آشنایی با آداب و رسوم مردم زامبیا

  سه شنبه، 06 دی 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم زامبیا
کشور زامبیا یکی از کشورهای واقع در جنوب آفریقا است. می خواهیم با آداب و رسوم مردم زامبیا آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

این کشور یکی از کشورهای واقع در جنوب آفریقا می باشد که پایتخت آن شهر زیبایی به نام لوساکا خواهد بود. این شهر دارای فضای طبیعی گسترده ای است که مردم آن همیشه سعی می کنند تا تفریح را بخش مهمی از زندگی خود بدانند. شهر لوساکا در بخش شمال غربی این کشور واقع شده و یک منطقه ایده آل از نظر زندگی و سکونت خواهد بود. زامبیا به عنوان کمربند مس شناخته شده و اغلب مردم آن سعی دارند تا از لحاظ اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار بگیرند. به طور کلی زامبیا از جهت شمال با جمهوری دموکراتیک کنگو همسایه است که این موضوع تاثیر زیادی بر روی تاریخچه زامبیا داشته است به گونه ای که وضعیت تاریخی زامبیا را وابسته به مناطقی از جمله تانزانیا و مالاوی کرده است. البته پس از درگیری های تاریخی که در زامبیا رویت شد بیشتر جمعیت آن در اطراف پایتخت ساکن شدند.

دین و زبان مردم زامبیا

نژاد ۹۸٪ جمعیت زامبیا را سیاهان آفریقایی و ۱٪ را نیز مردم اروپایی تشکیل می دهد، همچنین دین ۸۷٪ زامبیایی ها مسیحی، ۱ ٪ مسلمان و باقی نیز عقاید بومی دارند. اسلام در استان کوپرلیت رویت شده است. این موقعیت مشخص کرده است که مردم اغلب سعی می کنند از مذهب قالب استفاده کنند. اغلب مسلمانان در این کشور سنی مذهب هستند. با این وجود باز هم گروهی از شیعیان در این منطقه دیده می شوند. زبان رسمی زامبیا، انگلیسی است، بیش از ۷۰ نوع زبان و لهجهٔ بومی نیز در زامبیا رایج است.

فرهنگ مردم زامبیا

مردم کشور زامبیا در زمان سرو ماهی سعی می کنند زمزمه ای زیر لب داشته باشند این فرهنگ مردم کشور زامبیا است و با استفاده ازاین روش برای ماهی آمرزش می خواهند! در این کشور فرهنگ استفاده از غذاهای چرب به ندرت دیده می شود مردم دوست دارند غذاهایی که پختنی است سرو کنند غذاهایی که سرو می شود. اغلب طعم دل انگیزی دارد طعم غذاهای کشور زامبیا به واسطه موقعیت این غذاها بررسی می شود. سبزیجات تازه در غذاهای مردم این کشور دیده می شود. استفاده از پودر سیب زمینی تقریباً در همه غذاهای کشور زامبیا رویت می شود. فرهنگ در کشور زامبیا در زمینه خوابیدن نیز دیده می شود. مردم در زمان خواب سعی می کنند سکوت را رعایت کنند به خواب اهمیت زیادی می دهند و سعی می کنند در این زمینه برای افرادی که سن و سال بالایی دارند موقعیت بهتری داشته باشند. در وضعیت فرهنگی این کشور بهترین موقعیت دارای سیاست های مخصوصی هستند مثلاً به کودکان اهمیت زیادی داده می شود. این بخشی از فرهنگ زندگی در کشور زامبیا است و اهمیت زیادی دارد. در فرهنگ کشور زامبیا شب زنده داری به ندرت و تنها برای جشن های مخصوصی رویت شده است.

آبشار ویکتوریا در زامبیا

خرافات در زامبیا

مردم کشور زامبیا با یک سری افراد اصلاً حرف نمی زنند! این موضوع در چند سال گذشته بسیار پر سر و صدا بوده و موقعیت منطقه ای کشور زامبیا را به هم می زند. البته ریشه در خرافات مردم کشور زامبیا دارد. مردم این کشور کسانی که در زمینه زمین شناسی و معدن فعالیت دارند را دوست ندارند! در این کشور خاک بسیار مقدس است و هماهنگی های لازم در زمینه ارزیابی منابع و کنترل درجه نیز بررسی می شود. اما مردم به کسی که زمین را می کند اصلاً حس خوبی ندارند و با وی حتی یک احوالپرسی ساده هم نمی کنند موقعیت معدن و ارزیابی منابع و همینطور درجه بندی در این کشور اهمیت زیادی دارد و دولت نمی تواند جلوی کار زمین شناسان ارشد را بگیرد، اما مردم همیشه ناراحت هستند. از سوی دیگر مردم اینطور فکر می کنند که خاک روحیه مردگان را در بر گرفته است و دست زدن به خاک موقعیت منطقه ای را زیر سوال می برد، مشخص است که خرافات در این کشور جنبه رسمی ندارد و تنها گروه خاصی را گریبانگیر خود کرده است. موقعیت خرافات در این کشور به واسطه ارزیابی های مخصوصی بررسی می شود. در هر صورت رویکرد خرافی در کشور زامبیا می تواند همه گیر و قابل ارزیابی باشد و سیاست های مخصوصی داشته باشد. در خرافات این کشور یک سری موقعیت اقتصادی و منابع ملی نیز دیده می شود و رویکرد اقتصاد در این کشور دسته بندی شده است.

قوانین عمومی در زامبیا

به طور کلی یک سری قوانین در این کشور رویت می شود، به این ترتیب که مردم سعی می کنند در زمینه رانندگی دقیق باشند. رانندگی در این کشور بر اساس قوانین گذشته با خسارت کمتری همراه است و همچنین قوانین تولید و عرضه خودرو نیز در این کشور رشد بسیار زیادی داشته است. مشخص است که قوانین در زمینه تولید خودرو نیاز به سرمایه گذاری های خارجی دارد. در قوانین این کشور یک سری اصول نیز در زمینه کاری دیده می شود. کسب و کار در زامبیا وابسته به قوانین کاری پیش بینی می شود و مشخص است که در قوانین این کشور مردم تلاش خود را می کنند که روند کسب و کار را جدی تر دنبال کنند. کسب و کار در زامبیا می تواند وابسته به قوانین کاملا سنتی دنبال شود. قوانین سنتی در این سرزمین شاخص های دقیق دارد و نباید از یاد ببرید که برای قوانین اصولی در زامبیا شما بایستی بتوانید در ابتدای امر به صورت جدی پیش بینی داشته باشید به گونه ای که پیش بینی در این راستا وضعیت ثبت شرکت نیز دیده خواهد شد. به طور کلی ثبت شرکت در زامبیا به این شکل که شما باید در ابتدا قیمت کوچای زامبیا را ارزیابی نمایید و بر اساس نرخ روز کوچای زامبیا شرایط و بودجه مخصوص شرکتی را در نظر بگیرید. معمولا بودجه های شرکتی در زامبیا می توانند شاخص های دقیق و حرفه ای داشته باشند.

پوشش مردم زامبیا

پوشش های رنگی در کشور زامبیا بررسی شده اند مردم از پوشش هایی استفاده می کنند که سرشان را می پوشانند. مردم سعی می کنند روسری های طرح دار را بر روی سر خود بپیچند استفاده از لباس های رنگارنگ در این کشور موقعیت خوبی را شکل می دهد. در این کشور لباس های رنگی به شکل نامنظم استفاده می شود، اما لباس های تیره کمتر استفاده می شود. موقعیت استفاده از لباس های تیره در این منطقه دسته بندی شده است. سیاست های مخصوص در این کشور به واسطه پوشش افراد بررسی می شود. در برخی از ادارات مردم لباس هایی استفاده می کنند که به عنوان فرم همان شرکت است و در بیرون از شرکت استفاده نمی شود استفاده از پوشش هایی که جنبه رنگی دارند در این کشور موقعیت پوشش مشخصی ارزیابی شده است. آقایان اغلب از لباس هایی با رنگ های روشن استفاده می کنند. لباس های رنگی در این کشور دارای موقعیت مخصوصی هستند لباس هایی که جنبه نمادین دارند اغلب در فستیوال های خاص استفاده می شود. جشنواره های مخصوصی در این کشور رویت شده است که می تواند برای او ارزیابی شود.

مردم کشور زامبیا فقیر هستند و نوع پوشش گران قیمت در این کشور به ندرت دیده می شود و اغلب مردم لباس های معمولی استفاده می کنند. مردم در این کشور اغلب دوست دارند برای لباس های خود نماد خاصی داشته باشند. نمادهایی که جنبه فرهنگی داشته باشد. در هر صورت حجاب کشور زامبیا تعریف دقیقی ندارد و شاید در طراحی پرچم کشور زامبیا نیز یک سری موقعیت طرح بندی رعایت شده باشد. در فضای اقتصادی این کشور پوشش یک موقعیت همیشگی محسوب می شود. موقعیت پوشش در بین مردم بررسی شده است و سیاست های دقیقی را شامل شده است. پوشش مردم در کشور زامبیا می تواند دسته بندی شود و موقعیت بهتری داشته باشد.

ازدواج به سبک زامبیایی ها

دریافت مبلغى به عنوان شیربهاى عروس، یکی از آداب قبایل آفریقا از جمله مردم زامبیا می باشد که این رسم را "لوبولا" می نامند. لوبولا یک سنت دیرینه برای ازدواج است که در سراسر آفریقا از جمله در قبایل زامبیا مرسوم می باشد. لوبولا چیزی شبیه شیربها در ایران قدیم است که با پرداخت آن حق ازدواج با زنان ایجاد می شود. این رسم همچنان بطور گسترده در جامعه آفریقای معاصر اجرا شده و مانند سایر رسوم طرفداران و منتقدانی دارد. با اینکه لوبولا یک رسم قدیمی آفریقایی است هنوز مانند صد سال قبل زنده و پابرجا است و پایبند نبودن خانواده عروس و یا داماد به این رسم، مایه بی آبرویی و سرشکستگی به شمار می آید.

اجرای این رسم توام با گسترش روابط، خانواده ها است و موجب تقویت محبت و دوستی می شود. جامعه شناسان آفریقائی معتقدند لوبولا هم مانند سایر رسومات سنتی این رسم نیز در دنیای مدرن مورد سوءاستفاده و تحریف قرار دارد. مراحل لوبولا اغلب برای زوج های امروزی پیچیده و گاهی گیج کننده و دارای تشریفات خاص است. برای مثال اگرچه دو خانواده ممکن است سال ها نزدیک یکدیگر زندگی کرده باشند اما تمام مذاکرات بین آنها نه با تلفن یا ملاقات و مذاکره شفاهی بلکه باید بطور کتبی انجام شود. تنظیم قرار ملاقات بین خانواده ها تشریفات فراوانی دارد و غالبا مذاکرات توسط والدین داماد آینده انجام نمی شود. بلکه معمولا از طریق اقوام و بخصوص عموی داماد صورت می گیرد. علت این است که اقوام نزدیک در فرهنگ آفریقا و به ویژه در عرف ازدواج نقش مهمی ایفا می کند. پس از مذاکره دو خانواده با یکدیگر، مراسم بزرگی برگزار می شود. روابط رسمی میان دو گروه درگیر مذاکره اغلب با قرار دادن یک بطری نوشیدنی روی میز ارتباط دارد، ممکن است این بطری باز نشود اما تا وقتی روی میز است، نشان می دهد که شرایط توسط طرفین پذیرفته شده است. این مذاکرات می تواند تا دو روز ادامه یابد و بحث معمولا بر سر مبلغی است که به عنوان شیربها باید پرداخت شود.

البته قوانین و رسومات دیگری نیز وجود دارند که باید قبل از ازدواج واقعی دنبال شوند. زوج جوان تا زمان جشن حقیقی ازدواج، حق دیدن یکدیگر را ندارند، هدف از این رسم ایجاد احساس اعتماد و تفاهم دوطرفه عمیق بین دو خانواده است. در سنت لوبولا هدف، ثروت اندوزی نیست چون پولی که خانواده عروس دریافت می کند صرف کمک به عروس جوان برای تهیه وسایل زندگی می شود. لوبولا در واقع نوعی قدردانی از خانواده عروس است که توسط خانواده داماد برای مراقبت و پرورش ازعروس جوان صورت می گیرد .رایج ترین راه پرداخت شیربهاى عروس دادن چندین گاو است اما در میان اقوامى مانند بمبا که دامدارى نمى‏ کنند. داماد مدت معینى در خدمت پدر زن آینده خود، بدون دریافت دستمزد، کار مى ‏کند. بارها پیش مى‏ آمد که داماد قسمتى از شیربها را نزد خود نگه داشته و پس از تولد نخستین فرزند به پدر زن خود مى‏ پردازد. در ازدواج های نافرجام، وقتی که مردى همسرش را طلاق مى‏ دهد، گاه بخشى از شیربها را پس مى‏ گیرد.

هدف ازدواج آفریقایى در درجه نخست افزودن عضو تازه به گروه خویشاوندان و داشتن فرزند است. بیشتر قبایل زامبیا چند همسرى را جایز مى‏ دانند، اما این کار چندان رایج نیست چرا که تنها مردان متمول از عهده نگهدارى بیش از یک زن برمى‏ آیند. اما داشتن زنان متعدد براى روساى قبایل عادی ‏تر و متداول است، درگذشته برخى از روساى بزرگ، پنجاه تا هفتاد زن داشته اند.

در قبایل زامبیا بخصوص قبیله بمبا، دختران پس از برپایى مراسمى که "چیسونگو" نام دارد وارد گروه زنان بالغ مى ‏شوند. زنان قبیله مى‏بایست چند روزى را به آموزش دختران جوان بپردازند تا وظایفى که در خانه شوهر و در جامعه به آنان واگذار مى‏ گردد را فراگیرند. دختران اغلب پس از برپایى این آیین ازدواج مى‏ کنند، اما پسران گاهى تا سی سالگى مجرد مى‏ مانند.

غذاهای زامبیا

پاپ ن ولیس یک غذای خوب است که با گوشت باربیکیو تهیه می شود و در آن از ذرت ترکیبی خاصی نیز استفاده می شود این غذا رنگارنگ است برای هر ترکیب مواد غذایی به کار رفته در آن از نشاسته استفاده شده است این غذا در کنار یک ترشی آبدار بسیار دل انگیز است. غذا اغلب تند است و شاید با ذائقه افراد کمتری سازگار باشد. در کشور زامبیا از اصطلاح گوشت را بسوزان بسیار استفاده می شود. در فستیوال های بزرگ این کشور این غذا طعم خوبی می دهد و شهرت زیادی دارد.

کباب جوجه پیری یک غذای ترکیبی و خاص است و با سس خامه ای نارگیل تهیه می شود. این غذا با ادویه جات مختلفی ترکیب می شود این غذا نمادین به طور کلی دارای طعم خوبی بوده و در آن از فلفل سیر استفاده شده است و البته که به صورت سنتی نیز سرو می شود این غذا از برگ گیاه کاساو تهیه می شود و در سس گرده پخته قرار می گیرد. برنج جولوفیک غذای محبوب است و در فرهنگ این کشور بار برنج و گوجه فرنگی و پیاز تهیه می شود این غذا طعم شیرینی دارد و دارای وضعیت تند و غلیظی است در آن از گوشت قرمز و یا گوشت مرغ نیز استفاده شده است استفاده از شیش کباب در این غذا استفاده ویژه ای می شود. غذای خرگوش خپل یک غذای خاص است که با قرص نان تهیه می شود و سبزیجات آن بسیار عالی هستند به طور کلی این غذا در بین مردم کشور زامبیا به خصوص در بین کارگران ساختمانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این غذا موقعیت اقتصادی خوبی دارد این غذا با سوپ گوشتی تهیه می شود و در نهایت طعم خوبی دارد.

سخن آخر

در کشور زامبیا مردم همه سعی خود را در راستای پیشرفت خود دارند این موضوع از نرخ سواد در بین بانوان قابل رویت است در طول ده سال گذشته تنها ده درصد از بانوان سعی می کنند سواد خود را بالا ببرند امروزه این رتبه به بیش از ۵۲ درصد رسیده است و سواد خواندن و نوشتن در این کشور به نوبه خود ارزش زیادی دارد. اینطور که مشخص است مردم کشور زامبیا می توانند وابسته به اصول علمی شرایط را پیش بینی کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم