آشنایی با آداب و رسوم مردم قطر

  جمعه، 18 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم قطر
کشور قطر از نظر جغرافیا در جنوب غربی قاره آسیا قرار دارد، این کشور در منطقه خاورمیانه بوده و در شرق جزیره عربستان واقع شده است. برای آشنایی با آداب و رسوم مردم قطر با ساعد نیوز همراه باشید.

آمیختگی معماری قدیم و آداب و رسوم سنتی کشور قطر با برج های مدرن، رستوران های بین المللی و ماشین های لوکس، تصویری متمایز و جذاب را به گردشگران ارائه می کند. فرصت های شغلی متعدد در کنار کیفیت بالای زندگی، سالانه میلیون ها مهاجر را به این کشور آفتابی جذب می کند؛ به همین جهت، امروزه قطر به یک پازل فرهنگی جذاب و دومین جامعه بزرگ مهاجران در جهان بدل شده است. در کنار اقتصاد پررونق، سرمایه گذاری روی فرهنگ یکی دیگر از امتیازات قطر محسوب می شود. این کشور میزبان موزه های مشهور جهانی، گالری های هنری، جشنواره های فیلم و کنسرت های متعددی در فضای باز است که مبین تلاش آن برای تغییر تصویر سنتی موجود از آن در اذهان مجامع بین المللی است.

زبان و دین مردم قطر

زبان رسمی مردم قطر، زبان عربی است؛ با این وجود زبان انگلیسی به شکل گسترده ای در میان مردم مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، بسیاری از مهاجران به زبان فارسی یا اردو صحبت می کنند. یادگیری کلمات عربی می تواند نشان دهنده علاقه شما به کشور قطر و زبان آن باشد و کمک کند تا راحت تر با جامعه میزبان ارتباط برقرار کنید. مردم کشور قطر مسلمان هستند؛ اما به لحاظ قانونی محدودیتی برای هویت های مذهبی دیگر وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که با وجود آزادی مذهب، گردشگران باید به عقاید مذهبی جامعه میزبان احترام بگذارند.

مردم قطر

فرهنگ مردم قطر

مردم قطر از نوادگان بادیه نشین ها هستند؛ گروه های عشایری که در بیابان های خاورمیانه زندگی می کردند. آن ها سنت مهمان نوازی و سخاوتمندی را از گذشته با خود حفظ کرده اند. با وجود تلاش برای برقراری تعادلی میان ارزش های سنتی و مدرن، آداب و رسوم قدیمی قطر همچون تفکیک جنسیتی در فضاهای عمومی همچنان وجود دارند. این موضوع و سایر تمایزات فرهنگی همچون سرپرستی مردان، مانع از حضور زنان با حداکثر توان در اجتماع می شود. نسبت مردان به زنان در جامعه قطر بسیار بالا است و به ازای هر سه مرد، یک زن در قطر زندگی می کند که این موضوع نیز به فرهنگ جنسیت زده و نابرابری میان زن و مرد دامن می زند. کشور قطر به واسطه رشد اقتصادی چشمگیر، میزبان مهاجران زیادی از سراسر جهان است و بی شک مهاجرپذیری روی سرعت تغییرات اجتماعی آن نیز تاثیر می گذارد؛ به همین جهت، امروزه می توان چهره ای مدرن تر از این کشور در مقایسه با سایر کشورهای عربی مشاهده کرد. در کشور قطر مانند بسیاری از دیگر کشورهای خاورمیانه، وقت شناسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد و این می تواند گردشگران و افراد تازه وارد به قطر را کمی ناامید کند؛ هرچند «تاخیر» در میان مردم این کشور بی احترامی محسوب نمی شود.

فرهنگ مردم قطر

رمضان در قطر

همچنان جامعه قطر برای حفظ آداب و رسوم قدیمی رمضان در این کشور در حال تلاش است، ولی فشارهای شهرنشینی و گذشت سالها باعث از بین رفتن برخی از این آداب و رسوم شده است و برخی دیگر همچنان مقاومت می کنند. در زمان گذشته، ماه رمضان در قطر از نظر حال و هوای شادی که کشور را در آغاز ماه مبارک فرا می گرفت تفاوت زیادی با زمان حال نداشت، ولی آنچه متفاوت بود در نحوه ابراز این شادی بود. در قدیم ماه رمضان در قطر با همبستگی خانواده ها، جمع شدن بستگان و همسایگان بعد از نماز تراویح در مجالس و جمع شدن زنان در یکی از منازل محله و جشن و سرور کودکان در خیابان ها همراه بود. جوانان قطری در هر محله ای برای آماده کردن مساجد برای استقبال از نمازگزاران همکاری می کردند. آنها مسجد را نظافت می کردند و حصیرها را می شستند و حلزون های سفید دریایی را در حیات مسجد پخش می کردند. مردم منطقه در گذشته از ترس جن و خطراتی که در شب های تاریک وجود داشت در شب ها از گردش و جابه جا شدن از محله ای به محله دیگر خودداری می کردند، ولی آنها در ماه مبارک رمضان از ترس و وحشت خود رها می شدند، زیرا اعتقاد داشتند که در ماه رمضان، شیاطین به زنجیر کشیده می شوند. مردم بلافاصله پس از نماز مغرب از ترس خطراتی که در شب وجود دارد، کودکان خود را از بازی در خیابان ها منع می کردند، ولی شرایط در ماه مبارک کاملا متفاوت بود و کودکان کل شب را با انجام بازی های سنتی سپری می کردند. ماه رمضان در قطر، ماه ملاقات های اجتماعی بود و مردم پس از نماز تراویح در مجالس شرکت می کردند و با یکدیگر به گفتگو می پرداختند، علاوه بر دیدارهای خانودگی و همبستگی مردمی؛ چنان که خانواده ها، غذا را توزیع می کردند و امکان نداشت که خانواده ای غذایی را تهیه کند و به همسایگان خود ندهد. مهم ترین رسمی که در ماه رمضان از بین رفته است، رسم مسحراتی است. در هر محله ای، خانواده ای وجود داشت که کار آنها بیدار کردن مردم برای سحر در ماه رمضان بود و به آنها خانواده مسحر گفته می شد و آنها این حرفه را نسل به نسل به ارث می بردند و در میان اهالی محله معروف بودند. از مشهورترین غذاهای مردم قطر در ماه رمضان هریس و ثرید است که از مهم ترین وعده های غذایی مردم در زمان قدیم، به ویژه در ماه رمضان بوده است.

خرافات در قطر

خرافات در قطر به طور کلی درجه بندی های مختلفی دارد. در سنین بالا بانوان خرافات زیادی در زمینه حمام نرفتن در طول شب دارند و معتقدند باید کسی در خانه باشد. خرافات در قطر بیشتر برای زمان های خاصی از شبانه روز و نسبت به اعداد خاصی مانند عدد 13دیده می شود.

پوشش مردم قطر

دین مردم کشور قطر، اسلام بوده و افراد در هر جای این کشور باید از قوانین پیروی کنند. لباس بانوان در قطر باید به صورتی باشد که دست و پای خود را کامل بپوشانند، همینطور می بایست کف پای بانوان نیز پوشیده باشد. پوشش اسلامی به صورت کامل در بین مردم قطر دیده می شود. در حجاب کشور قطر روبند کمتر دیده می شود اما حجاب سر باید به طور دقیق دیده شده است. هرچند در بعضی جاها هنوز هم از نقاب و روبند استفاده می شود. عموما از زنان قطری، انتظار می رود که در انظار عمومی لباس های سنتی که معمولا شامل عبایه و شیله می شود بپوشند که هر دو این لباس ها کاملا پوشیده است.

آداب معاشرت در قطر

اعراب، میهمان نوازانی خوش مشرب هستند. یک عرب هیچ وقت سوال شخصی از شما نمی پرسد، زیرا که بی ادبانه محسوب می شود. غذا ها و نوشیدنی ها همواره با دست راست خورده می شوند. در هنگام معاشرت ها، اعراب بیشتر یکدیگر را لمس می کنند و نزدیک یکدیگر می ایستند. در اجتماع اعراب، زنان و مردان حتی اگر ازدواج کرده باشند، به یکدیگر دست نمی زنند. اعراب پرحرف هستند و باصدای بلند کلمات را ادا می کنند و ممکن است چندین بار یک جمله را تکرار کنند و مابین سخن یکدیگر بروند. مکالمات بسیار احساسی و پر جنب و جوش است.

غذا در قطر

برنج غذای اصلی قطر است. قطری ها ابتدا آن را سرخ می کنند و سپس آن را می جوشانند. آنها در هنگام سرخ شدن برنج به آن زعفران اضافه می کنند تا رنگ زرد به خود بگیرد. نان در همه وعده ها جایگاه خود را دارد و سرو می شود. خوراک حموس که از نخود پخته و خمیر شده است بیشترین میزان مصرف را در میان قطری ها دارد. حمور، نوعی ماهی که از خلیج فارس صید می شود، جزو غذاهای پرطرفدار است. گوشت گوسفند به شکل کبابی و آب پز هم محبوب است. میگو و دیگر سخت پوستان هم به شکل انبوه در دریا صید می شوند و جزو غذاهای محبوب هستند. چای و قهوه نوشیدنی محبوب قطری هاست.

سخن آخر

قطر به علت مهاجر پذیری دارای فرهنگ واحدی نیست. حضور شمار بسیاری از اتباع کشورهای مختلف، این کشور را به صورت ترکیبی از فرهنگ های مختلف در آورده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (454 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (105 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (32 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (23 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد مراحل اکسپت مقاله تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد هزینه چاپ یک کتاب خلاقیت عجیب آرایشگر خوش ذوق در تبدیل موی مشتری به سبد میوه حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای شینیون در سطح خاورمیانه😂 سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند ماشین سواری خنده دار شهاب حسینی با رنوی طوسی داغون در اوج شهرت/ تو خیابون فرشته تهران خاموش شد!+ویدیو نگاهی به خونه زندگی لوکس و تجملاتی بهنوش بختیاری با رونمایی از میز مفصل غذا و میوه برای مهمانان+عکس/ سلیقه‌ش حرف نداره👌 تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: من معلم بودم هر سال هم 100 درصد قبولی میدادم الان که بچه ها رو میبینم یا معتادن یا تو زندان😅 +فیلم مراحل چاپ کتاب نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب اوج خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی خوش ذوق برای نمره گرفتن از خانم معلم/ چقدرم دست و دلباز+عکس قیمت استخراج مقاله از پایان نامه اسکورت سفت و سخت محمود احمدی نژاد در سفر جدیدش به این کشور+ویدیو/ رژه خودروها برای محافظت از رئیس جمهور سابق رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه لیلا حاتمی +عکس / عاشقانه های لیلا و علی مصفا ارزش صد بار دیدن رو داره👌 صحبت‌هایی دختر غرفه داری که با پوشش نامتعارفش با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد+ویدیو/ نه حضرت آقا و نه محافظان هیچکدوم به من درباره حجابم تذکر ندادند خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل نارگیل/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر کویرنورد با آهنگ چاووشی/ تنهای بی سنگ صبور! +فیلم چهره دلنشین و معصومانه پسر و دختر زیبا و اصیل پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران+عکس محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه همسر واقعی و باکلاس پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران/ چقدرم خانومش شبیه خودشه+عکس لباس های سِت جورجینا همسر رونالدو با آقای فوتبالیست/ چه خوش ذوق و عاشقانه +عکس چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ مراحل سابمیت مقاله رونمایی از ماشین نوستالژی پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ/ فروشی هم نیست!! +عکس پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC رونمایی ستاره سادات قطبی از نقاشی احساسی و زیبای یک دختر تهرانی برای پدر جوان فوت شده‌اش در بهشت زهرا/ با چسب چسبونده روی قبر+عکس اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تیتر امروز   
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..