آشنایی با خصوصیات و ویژگی های سگ لهاسا آپسو

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با خصوصیات و ویژگی های سگ لهاسا آپسو
نژاد لهاسا آپسو به 800 سال قبل از میلاد باز میگردد. این نژاد کهن جزء اولین سگ هایی می باشد که توسط انسان پروش یافته شده است. در گذشته از این سگ به عنوان سگ نگهبان صومعه استفاده می شد. در ادامه بیشتر با این نژاد آشنا می شویم.

انواع مختلفی از نژاد های سگ در دنیا وجود دارند که به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند. هر کدام از آنها خصوصیات و ویژگی های ظاهری و رفتاری منحصر به فرد خود را دارند. از جالب ترین نژاد های سگ می توان به سگ لهاسا آپسو اشاره کرد سگی با ظاهری متفاوت و جذاب. مهمترین اطلاعات در رابطه با لهاسا آپسو این است که آن ها یک گونه از سگ های بامزه می باشد که قد آن حدود بیست و پنج تا بیست و هشت سانتی متر می رسد و وزن او بین پنج تا هشت کیلو گرم می باشد. این سگ یکی از بامزه ترین نوع سگ ها محسوب می شود. لهاسا آپسو پوشش فاخری دارد و نژادی تقریبا هزار ساله دارد، این سگ در کاخ ها و صومعه های ارتفاعات هیمالیا نگهبان بوده است. از مشخصات سگ لهاسا آپسو می توان به باهوش بودن و با اعتماد به نفس بودنش اشاره کرد او در خانواده ای که زندگی می کند بسیار بازیگوش و کمدی هست اما در جمع غریبه ها بسیار محتاط عمل می کنند. مجموع این اطلاعات مواردی هستند که با تفصیل بیشتر در ادامه مطلب به آن می پردازیم.

تاریخچه سگ لهاسا آپسو

موطن اصلی لهاسا آپسو تبت می باشد. این سگ نام خود را از شهر لهاسا کسب کرده است. برای 2000 سال این نژاد تنها در تبت و توسط مردان مقدس در معابد پرورش می یافت. آنها اعتقاد داشتند که روح صاحب لهاسا آپسو پس از مرگ به درون بدن این سگ منتقل می شود. آنها همچنین معتقد بودند که این سگ خوش یمنی را به زندگی صاحبش می برد. بعدها مردان حکومتی تبت آنرا بعنوان تحفه به دیپلمات های خارجی هدیه کردند. این نژاد برای اولین بار در سال 1920 در انگلستان به نمایش درآمد.

وزن و اندازه لهاسا آپسو

ابعاد و اندازه این سگ با توجه به فیزیک و آناتومی سگ لهاسا آپسو آنها جزء نژادهای کوچک به شمار می آیند. با این حال به طور معمول نرها بزرگتر از ماده ها از نظر وزن و ارتفاع هستند. به این صورت که نرهای لهاسا آپسود بین ۶ تا ۸ کیلوگرم وزن دارد. در حالی که قد آنها حدودا بین ۲۵ تا ۲۸ سانتی متر برآورد شده است. این در حالی است که ماده های لهاسا آپسود معمولاً بین ۵ تا ۷ کیلوگرم وزن دارند و قد آنها به طور میانگین ۲۳ تا ۲۶ سانتی متر خواهد بود. با وجود این که سن امید به زندگی در این سگ ها حدود ۱۲ تا ۱۵ سال برآورد شده است اما تاکنون سگ هایی بوده اند که به دلیل کیفیت بالای زندگی تا ۲۹ سال هم زندگی کرده اند که این مدت عمر در بین سگها بسیار قابل توجه است.

سگ لهاسا آپسو

شخصیت نژاد لهاسا آپسو

شخصیت لهاسا آپسو ترکیبی از خاص بودن و جالب و بامزه بودن است. او یک سگ خوشحال، شیطان و بازیگوش است؛ همچنین وفادار، مستقل و قوی است. او وظیفه اش را برای حفظ امنیت خانه و خانواده به جدیت تمام انجام می دهد؛ همچنین زمان زیادی طول می کشد تا بالغ شود، حتی بعد از آن برخی از خصیصه های تولگی اش را هم تا سنین بالا حفظ می کند.

لهاسا ممکن است که کوچک باشد، اما ضعیف نیست. او قوی و محکم است و ذاتا نسبت به غریبه ها محتاط است. او خیلی خوب با افراد دوست می شود، البته تا زمانی که احساس کند فرد مورد نظر تهدیدی برایش به حساب نمی آید. او یک سگ دیده بان فوق العاده است.لهاسا مستقل علاقه دارد که سگی در راس باشد. آموزش و اجتماع و شروع کلاسهای توله سگ ضروری است. آنها به او یاد می دهند که چگونه رفتارهای سگی خوبی داشته باشد و مانع از این می شوند که او فکر کند می تواند طبق قاعده و قانون خودش رفتار کند. صاحبان لهاساها باید قوی و رهبرانی مهربان باشند.

لهاسا خیلی فعال نیست و از زندگی داخل خانه راضی است. برخلاف بسیاری از نژادهای دیگر، او برای کاهش سطح استرسش نیازی به فعالیت شدید ندارد. هرچند جلسات بازی و پیاده روی های کوتاه برایش هم سودمند است و هم اینکه از این کار لذت میبرد.لهاسا دوست دارد که نزدیک افراده خانواده باشد، به دنبال شما از اتاقی به اتاق دیگر برود و یا اینکه روی دامان شما بنشیند. با این حال، بدلیل طبیعت و ذات مستقلش، زمانی که در خانه تنها بماند هم خوب است. لهاسا معمولا از اضطراب جدایی رنج نمی برد.

خلق و خوی سگ تحت تاثیر عواملی مانند وراثت، آموزش و اجتماعی شدن شکل میگیرد. سگی با خلق و خوی خوب و مزاج سالم کنجکاو و بازیگوش است.همیشه ازاینکه یکی از والدین (معمولا هم مادر زیرا در دسترس است) خوی و خصلت خوبی دارد مطمئن شوید تا بتوانید توله سگی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی میکنید. مواجه و برخورد با دیگر بستگان سگ به شما کمک مفیدی خواهد کرد برای اینکه بتوانید بفهمید زمانی که توله سگتان رشد کرد از لحاظ خلق وخو چه جور سگی خواهد شد.

تغذیه لهاسا آپسو

لهاسا آپسو، برای رشد مناسب به غذاهای دارای کیفیت بالا نیاز دارد. از آنجا که آنها برای حمایت از موهای پوشش سنگین خود معمولاً پوست ضخیمی دارند، به یک رژیم غذایی با سطح پروتئین و چربی مناسب نیاز دارند. پرورش دهندگان، غذایی با سطح چربی بالاتر از 14 درصد را توصیه می کنند. استفاده از هر کدام از منابع پروتئین (گوشت، ماهی، شکار، و غیره) به ذائقه و تحمل هر سگ بستگی دارد. بیشتر لهاساها تمایل دارند که از غذای خود به خوبی بهره ببرند و حتی کمی تغذیۀ بیش از حد می تواند منجر به مشکلات ناخوشایند گوارشی شود. تغذیه را می توان به صورت خشک، یا کمی مرطوب با کمی طعم دهنده مانند گوشت پخته شده یا کنسرو غذای بدون حبوبات، انجام داد. اینکه روزانه یک یا دو بار به سگتان غذا بدهید، یک انتخاب شخصی برای صاحبان هر سگ است، اما سگها با پیوستگی رشد می کنند، بنابراین توصیه می شود که دفعات و زمان روزانه تغذیه، ثابت نگه داشته شود.

نظافت و بهداشت لهاسا آپسو

همانطور که گفته شد مهمترین ویژگی سگ لهاسا آپسو موهای بلند، پرپشت و پر زرق و برق است. این نژاد سگ از سگ که در رنگ های مختلف عسلی، سیاه و سفید هستند اما این ظاهر زیبا مراقبت و پیرایش اختصاصی نیاز دارد. چرا که باید با صبر و حوصله زیاد موهای او را شانه کنید و باید هر دو یا سه هفته یکبار آنها را حمام ببرید. خشک کردن موها با استفاده از یک سشوار کاری است که شما باید بعد از حمام کردن انجام دهید. با وجود این که این کار راحت به نظر می رسد اما برای افراد مبتدی و تازه کار راحت نیست و به همین خاطر توصیه می شود که این کار را به یک آرایشگر مخصوص حیوانات بسپارید. چرا که نه تنها موهای بدن بلکه باید سیبیل های آنها را نیز کوتاه و مرتب کنید. بنابراین اگر تازه کار هستید عاقلانه ترین و راحت ترین کار این است که این کار را به یک آرایشگر حرفه ای بسپارید.

اما لازم است روزانه دندان های سگ خود را مسواک کنید چراکه سرپیچی از این کار موجب بوی بد دهان سگ و همچنین به احتمال زیاد ایجاد عفونت های دهان و لثه می شود. باید به طور منظم و در مواقع نیاز ناخن های سگ خود را کوتاه کنید چرا که ناخن بلند باعث اذیت آنها در هنگام راه رفتن و دویدن می شود. گوش های سگ ها معمولاً بسیار مستعد ابتلا به عفونت هستند که در این صورت بوی بدی از آنها استنشاق می شود .لذا بهتر است که با دستمال مرطوب های مخصوص یا گوش پاک کن های مناسب به طور مرتب گوش های سگ خود را تمیز کرده و آنها را بررسی کنید. آخرین نکته این که در هنگام پیرایش و نظافت سگ باید تمام نقاط بدن او را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا در صورتی که هر گونه قرمزی، التهاب و یا زخمی را مشاهده کردید برای تشخیص علت بر برطرف کردن آن خیلی سریع اقدام کنید.

مشکلات و سلامتی نژاد لهاسا آپسو

لهاسا آپسو عموما سگهای سالمی هستند؛ اما مثل تمام نژادها آنها هم مستعد ابتلا به برخی از بیماریها هستند. ممکن است که همه ولفهاندهای ایرلندی همه این بیماریها را نگیرند اما اگر شما از این نژاد مراقبت میکنید مهم است که نسبت به آنها آگاهی داشته باشید.اگرشما یک توله سگ خریدید پرورش دهنده ای را پیدا کنید که گواهی عدم سوء پیشینه سلامت برای هردو پدر و مادر توله سگ را به شما نشان دهد. گواهی عدم سوء پیشینه سلامت ثابت میکند که یک سگ برای یک بیماری خاص آزمایش شده است.

  • چشم گیلاسی: این بیماری زمانی رخ می دهد که غده ای که بعنوان چشم سوم شناخته شده است متورم می شود. این غده متورم شده یک توده قرمز رنگ شبیه به گیلاس است، که در گوشه داخلی چشم سگ بوجود می آید. درمان این بیماری معمولا جراحی است.
  • دررفتگی کشکک: این یک مشکل شایع در سگهای کوچک است. در رفتن به معنی از جا خارج شدن بخشی از استخوان یک مفصل است. اغلب در پای عقبی است که باعث درد میشود. این مشکل ممکن است فلج کننده باشد، اگرچه بسیاری از سگها با این وضعیت زندگی نسبتا عادی دارند.
  • آلرژی: آلرژیها بیماریهای شایعی در بین سگها هستند. سه نوع اصلی از آلرژی وجود دارد: آلرژی به مواد غذایی، که طی فرآیند حذف برخی از مواد غذایی از رژیم غذایی سگ درمان میشود. آلرژیهای تماسی، ناشی از واکنش به یک ماده یا چیزی که بدن سگ با آن در تماس است؛ مانند: ملافه، پودر کک، شامپو سگ و دیگر مواد شیمیایی که با از بین بردن علت بروز آلرژی این بیماری هم درمان میشود. آلرژی استنشاقی، که ناشی از استنشاق کردن ذرات داخل هوا مانند: گرده گیاهان، گرد و خاک و کپک می باشد. درمان بستگی به علت آن دارد و ممکن است شامل محدودیت های رژیم غذایی، داروها و تغییرات محیطی باشد.
  • التهاب غده چربی (SA) : این یک مشکل جدی در سگهاست. یک بیماری پوستی ژنتیکی است، که بعلت اینکه اغلب با عوارض کم کاری تیروئید، آلرژیها و یا با شرایط دیگر اشتباه گرفته می شود، تشخیص آن سخت است. هنگامی یک سگ مبتلا به SA میشود که غدد چربی پوستش به دلایل نامعلومی ملتهب شده و در نهایت از بین می رود. سگهای مبتلا با نوعی خشکی پوست، پوست پوسته پوسته شده به همراه ریزش مو در بالای سر، گردن و پشت درگیر می شوند. پوست سگ مبتلا می تواند به شدت ضخیم شود، بوی بدی بدهد و دچار عفونت پوستی ثانویه شود. دامپزشک اگر به این بیماری مشکوک شود ممکن است تیکه برداری از پوست سگ را انجام دهد. گزینه های درمانی متعدد وجود دارد.
  • خشکی چشم: این بیماری نوعی التهاب چشمی است، زمانی رخ می دهد که چشم دچار کمبود تولید اشک می شود. از علائم آن، ترشحات زرد رنگ چسبانک است، که ممکن است با بیماری ورم ملتحمه اشتباه گرفته شود. درمان آن شامل دارو، اشک مصنوعی و گاهی هم عمل جراحی می باشد.
  • پیشرو شبکیه آتروفی (PRA): یک مشکل از خانواده بیماریهای چشم است که شامل زوال تدریجی شبکیه چشم است. در اوایل بیماری، سگ بیمار دچار شب کوری میشود. با پیشرفت بیماری آنها در طول روز هم بینایی خود را از دست میدهند. بسیاری از سگهایی که افق دیده شان محدود میشود و یا کاملا از بین میرود، بخوبی خود را با شرایط سازگار می کنند.
  • دیسپلازی کلیوی ارثی: این بیماری یک اختلال تکاملی یا ژنتیکی مربوط به کلیه هاست، که ظاهرشان بطور محسوسی کوچک و نامنظم می شود. این بیماری شدت متفاوتی دارد: توله سگهایی که درجه بالایی از این بیماری را دارند بشدت تشنه می شوند و نسبت به سنشان بسیار کوچک هستند و اغلب از نارسایی کلیه رنج می برند. در موارد خفیف ممکن است که سگ هیچ گونه علائمی نداشته باشد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (247 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (213 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW