آشنایی با فرهنگ مردم جزیره ماکائو

  چهارشنبه، 14 دی 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با فرهنگ مردم جزیره ماکائو
ماکائو جزیره کوچکی در نزدیکی کشور چین است که مدتی به استعمار کشور پرتغال در آمده بود. می خواهیم با فرهنگ مردم ماکائو آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

ماکائو (به انگلیسی: Macau) شبه جزیره ای در دریای جنوبی چین است که تا سال ۱۹۹۹ میلادی مستعمرهٔ پرتغال بود، ولی اکنون بخشی از خاک مناطق ویژه اداری کشور چین محسوب می شود. این منطقه که به صورت خودمختار اداره می شود دارای ۶۵۰٬۹۰۰ نفر جمعیت و ۱۱۵٫۳ کیلومتر مربع وسعت است. در ۱۳ آوریل ۱۹۸۷ پرتغال و چین مذاکرات را در مورد وضعیت ماکائو آغاز کردند، سرانجام در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۹ پرتغال با بازپیوستن ماکائو به چین مشروط به تبدیل ماکائو به یک منطقهٔ اداری، تجاری و بازرگانی و الزام چین مبنی بر اعطای خودمختاری اقتصادی و اجتماعی به ماکائو به مدت ۵۰ سال موافقت کرد.[۱] فرهنگ ماکائو نیز آمیزه ای از فرهنگ چینی و پرتغالی است.

دین در ماکائو

دین در ماکائو عمدتاً توسط ادیان قومی چین و بودیسم نمایش داده می­ شود. کلیسای کاتولیک در دوره­ای که شهر تحت حکومت پرتغال قرار داشت (1999-1995 155)یکی از ادیان مسلط شد، اما امروزه بسیار کاهش یافته است. اداره اطلاعات دولت گزارش می­ دهد که تقریباً 80٪ از مردم بودیسم دارند. براساس سرشماری سال 1991، آخرین اطلاعات مذهبی، 16.8٪ از مردم ماکائو را بودائیان، 6.7٪ آن را کاتولیک و 61٪ از مذاهب دیگر یا هیچ یک از آن­ها را دنبال کردند. در همین حال، بیش از دو سوم مردم گهگاه به معابد می ­روند. نظرسنجی دیگری که بین سال­های 2005 ، 2007 و 2009 انجام شده است، نشان می ­دهد که 30٪ از مردم پیرو آیین­ های قومی، 10٪ پیروان آیین بودایی یا تائوئیسم ، 5٪ مسیحی هستند و بخش دیگر اعلام پیروی از مذهب نمی­ کند.

فرهنگ ماکائو

اختلاط فرهنگ چینی و پرتغالی در این منطقه برای 400 سال باعث پیدا شدن مجموعه جدیدی از آداب و رسوم, سنت های مذهبی, تعطیلات ,جشنها جشنواره ها و سایر رویدادها در این ناحیه گردیده است که ماکائو را به سرزمینی جدید از آداب و رسوم تبدیل نموده است. در زمان استعمار، طبقه­ بندی اساسی در سه گروه وجود داشت: پرتغالی ­ها، اغلب مهاجرانی که از پرتغال فرستاده می ­شوند یا منصوب می شوند و یک گروه کرئولو. از نظر اقتصادی، پرتغالی­ ها طبقه اصلی مسلط در ماکائو بودند، اگرچه چینی­ ها به واسطه موفقیت در کسب و کار و ارتباط با سرزمین اصلی، خیلی زود به تشکیل یک قشر قدرتمند رسیدند. پس از تحویل دسامبر 1999، نخبگان سیاسی پرتغال از دولت و خدمات دولتی دست به دست می شوند. چینی ­ها در اقشار پیشرو جامعه Macanese برجسته­ تر می­ شوند. به نظر می ­رسد پرتغالی­ ها صفوف خود را می­ بندند، اگرچه ماکان­ ها به دلیل داشتن فرهنگ چینی در موقعیت آسیب­ پذیرتری قرار دارند. نژاد ۹۵ ٪ ماکائویی ها چینی و ۱ ٪ نیز دورگهٔ چینی و پرتغالی است. کانتونی زبان اکثریت مردم ماکائو است. زبان های هوکین و ماندارین و تا حدودی پرتغالی نیز رواج دارد.

فرهنگ مردم ماکائو

خرافات در ماکائو

فرهنگ ماکائویی بر تمامیت خانواده، همبستگی نسلی، رفتار عمومی محترم در برابر افراد قدرتمند و احترام به والدین و افراد بزرگتر تأکید دارد. این ارزش ­ها نیز تا حد زیادی در فرهنگ شهری ماکائو حفظ می­ شوند. پرتغالی ها و ماکان­ها زیر مجموعه ­های نسبتاً منسجم کاتولیک­ ها با ارزش­ ها و ترجیحات متمایز خود را تشکیل می دهند. در این بین افرادی هستند که وارد پروسه خرافات شده اند. خرافات نقش بنیادی در بین افراد گرفته است. مثلاً برخی از قومیت ­ها در نظر دارند خرافات را وارد حیطه سرمایه­ گذاری کنند. موقعیت خرافی در این کشور در هر زمینه دسته­ بندی می شود. خرافاتی در زمینه عدم نیاز به تحصیل دختران جوان در ماکائو دیده می­ شود که غیر قابل باور است. مشخص است که دختران جوان در این زمینه مخالفت جدی دارند. خرافاتی در خصوص ازدواج با غیر از فامیل نیز در ماکائو دیده می ­شود به طوری که در سال­ های گذشته موقعیت این کشور در زمینه فرهنگی رشد داشته و توانسته حیطه ازدواج را شامل شود.

پوشش مردم ماکائو

مردم ماکائو از لباس­ های پر زرق و برق استفاده می ­کنند. این عقیده در بین بانوان بیشتر هم دیده می­ شود. بانوان لباس­ هایی که جنبه تجملاتی دارد را، بیشتر دوست دارند و سعی می­ کنند پوشش بهتری داشته باشند. از سوی دیگر در بین دختران جوان استفاده از لباس­ های پر از چین نیز دیده می­ شود. پوشش رسمی در بین مردم ماکائو بسیار ارزشمند است و قرار است به واسطه نوع پوشش موقعیت اقتصادی افراد سنجیده شود. افرادی که لباس های مجلل به تن می ­کنند جنبه مادی بالاتری دارند و این رویکرد به نسبت کسانی که لباس­ های نیمه عریان دارند کمتر دیده می ­شود. مردم سعی می ­کنند پوشش رسمی ­تری برای ادارات داشته باشند و البته که سطح انتظار افراد در این زمینه نیز رویت شده است. پوشش مردم در ماکائو می ­تواند یکی از بهترین موقعیت گردشگری محسوب شود و جنبه درآمدزایی نیز داشته باشد.

سخن آخر

ماکائو به لاس وگاس آسیا مشهور است و گردشگران در طول روز و شب می توانند از دیدنی های ماکائو لذت ببرند. اما آنهائی که علاقمند به پیاده روی و گشتهای شبانه در ماکائو هستند، این منطقه بهشت گردشگران شبانه نامیده می شوند. زیرا می توانند از انواع کافه ها و رستوران های شبانه در ماکائو لذت ببرند و تا پاسی از شب در این نواحی برای خود خوش بگذرانند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان