نکاتی درباره باتری های خودروهای الکتریکی

  پنجشنبه، 04 آذر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکاتی درباره باتری های خودروهای الکتریکی
در حالی که ممکن است پیش برنده اصلی خودرو پیشرانه یا موتور آن باشید ولی در خودروهای برقی، باتری‌ها به نوعی یک بخش اساسی همانند قلب در بدن انسان محسوب می‌شود. ولی شیوه کارکرد باتری در خودروهای الکتریکی چگونه است؟

اگر در بازار در پی خودروی برقی باشید حتماً باید به مشخصات باتری آن توجه ویژه ای کنید چون که این مشخصات به شدت حیاتی است. خودروهای الکتریکی اغلب از باتری های لیتیوم یون استفاده می کنند؛ همان باتری هایی که در تلفن های همراه، لپ تاپ ها، تبلت ها و... مورد استفاده قرار می گیرد. تنها تفاوت بین این نوع باتری ها ابعاد آنها است که در خودروها بزرگ تر است. باتری های لیتیوم یون تراکم انرژی بالایی دارند و نکته مهم این است که این نوع باتری ها کمتر از دیگر نوع ها در زمانی که از آنها استفاده نمی شود شارژ خالی می کنند.

ظرفیت باتری خودروی برقی

ظرفیت باتری های مورد نظر بر حسب کیلووات ساعت بیان می شود که به صورت اختصاری با علامت kwh آن را نشان می دهند. انتخاب خودرویی با باتری ظرفیت بالاتر همانند انتخاب خودرویی است که باک بزرگ تری دارد و در قبال آن امکان پیمودن مسافت بیشتر هم فراهم می شود. ولی بدانید که امکان دسترسی به تمام ظرفیت باتری را ندارید و سیتم های خودرو اجاز شارژ صد در صد یا تخلیه کامل باتری را نمی دهند. باتری خودروهای الکتریکی حال حاضر در رنج ۱۷.۶ الی ۱۰۰ کیلووات ساعت قرار دارند که رقم اول برای خودرویی مثل اسمارت فورتو و رقم دوم برای محصولات تسلا مانند مدل X یا s است. با استفاده از یک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی می توان مسافتی در حدود ۱۰۰ مایل را طی کرد.

باتری های خودروهای الکتریکی

شارژ باتری خودروی برقی

شارژ باتری بیشتر خودروهای برقی اغلب در خانه و توسط برق ۱۲۰ یا ۲۴۰ ولت انجام می شود. با توجه به ظرفیت باتری، شارژ آنها بین ۸ الی ۱۶ ساعت ممکن است زمان ببرد و این در صورتی است که باتری حداقل یک درجه شارژ داشته باشد. اگرچه که نصب یک شارژر ۲۴۰ ولتی در منزل ممکن است چندصد دلار هزینه داشته باشد ولی می تواند مدت زمان شارژ را تا ۴ ساعت کاهش دهد. در صورتی که تأمین کننده انرژی هم تخفیف برای استفاده از برق در ساعت خاصی از شبانه روز بگذارد هم می توانید هزینه های خود را تا حد زیادی کاهش دهید. البته لازم به ذکر است که یک نوع شارژرها در بعضی از خیابان ها وجود دارد که با شارژ سریع می تواند تنها در مدت زمان ۳۰ دقیقه باتری را تا ۸۰ درصد شارژ کند. باید به این نکته هم توجه داشته باشید که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا باتری در هوای سرد نسبت به هوای گرم شارژ شود.

طول عمر باتری های الکتریکی

عملکرد باتری خودروهای برقی به مرور زمان کاهش می یابد، اما معمولا این فرآیند به آرامی انجام می شود. برای مثال، برخی از باتری این خودروها پس از ۸۰ هزار کیلومتر، عملکرد آن تنها ۵ درصد کاهش می یابد.همانطور که اشاره شد، شرایط محیطی نیز تاثیر زیادی در عملکرد باتری ها دارند و عملکرد باتری خودروهایی که در مناطق گرمسیر هستند، کاهش بیشتری خواهد داشت، زیرا گرما عمر باتری های لیتیوم یونی را به شدت کاهش می دهد، به همین دلیل اکثر تولید کنندگان این خودروها از سیستم های خنک کننده برای خنک کردن باتری استفاده می کنند. از طرفی گذر زمان نیز باعث می شود این روند شدت بیشتری پیدا کند.

عملکرد باتری این خودروها، همانند عملکرد باتری سایر وسایل الکتریکی، در اثر شارژ سریع می تواند در طولانی مدت تحت تاثیر قرار بگیرد.اگر از خودروهای برقی به درستی استفاده شود، طول عمر آن ها از ۸ تا ۱۰ سال یا حداکثر ۱۶۰ هزار کیلومتر است. همچنین اگر این خودروها در سال ۲۰ هزار کیلومتر استفاده شوند، تقریبا ۱۷ سال عمر می کنند، از طرفی خودروسازان درصدند که در آینده، نگرانی افراد در مورد عمر خودروهای الکتریکی را از بین ببرند.

شرایط تاثیرگذار بر طول عمر باتری خودروی برقی

شرایط آب و هوایی نیز بر عمر باتری خودروی برقی تاثیرگذار است و ظرفیت باتری خودرو های برقی در آب و هوای گرم، به میزان بیشتری افت می کند. در واقع افزایش دمای بیش از حد، مانند آن چه در گوشی های موبایل نیز مشاهده کرده ایم، قاتل باتری های لیتیوم یونی است.از طرفی دیگر، شارژ باتری در در آب وهوای بسیار سرد نیز بسیار زودتر تخلیه می شود. با توجه به این که برخلاف خودرو های بنزینی، بخاری خودرو های برقی گرمای خود را از قدرت باتری می گیرند، مجموع هوای سرد و استفاده هم زمان از باتری، نتیجه ای برابر 41 درصد کاهش ظرفیت باتری را در پی خواهد داشت. البته هنگام استفاده از کولر در گرما نیز 17 درصد افت ظرفیت مشاهده می شود.دستگاه های شارژ سریع که برای شارژ خودرو ها در شهر های پیشرفته نصب شده اند، در مدت زمان تقریبا 30 دقیقه، باتری را حدود 80 درصد شارژ می کنند که همین شارژ سریع، می تواند سبب بالارفتن دمای باتری و در نتیجه آسیب دیدن آن بشود.

عوامل موثر در افزایش طول عمر باتری خودرو برقی

اگرچه افت ظرفیت باتری خودروی برقی با گذشت زمان امری عادی است، اما عوامل مختلفی در سلامت و به تعویق انداختن افت ظرفیت آن تاثیرگذار است. در ادامه، برخی از عوامل موثر در کاهش طول عمر باتری خودروی برقی را با هم مرور می کنیم که پرهیز از این موارد، منجر به افزایش طول عمر باتری ماشین الکتریکی می شود.

شارژ سریع

همان طور که در بخش قبلی گفتیم، از آن جایی که گرما دشمن بزرگی برای باتری های لیتیوم یونی محسوب می شود، باید استفاده از شارژر های سریع را بسیار کم و محدود کرد.

شارژ کامل

بیش از حد شارژنکردن باتری و عدم تخلیه کامل آن، می تواند به افزایش عمر باتری خودروی برقی کمک کند. هر دوی این اعمال، منجر به ایجاد دندریت در باتری و خرابی آن می شود. بهترین محدوده شارژ برای باتری خودروی الکتریکی، بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است.

شتاب ناگهانی و سرعت

شتاب ناگهانی، باعث ایجاد گرمای بیشتر در باتری می شود که خوب نیست. حتی در محصولات تسلا، در صورت فعال کردن حالت رانندگی لودیکروس (Ludicrous)، خودرو هشدار می دهد که این کار باعث کاهش عمر باتری می شود.

دمای محیط

همان طور که در بخش قبلی گفته شد، سرما و گرمای زیاد عامل تاثیرگذاری بر طول عمر باتری ماشین الکتریکی محسوب می شود. اگرچه برخی از باتری خودرو های برقی از خنک کننده بهره می برند، اما در مقایسه با باتری هایی که مجهز به سیستم مدیریت حرارتی هستند، اثر کمتری بر طول عمر باطری دارند؛ زیرا سیستم مدیریت حرارتی، توانایی نگه داری دمای باتری در محدوده ثابتی را دارد و دمای باتری بالا و پایین نمی شود.

گارانتی و خدمات پس از فروش باتری خودروی برقی

متاسفانه عمر تمام باتری خودروهای الکتریکی پس از مدتی کاهش می یابد و تا اندازه ای قابلیت خود را از دست می دهند. البته در خصوص باتری های برندی مثل تسلا، گفته شده که با طی کردن ۱۰ هزار مایل تنها ۲.۳ مایل از مسافت قابل پیمایش با ضعیف شدن باتری کاسته می شود. طبق گزارش های این برند، باتری های تسلا ۸۰ درصد از قابلیت خود را تا ۵۰۰ هزار مایل کارکرد حفظ می کنند. ولی این نکات تنها در خصوص تسلا است و شرایط دیگر برند کمی متفاوت است. طبق قوانین لازم است کمپانی ها تا ۱۰۰ هزار مایل باتری محصولات خود را شامل گارانتی و خدمات پس از فروش کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (85 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه