آشنایی با آداب و رسوم جالب مردم نروژ

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم جالب مردم نروژ
آیا می خو اهید به نروژ سفر کنید؟ با ساعد نیوز همراه باشید تا با نروژ آشنا شوید.

مردم نروژ آداب و رسومی دارند که ممکن است با فرهنگ کشور شما تفاوت زیادی داشته باشد. با داشتن دانش اندکی از این قوانین نانوشته ی مهم، می توانید از بروز توهین های ناخواسته و اشتباهات آزار دهنده پیشگیری کرده و سفری بی دغدغه و لذت بخش را تجربه کنید.

نروژ کشوری در شمال اروپاست. نروژ با کشور هایی همچون فنلاند، روسیه و سوئد همسایه است. پایتخت این کشور اسلو نام دارد. واحد پول کشور نروژ کرون است. این کشور با قطب شمال همسایه است و به همین دلیل آب و هوای نروژ بسیار سرد است.

بیشتر فرهنگ کشور نروژ را وایکینگ ها، گروهی از دزدان دریایی، بازرگانان و پیشگامان دریایی اسکاندیناوی که در قرن هشتم در شمال اروپا ساکن شدند، تشکیل می دهند. با این حال، بیشتر مردم این کشور در طول تاریخ خود همیشه از فرهنگ روستایی پیروی کرده اند که این را می توان در لباس و موسیقی های محلی این کشور مشاهده کرد.

مردم نروژ

زبان مردم نروژ

زبان های اصلی جمعیت بومی سامیسک (یک زبان فنلاندی) و دو زبان رسمی نروژی (بوکمال و نینورسک) هستند که هر دو از خانواده زبانی ژرمنی هستند و برای شناخت مردم نروژ باید با هردوی آن ها آشنا باشید. بوکمال از زبان نروژی تحت تأثیر دانمارکی گرفته شده که در منطقه شرقی استفاده می شود.

نینورسک یا “نروژی جدید” محصول جنبش رمانتیک ملی در قرن نوزدهم است که از گویش های دهقانی برای ایجاد یک زبان نوشتاری واقعی نروژی استفاده کرد. نینورسک آگاهانه ساخته شد تا رابطه واضح نروژ با نورس قدیم را نشان دهد و پیوندی بین نروژ معاصر با عصر وایکینگ ها باشد.

موسیقی

موسیقی محلی نروژ که تحت تاثیر وایکینگ ها نیز قرار گرفته است، سنتی شکسته است که از صد ها سال پیش به هر نسلی منتقل شده است. ساز سنتی برای موسیقی محلی ساز در نروژ کمانچه هاردانگر است. کمانچه هاردانگر را اغلب ساز ملی نروژ می نامند و حتی می توانید استفاده از آن را در موسیقی های متن فیلم ارباب قلعه ها بشنوید.

علاقۀ فراوان به آرامش

مردم این کشور به آرامش داشتن بسیار علاقه دارند و گویا تنها هدفشان از زندگی، داشتن آرامش و بودن در محیطی دنج، مخصوصاً در روزهای شنبه است. شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که نروژی ها در چنین زمان هایی چه کار می کنند؟ در این زمان ها، مردم این کشور شیرینی و چیپس می خورند یا به کلبه ای کوچک در میان کوه می روند و خود را از فناوری دور می کنند یا زمانشان را با خانواده و اقوام و دوستان سپری می کنند. نکتۀ جالب دیگر آن است که در چنین زمان هایی، نروژی ها حدود هشت هزار شمع دور خانه شان روشن می کنند یا حتی داخل منزل تاکو می خورند.

لباس محلی ( بوناد ) و لباس های سنتی

لباس ملی سنتی نروژ بوناد نامیده می شود. زن و مرد هر دو صاحب این لباس های دهقانی هستند. پوشیدن بناد به عنوان لباس محلی نروژی برای رقص محلی در جشن های رسمی، عروسی و به ویژه در 17 می که روز قانون اساسی در نروژ است، بخشی از فرهنگ نروژی ها است.

لباس محلی بوناد نروژی ها

غذا ها

صبحانه ای که معمولا در این کشور میل می شود شامل ماهی، نان ترد، ماست، پنیر، قهوه و شیر است. ناهار شامل میوه، قهوه و ساندویچ معروف با پنیر و گوشت سرد است. شام شامل سبزیجات ریشه ای مانند هویج یا سیب زمینی آب پز همراه با ماهی و گوشت هایی مانند گوشت نهنگ، مرغ، گوشت گاو یا خوک است. در روز مشروطیت، نروژی ها با خوردن نان پهن، گوشت های خشک خرد شده، فرنی و گوشت برخی آبزیان این روز را جشن می گیرند. غذای های لذیذ سنتی در این کشور عبارتند از: فرنی خامه ترش، دنده گوشت گوسفندی خشک، میگو آب پز، کیک گوشتی، یک پنیر نیمه شیرین که از شیر گاو یا بز تهیه می شود، گوشت گوزن شمالی و حیوانات وحشی.

آداب غذا

  • نروژی ها معمولاً حوالی ساعت ۱۲ ظهر، یک ناهار کوتاه و سبک مانند نان و قهوه می خورند.
  • نان و سیب زمینی در اکثر خانه ها به عنوان مواد غذایی اولیه محسوب می شوند.
  • اکثر مردم حوالی ساعت ۱۷ الی ۱۸ شام می خورند و شام های آخر شبی مانند اسپانیا در این کشور مرسوم نیستند.
  • معمولاً دعوت ها به صورت کلامی هستند.
  • نروژی ها چه در کسب و کار و چه در موقعیت های اجتماعی، بسیار وقت شناس هستند.
  • نوع پوشش را با میزبان خود هماهنگ کنید.
  • برای آماده سازی و تمیز کاری های بعد از شام به میزبان پیشنهاد کمک دهید.
  • هرگز سر غذا درباره ی کسب و کار صحبت نکنید؛ زیرا نروژی ها همیشه کار را از زندگی شخصی جدا می دانند.
  • آداب و رسوم سر میز غذا از تمام موارد دیگر که آسان گرفته می شود، متفاوت و رسمی تر هستند.
  • به هنگام صرف غذا چنگال را در دست چپ و چاقو را در دست راست نگه دارید.
  • هرگز غذا را قبل از میزبان شروع نکنید.

اصل برابری در میان مردم

  • نروژی ها خود را مردمانی طرفدار برابری و مساوات می دانند که فرهنگشان بر پایه ی اصول دموکراتیک بنا شده است.
  • آن ها، مردم را به خاطر خودشان دوست دارند. به دیگران به خاطر شغلشان یا ترقی هایی که کرده اند یا حتی درآمدشان، اهمیتی نمی دهند.
  • مردم نروژ به سادگی علاقه داشته و تمایلی به تظاهر و تجمل بیش از حد ندارند.
  • آن ها به صادق و وفادار بودن در روابط شخصی خود افتخار می کنند.

ملاقات و خوشامدگویی

معمولاً ملاقات ها با یک دست دادن ساده، ارتباط چشمی مستقیم و لبخند شروع می شوند. با توجه به چیزی که پیش تر گفتیم، آن ها بسیار خودمانی و ساده بوده و خود را به نام کوچک معرفی می کنند. موقع رسیدن و رفتن، حتماً دست داده و خداحافظی کنید.

روابط مردم در نروژ

  • نروژی ها معمولاً با کسی کار می کنند که به او اعتماد داشته باشند؛ پس فراهم کردن مقداری اطلاعات از خودتان برای جلب اعتماد ضروری خواهد بود.
  • روابط در این کشور آرام شکل می گیرند و افراد منوط اند به تمام قول و وعده هایشان عمل کنند.
  • مردم نروژ از بیزنس -من هایی که اعتماد به نفس بالایی دارند، خوششان می آید.
  • اگر بیش از حد در ملاقات اول صمیمی رفتار کنید، این رفتار یک ضعف تلقی می شود. ارتباط چشمی مستقیم موقع صحبت، نشانی از صداقت خواهد بود.
  • نروژی ها سخنرانان احساسی ای نیستند و به زبان بدن خود دقت زیادی دارند.

آداب و رسوم هدیه دادن

  • اگر به خانه ی یک نروژی دعوت شدید، می توانید برای میزبان یک دسته گل، شکلات، شیرینی، نوشیدنی یا چیزهایی از این دست ببرید.
  • گل ها را اغلب صبح روزی که برای شام دعوت شده اند، می فرستند تا به هنگام شب به نمایش گذاشته شوند.
  • هرگز از گل های لیلی، میخک صد پر و گل های سفید استفاده نکنید زیرا مخصوص مراسم تدفین هستند.
  • هرگز حتی در کریسمس برای کسی حلقه گل نبرید.
  • گل هایتان را به تعداد زوج انتخاب نکنید.
  • هدایا همان زمانی که دریافت می شوند باز خواهند شد.

خانواده در نروژ

بسیاری از خانواده های نروژی بیشتر از همان پدر و مادر به همراه فرزندان، تشکیل شده اند. ازدواج برای تشکیل یک خانواده امری ضروری نیست. با توجه به اینکه بسیاری از مردم نروژ بدون مراحل قانونی ازدواج، خانواده تشکیل می دهند، بهتر است درباره وضعیت تأهل آن ها سؤال نکنید.

زنان نروژی

  • زنان در این کشور به اندازه ی مردان در زمینه ی تجارت و کار، امکان رشد و ترقی داشته و از حقوق برابری بهره مند هستند.
  • اگر زنی تصمیم بگیرد برای مراقبت از کودکان پیش دبستانی خود در خانه بماند، از دولت حقوق دریافت می کند.
  • در ادارات با خانم ها با نهایت احترام و تحسین برخورد می شود.

بازیافت در نروژ

بازیافت در کشور نروژ به یک علم تبدیل شده و مردم بسیار به آن توجه می کنند. در هر مکان ۵ سطل زباله وجود دارد که مخصوص کاغذ، پلاستیک، باقی مانده های غذایی، شیشه و فلز می باشند. افراد در نروژ از دوران کودکی می آموزند که زباله های خود را تفکیک کنند و این عمل یک عضو جدایی ناپذیر از زندگیشان به حساب می آید. در حقیقت می توان گفت که بازیافت در نروژ یک اجبار است.

اگر می خواهید به این کشور سفر کنید یا هدف مهاجرت به آن را دارید، قبل از هر چیز باید با مردم شناسی نروژ آشنا شوید تا گذراندن چالش های مسیر برای شما راحت تر شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (572 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان