آشنایی با فستیوال های جذاب کشور ایتالیا

  دوشنبه، 14 آذر 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
آشنایی با فستیوال های جذاب کشور ایتالیا
یکی از جذاب ترین فستیوال هایی که در سراسر دنیا برگزار می شود، فستیوال های برگزار شده در ایتالیا می باشد. همراه ساعد نیوز باشید تا با فستیوال های ایتالیا آشنا شویم.

در ایتالیا فستیوال های مختلفی برگزار می شود که غرق در سنت و تاریخ این کشور هستند و در طی آنها این کشور در پرجنب و جوش ترین حالت خود قرار دارد. این فستیوال ها فرهنگ، غذا و ارزش های خانوادگی ایتالیا را ارج می نهند و ماهیت ایتالیا را به نمایش می گذارند. بعضی از معروف ترین فستیوال های ایتالیا را در ادامه به شما معرفی می کنیم. اکثر این جشن ها بر پایه اتفاقات تاریخی شکل گرفته اند و ماهیت جشن های تاریخی به گونه ای است که شرکت کنندگان لباس ها و ماسک هایی متناسب با آن مراسم بپوشند.

جنگ پرتقال

این نبرد مشهور ، یک درگیری در قرن دوازده با میوه ی پرتقال را تداغی می کند و یکی از بزرگ ترین نبردهای غذایی در سراسر اروپا محسوب می شود. این فستیوال نمادی از رویارویی با حاکم ستمگری به نام Ranieri di Biandrate می باشد. این فستیوال که در شهر ایوریا (Ivrea) برگزار می شود بازدیدکننده های زیادی را به این شهر جذب می کند. هرساله در روزهای منتهی به سه شنبه ی چاق یک روز مانده به شروع ایام روزه داری در آیین مسیحیت در هفته سوم فوریه مردم شهر ایوریا به ۹ گروه تقسیم شده و برای مدت سه روز در بزرگ ترین نبرد غذایی ایتالیا شرکت می کنند. شرکت در این جشن را به هر کسی که ویتامین C کمی دارد پیشنهاد می کنیم که بسیار مناسب است.

جنگ پرتقال

پالئو د سینا

Palio di Sienna یکی از شناخته شده ترین فستیوال های تاریخی ایتالیا و یک مسابقه اسب سواری هیجان انگیز در میدان اصلی سیه نا Piazza del Campo می باشد. این شهر به 17 منطقه تقسیم شده و از طرف هر منطقه یک اسب سوار معرفی می شود. 10 منطقه در مراسم اول یعنی دوم جولای شرکت کرده سپس 7 منطقه دیگر به همراه 3 سوارکار اول مراسم اول در 16 آگوست مسابقه می دهند. روز مسابقه با مراسمی برای احترام به اسب ها به همراه صفوف طولانی مردم همراه با پرچم های هر منطقه آغاز می شود. به اسب برنده Palio یا پرچم پیروزی هدیه داده می شود.

مسابقات اسب سواری

کارناوال ونیز

شهر شناور ونیز از ۲۷ ژانویه تا ۱۳ فوریه تبدیل به یک جشنواره ی خارق العاده ی بالماسکه می شود. این فستیوال که به عقیده ی برخی به قرن دوازدهم میلادی تعلق دارد، فرارسیدن اولین روز ماه روزه ی مسیحیان را جشن می گیرد. شهرت این کارناوال به دلیل مراسم منحصر به فردی که در سطح شهر برگزار می کند می باشد. مردم شهر لباس های سنتی و رنگارنگ پوشیده و ماسک می زنند که هزینه بلیط آن گران بوده اما رژه ی قایق های نورانی شناور، کنسرت ها و اجراهای خیابانی رایگان بوده و به روی عموم باز هستند.. در طول این فستیوال قایق ها در سطح شهر پخش هستند، مردم در میدان Saint Mark ماسک می زنند و در روز آخر آتش بازی برگزار می شود.
کارناوال ونیز

هیستوریکا رگاتا

Historic Regatta فستیوالی است که ونیز را به سال 1489 برمی گرداند. همه ساله در اولین یکشنبه ماه سپتامبر، مسابقه قایقرانی در کانال بزرگ شهر ونیز برگزار می شود. پیشینه این مسابقه به قرن 16 میلادی می رسد و مسابقه دهندگان با تزیین قایق هایشان به سبک و سیاق آن دوران، تماشاگران را با خود به اعماق تاریخ می برند. این مسابقات از چنان اهمیت و محبوبیت و شهرتی برخوردارند که همه مقامات رده بالای شهر از جمله داگ و همسرش با قایقی مخصوص و با لباس هایی سنتی در این مراسم حضور می یابند.

Historic Regatta 

فستیوال ویارجو

هرساله در ماه فوریه، مردم شمال ایتالیا کمی دیوانه می شوند. آن ها در قالب هزاران نفر راهی شهر ساحلی ویارِجو (Viareggio) شده تا شوخ طبعی ذاتی خود را به نمایش گذاشته و کمی به ماه های تاریک و افسرده ی زمستانی جان دهند. رژه ی بزرگ عروسک های کاغذی، بدون شک، از نکات بارز این فستیوال ۱۵۰ ساله محسوب می شود. برخی از این عروسک ها به اندازه ی ساختمان های چندطبقه ارتفاع دارند و عبور آن ها از خیابان های شهر با نواختن موسیقی همراه است.
فستیوال ویارجو

فستیوال انفجار ارابه در فلورانس

مردم فلورانس در یکشنبه ی عید پاک، در بیرون از کلیسای جامع این شهر گرد هم جمع می شوند تا شاهد مراسم انفجار ارابه یا اسکوپیو دل کارو (Scoppio del Carro) باشند. این سنت چند صدساله با برگزاری مراسم آتش بازی در بیرون از کلیسا به کمک چندین کبوتر شبیه سازی شده به اوج خود می رسد. در این مراسم، یک ارابه ی ساخته شده در سال ۱۶۲۲، توسط دو گاو تزئین شده با گل و روبان در خیابان های فلورانس، حدفاصل بین محل تعمیدگاه و کلیسا در جایی که وسایل آتش بازی نگهداری شده اند، چرخانده می شود.

انفجار ارابه در فلورانس

فستیوال وصلت دریا

آخرین هفته ی ماه مه زمان برگزاری یک جشن بزرگ در ونیز است؛ زیرا شهر در این ایام دلاوری های دریانوردی خود را با یک اجتماع عظیم از قایق های شناور از سنت مارک (St Mark) تا بندر سنت نیکولو (St Nicoló) جشن می گیرد. هزاران نفر برای تماشای این مراسم و مشاهده ی یکی از مسابقات قایق رانی در رودخانه های خروشان حضور می یابند. جشن وصلت دریا یا فستا دلا سِنسا (Festa della Sensa) در مقابل کلیسای سنت نیکولو به اوج خود می رسد و در نزدیکی میدان شهر نیز یک بازار بزرگ برپا می شود.

عید پاک

"هفته مقدس" در سیسل کاملا متفاوت است. این شهر از آیین های مذهبی و اجتماعات مختلف پر می شود. معروف ترین آنها اجتماع اسرار است که در تراپانی برگزار می شود و قدمت آن به 400 سال پیش بر می گردد. همچنین اجتماع "جمعه خوب" شامل 20 گروه مختلف مذهبی است که غیرت و سنت های معمول ایتالیا را نمایش می دهند.

فستیوال گل

جشنواره “infiorata” به معنای “تزئین شده با گل” است و در این زمان است که می توانید آثار هنری نفیس را که فقط توسط خالق طبیعت به وجود می آورد خلق کنید. در خیابان های ایتالیا شاهد طرح های موزاییکی هنرمندانه ای باورنکردنی با گلبرگ های گل فرش شده اند. این جشنواره از سال 1625 در واتیکان آغاز شد ، اما خیلی زود در سراسر ایتالیا گسترش یافت. از گلبرگ گل و برگ درختان برای خلق نقش های برجسته استفاده می شود و اجتماعات مذهبی در اطراف این نقش ها شکل می گیرد. شما می توانید یکی از بزرگ ترین فستیوال های گل را در سومین آخر هفته ی ماه مه در شهر نوتو Noto در سیسیل دیدن کنید. اکثر فستیوال های گل در شهرهایی چون پیِنزا (Pienza)، اورویِتو (Orvieto)، برونیاتو (Brugnato) و سراسر منطقه ی امیلیا رومانیا (Emilia Romagna) در شمال ایتالیا در اوایل ماه ژوئن برگزار می شوند.

فستیوال گل

فستیوال عروسی درختان

بین اواخر ماه مه و اوایل ماه ژوئن، کوچه های باریک آچتورا به یک هزارتوی شلوغ از ساکنان و گردشگران برای جشن عروسی درختان که یک جشنواره مقدس در این شهر است، تبدیل می شود. هر بهار در آکستورا یا آچِتورا Accettura، که یک دهکده کوهستانی با حدود 2000 نفر جمعیت در منطقه باسیلیکاتا در جنوب ایتالیا است حامی خود، سنت جولیان، را با یک عروسی درختی جشن می گیرد. در طول این مراسم، ماجو (maggio)، یک درخت کهن سال بلوط و چیما (cima)، یک درخت مقدس، از جنگل های اطراف بریده شده و برای وصلت با یکدیگر به شهر آورده می شوند. این سنت، نماد باروری و اتحاد شهر آچتورا است.

فستیوال اوه بی اوه بی

قرن هاست که اوه بِی اوه بِی (Oh Bej Oh Bej) به معنی «آه چه زیبا آه چه زیبا» فرارسیدن فصل فستیوال ها در میلان را نوید می دهد. این فستیوال که از هفتم دسامبر آغاز می شود، اخیراً از کلیسای سنت آمبروجو (Sant Ambrogio) به قلعه ی اسفورتِسکو (Sforzesco) منتقل شده و میزبان فروشندگان وسایل خرده ریز، هنرمندان، گل فروش ها، سازندگان اسباب بازی و شیرینی فروش ها است. بدون امتحان کردن شاه بلوط های دودی، موسوم به فیرونات (Firunatt)، این فستیوال را ترک نکنید.

فستیوال اوه بی اوه بی

بازی پل

قدمت بازی پل به سال 1568 و جنگ مالکیت پل بر روی رودخانه آرنو بر می گردد و این جشن هرساله در آخرین یکشنبه ی ماه ژوئن در شهر پیزا برگزار می شود. راه پیمایی رنگارنگ مردم با لباس های قرن 18 دو طرف رقیب را نشان می دهند و نمایانگر مردم شمال رودخانه (Tramontana) و جنوب رودخانه (Mezzogiorno) است. رقابت این دو گروه از طریق یک ارابه ی بزرگ فلزی بر روی پل پونته دی مزو (Ponte di Mezzo) است که هر گروه از ۲۰ نفر تشکیل می شوند و تلاش دارند تا ارابه را به طرف مقابل پل هُل بدهد و گروه دیگر را به عقب برانند. تمام شهر برای تماشای این مسابقه در فضایی شاد و حیرت انگیز دور هم جمع می شوند و در مجموع 6 بار این مسابقه تکرار و گروهی برنده سال می شود که بیشترین برد را از آن خود کند.

فستیوال گوبیو

سالانه در شهر گوبیو(استان پروجا) و در ماه می فستیوالی برگزار می شود که طرفداران زیادی در سرتاسر ایتالیا دارد . مردم این شهر به نیت سه قدیس به سه بخش تقسیم می شوند سپس به هر قدیس رنگ مخصوصی تعلق می گیرد: گروه سنت اوبالدو لباس های زرد، گروه سنت جورج لباس های آبی و گروه سنت آنتونیو لباس های مشکی می پوشند. نحوه مسابقه به این صورت است که هر گروه می بایست یک شمع غول پیکر را در مسیری باریک و شیب دار حمل کند و گروهی که کمترین میزان افتادن شمع ها را داشته باشد برنده است. این مسابقه که با شور و هیجان خاصی همراه است یکی از پرطرفدارترین مسابقات ایتالیا محسوب می شود.

فستیوال گوبیتو

فستیوال سن جنارو درناپل

در صبح روز نوزدهم سپتامبر، هزاران نفر در اطراف کلیسای ناپل، با امید دیدن اثری از رد خون، گرد هم جمع می شوند. در یک مراسم مذهبی تشریفاتی، کاردینال چند شیشه ی خون (خونی که به عقیده ی برخی متعلق به سن جنارو است) را از کلیسا خارج می کند. جمعیت مشتاقانه به این صحنه نگاه می کند که آیا این خون ها جاری می شوند یا خیر. جاری شدن خون ها نشانه ای از تقدیس شدن شهر از سوی سن جناروی قدیس است. جشن های این فستیوال برای مدت ۸ روز و تا زمان بازگشت شیشه های خون به جایگاه خود در کلیسا ادامه دارند.

تورنومنت فلورانس

این تورنمنت هیجان انگیز و البته کمی خشن در واقع شکل اولیه فوتبال امروزی است که به سبک قرن 16 میلادی و با 27 بازیکن انجام می شده است. برخلاف فوتبال امروزی، بازیکنان می توانند در حین مسابقه مشت بکوبند و یا حتی با آرنج ضربه بزنند! قوانین رسمی این مسابقه در سال 1580 توسط جیوانی دی باردی نوشته شد و مسابقه همچنان با شلیک توپ آغاز می شود. جایزه مسابقه از خود مسابقه جالب تر است: گاو چیانینا! چیانینا یکی از معروفترین نژادهای گاو دنیاست که به عنوان جایزه به تیم برنده اهدا می شود.

اپرا در ورونا

آمفی تئاتر شهر ورونا با سبک روم باستان، هرساله در فصل تابستان، از اواخر ژوئن تا اوایل سپتامبر، درهای خود را به روی مجموعه ای از اجراهای کلاسیک باز می کنند. این محل معروف که سال ها دست نخورده باقی مانده است، یکی از بهترین مکان ها برای تماشای موسیقی زنده در ایتالیا به شمار می رود. جشنواره اپرا نیز اجراهای زنده خود نظیر آیدا، کارمن، توراندو و یک رقص باله از سوی گروه روبرتو بوله را در این مکان به روی صحنه می برد و مردم از شنیدن آن ها لذت می برند.

فستیوال مدونا برونا در ماترا

مردم ماترادر دوم جولای هرسال، اقدام به جشن گرفتن یک معجزه قرون وسطایی می کنند که ریشه آن به سال ۱۳۸۹ میلادی باز می گردد. در فستیوال مدونا برونا، مجسمه ای از مریم مقدس بر روی یک ارابه بزرگ به آرامی در خیابان های شهر گردانده می شود. چند الاغ این ارابه را کشیده و ردیفی از شوالیه های سوار بر اسب آن را احاطه می کنند. این اجتماع رنگارنگ با یک رژه و سخنرانی مقامات کلیسا همراه است و در نهایت به یک مراسم بزرگ آتش بازی ختم می شود.

سن بیاجو

شاید روز سن بیاجو (San Biagio) در این کشور یکی از بزرگ ترین فستیوال های ایتالیا نباشد، اما در نقاط مختلف این سرزمین جشن گرفته می شود. این فستیوال شما را با نحوه ی برگزاری جشن های مرسوم در مناطق جنوبی ایتالیا، به خصوص آوِترانا (Avetrana) آشنا می کند. آوترانا در شبه جزیره ی سالِنتو (Salento) در منطقه ی پولیا (Puglia)، در پاشنه ی این سرزمین چکمه ای شکل، قرار دارد.

فستیوال اجتماع مارگیرها

مدت زیادی است که هر ساله مارگیرهای محلی با هم برای شکار بیشترین مار رقابت می کنند. جشنواره عجیب اجتماع مارگیرها در کوکولو به یاد سَنت دومینیک برگزار می شود؛ مردم محلی براین باورند که سنت دومینیک توانست با کمک مارها, حمله ی گرگ ها، خرس ها و بیماری ها را دفع کند. در این مراسم، مارهایی به طول بیش از ۲ متر بر روی مجسمه چوبی سنت دومینیک قرار داده شده و در خیابان های شهر کوکولو چرخانده می شوند. هرکسی که بتواند بیشترین مار را شکار کند، برای چندین سال آتی لقب قهرمان را کسب می کند.

جشن سنت اورسو

جشن سنت اورسو یکی دیگر از فستیوال های رم است که هرساله در ۳۰ و ۳۱ ژانویه، صدها هنرمند از اطراف دره ی آئوستا برای نمایش و فروش آثار خود در خیابان های مرکز شهر آئوستا شرکت می کنند. این آثارشامل: مجسمه ها, منبت کاری هایی از جنس چوب و سنگ، وسایل فلزی, چرمی و بافتنی بسیار زیبا هستند. آئوستا نیز شهری زیبایی است و پیشنهاد می کنیم که در اواسط فصل زمستان به آن جا سفر کنید و لذت ببرید.

سخن آخر

فستیوال های برگزار شده در ایتالیا بسیار جذاب بوده. با شرکت در آنها لذت ببرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان