آشنایی با هوش مالی و روش های افزایش آن

  سه شنبه، 26 مرداد 1400   زمان مطالعه 17 دقیقه
آشنایی با هوش مالی و روش های افزایش آن
هوش مالی بخشی از هوش کلی ماست که برای حل مشکلات مالی از آن استفاده می کنیم.

هوش مالی چیست ؟

این هوش مربوط به درک مسائل و مشکلات مالی و پیدا کردن راه حل های سازنده برای آن ها است ، این هوش موجب میشود که در مواقعی که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارید به کمک شما بیاید و مشکلات شما را حل کند .کسانی که هوش مالی بالایی نسبت به دیگران دارند ، تصمیمات مالی بهتری میگیرند و کارهایی که انجام میدهند موجب پیشرفت مالی آن ها میشود و کسانی که هوش مالی ضعیف تری دارند ، همواره گرفتار بدهی ها و مشکلات مالی فراوان هستند. میگویند که پول خوشبختی نمی آورد ، اما قطعا بی پولی نیز نمی تواند زندگی پر آرامشی را برای شما فراهم کند ، پس توجه به این موضوع یعنی ” هوش مالی ” برای هر فردی ضرورت دارد .مدت زمان زیادی است که دیگر یک نوع هوش یعنی همان IQ نداریم بلکه انواع مختلفی از هوش را داریم و میبینیم که افراد متفاوت در هر کدام از این هوش ها استعداد بیشتری دارند ، در روانشناسی نوین هوش به چندین دسته تقسیم میشود ، یکی از انواع هوش که به آن توجه بسیاری شده است هوش مالی است . اکنون میخواهیم یک تعریف جامع از هوش اقتصادی داشته باشیم ، به تعریف آقای رابرت کیوساکی نویسنده کتاب ” پدر پولدار پدر بی پول ” اشاره میکنم که میگوید : هوش مالی یا هوش اقتصادی یعنی مجموعه تشخیص ، تصمیم و اقداماتی که یک فرد در جهت مدیریت مالی زندگی خود و کسب و کارش بکار میگیرد .

رابرت کیوساکی در کتاب ” هوش مالی خود را افزایش دهید ” مینویسد : املاک ، سهام ، صندوق های پس انداز ، کسب و کار یا پول افراد را ثروتمند نمیکند ، بلکه این اطلاعات ، دانش ، عقل و فکر و یا به عبارتی دیگر هوش مالی است که افراد را ثروتمند میکند در نتیجه مهم ترین موضوع آموزش در این زمینه است .

5 جنبه هوش مالی یا هوش اقتصادی

کیوساکی 5 جنبه هوش مالی یا هوش اقتصادی را اینگونه توضیح می دهد. با توجه به این جنبه ها متوجه خواهید شد که از نظر هوش مالی در چه وضعیتی هستید و در نتیجه اقدامات لازم در جهت افزایش آن را نیز انجام بدهید .

1. مقدار درآمد شما

هرچقدر درآمد مالی شما بیشتر باشد ، هوش اقتصادی شما نیز بالاتر است ، برای کسب درآمد بیشتر باید بتوانید احساسات و افکار خود را کنترل کنید ، باید همواره رضایت خاطر داشته باشید و آینده اقتصادی خود را برای کمی پول تباه نکنید ، اگر در مسیر اعتماد به نفس داشته باشید و هرگز تسلیم نشوید میتوانید مشکلات مالی را حل کرده و مقدار درآمدتان را نیز افزایش بدهید.

مرد پولدار

2. نگهداری از پول

روش هایی که جهت حفظ پول به کار میگیرید مخصوصا حفاظت در مقابل مالیات دومین جنبه هوش مالی است . کیوساکی میگوید باید بتوانید پول خود را از این پنج مورد حفظ کنید :

1. ماموران دولتی : تا میتوانید مالیات کمتری بپردازید .

2. بانکداران : بانک ها همواره سعی دارند که پول شما را به عنوان سپرده از شما بگیرند ، از پول خود در برابر آن ها محافظت کنید .

3. کسب و کار ها : زمانی که میخواهید وسیله ای را بخرید از خودتان بپرسید که آیا خرید این وسیله باعث میشود من فقیر تر بشوم یا ثروتمند تر ؟

4. روابط : برای حفظ پول خود ، تنها به افرادی که به آن ها میشود اعتماد کرد ، پول خود را بسپرید .

5. وکلا : این مسئله اهمیت دارد که پول خود را از مشکلات قانونی دور نگهدارید .

3. میزان اطلاعات مالی شما

اطلاعات مالی شامل دانش مفاهیم مالی و علاوه بر آن اطلاعات درباره سرمایه گذاری های شما است ، سعی کنید تا میتوانید تصمیمات مالی خود را از روی احساس انجام ندهید و بر پایه اطلاعات کاملی باشد ، برای آن که تصمیمات سازنده ای بگیرید باید واقعیات را از تفکرات جدا کنید .

4. بودجه بندی پول هایتان

این جنبه از هوش اقتصادی مربوط به مقدار پولی میشود که بعد از پرداخت هزینه ها برای شما باقی می ماند ، برای حل این مشکل دو راه وجود دارد : باید مخارج خود را کم و درآمدتان را زیاد کنید .

کیوساکی میگوید : شما میتوانید با نگاه کردن به میزان وقت و پولی که افراد صرف میکنند ، آینده آن ها را حدس بزنید ، زمان و پول دارایی های بسیار مهم شما هستند ، آن ها را عاقلانه مصرف کنید.

5. اهرم سازی برای پول

این جنبه به این موضوع اشاره دارد که چگونه از ثروت باقی مانده خود برای کسب ثروت بیشتر استفاده میکنید ؟

بهترین راه های افزایش هوش مالی

در ادامه به بررسی راه های عملی تقویت و افزایش هوش مالی خواهیم پرداخت.

سکه ها
  • چشم انداز مالی داشته باشید

اولین راه از راه های افزایش هوش مالی داشتن چشم انداز مالی است. اگر می خواهید فرد موفقی در زمینه مسائل مالی باشید و زودتر به اهداف مالی خود برسید، باید انگیزه کافی برای این کار داشته باشید.برای اینکه همواره انگیزه خود را در مسیر موفقیت حفظ کنید، باید چشم اندازی برای خود در نظر بگیرید. داشتن چشم انداز، مسیر را برایتان روشن تر می کند و از انحراف تان جلوگیری می کند.

  • هدف مالی داشته باشید

دومین راه از راه های افزایش هوش مالی داشتن هدف مالی است.اگر هدف مالی داشته باشید و این اهداف را واضح و شفاف، جایی ثبت کنید، مطمئن باشید که هرگز از هدف، دور نمی شوید.

با داشتن هدف، دقیقا می دانید که چه مسیری را باید دنبال کنید و هرگز بی انگیزه نمی شوید. برای مشخص کردن هدف، کلی نگر نباشید. دقیقا جزییات اهداف خود را مشخص کنید. حتی مثلا در بعضی از سرمایه گذاری های زندگی می توانید مبلغ و تاریخ دقیق هدفتان را تعیین کنید تا کمترین ابهامی در مورد آن نداشته باشید.

  • اهداف کوچک مالی را تعیین کنید

سومین راه از راه های افزایش هوش مالی تعیین اهداف کوچک مالی است. لازم نیست دنبال اهداف بزرگ و بلندپروازانه باشید. هدف های کوچک، قدرت زیادی دارند. هدف مهم ترین قدم در شروع هر سرمایه گذاری است. وقتی در مورد اهداف بزرگ و دوردست فکر می کنید، انگیزه کافی برای تلاش در شما ایجاد نمی شود. ولی اگر اهداف کوچک و ملموس را در نظر بگیرید، برای رسیدن به آن شوق و تحرک زیادی دارید. اهدافی که زیاد طول بکشند و زمان دستیابی به آنها بسیار دور از ذهن باشد، نمی توانند برایتان انگیزه کافی ایجاد کنند و معمولا نادیده گرفته می شوند و حتی گاهی اوقات به فراموشی سپرده می شوند.در مقابل اهداف کوچک، دست یافتنی تر هستند. رسیدن به آنها، اشتیاق و انگیزه زیادی در شما ایجاد می کند. مثلا فرض کنید که قصد دارید یک ماشین خوب برای خودتان بخرید ولی با توجه به درآمد و هزینه های زندگی، این هدف خیلی دوردست به نظر می رسد. در عوض، هدف کوچک تری در نظر بگیرید؛ مثلا خریدن یک گوشی جدید. به راحتی می توانید با پس انداز به این هدف برسید. انگیزه ای که از اهداف کوچک می گیرید، شما را برای رسیدن به اهداف بزرگتر یاری می کند.

  • خرج کنید تا ثروتمند شوید

چهارمین راه از راه های افزایش هوش مالی دانش بودجه بندی است. اغلب افرادی که در بحران های مالی قرار می گیرند، سعی می کنند هزینه های جاری زندگی را کاهش دهند. آنها کمتر به رستوران می روند و مسافرت های خارج از کشور را به حداقل می رسانند. همچنین بجای افزایش درآمد و جاری کردن منابع جدید در زندگی، کمتر خرج می کنند و این روند گردش پول را متوقف می کنند.رابرت کیوساکی می گوید: بسیاری از صاحبان کسب و کار در زمان رکود و کاهش درآمد مالی، شروع به کاهش هزینه ها می کنند و اولین کاری که می کنند این است که دست از تبلیغات می کشند و همین امر باعث می شود منابع جدید به سازمان وارد نشود و بنای ورشکستگی بنا شود. یکی از نشانه های داشتن هوش مالی این است که بدانیم چه موقع خرج کنیم. بودجه بندی مناسب راز افراد با هوش مالی بالاست.

  • قدرت کلمات مثبت

پنجمین راه از راه های افزایش هوش مالی درک قدرت کلمات است. در هر کاری، اگر از جملات مثبت استفاده کنید، به موفقیت نزدیک تر می شوید. این جملات مثبت در ناخودآگاه شما ثبت می شوند و عملکرد ذهنی شما را تغییر می دهند. با کمک جملات مثبت، خودتان باور می کنید که توانایی رسیدن به اهداف تان را دارید. مثلا به جای اینکه بگویید من هرگز شکست نمی خورم، از این عبارت استفاده کنید: من حتما موفق می شوم.

  • دست روی دست نگذارید

ششمین راه از راه های افزایش هوش مالی تلاش و دست روی دست نگذاشتن است. برای اینکه به اهداف مالی در نظر گرفته شده برسید، باید بیشتر از گذشته تلاش کنید. دست روی دست نگذارید و از نهایت توانایی های خود بهره ببرید. در ابتدا شاید برایتان سخت باشد ولی با کمی تمرین می توانید رشته امور را به دست بگیرید. فعالیت های مالی مختلفی را دنبال کنید و سعی کنید همه آنها را به بهترین شکل انجام دهید. تقویت هوش مالی، درست شبیه به ورزش کردن است. هر چقدر بیشتر ورزش کنید، عضلات تان قوی تر می شوند و از پس تمرین های سخت تری بر می آیند. در مورد هوش مالی هم همین طور است. هر چقدر بیشتر در مورد تقویت هوش مالی تمرین کنید، به موفقیت های بیشتری می رسید. روز به روز تجربه شما بیشتر می شود.

  • بدهی های خود را پرداخت کنید

هفتمین راه از راه های افزایش هوش مالی پرداخت بدهی هاست است. بدهی های کوچک را پشت گوش نیاندازید و آنها را در اولین فرصت پرداخت کنید. قبل از اینکه روی هم جمع شوند و مبلغ قابل توجهی شوند، آنها را بپردازید؛ چرا هر چقدر که بدهی بیشتر باشد، کمتر تمایل داریم که آنها را بپردازیم و از شرشان خلاص شویم. وقتی بدهی های خود را می پردازید، می فهمید که پرداختن آنها کار چندان سختی نیست و بار سنگینی از روی دوش تان برمی دارد.

  • برای یادگیری و کسب تجربه، هزینه کنید

هشتمین راه از راه های افزایش هوش مالی یادگیری و کسب تجربه است. شاید فکر کنید که هزینه کردن برای یادگیری چیزهای جدید یا پرداختن به علایق تان، هزینه اضافی است؛ اما این طور نیست. اگر بتوانید برای دلخوشی های خود هزینه کنید و تفریح و لذتی در کنار کارتان داشته باشید، به اهداف مالی خود زودتر می رسید. در واقع این هزینه کردن ها، خرج اضافه نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری است. گاهی یادگیری مهارت های جدید، با وجود اینکه به پول و وقت زیادی نیاز دارد، ایده های بسیار بزرگ و پول سازی در ذهن شما ایجاد می کند. با در کنار هم قرار دادن مهارت های مختلف تان، می توانید به کسب وکارها سرمایه گذاری های جدید بیاندیشید.

  • تنهایی خرید کنید

نهمین راه از راه های افزایش هوش مالی تنهایی خرید کردن است. یکی از بدترین جاهایی که می توانید با دوستان خود قرار بگذارید، مرکز خرید است. معمولا وقتی همراه با کسی به خرید می رویم، به دلایل متعدد، بیشتر از نیاز خود هزینه می کنیم. چرا که در این شرایط، کمتر به خریدهای اضافه و عواقب آن فکر می کنیم و فقط لذت زودگذر آن را در نظر می گیریم. اگر تنها خرید کنید، فرصت کافی برای فکر کردن دارید. دقیقا بررسی می کنید که آیا یک محصول را واقعا نیاز دارید یا از سر هیجان، به فکر خرید آن افتاده اید.حذف کردن خریدهای اضافه و غیرضروری، فرصتی است تا بیشتر به نحوه خرج کردن پول فکر کنید. در چنین شرایطی، باید هوشمندانه عمل کنید و مقدار زیادی در هزینه های زندگی خود صرفه جویی کنید. این مبالغ صرفه جویی شده را می توانید صرف یادگیری کارها و مهارت های جدید کنید.

  • اطلاعات خود را بروز نگه دارید

دهمین راه از راه های افزایش هوش مالی بروز نگه داشتن اطلاعتتان است.کتاب های بسیاری در زمینه هوش مالی Financial-Intelligence در بازار وجود دارد که می تواند در تغییر الگوهای نادرست مالی به شما کمک کند.در کتاب لطفا دایناسور نباشید، چنین آمده است که افراد با هوش مالی معمولی همانند دایناسورها منقرض می شوند و افراد موفق به همزیستی با تغییرات دوران خود می پردازند. زمانی داشتن سواد خواندن و نوشتن برای اداره زندگی کافی بود اما امروزه زندگی آنقدر پیچیدگی دارد که اگر کسی در برقراری ارتباط با دنیای پیرامون خود تعلل کند، دیر یا زود حذف خواهد شد. سالانه چه میزان از درآمد خود را صرف آموزش می کنید؟ اگر این رقم صفر است پس باید این عادت پولساز را در خود پدید بیاورید و به یادگیری جذب منابع جدید کنید. در عصر حاضر دنیا از روند تولید و صنعت به سمت خدمات حرکت کرده و فردی را می بینید که با کمترین امکانات مانند یک کامپیوتر و تبلیغ در شبکه های اجتماعی به درآمد پایداری دست پیدا می کند.

  • قدرت عادت

یازدهمین راه از راه های افزایش هوش مالی درک قدرت عادت است. وارن بافت یکی از ثروتمند ترین افراد دنیا در یکی از مصاحبه های خود می گوید، روزی همسرم را دیدم که مبلغ 15000 دلار را برای خریدن یک لباس مجلسی پرداخته بود. او می گوید اگر در آن زمان بجای خرید لباس آن پول را برای سرمایه گذاری در اختیار من قرار می داد، سرمایه ای در حدود 800 میلیون دلار داشت. او ادامه می دهد بزرگترین ترس در آمریکا ترس از تروریسم نیست بلکه ترس از بی پول شدن در دوران بازنشستگی است. بسیاری از افرادی که کارمند هستند و سغل ثابتی را دنبال می کنند، برای رهایی از کسری بودجه و منابع مالی در سالهای بازنشستگی، بجای افزودن به منابع و سرمایه گذاری های خود، آنرا در جایی ذخیره می کنند و سپس به انتظار روزهای پیری می نشینند. به عقیده کیوساکی با تقویت پول خود می توانید کاری کنید که با استفاده از پول دیگران، پولتان با شدت بیشتری کار کند و اگر بخوبی پول و سرمایه خود را تقویت کرده باشید، می توانید مالیات کمتری پرداخت کنید و امنیت سرمایه خود را از طریق درآمد مولد تقویت کنید.

  • دایره لغات مالی خود را افزایش دهید

دوازدهمین راه از راه های افزایش هوش مالی افزایش دایره لغات است. یکی دیگر از مواردی که می تواند تاثیر بالایی در افزایش هوش مالی شما داشته باشد میزان کلمات مالی است که در دایره لغات شما وجود دارد. در واقع میزان این دایره لغات مالی رابطه ی مستقیمی با موفقیت شما دارد. بنابراین تلاش کنید مطالب اقتصادی زیادی بخوانید. برای اینکه از این کار بتوانید نتیجه بهتری بگیرید پیشنهاد می کنم که حتما یک دفتر تهیه کنید و سپس سراغ سایت ها و محتواهای خوب بروید و با مطالعه آنها کلمات تازه ای را که معنی آنها را نمی دانید در دفتر خود بنویسید و سعی کنید در این اینترنت کمی راجبه فلسفه آن کلمه تحقیق کنید. با انجام این کار به مرور متوجه خواهید شد که شما اصطلاحاتی را آموخته اید که کمک بسیار زیادی به افزایش دانش مالی شما کرده است. و به مرور تبدیل به فردی خواهید شد که فرصت های مناسب کسب سود را با تحلیل ها خوب از خبرهای اقتصادی بدست می آورد.

  • با اطمینان حرکت کنید

سیزدهمین راه از راه های افزایش هوش مالی با اطمینان حرکت کردن است. زمان که تصمیم می گیرید تا کاری را انجام دهید بهتر است یا انجام ندهید و یا اگر انجام می دهید در آن راه با اطمینان حرکت کنید. اگر کاری را می کنید به آن ایمان داشته باشید که درست است وگرنه کارتان را رها کنید. نداشتن اطمینان به خود و راه خود باعث می شود تا مانند قایقی که در وسط دریا مانده است و با هر باد تغییر جهت داده و به مقصد نرسید. این راهکاری واضح و روشن است که تمامی ما شاید آن را بدانیم ولی به آن عمل نمی کنیم. البته مشورت و راهنمایی و یا کمک از کسانی که در آن راه بوده اند و از آن گذر کرده اند می تواند به شما در انتخاب راه هاتان کمک کند.

  • تغییر باور

چهاردهمین راه از راه های افزایش هوش مالی تغییر باور استباور های ما نقش بسیار زیادی بر روی زندگی ما دارند. در ساده ترین معنا باور را می توان به باور در واقع همان ذهنیتی است که در تفکر ما و ضمیر ناخودآگاه ما وجود دارد معنی کرد. گاهی اوقات ما با تکرار بیش از حد افکارمان آنها را تبدیل به یک باور می کنیم. زمانی که شما باورهایی غلط و اشتباه از پول و ثروت در ذهنتان است نمی توانید پولدار شوید.باورهای غلط مانند زنجیرهایی هستند که ما را بسته اند و نمی گذارند تا ما حرکت کنیم. با از بین بردن این باورها ذهن و فکر شما باز می شود و هوش مالی هم به دنبال آن افزایش می یابد.

۴ روش دیگر که با کمک آنها از امروز می توانید هوش مالی تان را بسازید!

اگر هوش مالی را ارتقاء دهید، احتمال این که در دنیایی به شدت رو به تغییر موفق شوید، بیشتر است. بدین ترتیب بهتر می توانید مشکلات خود را حل کنید و هوش مالی خود را ارتقاء دهید.

سکه های پول

۱. خودتان را درگیر کار کنید

اگر شما از وظایف کاری تان که واقعا دوست ندارید انجام شان دهید سر باز زنید یا از انجام آنها تمرد و چشم پوشی کنید، فکر می کنید رییس تان چندوقت شما را سرکار نگه می دارد؟ طول نمی کشد، مطمئن باشید! شغل تان، منبع مالی و در واقع پول شماست. وقتی شما به پول یا امور مالی خود به نحوی شایسته توجه کنید آن گاه می توانید تغییر را ببینید. ممارست برای بهبود رابطه با پول تان، هوش مالی شما را افزایش می دهد.

۲. به خودتان آموزش دهید

به شما پیشنهاد نمی کنیم به دوران مدرسه برگردید تا درباره ی امور مالی چیزهایی بیاموزید یا در کلاس های آموزشی سهام و اوراق قرضه ثبت نام کنید. مادامی که شما می توانید یک مشاور موثق استخدام کنید تا در تصمیمات و انتخاب های مالی کمک تان کند، ضرورتی ندارد خودتان تمام زیر و بم سرمایه گذاری را بدانید. فهمیدن چگونگی تغییر راه های رفتاری شما با پول تان مهم است. توجه داشته باشید که چگونه با پول تان رفتار می کنید و روزانه چه تصمیماتی اتخاذ می کنید که وضع مالی تان را بهتر یا بدتر می کند. به این مسئله که فقط رفتاری را از خود بروز دهید که به نفع شماست متعهد باشید. این کار هوش مالی شما را افزایش می دهد.

۳. تفکرتان را تغییر دهید

اغلب مواقع این تفکر ما است که در جایی که هیچ رشد فکری نداریم نگه مان می دارد. برای افزایش هوش مالی و احساس کامیابی مالی، طرز تفکرتان را تغییر دهید. به جای این که فکر کنید زندگی بدون خریدن فلان چیز گران قیمت برای تان پوچ است، بیشتر درباره ی ثروت ساختن بیندیشید. وقتی روی خرج کردن تمرکز کنید، هوش مالی تان پایین نگه داشته می شود، اما وقتی به این می اندیشید که چگونه می توانید پول بیشتری بدست آورید، هوش مالی تان افزایش می یابد و به اتخاذ تصمیماتی می پردازید که در پس آن تفکرتان تغییر می یابد. باهوش تر بودن یعنی هوشمندانه تر اندیشیدن.

۴. زمان تان را عاقلانه بگذرانید

افزایش هوش مالی شامل تخصیص زمان تان به انجام کارهایی است که واقعا برای زندگی سالم تر با پول به آن نیاز دارید. برای این که رابطه تان با پول بهتر باشد نیاز دارید کارهای بهتری با پول انجام دهید.رهاسازی خودتان از بدهی ها، هوش مالی تان را افزایش می دهد، بنابراین خرج روزانه تان را شدیدا کنترل کنید. به جای این که منتظر بمانید و به این بیندیشید که آیا می توانید از پس خواسته هایتان برآیید، هر ماه زمانی را به این اختصاص دهید که برنامه ای را برای امور مالی تان بنویسید و دقیقا پولی را که به دست می آورید و نیز انتخاب هایتان برای چگونگی خرج کردن اش را مشخص کنید. انجام این کار قدرت کنترل بیشتر پول تان را به شما می دهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (653 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (237 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (175 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (166 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (129 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (104 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (95 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (82 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (75 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا روبدریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
10 دروغی که والدین به فرزندانشان می‌گویند و به آن توجه نمی‌کنند
افزایش 45 درصدی حقوق کارگران در راه است؟
نکاتی درباره اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی رئیس جمهوری / پای پزشکیان روی پوست خربزه نلغزید
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
شهرام حقیقت دوست؛ بازیگری در اوج با یک امضای منحصر به ‌فرد / از خط قرمز تا قلب رقه
تهدیدها و افشاگری‌های هنرمندان؛ واقعیت یا بازی رسانه‌ای؟
کتاب چی بخونیم؟ معرفی کتاب «ناگهان هوس»؛ عاشقانه‌ای دیگر از نویسنده رمان «مثل آب برای شکلات»
معلم بلاگرها اعمال قانون می‌شوند
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو