آشنایی با باتری اتمی یا باتری سیلد

  یکشنبه، 19 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با باتری اتمی یا باتری سیلد
باتری ها قلب هر ماشینی هستند و شما می توانید با انتخاب باتری مناسب سال ها از آن استفاده کنید و هزینه های بسیاری بابت چک کردن و یا تعویض آن نپردازید. یکی از باتری هایی که کاربرد بسیاری در خودرو ها دارد باتری اتمی می باشد. برای شناخت بیش تر این نوع باتری تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

باتری خودرو یک ذخیره کننده انرژی است که وظیفه ی تأمین انرژی مورد نیاز سیستم های برقی خودرو را در شرایط روشن یا خاموش بودن پیشرانه برعهده دارد و در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. برای استفاده از برخی وسایل برقی خودرو مانند رادیو پخش، هنگامی که پیشرانه خودرو خاموش است باید از منبع تغذیه جریان مستقیم استفاده کرد. علاوه بر این، تمامی خودروها دارای راه انداز الکتریکی (استارتر) هستند که برای تأمین برق آن نیاز به باتری است. همچنین امروزه استفاده از دستگاه های الکترونیکی در خودروها رو به افزایش است و این سیستم ها معمولا نسبت به نوسانات ولتاژ حساس هستند و با معیوب شدن باتری و سیستم شارژ (آلترناتور یا دینام)، کار خودرو نیز دچار مشکل می شود. در این صورت می توان از باتری به عنوان عنصری کلیدی در مدارهای برقی خودرو نام برد.

باتری اتمی چیست؟

در کشور ما باتری های اتمی، به باتری خشک نیز معروف می باشند. این باتری که باتری سیلد نیز نامیده می شود ، باتری پلمپ شده ای است که دارای درپوش یکپارچه ای می باشد. باتری اتمی بر خلاف باور عمومی دارای الکترولیت می باشد. اما به دلیل جنس خاص صفحات داخل آن، نیاز به افزودن آب مقطر ندارد. راه شناخت این گروه از باتری ها از روی ظاهر آن ها و نداشتن پیچ برای افزودن اسید می باشد. باتری اتمی صفحات داخل آن قبل از ساخت، شارژ شده و به صورت دسته صفحه درآمده باشد و در نهایت مونتاژ شود. در ساختار باتری اتمی خودرو نیز مانند باتری های اسیدی الکترولیت وجود دارد، اما به دلیل جنس و نوع صفحات داخل ساختار باتری اتمی خودرو، الکترولیت آن کاهش نمی یابد و نیازی به چک کردن سطح اسید آن نیست. به همین دلیل، باتری های اتمی را باتری های بدون نیاز به مراقبت می نامند.

برای تشخیص باتری اتمی و اسیدی توجه داشته باشید که باتری هایی که روی آنها نوشته شده (MF (maintenance free، نیاز به مراقبت ندارند، جزو باتری های اتمی هستند. تفاوت عمده باتری های اتمی با اسیدی در جنس آلیاژ آنهاست. باتری های اتمی با استفاده از دو نوع فناوری کلسیم – کلسیم و یا کلسیوم – سیلور ساخته شده است. این دو نوع جدید ترین مدل هستند و نسبت به سایر باتری ها قیمت و طول عمر بیشتری دارند باتری اتمی سیلور کلسیم به علت هزینه بالای تولید، تولیدکنندگان کمتری دارد. باتری های اتمی کلسیم- کلسیم هستند که در کشور ما به باتری اتمی شهرت دارند.

باتری خودرو

آیا باتری اتمی قابل تعمیر است؟

باتری های مورد استفاده در سیستم های خورشیدی به علت استفاده مداوم و هر روز از آن ها در درجه اول باید دارای طول عمر بالا باشند. یک نمونه از باتری های خورشیدی موجود در بازار، باتری های خشک (لید اسیدی) یا همان باتری اتمی هستند. تقریبا در صد سال گذشته طراحی کلی باتری اتمی تغییری نکرده است. در همه این باتری ها صفحات سرب و روی داخل یک مایع اسید سولفوریک قرار گرفته است. واکنش الکترولیت می تواند باعث ذخیره جریان برق زیادی شود. اما در عین حال ممکن است باعث خوردگی خودبخود و ایجاد آسیب در اثر گرما شود. معمولا تکنسین های معمولی می توانند این باتری های معیوب را تقریبا در عرض نیم ساعت تعمیر کنند.

آیا باتری ماشین اتمی قابل شارژ است؟

باتری اتمی ماشین همان باتری سیلد اسید بوده که نیازی به مراقب ندارد و سطح آب باتری درون آن به دلیل طراحی به صورت بسته کم نمی شود. اما پیش می آید که گاهی باتری به دلیل برق دزدی خودرو یا روشن بودن چراغ یا هر دلیل دیگری شارژ خالی می کند و به اصلاح می خوابد. در این شرایط دیگر خودرو استارت نمی خورد و باتری عملکرد خود را از دست می دهد. در این شرایط باتری به شارژ نیاز دارد تا دوباره عملکرد خود را دست بیاورد. بدین ترتیب باید اظهار کنیم که باتری اتمی خودرو قابل شارژ بوده و در صورتی که شارژ خالی کند می توان آن را شارژ کرد.

مزایای باتری اتمی

  • در این نوع باتری ها آب مقطر به کار نرفته است
  • امکان شارژ دوباره باتری وجود دارد
  • نیاز به تعمیرات و بازدید کمتر نسبت به نوع اسیدی دارد
  • نسبت به باتری های معمولی قدرت استارت زدن بالاتری دارد
  • در برابر شارژ بیش از حد و همین طور دشارژ شدن مقاومت بالایی دارند
  • باتری اتمی ماشین یکی از پرفروش ترین باتری خودرو می باشد. تفاوت عمده باتری اتمی با باتری اسیدی این است که جنس آلیاژی که دارد یعنی کلسیم و یا سیلور باعث شده است که هم طول عمرشان بیشتر باشد و هم قدرت استارت زدن بالاتری داشته باشد.

طول عمر باتری سیلد

باتری های سیلد به طور کلی از سایر باتری ها طول عمر بسیار بیش تری دارند و کیفیت و ماندگار بودن آن ها به بستگی به نوع استفاده و نگهداری آن دارد. این باتری از انرژی الکتریکی استفاده می کند و همین مورد سبب افزایش طول عمر آن می شود و به طور کلی بین ۵ تا ۱۰ سال می تواند به صورت مفید کار کند. اگر شما از این باتری محافظت نکنید و دائما آن را در حالت دشارژ و شارژ شدن نگه دارید طول عمر آن به زیر ۵ سال کاهش می یابد. برای ماندگاری باتری های اتمی باید نکاتی را رعایت کنید که عبارت اند از :

  • شارژ مجدد باتری را زمانی انجام بدهید که سطح شارژ آن به زیر ۵۰ رسیده باشد.
  • اقدامات لازم را برای باتری ها انجام بدهد و اگر در مناطق گرم و یا خیلی سرد زندگی می کنید بهتر است از باتری ها بیش تر مراقبت کنید.
  • اگر برای مدت بسیار طولانی نمی خواهید از باتری استفاده کنید بهتر است بست های آن را باز کنید.
  • سعی کنید این باتری را همیشه تمیز نگه دارید.
  • بهتر است در زمان های مناسب به تقویت باتری ماشین بپردازید.

تفاوت باتری اسیدی و هسته ای

باتری هایی که برای ماشین استفاده می شوند دو نوع دارند که نوع اول آن باتری اسیدی می باشد که نیازمند مراقبت های مداوم و همیشگی است و نوع دوم آن باتری های هسته ای می باشد و به آن ها باتری های بدون مراقبت یا کم مراقبت گفته می شود. تفاوت های این دو باتری عبارت اند از :

  • تفاوت در جنس الکترولیت که در باتری های اسیدی نوع آن صفحه سربی و محلول آب و اسید سولفوریک و در باتری های دیگر جنس آن از کلسیم و یا سیلور است.
  • نحوه چک کردن این دو باتری تفاوت بسیار اساسی دارد. باید بدانید که باتری های سیلد باز نمی شوند و از روی چراغ آن ها باید توانایی تشخیص وضعیت باتری را داشته باشید ولی باتری های اسیدی را باید مداوم چک کنید و این کار را با برداشتن درپوش باید انجام بدهید.
  • باتری های اسیدی طول عمر کم تری نسبت به باتری های هسته ای دارند.
  • آلودگی باتری های سیلد بسیار کم تر از باتری های اسیدی می باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (330 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (234 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (217 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (185 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (130 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (108 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (86 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (73 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (66 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (63 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عروس تهرانی مادربزرگش را بخاطر هزینه عروسی کُشت/ داماد میخواست قاچاقی به ترکیه برود!
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس