آشنایی با فرهنگ مردم مالاوی

  پنجشنبه، 01 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با فرهنگ مردم مالاوی
جمهوری مالاوی کشوری است محصور در خشکی واقع در جنوب شرق آفریقا، شمال موزامبیک و شرق زامبیا، می خواهیم با فرهنگ مردم مالاوی آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

کشور مالاوی با نام رسمی جمهوری مالاوی شناسایی می شود و کشوری در بخش جنوب آفریقا است این کشور شهرهای مهم گسترده ای دارد اما شهر لیلونگوه یکی از مهمترین شهرهای کشور مالاوی بوده و پایتخت این کشور نیز محسوب می شود این کشور به طور کلی در بخش جنوب آفریقا قرار دارد و به صورت خشکی موقعیت جغرافیایی خود را حفظ کرده است. اینطور که مشخص است بخش های مختلف این کشور محصور در خشکی است.

زبان و دین مردم مالاوی

زبان رسمی مالاوی زبان انگلیسی است و زبان چیوا نیز به عنوان زبان محلی رسمیت دارد. اقوام اصلی مالاوی عبارتند از چیوا (۳۲٫۶۷ درصد جمعیت کشور)، یائو (۲۰٫۵ درصد)، و لوموه (۱۷٫۶ درصد). در مورد دین مردم مالاوی آمار دقیقی در دست نیست اما پژوهش ها نشان می دهد که حدود ۶۸ درصد از مردم این کشور مسیحی، ۲۵ درصد مسلمان هستند و ۵ درصد نیز پیرو ادیان دیگر می باشند. قبایل ناراضی مسیحی که اکثریت آن ها در شمال کشور اقامت داشتند از نتایج انتخابات که رئیس جمهوری مسلمان از جنوب را سرکار آورده بود راضی نبوده و در نتیجه ستادی خشونت آمیز علیه مسلمانان به راه انداختند. در سال ۱۹۹۹ شورشی های مسیحی حدود ۲۰۰ مسجد را در مالاوی به آتش کشیده شده بودند که هشت سال پس از آن، بینگو وا موتاریکه رئیس جمهور این کشور که پیرو مذهب کاتولیک مسیحیت است ستادی برای بازسازی و مرمت مساجد به آتش کشیده شده راه اندازی کرد.

فرهنگ مردم مالاوی

مردم کشور مالاوی فرهنگ زندگی با پدربزرگ و مادر بزرگ را بسیار جدی گرفته اند در این کشور مردم سعی می کنند به بزرگترهای خود بسیار احترام بگذارند و این فرهنگ نسل به نسل و دست به دست چرخیده است. بانوان اغلب حجاب و طرز پوشش را از مادران خود یاد می گیرند و حجاب کشور مالاوی به صورت سنتی دنبال شده است. در این کشور در حدود ۱۴ میلیون نفر زندگی می کنند و فرهنگ های مختلفی نیز رویت شده است. مثلاً کودکان اغلب در سنین کودکی یاد می گیرند که چطور باید در یک قبیله و یا فضای گروهی زندگی کنند. کودکان در این کشور امید به زندگی مشخصی دارند البته که زندگی برای بانوان در این کشور وابسته به شرایط پیشرفته تری دنبال می شود. در کشور مالاوی آقایان علاقه به کار کردن بانوان ندارند، اما روند کاری برای بانوان فراهم است و چون اقتصاد این کشور تحت تأثیر است بانوان نیز مجبور به کار کردن هستند. فرهنگ آداب و معاشرت در بین بانوان و آقایان کمی فرق دارد بانوان با مهر و محبت بیشتری با هم صحبت می کنند چیزی که شاید در بین آقایان کمتر دیده شود و اغلب جدی هستند. مردم کشور مالاوی به طور کلی بسیار جدی هستند کم می خندند و کم شوخی می کنند، زندگی را جدی می گیرند و همین موضوع سبب می شود که امید به زندگی در بین آن ها کم باشد. مشخص است که فرهنگ مردم این کشور بیشتر وابسته به کشورهای همسایه دنبال می شود و بسیاری از آن ها سعی می کنند از انگلیسی ها تقلید کنند. مشخص است که درصد مشخصی از مردم در این کشور مسیحی هستند و به طور جمعیت ۷۹ درصدی از مذهب مسیحی اطاعت می کنند. یک سری رسم و رسومات نیز در این کشور وجود دارد که وابسته به کشورهای غربی است اما به هر صورت زبان کشور مالاوی البته انگلیسی است و سعی می کنند این زبان را به کودکان خود نیز یاد دهند. زبان انگلیسی در بین بانوان بیشتر دیده می شود آقایان گاهاً با زبان های محلی در کسب و کار خود استفاده می کنند.

مردم سنتی مالاوی

خرافات در مالاوی

یک مرد مالاوایی به کمک دولت نروژ برنامه سه ساله را برای از بین بردن خشونت علیه جادوگران مظنون در آن کشور آغاز کرده است. جورج تیندوا، مدیر اجرایی انجمن اومانیسم سکولار در مالاوی، با راه اندازی یک کمپین آموزش عمومی علیه اعتقاد به جادو و جادوگران، این ماموریت را برای از بین بردن آزار و اذیت های جادوگران در کشورش ساخته است. طبق قطعه ای در Nyasa Times مالاوی، تیندووا گفت در سال 2011 سازمان وی و گروه جامعه شناسی دانشکده صدراعظم نظرسنجی را انجام دادند که در آن مشخص شد بسیاری از افراد بویژه سالمندان در معرض اشکال گوناگونی از خشونت به ظن مشکوک بودن در زمینه جادوگری قرار گرفته اند. تیندوا گفت: “بسیاری از افراد به ویژه زنان و سالمندان با شک و تردید جان خود را از دست داده اند و مشکوک به کار جادوگری هستند و در بیشتر موارد هیچ مدرکی مبنی بر اثبات این که آنها واقعا جادوگری را انجام می دادند وجود نداشت.” این پروژه سه ساله تقریباً در ده ناحیه در سراسر مالاوی، با محوریت حمایت از کودکان، زنان و سالمندان، که اغلب به عنوان پزشکان (یا همکاران تمرین کنندگان) جادوی سیاه هدف قرار می گیرند، اجرا می شود. مطابق نظرسنجی در سال 2008، 3/4 از خانواده های مالاویا از دانستن جادوگران در اجتماع خود خبر دادند و تقریبا 2/3 گفتند كه آنها كسی را می شناسند كه متهم به جادوگری بوده است.

پوشش در مالاوی

مردان به سبک غربی می پوشند، پیراهن و شلوار می پوشند، زنان اغلب لباس های سنتی متشکل از دو یا سه چین را می پوشند، که قطعات بزرگی از پارچه رنگی است که به عنوان دامن، روسری و یک پارچه ساروج مانند استفاده می شود که یک نوزاد کوچک را روی آن نگه می دارد. لباس ها به طور کلی در مالاوی بسیار ساده طراحی شده اند. چیتن جی لباس بسیار محبوب خانم های مالاوی است. این پارچه توسط زنان به عنوان پیش بند استفاده می شود. خانم ها آن را در هر مناسبت فرخنده می پوشند و این لباس سنتی زنان مالاوی بوده است. “پیراهن مادیبا” نیز در بین مردم مالاوی بسیار محبوب است. این پیراهن اولین بار توسط رئیس جمهور ماندلا در آفریقای جنوبی معرفی شد. در جامعه آفریقا، لباس معمولاً وضعیت فرد را نشان می دهد. مد مالاوی همیشه در معرض تغییر مداوم بوده است. با ظهور تکنیک های جدید و بهبود در عرضه مواد اولیه، مد مالاوی تا حد زیادی توسعه یافته است. سبک لباس پوشیدن در مالاوی به این مناسبت بستگی دارد.

مالاوی یک کشور فقیر اروپا است و به همین دلیل نمی توان لباس گران قیمت را از کشاورزان مالاوی تهیه کرد. در روستاهای مالاوی، عروسی ها عمدتا در کلیساها برگزار می شود. داماد معمولاً از لباس های طراحی شده غربی استفاده می کند و برای سفارش این لباس ها، چند نفر در مالاوی. تهیه می شود. عروس ها به طور کلی یک لباس عروسی معمولی به همراه حجاب می پوشندو دامن و لباس بلوز را زنان ساکن شهرهای مالاوی ترجیح می دهند. پیراهن، شلوار و شلوارک پوشیده از لباس شیک مردان مالاوی است. کفش ها به طور کلی در مالاوی گران هستند، بنابراین مردم محلی عمدتا پابرهنه هستند. در شهرهای بزرگ مالاوی، مردم قادر به تهیه کفش های گران قیمت نیستند.

غذاهای مالاوی

ذرت اصلی ماده غذایی در مالاوی است. حدود 80 درصد از جمعیت کشور به ذرت به عنوان منبع غذایی نگاه می کنند. برنج منبع دیگری از کربوهیدرات برای افراد در مالاوی است. برنج معمولاً در کریسمس در خانه ها سرو می شود. بحران غذایی مالاوی زمانی اتفاق می افتد که ذرت نادرست در کشور وجود داشته باشد. آب و هوای بد و سیل باعث کمبود مواد غذایی در برخی سال ها می شود. بیشتر افراد ذرت را بر اساس مقیاس کوچک پرورش می دهند. برای اطمینان از اینکه ذرت مردم به اندازه کافی ذرت دارند، دولت مواد کشاورزی یارانه ای مانند کود و دانه را تهیه می کند.

سخن آخر

جمهوری مالاوی تا سال ۱۹۶۴ مستعمره بریتانیا بود. نام مالاوی از نام ماراوی که نام قدیمی قوم نیانجا است و از ساکنان اصلی این ناحیه هستند گرفته شده است. مالاوی در میان کم توسعه یافته ترین و متراکم ترین کشورها از نظر جمعیت است. آب وهوای مالاوی در مناطق پست جنوب کشور بسیار گرم و در بلندی های شمالی معتدل است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (165 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (73 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (48 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...