در مورد آداب و رسوم مردم سوئد چه می دانید؟

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
در مورد آداب و رسوم مردم سوئد چه می دانید؟
فرهنگ ، آداب و رسوم مردم سوئد ، به این جهت که تمامی زندگی مهاجران را تحت تاثیر قرار می دهد، اهمیت دارد. با ساعد نیوز همراه باشید تا با سوئد آشنا شوید.

سوئد یکی از کشورهای مهاجرپذیر در چند دهه گذشته، پذیرای ملیت های مختلف از جمله ایرانی ها بوده است. شاید شنیده باشید که سوئدی ها مردمانی بسیار جدی، بی احساس و سرد هستند که کل زندگی خود را وقف کار می کنند. اما این گفته درست نیست. شاید شما هم قصد مهاجرت و زندگی در کشور سوئد را داشته و آشنایی زیادی از مردم سوئد نداشته باشید. به همین علت قصد داریم در این مقاله شما را با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و سنت مردم سوئد آشنا کنیم تا شناخت بهتری نسبت به سوئد و مردم این کشور پیدا کنید.

فرهنگ مردم سوئد

معرفی کشور سوئد

سوئد کشوری است که در شمال اروپا در منطقه اسکاندیناوی بین فنلاند و نروژ قرار گرفته است. سوئد علاوه بر فنلاند و نروژ، از جنوب غربی با دانمارک، از جنوب شرقی با دریای بالتیک، از شرق با خلیج بوتنی هم مرز است. سوئد از نظر مساحت، پنجمین کشور اروپایی است. آب وهوای شمال این کشور به شدت سرد و آب وهوای جنوب سوئد در زمستان سرد و در تابستان ها معتدل است.

پایتخت این کشور شهر استکهلم و واحد پولی آن کرون سوئد (SEK) است. جمعیت این کشور (در سال 2019) بیش از 10 میلیون نفر است که شامل جمعیت بومی و مهاجرین است. جمعیت بومی سوئد را سوئدی ها با اقلیت های فنلاندی و سامی تشکیل می دهند. جمعیت مهاجران یا نسلی که از مهاجرین در این کشور به دنیا آمده اند، اغلب از کشورهای نروژی، فنلاندی، دانمارکی، یونانی، ایرانی و ترکی هستند.

زبان مردم سوئد

زبان رسمی این کشور سوئدی (svenska) است و اکثریت افراد ساکن در سوئد به این زبان صحبت می کنند. سوئدی یکی از زبان های هندو اروپایی است که زبان رسمی کشور سوئد و یکی از دو زبان رسمی فنلاند است. علاوه بر این، اقلیت مردم به زبان رومانی صحبت می کنند. زبان دوم این کشور انگلیسی است و بیش از 89 درصد مردم سوئد به انگلیسی مسلط هستند.

دین و اعتقادات مذهبی مردم سوئد

  1. حدود ۸۷ درصد دین مردم سوئد مسیحیت لوتری یا لوتریانیسم (مسیحیت غربی که با کلام مارتین لوتر درهم آمیخته) است و بزرگ ترین کلیسای لوتری جهان در کشور سوئد قرار دارد.
  2. نزدیک به ۱۳ درصد دارای سایر ادیان دیگر شامل مسلمان، یهودی، کاتولیک روم، ارتدکس، باپتیست (تعمید یون) و بودایی هستند.
  3. حدود 58 درصد از شهروندان سوئدی عضو کلیسای لوتری سوئد (Svenska kyrkan) هستند، اما تنها 2 درصد در مراسم کلیسا به شکل منظم شرکت می کنند.
  4. در فرهنگ و سنت مردم سوئد، اعتقاد به ارواح و پدیده های فوق طبیعی بیشتر از اعتقاد به خداست.
  5. سوئد یکی از کم مذهبی ترین کشورهای جهان محسوب می شود و از نظر اعتقادات دینی رتبه چهارم را دارد.

فرهنگ مردم سوئد

یکی از ویژگی های مهم فرهنگ سوئد، طرفداری آنها از برابری حقوق انسان ها است، برای همین به رقابت کردن اهمیت نداده و کودکان خود را طوری تربیت می کنند که خود را برتر از دیگران ندانند. سوئدی ها ترجیح می دهند به حرف دیگران گوش دهند تا مطمئن شوند که بعداً حرف خودشان شنیده می شود. خیلی آرام و با متانت صحبت کرده و کم اتفاق می افتد که یک سوئدی خشم یا احساسات خود را در محل عمومی نشان دهد. فخرفروشی، تظاهر و افراط را نمی پسندند و در همه حال جانب اعتدال را رعایت می کنند؛ برای مثال اهل کار یا تفریح خیلی زیاد نیستند. در جریان باشید که اگر درصف فروشگاه یا بانک بودید باید نوبت را رعایت کرده و به حقوق دیگران احترام بگذارید. اماکن زیادی هم سیستم نوبت دهی دارند که هنگام ورود، نوبت گرفته و منتظر می شوید تا شماره شما را اعلام کند.

فرهنگ مردم سوئد در محیط کار

سوئدی ها به طور کلی در محیط اداری آرامش دارند و این امر به لباس آنها نیز بستگی دارد. شلوار جین و لباس های گاه به گاه معمولی، معمولاً به عنوان یک لباس مجلسی هوشمند و مناسب شناخته می شود و لباس های بسیار رسمی فقط در جلسات مهم پوشیده می شوند. لباس کار سوئدی ها باید محافظه کارانه باشد با رنگ تیره با پیراهن و کراوات، زنان می توانند دامن یا شلوار بپوشند. در اداره و سایر موقعیتهای اجتماعی به طور کلی افراد با نام اول خود یاد می شوند؛ عناوینی مانند "آقای" و "دکتر" دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. به همكاران سوئدی خود با دست دادن سلام كنید. هنگام ورود یک خانم به اتاق نیازی به ایستادن مردان نیست. عنصر اصلی همه مشاغل در کشور سوئد منظم بودن و نظم و صداقت دو فاکتور اصلی فرهنگ مردم سوئد در محیط کار است.

خانواده در سوئد

خانواده جایگاه مهمی در سوئد داشته و حقوق کودکان به شدت رعایت می شود. برای اینکه خانواده ها بتوانند بهترین مراقبت را از کودکان خود داشته باشند، حق و حقوقی که به آنها تعلق می گیرد در دنیا مثال زدنی است. پدر یا مادر تا 18 ماهگی فرزند می توانند سر کار نروند. هر یک از آنها حق دارند تا سن 8 سالگی و زمان مدرسه رفتن کودک، از حجم کارشان تا 25% کم کنند. کمک هزینه ای به پدر و مادر برای 480 روز پرداخت می شود. والدین حق دارند در طی سال برای مراقبت از کودک خود تا 60 روز مرخصی بگیرند. در سفر به این کشور حتماً متوجه حضور گرم و صمیمانه خانواده ها در رستوران ها و مکان هایی از این دست خواهید شد. حتی در قطارها هم وسایل و محیطی برای بازی کودکان تدارک دیده شده است.

فردگرایی و استقلال مردم سوئد

سوئدی ها برای تبدیل شدن به فردی مستقل بسیار تلاش می کنند، اما در عین حال اعتقاد به کار تیمی دارند. از نظر سوئدی ها استقلال و عدم وابستگی مالی به همسر، خانواده و یا هر شخص دیگری بسیار ارزشمند است. استقلال فردی دختران در سنین پایین و زنان مستقل در سوئد شهرت جهانی دارد. اگرچه ارزش خانواده در فرهنگ و سنت مردم سوئد بسیار بالا است، اما در عین حال به آزادی و استقلال فردی احترام گذاشته می شود.

آرامش، خویشتن داری و سازش مردم سوئد

در فرهنگ سوئد، بحث و ابراز خشم در ملأعام دیده نمی شود. به ندرت می شنوید که یک سوئدی بر سر شخص دیگری در خیابان فریاد بزند. بلندترین صدایی که از یک سوئدی در انظار عمومی می شنوید، زمانی است که او هنوز نوزاد است. در فرهنگ و سنت مردم سوئد اجتناب از درگیری و سازش، یک رفتار مثبت و هوشمندانه تلقی می شود. سوئدی ها آرام صحبت می کنند و اغلب ترجیح می دهند که شنونده خوبی باشند.

آداب معاشرت مردم سوئد

علی رغم محیط آرام سوئد، مهمان نوازی در این کشور اغلب به صورت رسمی است. احتمالاً فقط شما را برای صرف قهوه و کیک به منزل خود دعوت می کنند اما چنانچه برای خوردن غذا دعوت شدید حتماً سر وقت در مهمانی حاضر شوید چراکه خلاف این رفتار نشان دهنده بی ادبی است. در این کشور خیلی اتفاق عجیبی نیست که مهمان تا لحظه آخر در ماشین خود می نشیند یا همان اطراف پرسه می زند تا زمان مهمانی برسد! پس زودتر از موعد هم در مهمانی حاضر نشوید.

لباس مناسب و آراسته بپوشید. کفش خود را هنگام ورود به خانه یک سوئدی درآورید به خصوص در فصل زمستان که احترام شما به میزبان را می رساند. اگر برای صرف شام یا مناسبت های دیگر دعوت شدید، برای تشکر از زحمات میزبان یک هدیه کوچک با خود ببرید. هنگام غذا حتماً دست خود را روی میز بگذارید تا در معرض دید باشد، طبق آداب غذای اروپایی، چاقو را در دست راست و چنگال را در سمت چپ نگه دارید. قبل از میزبان شروع به خوردن غذا نکرده و تمام غذای خود را میل کنید، غذای اضافه در بشقاب نشانه بی ادبی است. سوئدی ها موضوع کار و خانه را از هم تفکیک کرده اند پس سر میز حرفی از کار نزنید. مرسوم است که در دیدار مجدد با میزبان، بگویید «tack för senast» یعنی «بابت مهمانی تشکر می کنم».

جشن های معروف سوئدی ها

سوئدی ها در طول سال جشن ها و عیدهای بسیار متعدد و متنوعی را دارند که از مهمترین و باشکوه ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سال نو: روز اول ژانویه که شب قبل آن جشن سال نو بوده است مردم در کنار خانواده خود به شادی پرداخته و بسیاری از آنها سفرهای کوتاه مدت را ترجیح می دهند.
  • تعطیلات ورزشی: این تعطیلات در ماه فوریه بوده و دانش آموزان به مدت یک هفته تعطیل هستند و می توانند به ورزش های متنوع بپردازند.
  • عید پاک: از دیگر مهمترین آداب و رسوم مردم سوئد می توان به عید پاک آنها اشاره کرد که در اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل برگزار شده و یکی از مهمترین عیدهای مسیحیان به شمار می آید که در این عید مردم سوئدی اوقات زیادی را با خانواده و دوستان خود سپری کرده و برخی از آنها نیز روزه می گیرند.
  • معراج حضرت مسیح: ۴۰ روز بعد از عید پاک را معراج مسیح می دانند که این روز یکی از تعطیلات رسمی در این کشور بوده و بسیاری از مردم این کشور در این روز به سرکار نمی روند.
  • فیکا یکی از مهم ترین آداب و رسوم مردم سوئد می باشد. فیکا به معنی گذراندن وقت با دوستان، همکاران، هم کلاسی ها در یک مکان خاص نظیر کافه و نوشیدن قهوه به همراه شیرینی با آن ها می باشد. این در واقع زمانی برای استراحت و گفتگو و پیوند با دوستان می باشد.روز های بلند و طولانی تابستان فرصت ایده آلی را برای برگزاری جشن ها و مراسم ازدواج در فضای باز می باشد. مهمان نوازی و خوش مشربی قسمت مهمی از فرهنگ و زندگی سوئدی است و جشن های متعدد این کشور که بسیاری از آنها در سراسر جهان مشهور است گواهی در تایید آن می باشد.

غذاهای سوئدی

کوفته (Meatball) یکی از معروف ترین غذاهای سوئدی است که با سیب زمینی و لینگن بری (Lingonberry) سرو شده و به عنوان غذای اصلی بسیاری از خانواده های این کشور شناخته می شود. یکی دیگر از غذاهای کلاسیک، ترشی شاه ماهی (pickled herring) است که در تمام مراسم ها از کریسمس گرفته تا عید پاک و جشن وسط تابستان حضور دارد. غذاهای دریایی به صورت تازه، دودی و ترشی (شاه ماهی، خرچنگ، سالمون و مارماهی)، گوشت های شکاری مانند گوشت گوزن و همچنین انواع توت ها از موارد رایج در غذاهای سوئدی هستند.

با توجه به فرهنگ مردم سوئد و سبک زندگی بالا و شرایط اقتصادی عالی که کشور سوئد دارد همه افراد امکان سفر به این کشور و رسیدن به شرایط کاری بی نظیر و پیشرفت های تحصیلی را خواهند داشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (573 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان