آشنایی با انواع جک خودرو

  جمعه، 04 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با انواع جک خودرو
یکی از مهمترین و ضروری ترین ابزارها در هر خودرو جک برای تعویض لاستیک پنچر است. به همین منظور در این مطلب با انواع جک آشنا می شویم.

برای بلند کردن اجسام سنگین نیاز به نیروی زیادی داریم. گاهی اوقات این اجسام و وسایل به قدری سنگین هستند که برای بلند کردن آنها نیاز به ابزار های کمکی داریم تا بتوانیم کل یا قسمتی از وسیله را از سطح زمین بلند کنیم. این ابزار انواع و مدل های مختلفی دارند که از آنها در زمینه های مختلف و وسیله های استفاده می شود. برای شناخت کامل از انواع جک ماشین نیاز است که به صورت دقیق بدانیم که جک ماشین چیست و چه کاربردی دارد.

جک ماشین چیست؟

یکی از وسایل ضروری برای تعمیر و تعویض تایر خودرو، جک است. از این وسیله برای کارهای مختلفی از جمله تعمیر در تعمیرگاه ها و تعویض تایر در شرایطی که تایر خودرو دچار سوراخ شدگی و یا پنچری شده است استفاده می شود. وجود انواع جک خودرو این امکان را به ما می دهد که بتوانیم در موقعیت ها و شرایط مختلف از آنها برای بر طرف کردن مشکل پیش آمده استفاده کنیم. جک ماشین وسیله ای بسیار کاربردی است که دارای شکل های مختلف و متنوعی است که کار ما را بسیار راحت کرده و وزن بالایی را تحمل می کند. با توجه به اینکه انواع جک ماشین وجود دارد و مکانیزم کار هر کدام یکسان است و کار بلند کردن را انجام می دهد ولی شکل ظاهری و نحوه استفاده از هر کدام متفاوت است. در ادامه به معرفی انواع جک ماشین، کاربرد هر کدام از آنها، مکانیزم کار و طریق استفاده از انواع جک خودرو و همچنین معرفی اجزاء تشکیل دهنده هرکدام از جک ها می پردازیم.

مزایای استفاده از جک خودرو

  1. جک ها به استثنای چند نوع خاص از آن ها خیلی کم حجم و نیز کم وزن هستند که به همین دلیل و داشتن همین خصوصیت جالب به راحتی می توان اقدام به جا به جایی آن نمود. همچنین جک ها فضای سیار کمی از صندوق عقب شما را به اشغال خود در خواهند آورد.
  2. برای بلند کردن یکسری اجسام سنگین مانند خودروها از سطح زمین، شما به راحتی قادر خواهید بود که یک خودرو سنگین را از زمین بلند کنید. جک های برقی نیز در این راستا حتی نیاز به کمترین صرف انرژی را هم ندارند.
  3. برای تعویض نمودن لاستیک یک خودرو و تعمیر کردن آن، تعدا نیروی انسانی و انرژی صرف شده کاهش خواهد یافت. به طوری که شما حتی به تنهایی نیز می توانید عملیات پنچر گیری را انجام دهید.
    جک خودرو

انواع جک خودرو

جک ماشین از انواع مختلفی برخوردار است و در زمینه های مختلف تعمیر و تعویض تایر ماشین از آنها استفاده می شود. انواع جک ماشین به صورت هیدرولیکی، مکانیکی و … تولید و به بازار عرضه می شوند که در زیر به معرفی کامل انواع جک خودرو، کاربردو... هر کدام می پردازیم. کاربرد جک خودرو یکی از عواملی است که در انتخاب آن تاثیر گذار است.

1- جک هیدرولیکی

این نوع جک ها دارای یک یا چند پمپ هیدرولیک هستند . با فشار دادن روغن ، پیستون به جلو حرکت می کند و نیروی زیادی برای بلند کردن اجسام از زمین تولید می کند . استفاده از این جک ها بسیار آسان است و به انرژی زیادی احتیاج ندارند .جک های هیدرولیک با توجه به نام آنها با نیروی هیدرولیک ( وابسته به نیروی محرکه ) مورد استفاده قرار می گیرد و نمونه بارز جک های هیدرولیک به همان جک های بالا برنده خودرو می توان اشاره نمود که به جک سوسماری و جک روغنی در بازار معروف هستند . با استفاده از جک های هیدرولیک نیاز کمتری برای بلند کردن اجسام سنگین لازم است .

2- جک هیدرولیک روغنی

این نوع جک از دو قسمت ساخته شده است ، بنابراین اندازه آنها کوچک است ، این اندازه کوچک حمل جک را آسان می کند . آنها همچنین دارای یک سری پیچی هستند که برای افزایش میزان بلند شدن دستگاه از زمین استفاده می شوند . بخشی که خودرو قرار گرفته دارای برجستگی هایی است که به ایمن سازی دستگاه کمک می کند . این نوع جک عمدتا برای وسایل نقلیه سنگین و سبک استفاده می شود .

3- جک سوسماری

انواع دیگری از جک های هیدرولیکی وجود دارد که قدرت بیشتری برای بلند کردن اجسام سنگین تر دارند . این جک ها بیشتر در کارگاه های مکانیکی و جلوبندی سازی مورد استفاده قرار می گیرند . زیرا به راحتی می توان جلو یا عقب ماشین را کاملاً از زمین بلند کنند . بلند کردن و پایین آوردن ماشین سریع تر انجام می شود و انرژی کمتری مصرف می کند . متأسفانه به دلیل حجم و وزن زیاد این جک ها به راحتی قابل جابجایی نیستند بنابراین در داخل ماشین مناسب نیستند .

4- جک برقی

اگر تا به حال ماشین شما پنچر شده باشد حتما با حرف من که پنچر گیری یکی از زجر آورترین کارهاست موافقید ، امروزه تولیدکنندگان انواع جک ماشین نسل جدیدی از جک ها را به عنوان جک برقی به بازار معرفی کرده اند که با اتصال این جک ها به فندک اتومبیل می توانید ماشین خود را برای چند ثانیه از زمین بلند کنید . این یک هدیه بسیار شاد برای خانم هاست .

یکی از ابزارآلات مهم و ضروری در تعمیرگاه های خودرو ، جک می باشد . با استفاده از جک می توانید به راحتی وسایل نقلیه را از زمین بلند کنید ، جک ها ایمن و بسیار با اطمینان هستند و تا زمانی که از آن به درستی استفاده شود مشکلی برای کاربر ایجاد نمی کند ، به طور کل جک ها می توانند تمامی وزن های خودرو را به راحتی تحمل کنند و با بالابردن خودرو کاربر می تواند برای تعمیر نقاطی را که قبلا به آن دسترسی نداشت به آسانی دسترسی یابد ، جک های مختلفی وجود دارند که انتخاب مناسب آن علاوه بر ایمن شدن مکانیک ، خودرو هم نیز ایمن می گردد .

جهت تعویض تایر با استفاده از جک ها ، اتومبیل از سطح زمین مقداری بالاتر قرار می گیرد و برای کار بیشتر اگر نیاز باشد از جک دوم باید استفاده کرد همچنین هنگام استفاده از جک ها باید نکات ایمنی را حتما رعایت کنید برای مثال ، اگر وسیله نقلیه شما از وزن 2 تن برخوردار باشد جک مورد استفاده شما باید حداقل دارای 2.5 تن وزن را داشته باشد و هرگز از یک جک برای وسیله نقلیه ای که از وزن سنگینی برخوردا است استفاده نکنید .از این نوع جک ها که جک دنده ای نیز نامیده می شوند ، برای بلند یا بسته شدن اتومبیل با باز و بسته شدن دنده یا پیچ و مهره برای جمع شدن یا تعمیرات جزئی استفاده می شود . استفاده از این جک ها به انرژی و قدرت بدنی زیادی نیاز دارد .این نوع جک ها دارای یک یا چند پمپ هیدرولیک هستند . با فشار دادن روغن، پیستون به جلو حرکت می کند و نیروی زیادی برای بلند کردن اجسام از زمین تولید می کند . استفاده از این جک ها بسیار آسان است و به انرژی زیادی احتیاج ندارند .

مزیت های استفاده از جک برقی ماشین چیست ؟

  1. جک های برقی از نظر ابعاد و وزن بسیار کوچک هستند ، که باعث سهولت استفاده و همچنین اشغال کمترین فضای صندوق عقب شما می شود .
  2. با استفاده از جک برقی وسایل سنگین مانند اتومبیل از زمین انرژی زیادی لازم نیست . به راحتی می توانید اجسام سنگین را از زمین بلند کنید . جک های برقی به کمترین میزان انرژی نیاز دارند .
  3. شما با استفاده از جک برقی ماشین به راحتی در کمترین زمان و انرژی میتوانید لاستیک وسیله ای نقلیه ای خود را تعویض کنید و به کمک کسی نیاز ندارید .

بهترین جک ماشین کدام است؟

برای انتخاب بهترین ها همیشه باید المان ها و فاکتور های مختلفی راغ در نظر گرفت این فاکتور ها در مورد انواع جک ماشین نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که هنگام انتخاب بهتری جک خودرو به ما کمک می کند. با توجه به اینکه جک خودرو برای بلند کردن و جابجایی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد در مرحله اول باید بدانیم که تحمل وزن هر جک چه مقدار است و اینکه آیا توان تحمل وزن را دارد یا ندارد.اجزاء تشکیل دهنده و جنس آنها نیز از دیگر موارد مهم است که می تواند در بهترین بودن یک جک موثر باشد. هر چقدر مواد تشکیل دهنده جنس بدنه و سیستم داخلی چک ها مقاوم و مستحکم باشد می تواند یک گزینه مناسب برای برای خرید باشند. در ادامه به برخی از موارد و فاکتور هایی که در بهترین بودن جک خودرو مهم است اشاره می کنیم.

  • نوع مکانیزم جک
  • تحمل وزن
  • وزن جک خودرو
  • جنس بدنه
  • سیستم ایمنی جک
  • گارانتی
  • نوع ماشین مورد استفاده
  • قیمت جک
  • استفاده راحت و آسان

نکاتی که قبل از خرید جک خودرو باید بدانید

  1. اگر خودرو سواری دارید که وزن آن به کمتر از 3 تن می رسد انتخاب جک های جمع شونده که به صورت پیچی هستند مناسب است . این نوع جک ها هم هزینه کمتری دارند و هم اینکه جای کمی از خودرو را اشغال می کنند . البته می توانید از جک برقی برای این نوع خودرو نیز استفاده کنید .
  2. اگر خودرو شما شامل خودروهای باری سبک مثل وانت است بهتر است که از جک روغنی با توان پایین استفاده کنید که قادر به بلند کردن خودرو شما باشد .
  3. اگر خودرو شما نیمه سنگین است و وزن بیش از 10 تن را دارد باید از جک های روغنی استفاده کنید که هم قدرت بالایی دارند و هم اینکه ماندگاری آنها طولانی است .
  4. و در نهایت اگر تعمیرکار هستید که زیاد با جک سر و کار دارید باید از جک سوسماری استفاده کنید که زیاد درگیر تلف کردن وقت خود برای استفاده از سایر جک ها به دلیل محدودیت هایی که دارند نباشید .

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (126 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (86 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (32 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه