ژست و تغییرچهره مازیار لرستانی/ از زمین تا آسمون فرق کرد+عکس شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه چین خوانندگی بینظیر جوان نگهبان با آهنگ محمد علیزاده در صداتو+ویدیو/ زمونه عمر ما رو میگیره برادر از برادرش سیره اسراف و تجمل گرایی این زن ایرانی زبانزد بود + عکس و سند سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو
تیتر امروز   
منتخب روز