آشنایی با فستیوال های بلغارستان

  دوشنبه، 14 آذر 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
آشنایی با فستیوال های بلغارستان
همراه ساعد نیوز باشید تا با جذاب ترین فستیوال های کشور بلغارستان آشنا شوید.

فستیوال های بلغارستان یکی از مهم ترین فستیوال های کشورهای اروپای شرقی است که هر ساله گردشگران را به سوی کشور خود می کشاند. کم تر کسی فکر می کند فستیوال ها و جشن های اصیلی در بلغارستان برگزار شود. این کشور همسایه ترکیه، مقدونیه، صربستان، رمانی و یونان است. بیشترین مرز را کشور با کشور رمانی دارد. بلغارستان صادر کننده ی گل رز سرخ و شراب در جهان به شمار می رود. اگر دوست دارید به یک کشور اروپای شرقی با حفظ سنت ها سفر کنید الی گشت به شما کشور بلغارستان را پیشنهاد می دهد.

بلغارستان کشوری با فرهنگ غنی و سنت های منحصر به فرد است. بلغارها به آنها بسیار افتخار می کنند و قرن ها است که سنت هایشان از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند. سنت های بلغاری که در این جشنواره ها در بلغارستان به نمایش گذاشته می شوند، از تعقیب ارواح شیطانی گرفته تا رقصیدن با پای برهنه بر روی سنگ های آتشین ، احساس شگفتی در هر مسافری ایجاد می کنند.

فستیوال گل سرخ

یکی از جاذبه های برتر توریستی کشور بلغارستان، فستیوال گل سرخ بلغارستان است، که هر ساله در شهر کازانلاک بلغارستان واقع در دره رز که یکی از مشهورترین مراکز پرورش گل در دنیاست، اجرا می شود. دره گل سرخ همان طور که از نامش هم می توان حدس زد یکی از زیباترین مناطق در کشور بلغارستان است.

هرساله در ماه ژوئن فستیوال گل سرخ بلغارستان در این دره برگزار می شود و بهترین زمان سفر برای دوستداران طبیعت و گل و گیاه است. هنگامی که زمان برداشت گل رز در بلغارستان فرا می رسد، دره گل سرخ که منطقه ای در 200 کیلومتری شهر صوفیه است از یک جشن و افتتاح آن یعنی جشنواره گل رز، استقبال می کند.

این رویداد سنتی در شهر کارلووو و همچنین در کازانلاک که شهر دیگری در منطقه دره گل سرخ است برگزار می شود و مردم بلغاری و همچنین خارجی ها از سراسر کشور در جشن های گل سرخ در این دره شرکت می کنند، نه تنها مردم در هر دو شهر از سنت روغن گیر گل رز تجلیل می کنند بلکه در آخر دختر جوانی را به عنوان ملکه انتخاب کرده تا این رسم را به خوبی به همه نشان دهد.

فستیوال گل سرخ

فستیوال گیلاس

جشنواره گیلاس که هر ساله به مدت دو روز در نیمه دوم ژوئن در کیوستندیل، معروف به “باغ میوه” بلغارستان برگزار می شود، یکی از بزرگترین فستیوال های بلغارستان است. جشن باغ های میوه در سال ۱۸۹۶ میلادی اولین بار برگزار شده و محبوبیت آن در بین بلغاری ها تاکنون نیز افزایش یافته استمیتوان گفت که فقط در کشور بلغارستان برای میوه ی گیلاس امروزه جشن مفصلی برپا می شود. این میوه خوش طعم و شکوفه های باشکوه آنها در بسیاری از کشورهای جهان نمادی از اسطوره و زیبایی نیز هستند .در جشنواره، میزهای بی شماری مملو از سطل های گیلاس را خواهید دید که همگی محصولات باغ خود را آورده اند. بسیاری از محصولات مختلف از گیلاس، از کیک گیلاس تا مربا برای فروش آورده شده می شوند.
فستیوال گیلاس

فستیوال کوکوری

جشنواره کوکوری از همه جشنواره های بلغارستان عجیب و غریب تر است؛ شاید به خاطر آن هیولاهای عظیم الجثه ای که در دلِ کاروان حرکت می کنند و رژه می روند و یا رقص های شبانه ای که در دل شب رخ می دهند و لباسی دیگر بر تن شب های بلغارستان می پوشانند. هر چه هست، رسم جذاب مبدل پوشی و پایکوبی مردانی که در لباس هیولا این سو و آن سو می روند در صدر جشنواره های سنتی بلغارستان قرار دارد.

جشنواره کوکوری سالی یک بار برگزار می شود و آن هم بسیار پر شور تر از سال های قبل. مردمان بلغاری با برگزاری این جشنواره، به باور خود، می خواهند ارواح شیطانی را تعقیب کنند و پای شان را از زمین بلغارستان ببُرند. این جشنواره را تقویم میلادی به پای ماه های ژانویه و مارس نوشته اند؛ از ژانویه تا مارس.

کوکوری، این یکی از مهم ترین جشنواره های بلغارستان، تنها بنا ندارد دخل ارواح شیطانی را بیاورد. شادی و پایکوبیِ قالب در این جشنواره شور و سر زندگی را تبلیغ می کند و شادی آور نیز است. کوکری فستیوال رنگ هاست؛ رنگ هایی که با دقت انتخاب و کنار یکدیگر چیده شده اند. رنگ هایی که هر یک رمز و رازی دارند و در تفسیر چیزی به کار رفته اند. هارمونی رنگ ها در جشنواره کوکوری چنان تصویر عمیقی می سازند که بعید است کسی آن تصاویر را تا مدت ها از گوشه ذهنش خارج کند.

فستیوال کوکوری

فستیوال تابستانی وارنا

وارنا همواره میزبان طیف وسیعی از جشنواره ها است. جشنواره بین المللی گروه کر (international choir gathering) در اواخر ماه می برگزار می شود و جشنواره بین المللی تئاتر (International theatre holidays) که بخشی از فستیوال تابستانی وارنا است، در ماه ژوئن برگزار می شود.
همچنین گروه های ارکستر سمفونیک و نوازندگان موسیقی کلاسیک نیز در ماه جولای در این شهر جشنواره خاص خود را دارند. از دیگر جشنواره های مهم و رویدادهای فرهنگی وارنا می توان به جشنواره بین المللی هنرهای عامیانه (folk festival) در ماه آگوست، مسابقات جهانی باله (international ballet competition) در ماه آگوست، فستیوال بین المللی سینما با عنوان (Love is Folly) در ماه سپتامبر، فستیوال سینماتوگرافی بلغارستان (Bulgarian cinematography) با عنوان رز طلائی (Golden Rose) و فستیوال تئاتر خیمه شب بازی در ماه اکتبر اشاره کرد.
فستیوال تابستانی وارنا

فستیوال های لابس های ملی، ژاراونا

فستیوال لباسهای ملی ZHERAVNA FESTIVAL OF THE NATIONAL COSTUME در روستایی به نام ژراونا که در شرق بلغارستان قرار دارد در تاریخ 18 الی 20 اگوست برگزار می شود. این جشنواره ملی رویداد بزرگ و مهمی است که در آن همه افراد لباس های محلی بر تن دارند. هر کسی که در این فستیوال شرکت می کند باید لباس قومیت محلی بپوشد. مردها می توانند لباس یونیفرم های نظامی قدیمی بپوشند و از قرن بیستم اجازه دارند تا سلاح و اسلحه نیز همراه داشته باشند، شرکت کننده ها اجازه دارند تا لباس محلی-سنتی مردم کشورها و قومیت های دیگر را بر تن داشته باشند.

یکی از شرط های شرکت در جشنواره، ممنوعیت ورود وسایل امروزی و مدرن است تا این جشنوار یادآور و شبیه سازی تاریخ 150 سال گذشته کشور بلغارستان باشد. این ایده مردم کشور بلغارستان است که تا جایی که امکان دارد فضای تاریخ اجداد و گذشتگانشان را زنده نگه دارند.

فستیواله ای لباس های ملی، ژاراونا

فستیوال بین المللی ماسک سوروا

یکی از غنی ترین نمونه جشن های فرهنگی بلغارستان، جشنواره بین المللی kukeri یا همان فستیوال بالماسکه Surva است. این فستیوال محبوب و شاد در شهر Pernik بلغارستان برگزار می شود و سالانه علاقمندان بسیار زیادی در آن شرکت می کنند. این جشنواره بزرگترین رویداد در نوع خود می باشد که نه تنها در بلغارستان، بلکه در کل شبه جزیره بالکان نیز جشن گرفته می شود.

مردم سراسر کشور با لباس ها و ماسک های خاصی به شکل هیولا وارد مراسم شده و به بازی و رژه عمومی میپردازند. پیشهناد لاچین سیر در سفر به بلغارستان با تورهای ویژه این کشور، بازدید ازاین گردهمایی بزرگ جهانی میباشد. این مراسم و گردهمایی بزرگ یکی از سنت های اصیل کشور بلغارستان محسوب میشود که از طرف سازمان یونسکو نیز به رسمیت شناخته شده است و هرساله هزاران نفر برای بازدید از این مراسم جالب و قدیمی به این کشور سفر میکنند. Kukeri یک کلمه لاتین است که از "Hood " مشتق شده است و در بلغارستان به مردانی که در طول مراسم به تعقیب ارواح شیطانی میپردازند گفته میشود، این مبارزان دارای لباس هایی خاص و منحصر به فرد می باشند . آنها ماسک حیواناتی را بروی صورت خود قرار می دهند که نماد خیر و شر بوده و از چوب یا شاخ حیوانات یا هر دوی آنها ساخته میشود. آنها اکثرأ ماسک گوسفند، بز و گاو را که با تکه پارچه های رنگارنگ، آینه و ... طراحی کرده اند بر روی صورت خود قرار می دهند.

فستیوال ماسک سوروا

فستیوال نی انبان

نی انبان نوعی آلت موسیقی است و یکی از مهمترین عناصر فرهنگ محلی موسیقی این کشور محسوب می شود. هدف از جشنواره موسیقی نی انبان،INTERNATIONAL BAGPIPE CONTEST حفظ فرهنگ سنتی و کهن کشور بلغارستان است. این رویداد محبوبیت زیادی پیدا کرده و به یک انجمن بین المللتور بلغارستان تابستان 98 بدیل شده است.
این جشنواره در تاریخ 5 و 6 آگوست برگزار خواهد شد. گلا یک روستای کوچک در جنوب بلغارستان در نزدیکی شهر Smolyan قرار دارد. فستیوال نی انبان در این روستای زیبا در قلب کوه های رودوپ برگزار شده که بیش از 15000 گردشگر خارجی نیز در این محل حضور پیدا می کنند.
در یازدهمین دوره از این جشنواره هزاران نفر از علاقه مندان موسیقی از بلغارستان، سوئد، ژاپن و فرانسه در این مراسم حضور داشتند. در طول رویداد هیجان انگیز بیش از 100 شرکت کننده به نواختن نی انبان پرداختند.
فستیوال نی انبان

فستیوال نستیاری

در این جشنواره مردم بر شیشه می رقصند و در آتش قدم می زنند. آن ها در میدان اصلی روستای بالگاری جمع می شوند، سنگ های آتشین می چینند و یک موزیک محلی، ویژه نستیناری، به رقص در می آیند. همه این اعمال مهیب، رازآلود و جذاب ریشه در رمزهایی دارند که در همه مراسم های آیینی به چشم می آیند. به جشنواره نستیناری، رقص آیینی آتش نیز می گویند. رقص آیینی آتش با همه رقص های بلغاری دیگر فرق دارد.

فستیوال نستیاری

تئاترهای سنتی و موسیقی پلوودیو

یکی دیگه از جاذبه های مهم توریستی بلغارستان یک ساختمان تاریخیاستکه در شهر پلوودیو قرار دارد و بیشتر به آمفی تئاتر سنتی روم شناخته می شود که می توانید درآن نمایش هایی که مختص آثار باستانی بلغارستان است را ببینید. علاوه بر آن در این آمفی تئاتر سنتی، هنرمندان زیادی به اجرای تئاترهای موزیکال و انواع موسیقی و ارکسترهای سمفونی مشغول بوده که لحظه های شادی را می توانند برای شما فراهم کنند. پلوودیو قدیمی ترین شهر بلغارستان است که کنسرت ها و جشنواره های زیادی در آن برگزار می شود.
تئاتر سنتی و موسیقی پلوودیو

فستیوال طنز

شروع بحث در مورد جشنواره های معروف بلغارستان با کارناوال طنز بسیار خارق العاده است. این کارناوال که در گابروو برگزار می شود، بر ساختن سرگرمی و زمانی برای خوش گذرانی تمرکز دارد. کارناوال طنز با نمایش های خیابانی، سنت های خنده دار و مهمانی ها با لباس های مجلل، محلی ها و گردشگران را به خود جذب می کنند. در کنار همه این ها، یک رژه ی بزرگ در خیابان اصلی گابرو برگزار می شود که در آن افراد بومی با لباس های فانتزی و خنده دار در راهپیمایی شرکت می کنند. برای میزبانی از این کارناوال رنگارنگ و بی نظیر، گابرو به عنوان یکی از اعضای بنیاد شهر های کارناوال اروپا مشخص شده است. لازم به ذکر است که این جشنواره هر سال در ماه می برگزار می شود.
فستیوال طنز

فستیوال بازار عروس

بازار عروس پارکی است بنام “استارا زاگورای" که هر ساله در چهار نوبت دختران دم بخت در مراسم های مذهبی بهار و تابستان در گردهمایی کالادژی ها شرکت می کنند تا همسر آینده خود را انتخاب کنند. این دختران معمولأ از خانواده های ضعیف بوده که همراه با والدین یا دوستان خود در این پارک به دنبال زوج مناسب برای خود هستند. همچنین دختران و پسرانی که در این مراسم شرکت دارند در صورت پیدا کردن زوج مناسب خود در همین پارک نیز جشن ازدواج خود را برگزار می کنند.

پسرانی که در این مراسم حضور دارند معمولا به کسانی که همسر آینده شان را به آنها معرفی می کنند مبلغی در حدود 7000 دلار پرداخت می کنند که این مبلغ بسته به سن و مطلقه بودن یا نبودن دختر تغییر می کند. مردم این منطقه از شهروندان رومانی الاصل و مسیحیان ارتودوکسی هستند که به روابط دختر و پسر پیش از ازدواج را اعتقاد نداشته و آنرا محدود می کنند. اهالی "کلادژی" از دیر باز مسگر بوده و اجازه نمی دهند دخترانشان بعد از 15 سالگی به مدرسه بروند و آنها را خیلی زود به خانه بخت می فرستند.

فستیوال بازار عروس

فستیوال روژین

جشنواره ملی فولکلور روژن، فولکلور و دام های بلغاری را به نمایش می گذارد. در مراتع گذرگاه روژن، نزدیک قله روژن در کوه رودوپ هرساله اجرا می شود. هدف این فستیوال ترویج رقص های محلی بلغارستان و هنر آواز است.در این نمایشگاه موسیقی محلی بلغارستان، آداب و رسوم، رقص ها، لباس ها، لباس ها و آیین ها نمایش داده می شوند. این جشنواره به مدت ۲-۳ روز در ماه اوت برگزار می شود و از مهم ترین فستیوال های بلغارستان محسوب می شود.

فستیوال لازاروان

جشن ساده ای است که درروستاها و شهرهای سراسر کشور بلغارستان برگزار می شود. Lazaruvane در روز سنت لازاروس، شنبه هشت روز قبل از عید پاک، جشن گرفته می شود. این سنت باستانی بلغارستان آغاز بهار را اعلام می کند. آنچه در مورد این رویداد بسیار قابل توجه است این است که فقط توسط دختران اجرا می شود. در روز سنت لازاروس، گروه هایی از دختران (معمولاً در حدود ۱۶ سال و مجرد) در شهر خود قدم می زنند، لباس های سنتی بر تن می کنند، آهنگ های محلی می خوانند و از همه خانه های شهر دیدن می کنند. این سنت نشانه بلوغ دختران است که دیگر برای ازدواج آماده شدند و از سنتی ترین از فستیوال بلغارستان محسوب می شود.

فستیوال آهنگ سنتی پیرین

یکی از مهم ترین فستیوال های بلغارستان، جشنواره فولکلور پیرین است که برای زنده نگه داشتن آهنگ های محلی برگزار می شود. برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ برگزارشد که هدفش احیا آهنگ های محلی بلغاری بود. این جشنواره گروهی پرجنب وجوش از اجراکنندگان، پیر و جوان بلغاری را جذب می کند و هچنین دوستداران سنت ها و قوم نگاری قدیمی، و گردشگرانی را که صرفاً می خواهند نگاهی اجمالی به فرهنگ محلی بلغارستان به سوی خود می کشاند. Pirin Sings در اواسط تابستان در گذرگاه Predel در کوه های ریلا و پیرین اجرا می شود و مردم از هر چهارده روستای منطقه برای چند روز آواز، رقص، قصه و داستان، موسیقی و سایر تفریحات فولکلور در جشنواره دور هم جمع می شوند.

غذای محلی و هنر بوگارس

در اواسط تابستان، منطقه بندری زیبای بورگاس دگرگون می شود. این مکان به مدت پنج روز محل برگزاری یک جشنواره شلوغ غذاهای خیابانی، فرهنگ، هنر، موسیقی و ادبیات است. آشپزخانه های متحرک، کامیون های غذای خیابانی، و چادرهای بزرگی برپا می شوند، جایی که سرآشپزهای بورگاس و سایر نقاط بلغارستان خوشمزه ترین غذاها را می پزند. علاوه بر غذاهای سرد و غذاهای گرم، نوشیدنی های خوشمزه نیز وجود دارد. رویدادهای چشیدن غذا در همه ی منطقه بورگاس دیده می شود، در حالی که بازدیدکنندگانی که به دنبال تجربه عملی هستند می توانند به کارگاه ها بپیوندند و نمایش های آشپزی را تماشا کنند و پختن غذاهای محلی بلغارستان را یاد بگیرند یکی از هیجان انگیزترین فستیوال های بلغارستان است که برای مسافران اهل غذا نیز جشنوارهای تجربه گرا محسوب می شود.

شنای آب یخ

۶ ژانویه یکی از فستیوال های بلغارستان است که برای گردشگران بسیار عجیب است چون مردان بلغاری برای روز سنت جان باتیست حضرت یحیی بن ذکریا برای بیرون آوردن صیلب که توسط کشیش به رودخانه انداخته شده است شنا می کنند. اولین کسی که صلیب را پیدا کند تا آخر سال خوش شانسی می آورد. و شنا کردن در رودخانه بلغارستان در فصل زمستان از عجایب بلغاری است که مسافران از آن شگفت زده می شوند.

سخن آخر

سفر با همین تفاوت فرهنگی جذاب است که مسافران را به سوی سرزمین های مختلف می کشاند. با شرکت در فستیوال های بلغارستان لذت خواهید برد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان