آشنایی با خصوصیات و شرایط نگهداری از گربه پرشین

  چهارشنبه، 08 تیر 1401   زمان مطالعه 17 دقیقه
آشنایی با خصوصیات و شرایط نگهداری از گربه پرشین
گربه پرشین کت یا گربه ایرانی یکی از زیباترین و محبوب‌ترین نژادهای گربه در دنیاست. ما در این مقاله سعی کردیم که برخوردی خلاصه و و ساده با گربه نژاد ایرانی داشته باشیم و با بررسی مهمترین جوانب این گربه ها، یک شناخت اجمالی درست به شما داده باشیم.

دلایل زیادی وجود دارد که گربه های پرشین را در چندین دهه اخیر تا این حد معروف کرده است. نه تنها پوشش بلند، روان و مجلل آنان ظاهری فریبنده را اغوا می کند، بلکه آن ها دارای طبیعت و سرشتی بسیار دلنشین هستند. این نژاد در اندازه های مختلفی وجود داشته، بسیار باهوش بوده و قبل از انجام هر کاری به آن فکر می کند. چشم های زیبا و گویای گربه های پرشین یکی از دلایلی است که آن ها توانسته اند خود را در قلب و خانه های دوستداران گربه در سرتاسر دنیا جا دهند و به عنوان همراه و حیوان خانگی انتخابی ماندگار در نظر اکثر مردم باشند.

تاریخچه گربه نژاد پرشین

پرشین یک نژاد قدیمی است. برای کسانی که این گربه زیبا را دوست دارند، تعجب آور نخواهد بود که این زیبای موبلند از گهواره تمدن یعنی بین النهرین که بعداً به پرشیا و سپس ایران امروزی معروف شد، سرچشمه گرفته باشد. موهای بلند این نژاد احتمالاً نتیجه یک جهش طبیعی بوده است. ظاهر چشمگیر آن توجه نجیب زاده و جهانگرد ایتالیایی در قرن هفدهم، یعنی پیترو دلا واله را به خود جلب کرد. پیترو دلا واله، به عنوان اولین کسی که گربه های بلند مو را در سال 1626 به اروپا آورد شناخته می شود. در آن زمان، این گربه ها، خز خاکستری براق و ابریشمی داشتند، اما به لطف پرورش انتخابی نژادها، پرشین ها اکنون در طیفی از رنگ ها، از جمله "دو رنگ" (یک رنگ به همراه سفید) یافت می شوند.

تا اواخر قرن نوزدهم ، هنگامی که پرورش و نمایش گربه ها رایج شد، گربه های مو بلند از پرشیا، ترکیه، افغانستان و سایر مناطق دور، به سادگی به عنوان گربه های "آسیایی" شناخته می شدند و اغلب با هم پرورش می یافتند. در نمایشگاه گربه های "کریستال پالاس" در سال 1871، گربه های نوع پرشین از نژادهایی بودند که به نمایش گذاشته شدند. آنها حیوان خانگی محبوب آن زمان بودند و به دلیل علاقه مندی ملکه ویکتوریا به این نژاد، جایگاه ویژه ای داشتند. حتی در دوران ویکتوریا نیز، معاشرت با یک فرد "مشهور" مطلوبیت یک حیوان خانگی را تضمین کرد.

از طریق پرورش انتخابی، علاقه مندان به گربه شروع به پرورش پرشین به شکل امروزی کردند. آنها گربه هایی را پرورش دادند که دارای یک سر گرد، صورت کوتاه، بینی پهن و کوتاه، گونه های چاق، گوش های کوچک و گرد، چشم های بزرگ و بدنی محکم بود. خز آنها از گربه آنگورا بلندتر بود و پاهای کوتاه تری داشتند. بزودی پرشین ها از محبوبیت آنگورا پیشی گرفتند.

در ایالات متحده، جایی که در اواخر قرن نوزدهم برای اولین بار به آن وارد شدند نیز آنها مورد توجه علاقمندان خود قرار گرفتند، بطوریکه گربۀ ماین کوون که دارای موهای بلندی است و زمانی به عنوان محبوب آمریکاییان بود، حاشیه امنیت خود را از دست داد. با گذشت بیش از یک قرن، پرشین به محبوب ترین نژاد گربه در جهان تبدیل شده است ، که جایزۀ ظاهر زیبا و شخصیت شیرین او است.

گربه پرشین

ویژگی های ظاهری گربه پرشین در نمای کلی

  • جثه: جثه متوسطی دارند و وزن آن ها (نرها و ماده ها بسته به جنسیت) بین ۳ تا 7 کیلوگرم می باشد.
  • اپوشش و موها: دارای موهای پرپشت و ضخیم و بلند می باشد.
  • رنگ: شامل رنگ های متنوعی می باشد و طیف های رنگی زیادی دارند.
  • اناتومی: دارای صورت مسطح و بینی کوچک و چشمان گرد و گوش های کوچک و پاهای کوتاه و دم کوتاه می باشد

انواع گونه های پرشین کت

گربه پرشین کلاسیک موهایی بلند و فوق العاده و زیبایی دارا است که همین موها ابهت، زیبایی و جذابیت خاصی به آن ها می بخشد و آن ها را دوست داشتنی تر می کند. این گربه ها دارای سری گرد، صورتی پخ، چشم هایی نافذ و درشت، گوش هایی بسیار کوچک و هم چنین گردن کوتاه می باشد. همان طور که پیش تر اشاره شد این گربه های ایرانی وزنی با توجه به هیکل و لاغری و نر یا ماده بودن در حدود 3 تا 5 کیلو گرم دارند.از آنجایی که پرورش دهنگان گربه ایرانی علاقه زیادی به اختلاط نژادهای مختلف و ایجاد گونه جدیدی از گربه ایرانی داشتند امروزه گربه ایرانی با اسامی متعددی وجود دارد که همگی از خانواده پرشین کت یا همان گربه ایرانی می باشند.

1- گونه صورت عروسکی پرشین (کلاسیک) Doll face

"پرشین کت صورت عروسکی" یا به اصطلاح عامیانه "پرشین کت کلاسیک" نوعی از گربه ایرانی می باشد که به ویژگی های اولیه از گربه ایرانی بسیار شباهت دارد، به دلیل صورت بزرگتر و فک بلندتر از نظر بیماری های رایج در این نژاد، بیماری های کمتری دارد. فرم بینی نیز در این گونه از پرشین در تناسب بیشتری نسبت به سایر اعضای صورت قرار گرفته است و گونه سالم تری از این نژاد است همچنین مشکلات ریزش مداوم اشک از چشم در آنها کمتر دیده می شود و به دلیل داشتن صورت بزرگتر، از نظر بیماری های تنفسی مشکلات کمتری دارد و راحت تر نفس می کشد رنگ آن ها غالباً سفید است و چشمان آبی یا سبز آبی دارند، از نظر خلق و خو گربه بسیار آرامی ست.

2- گونه صورت مسطح گربه ایرانی یا Peke-face

نام این گربه از نژاد پیکینیز در سگ ها گرفته شده است و بسیاری از ویژگی های شناخته شده در مورد پرشین را دارا می باشد، جهش های ژنتیکی باعث شده که صورت فرم مربعی شکل داشته باشد، بینی بسیار کوچک و تقریباً در بین چشم ها قرار گرفته است، به دلیل کوچک بودن بینی و فرم صورت، مخصوصاً در صورت بیمار بودن ممکن است به سختی نفس بکشد.دارای رنگ های متنوعی می باشد اما رنگ رایج در peke-face رنگ نقره ای سفید می باشد که معمولاً چشم های سبز یا آبی دارند.

3- گونه چین چیلا Chinchilla

یکی از مهمترین اعضاء خانواده پرشین گونه چین چیلاست، چین چیلا در دسته بندی رنگ های پرشین نیز جایگاه ویژه ای دارد در واقع رنگ پوشش چین چیلا به گونه ایست که کل موهای زیرین یکپارچه سفید هستند و موهای سطحی از یک هشتم انتهایی تلألؤ نقره ای یا طلایی دارند که در کل رنگ سفید - نقره ای بی نظیری را ایجاد می کند.دارای چشمان گرد بزرگی می باشد که دور چشم ها خط سیاهی کشیده شده است درست مثل خط چشم مشکی در خانم ها!اگرچه از نظر استخوانی استخوان های بهتر و محکم تری دارد اما همچنان دارای پاهای کوتاهی می باشد.از نظر بیماری های نژادی دارای بیماری های بیشتری نسبت به سایر پرشین هاست و نیازمند نظافت روزانه شامل برس کشیدن موها و نظافت موهای اطراف چشم بدلیل ریزش اشک و مراقبت از گوش ها و ناخن ها می باشد .چین چیلا به تنومندی سایر پرشین ها نیست و از سایر پرشین ها جثه کوچکتری دارد.از نظر شخصیتی گربه اجتماعی تری نسبت به سایر پرشین هاست و نیازمند توجه زیادی است و به راحتی با محیط جدید خود اُخت پیدا می کند و رفتار دوستانه ای دارد.

4- گونه مو کوتاه گربه ایرانی Exotic short hair

اولین گربه های اگزوتیک در دهه­ ی 1960 در آمریکا پرورش پیدا کردند و تا دهه­ ی 1980 نسخه­ ی پرورش یافته در بریتانیا هم بود که آن نیز از محبوبیت زیادی برخوردار بود. این گربه ها از تلفیق نژادی گربه های پرشین (موبلند) با گربه های موکوتاه همچون بورمی (برمه ای)، حبشی، موکوتاه بریتانیایی و موکوتاه آمریکایی به وجود آمدند. گربه اگزوتیک ترکیبی از ظاهر و صورت گرد و دوست داشتنی و همین طور خلق وخوی آرام گربه پرشین یا ایرانی است که درعین حال موهای پرپشت و کوتاهی دارد که به چندان اصلاح و پیرایشی احتیاج ندارند. این گربه های ملوس حیوانات خانگی خوبی هستند و همیشه از این که کسی با آن ها بازی کند یا روی پای کسی بنشینند و نوازش شوند لذت می برند.

5- گونه فنجانی یا Tea cup

یکی از دلایلی که پرشین فجانی یا همان جیبی بسیار محبوب است به دلیل اندازه کوچک آن می باشد. اما این نژاد مستعد بیماری های زیادی است. به این دلیل که والدین این گربه ها اغلب به دلیل بیماری های زمینه ای رشد نکرده اند و به همین دلیل اندازه چنین گربه هایی از حد نرمال کوچکتر است. بنابراین اگر یک پرشین فنجانی را به سرپرستی قبول کرده اید باید بسیار مراقب باشید. پرشین ها معمولا دوست دارند در محیطی آرام و بی سر و صدا زندگی کنند. از طرفی تنظیم برنامه مشخص و سر موقع برای غذای آنها در سرحالی و سلامتی شان بسیار تاثیر گذار است.

6-گربه پرشین هیمالین

یکی دیگر از نژاد هایی که قصد داریم تا به شما معرفی کنیم گربه های پرشین می باشد. این گربه ها یعنی گربه های هیمالین که به نام هیمی هم شناخته می شوند، از نژاد گربه پرشین با رگه هایی از نژاد گربه دیگر به نام سیامی است. این نژاد ها از از آن دسته هایی است که انسان ها در تولید آن ها دخالت داشته اند.گربه پرشین مدل هیمالین از یک نژاد ویژه و خاص و با نمک است. این سگ ها می توانند تا احساس و حالت شما را درک کرده و می فهمد و درباره عملکرد ها و کارهای روزانه شما از خود کنجکاوی نشان می دهد. لازم به ذکری دوباره است که طول عمر این سگ ها در حدود 9 تا 15 سال است. میزان باروری این سگ در حدود 3 الی 5 گربه در طول زندگی می باشد.

متاسفانه باید گفت که گربه های این نژاد یعنی نژاد هیمالین به بیماری های متنوعی هم چون مشکلات چشمی، کلیوی، تنفسی و ریزش اشک بسیار زیاد و شدید می باشد. لازم به ذکر است که تمامی این گربه ها یا همان گربه های هیمی هیکلی بزرگ و گوشتی با چشمان آبی رنگ دارند. این گربه ها یعنی هیمی های دوست داشتنی و جذاب تنها با محیط های آرام و کم دغدغه سازگار هستند. این گربه ها نمی توانند با شلوغی کنار بیایند. این گربه های کیوت و دوست داشتنی با اعضای خانواده شما رابطه ای عاطفی و آرام و هم چنین قوی دارند و بدانید که از وقت گذراندن با آن ها سیر نمی شوند.

شخصیت نژاد گربه پرشین

پرشین های با وقار و مطیع، به آرام بودن و شیرینی شهرت دارند. او می تواند برای هر خانه ای که در آن، از نشستن در یک دامان لذت می برد، مناسب باشد و مطمئناً برای کسانی که به اندازه کافی ویژگی های برتر او را تشخیص می دهند می تواند یک حیوان خانگی عالی باشد. او می تواند با بچه های مهربانی که موهایش را به آرامی شانه می کنند بازی کند. ممکن است بچه ها بخواهند او را مانند یک بچه در کالسکۀ بگذارند (اما بهتر است به او لباس نپوشانید)، می توانید بگذارید یک اسباب بازی تعاملی را تعقیب کند، سپس به راحتی می توانید مهمانی های چای خود را برگزار کنید. پرشین ها دوست داشتنی اما متمایز هستند. آنها توجه خود را به اعضای خانواده و معدود مهمانانی که احساس می کنند می توانند به آنها اعتماد کنند، اختصاص می دهند.

محیط های پر سرو صدا با سبک پرشین ها متناسب نیستند. آنها گربه های آرامش بخشی هستند و خانه ای آرام که تغییرات روزانۀ کمی داشته باشد را ترجیح می دهند. پرشین، با چشمان بزرگ، رسا و صدایی نرم، دلنشین و موسیقیایی، نیازهای ساده خود را به شما منتقل می کند: وعده های غذایی منظم، کمی بازی با وسایل مختلف و عشق زیاد که آنها ده برابر آن را به شما باز می گردانند. این نژاد، گربه ای است که بعید است از پرده های شما بالا برود، روی پیشخوان آشپزخانۀ شما بپرد یا بالای یخچال بنشیند. او کاملاً خوشحال می شود که بتواند محدودۀ خود را از کف زمین یا یک مبلمان قابل دسترسی، اداره کند. هنگامی که در محل کار خود هستید و یا در اطراف خانه مشغول هستید، پرشین، راضی به نشستن روی صندلی، مبل یا تختخواب است تا زمانی که آزاد شوید و توجهی را که با میل و رغبت دریافت می کند اما هرگز آن را طلب نمی کند، به او اختصاص دهید.

هوش گربه پرشین

نژاد پرشین بسیار باهوش هستند اما هیچ وقت در عملکرد خود سرعت نداشته و ترجیح می دهند تا درباره عکس العملشان به هر چیزی فکر کنند، اما وقتی کاری را شروع می کنند، هیچ چیز نمیتواند از تفریح زیادشان جلوگیری کند. از بازی های تعاملی لذت می برند و بازی هایی مانند دنبال کردن اسباب بازی متصل به نخ به شدت برایشان دلشین است. همان طور که گفته شد آنان اگرچه از بودن با صاحبان خود لذت می برند اما هیچگاه نیازمند نمی شوند در نتیجه تا زمانی که توسط اسباب بازی های فراوان و مکانی گرم و نرم برای استراحت احاطه شده اند، در خلوت خود راحت اند (تاکید می کنیم که نباید در تنها گذاشتن بیش از حد آنان زیاده روی کرد).

تغذیه گربه پرشین

اگر شما یک توله پرشین را از پرورش دهنده ای قابل اطمینان بگیرید، به شما برنامه زمانبندی شده غذایی خواهند داد که برای جلوگیری از دل درد بچه گربه خود باید به آن عمل کنید. شما می توانید به تدریج رژیم غذایی گربه را عوض کنید تا از مشکلات گوارشی جلوگیری شود. با این حال در صورت بروز هرگونه مشکل، بهتر است رژیم سابق را اعمال کنید و قبل از هر تغییری با دامپزشک خود مشورت کنید.گربه های بزرگ تر روی غذای خود حساسیت زیادی ندارند اما این موضوع بدین معنی نیست که می توان به آن ها غذایی بی کیفیت داد. بهتر است یک گربه بالغ چندین بار در طول روز غذای مناسب و مقوی بخورد که البته در طول دوران رشد اهمیت بیشتری دارد. پیشگیری از وقوع اضافه وزن نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که می تواند بر سلامت کلی آن ها تاثیر بگذارد. مانند تمام نژادهای دیگر، پرشین ها نیز باید همیشه به آب تازه و تمیز دسترسی داشته باشند.

بهداشت و سلامتی نژاد گربه پرشین

گربه های این نژاد و نژادهای مختلط حاصل از آنها ممکن است دارای مشکلات مختلف سلامتی باشند که ماهیت ژنتیکی داشته باشد. پرشین ها اگرچه زیبا و شیرین هستند، اما مستعد ابتلا به برخی از مشکلات بالقوۀ سلامتی هستند که معمولاً مربوط به ساختار صورت آنها است:

  • مشکلات تنفسی یا تنفس پر سر و صدا که ناشی از منقبض شدن سوراخ های بینی است
  • بدشکلی دندان، به این معنی که دندان ها به خوبی روی هم قرار نمی گیرند
  • اشک ریزی بیش از حد
  • مشکلات چشمی مانند چشم گیلاسی و آنتروپیون
  • حساسیت به گرما
  • بیماری کلیوی پلی کیستیک که آزمایش ژنتیکی برای آن در دسترس است
  • استعداد ابتلا به کرم حلقوی ، یک عفونت قارچی
  • "سبورئا اولئوسا" که یک بیماری پوستی است که باعث خارش، قرمزی و ریزش مو می شود

مراقبت از نژاد گربه پرشین

مهمترین نکته ای که باید در مورد مراقبت از یک پرشین بدانید نیاز او به نظافت روزانه است. آن پوشش بلند و زیبا به تنهایی تمیز و بدون گره خوردگی باقی نخواهند ماند. باید هر روز به آرامی اما با دقت شسته و برس کشیده شود. استحمام منظم - حداقل یک بار در ماه – نیز ایدۀ خوبی است.عامل دیگری که باید در نظر گرفت شود موضوع جعبۀ بستر است. اگر گربه و جعبۀ بستر کاملاً تمیز نگهداری نشود، احتمالاً پرشین از جعبۀ بستر استفاده نخواهد کرد.اشک ریزی بیش از حد در این نژاد می تواند مشکل ساز باشد، بنابراین، روزانه گوشۀ چشم ها را تمیز کنید تا از ایجاد لکه های زیر چشم جلوگیری شود. با مسواک زدن مرتب می توانید از بروز بیماری پریودنتال پیشگیری کنید. بهداشت روزانۀ دندان ها بهترین گزینه است، اما مسواک زدن هفتگی نیز از هیچ چیز بهتر است.

بهتر است پرشین را به عنوان یک گربۀ داخل خانه نگهداری کنید. او یک گربۀ شکارچی نیست تا بتواند از خود در مقابل گربه های دیگر، حملۀ سگها یا کایوت ها و سایر خطرات دیگری که گربه های بیرون از منزل را تهدید می کند، محافظت کند. همچنین پوشش پرشین برای ریختن شدن خاک، برگ و سایر آلودگی ها ساخته نشده است. گذاشتن یک پرشین در فضای باز فقط به معنای صرف زمان بیشتری برای نظافت گربه است. همچنین، پرشین هایی که به بیرون از منزل می روند ممکن است با خطر دزدیده شدن توسط شخصی که مایل به داشتن چنین گربۀ زیبایی، بدون پرداخت هزینۀ آن است، روبرو شوند.

چگونه گربه پرشین را تربیت کنیم؟

شما میتوانید تنها با استفاده از ترفندها یا استفاده از انواع تشویقی گربه که گربه شما را خوشحال می کند، به سرعت او را آموزش دهید. در ابتدا، یک جدول زمانی تنظیم کنید و سپس در زمان های مختلف همان فرآیندی را که می خواهید گربه تان یاد بگیرد را چندین بار در روز تکرار کنید. در طول یک جلسه، حداقل آن کار را 20 بار تکرار کنید.انجام چندباره روند تمرین کمک زیادی به شما خواهد کرد. به این ترتیب می توانید به گربه تان یاد دهید که چرا تشویقی می گیرد و هدفش از تشویقی گرفتن را یاد بگیرد.به مرور او روند آموزش را یاد می گیرد.

رنگ و آراستن پوشش نژاد گربه پرشین

پرشین ظاهر متمایزی دارد: یک سر بزرگ و گرد، چشمهای بزرگ و گرد، بینی کوتاه، گونه های کامل و گوش های کوچک با نوک گرد. سر پرشین توسط یک گردن کوتاه و ضخیم به بدنی که بطور فریبنده ای قوی و عضلانی به نظر می رسد، متصل می شود – نوعی از گردن که به "لاله ای" معروف است-. پاهای پرشین، کوتاه، ضخیم و قوی با پنجه های بزرگ، گرد و محکم است. دم پرشین، کوتاه اما متناسب با طول بدن گربه است.یک پوشش بلند، ضخیم و براق با بافتی زیبا، جلوۀ پرشین را کامل می کند. این پوشش در سراسر بدن بلند است و شامل یک یال بزرگ در اطراف گردن، یک طرۀ بلند بین پاهای جلویی، دسته های بلند مو در گوش و انگشتان پا و یک دم "قلم مو-مانند" است.

پرشین ها می توانند با "ظاهر" متفاوتی دیده شوند. برخی از آنها که به پرشین های "صورت پک" معروف هستند، چهره ای کاملاً صاف دارند. قبل از تصمیم به تهیه آن، در مورد مشکلات تنفسی که ممکن است چنین گربه هایی داشته باشند، به خوبی فکر کنید. برخی عقیده دارند که "چهره های عروسکی" پرشین، که به اندازه پرشین نمایشی یا "صورت پک"، صاف نیست، ظاهر قدیمی تری دارند.

پرشین ها از هر نمونه ای که باشند به خاطر تنوع بی نهایت رنگ و نقش پوشش خود، خودنمایی می کنند. هفت رنگ یکدست -سفید، آبی، سیاه، قرمز، کرمی، شکلاتی و یاس بنفش - بعلاوه رنگ نقره ای و طلایی که به چینچیلا و سایه دار نقره ای یا طلایی و چینچیلای آبی و سایه دار آبی نقره ای یا طلایی، تقسیم می شوند. همچنین، انواع سایه دار، دودی، موج دار، کالیکو، چندرنگ و دو رنگ نیز وجود دارد. در این موارد، الگوی نقطه دار هیمالین ها (به عنوان نوعی پرشین) در نظر گرفته نشده است.

رابطه نژاد گربه پرشین با کودکان و سایر حیوانات خانگی

گربه های آریایی به دلیل احساس و آرامشی که دارند، گزینه مناسبی برای خانواده ها هستند. به دلیل تحمل و صبر زیادی که با کودکان دارند، دائما یکی از بهترین حیوانات خانگی مانده اند. با این حال، همیشه باید هنگام نزدیکی گربه با کودکان کوچک احتیاط کرده و مراقب آن ها بود تا از امنیت هر دو اطمینان حاصل کرد. با توجه به این موضوع کودکان نیز باید نحوه برخورد با گربه و آموزش ها لازم را یاد بگیرند، مخصوصا درباره این نژاد که آرامش را به شلوغی ترجیح می دهند.آن ها با سگ ها نیز به خوبی کنار می آیند، به خصوص هنگامی که با یکدیگر بزرگ شده باشند. با این حال باید هنگامی که گربه را به سگی که تاکنون ندیده است معرفی می کنید، مراقب باشید تا از اتفاقات احتمالی مربوط به دشمنی گونه ها جلوگیری شود. اگرچه باید همیشه مواظب گربه خود زمانی که در اطراف حیوانات کوچک تر است نیز باشید، به طور کلی پرشین ها بسیار اجتماعی و آرام هستند و با حیوانات دیگر به خوبی کنار می آیند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (440 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (240 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (192 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (160 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (113 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
تسلیت پزشکیان به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس در بدو ورود به تهران
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW