آشنایی با خصوصیات و ویژگی های سگ نژاد ویپت

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با خصوصیات و ویژگی های سگ نژاد ویپت
ویپت سگی با بدن انعطاف پذیر، قوی و با سرعت بالاست. این سگ به خوبی می تواند حیوانات دیگر را شکار کند. او بسیار خونگرم و صمیمی است و همراه بسیار خوبی می باشد. در ادامه بیشتر با این نژاد آشنا می شویم.

سگ ها جزء محبوب ترین حیوانات خانگی هستند که افراد زیادی علاقه مند به نگهداری و مراقبت از آن ها در محیط منزل هستند. این فرهنگ در جوامع غربی به شدت رواج پیدا کرده است و روز به روز به طرفداران آن در ایران نیز افزوده می شود. انواع مختلفی از نژادهای سگ در دنیا وجود دارد که به عنوان سگ همراه معرفی شده اند. در ادامه معرفی انواع نژاد سگ قصد داریم به معرفی سگ ویپت بپردازیم. این نوع از نژاد سگ از نوع سگ شکاری هستند که در بین انواع خود جثه کوچکتری دارند. آنها بسیار پر جست و خیز، شاداب و بازیگوش هستند و از آنجایی که به خوبی با محیط انسان ها سازگار می شوند گزینه مناسبی برای یک حیوانات خانگی محسوب می شوند. در ادامه مطلب اطلاعاتی در رابطه با خصوصیات ظاهری و رفتاری این حیوان و مناسب ترین تغذیه برای آن ارائه خواهیم کرد امیدواریم با مطالعه این مطلب تا حدودی موجب آشنایی شما با این نژاد سگ شده باشد.

تاریخچه سگ ویپت

منشأ واقعی ویپت کمی مبهم است اگرچه مشخص است که سگ های نوع “ویپت” قرن هاست که در انگلیس وجود داشته و بسیار با ارزش بوده اند. در انگلستان قرون وسطایی، سگ های بزرگ و کوچک محبوب بودند و تصور می شود که سگ های کوچکتر به خوبی می تواند جد ویپی هایی باشد که امروزه می شناسیم و دوست داریم. ویپت ها در دهه 1900 هم در اروپا و هم در انگلستان، به ویژه در میدلندز ونیز در شمال انگلستان جایی که برای مسابقه به آنجا می رفتند، بسیار محبوب شدند و نام آنها را از یک کلمه انگلیسی قدیمی به معنای “حرکت سریع سگ کوچک” گرفتند. آنها به دلیل سرعت خود در جامعه بسیار با ارزش بودند که با توجه به این ویژگی از آنها در مسابقات مختلف استفاده می کردند، زمانی که مسابقه ویپت محبوب تر از مسابقه سگ های شکاری در انگلستان بود.
تصور می شود که این نژاد با عبور از چندین نژاد ورزشی، مسابقه ای توسعه یافته است. کلوپ ویپت در سال 1899 تأسیس شد که اولین و قدیمی ترین کشور امروزه است. آنها در اواخر قرن نوزدهم توسط باشگاه Kennel به عنوان یک نژاد جداگانه شناخته شدند و امروز، ویپت ها به همان اندازه در مسیر مسابقه محبوب هستند. به عنوان سگ های شاغل و نیز به عنوان حیوانات خانگی و همراهان بسیار محبوبی در نظر گرفته می شوند. این سگ های ظریف نیز خود را در امر اطاعت و چابکی که کاملاً از شرکت در آن لذت می برند، بسیار خوب هستند.

مشخصات ظاهری سگ ویپت

ویپت ها سگ های ظریف و در عین حال قدرتمند، عضلانی و در عین حال ورزشکار هستند که فضیلت زیادی در شخصیت خود دارند و تصور می کنند که می توانند سرعت بالایی داشته باشند. آنها سر های بزرگ و باریکی دارند که به صورت خاصی بر روی بدن آنها قرار گرفته است. بین چشمان سگ فاصله خوبی وجود دارد و آرواره های آنها تمیز و قدرتمند است. بینی های آنها سیاه است اگرچه سگ های دارای پوشش خارجی و دارای بینی های مایل به آبی هستند، اما سگ های با روکش خامه ای می توانند بینی مشکی داشته باشند و همچنین سگ هایی با پوشش خارجی سفید می توانند بینی هایی با رنگ های مایل به قهوه ای داشته باشند. چشمان بیضی شکل مخصوص این سگ ها است که همیشه دارای ظاهری روشن هستند. گوش های آنها به شکل گل رز، از نظر بافت کوچک و ریز است. ویپت ها با داشتن یک فک قوی با نیش مناسب به خود می بالند که دندان های فوقانی آنها به طور مرتب روی قسمت های پایینی آنها قرار دارد.

گردن آنها بلند است و دارای عضلاتی در این قسمت هستند. شانه ها به خوبی با فضای متوسط بین تیغه هایی در کمرهایشان قرار گرفته اند. پاهای جلو مستقیم است و باعث می شود ایستادن آنها بسیار صاف و در حالت عمود باشد. ویپت دارای سینه بسیار عمیق با پشتی خوب عضلانی، پهن، محکم است که با طرز دلپذیری قوسی را در قسمت پایین بدن آنها نمایش می دهد. دنده ها به خوبی قرار گرفته اند که به ظاهری قدرتمند و در عین حال ظریف یک سگ می افزاید: سگ ویپت با داشتن ران ها پهن و ماهیچه ای، بسیار قوی و قدرتمند است. پاها به شکل بیضی بوده و به خوبی بین هر یک از انگشتان سگ و ناخن های محکم تقسیم می شوند. ویپت ها دارای لایه ها و موهای کمی در پوشش خارجی خود هستند و به همین ترتیب در هوای سرد به محافظت بیشتری در برابر سرما احتیاج دارند. به طور خلاصه، آنها نیاز به پوشیدن کتهای گرم سگ دارند تا سرما نخورند.

سگ ویپت

شخصیت و رفتار سگ ویپت

دوستانه، دوستانه، آرام و ملایم در خانه، ویپت در تعقیب و گریز شدید است. او به یک افسار یا یک حیاط حصاردار نیاز دارد تا از بلند شدن او پس از هر جسم متحرکی، خواه یک خرگوش یا یک ماشین رادیویی، جلوگیری کند. او زیاد پارس نمی کند، اما هوشیار است و یک نگهبان عالی می سازد. سگ نگهبان؟ نه چندان او با خوشحالی سارق را به نقره نشان می دهد.خلق و خوی تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله وراثت، تربیت و اجتماعی شدن قرار می گیرد. توله سگ هایی با خلق و خوی خوب کنجکاو و بازیگوش هستند و مایلند به مردم نزدیک شوند و توسط آن ها نگهداری شوند.

توله سگ وسط جاده را انتخاب کنید، نه توله سگی را که در حال کتک خوردن بچه هایش است یا کسی که در گوشه ای مخفی شده است. همیشه حداقل یکی از والدین را ملاقات کنید – معمولاً مادر کسی است که در دسترس است – تا مطمئن شوید که آن ها دارای خلق و خوی هستند که شما با آن راحت هستید. ملاقات با خواهر و برادر یا سایر اقوام والدین نیز برای ارزیابی اینکه یک توله سگ وقتی بزرگ شود چگونه خواهد بود مفید است.

مانند هر سگ دیگری، ویپتز در جوانی به اجتماعی شدن اولیه نیاز دارد – قرار گرفتن در معرض افراد مختلف، مناظر، صداها و تجربیات مختلف. اجتماعی شدن به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که توله سگ ویپت شما به یک سگ خوب تبدیل می شود. ثبت نام او در کلاس مهدکودک توله سگ یک شروع عالی است. دعوت مرتب از بازدیدکنندگان و بردن او به پارک های شلوغ، فروشگاه هایی که به سگ ها اجازه می دهند، و در گردش های آرام برای ملاقات با همسایه ها نیز به او کمک می کند تا مهارت های اجتماعی خود را بهبود بخشد.

تغذیه سگ ویپت

در رابطه با تغذیه این سگ باید ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که مصرف غذای سگ و اشتها در سگ ها متفاوت است. در کل میزان نیاز سگ به غذا بستگی به میزان فعالیت، سوخت و ساز بدن آن، سن سگ و همچنین جثه آن دارد. توصیه می کنیم به جای اینکه چندین وعده غذای بی کیفیت و پرحجم را به آن بدهید غذایی با کیفیت کامل و البته در حجم کم در برنامه غذایی سگ قرار دهید. بنابراین بهتر است که وعده های غذایی او را در طی روز به دو قسمت تقسیم کنید و بهترین اندازه این است که حدود یک تا یک و نیم پیمانه غذای خشک سگ با کیفیت و تجاری در سبد غذایی آن قرار دهید. البته باید به این نکته توجه کنید که در صورتی که سگ شما دچار اضافه وزن و چاقی است باید مصرف غذایی او را به دقت کنترل کنید تا اینکه آن را به تناسب اندام برسانید. بهتر است بدانید که چاقی و اضافه وزن در حیواناتی مانند سگ ها که باید تحرک و جنب و جوش زیادی داشته باشند بسیار زیان آور خواهد بود. به این دلیل که بر اساس بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که مهمترین عامل کاهش و کوتاهی عمر یک سگ چاقی و اضافه وزن و کم تحرکی آنها است.

مراقبت از سگ ویپت

ویپت نیاز به نگهداری زیادی ندارد. با این حال، به عنوان یک نژاد ورزشی، آنها باید به طور منظم و با ترکیبی از دویدن و پیاده روی برای ورزش به خارج از منزل برده شوند. از آنجا که آنها بطور ذاتی قهرمان دوی سرعت هستند، نمیتوانند در مسافتهای طولانی بدوند، اما وقتی قادر به دویدن با کمی آزادی و فضا برای رسیدن به حداکثر سرعت خود باشند، شکوفا میشوند. این سگها عاشق برف بازی هستند اما به مدت طولانی تحمل هوای سرد را ندارند و نمیتوانند به عنوان حیوانات خانگی در فضای باز به دلیل پوشش کوتاهشان و از دست دادن گرمای چربیهای بدن محفوظ بمانند. قسمت اصلی وقت آنها باید در یک محیط گرم و با دسترسی به یک تختخواب نرم در داخل خانه باشد. نظافت منظم باید بخشی از مراقبتهای کلی آنها باشد، گرچه این سگ به دلیل پوشش کوتاه و ظریفش، بوی بدن معمولی مربوط به سگها را ندارد.

میزان سازگاری نژاد ویپت با کودکان و حیوانات خانگی دیگر

ویپت از بازی با بچه ها لذت می برد. آنها آنقدر بزرگ هستند که ممکن است ناخواسته به کودک آسیب برسانند. مانند هر نژاد، شما همیشه باید به کودکان چگونگی رویکرد و لمس سگ را آموزش داده و همیشه ناظر بر هر نوع فعل و انفعالات بین سگ ها و کودکان خردسال برای جلوگیری از هر گونه گاز گرفتن یا گرفتن گوش یا کشیدن دم توسط هر دو باشید. نگذارید فرزند خردسالتان برای سگ در حال آموزش غذا ببرد یا با او بازی کند یا مزاحم خواب او شود. سگ هر چقدر هم اهلی باشد هنگام بازی با کودکان باید بسته باشد. و این سگ هرگز دوست ندارد تنها رها شود.

رسیدگی و آراستن سگ ویپت

ویپت سگی است که در رنگ های حنایی، قرمز، سفید، سیاه، راه راه و یا ترکیبی از این رنگ های مشاهده می شود. موهای او بسیار کوتاه بوده و حالت صاف و نرمی دارد.به منظور نظافت و سلامت دهان، لثه و دندان ها، هفته ای 2 تا 3 دندان های سگ خود را مسواک بزنید. این کار باعث می شود باکتری در دهان سگ تجمع پیدا نکند. اگر می خواهید دهانش بوی بدی ندهد، هر روز مسواک زدن را انجام دهید.

هر گاه سگ شما در حال راه رفتن بود و شما صدای کشیده شدن ناخن هایش بر روی زمین را شنیدید، بدانید زمان کوتاه کردن آن ها فرا رسیده است. به طور متوسط ماهی یک یا دو بار کوتاه کردن ناخن ها کفایت می کند. دقت داشته باشید که هیچ گاه ناخن هایش را طوری کوتاه نکنید که خون ریزی کند یا سبب ایجاد احساس ناراحتی و درد شود. چزا که این کار به تجربه ی تلخی برای سگ شما تبدیل خواهد شد. در این صورت دفعه ی بعدی با شما همکاری نخواهد کرد.

هنگامی که سگ شما توله است بهتر آموزش را فرا می گیرد. بهتر است از تولگی او را آموزش دهید. پاهای این سگ ها حساسیت زیادی دارد. به همین دلیل همواره پنجه های او را بررسی کنید تا از عدم وجود هرگونه علائم بیماری اطمینان حاصل کنید.هرگاه دهانش را مسواک زدید یا نظافت کردید، دقت کنید که زخم، قرمزی یا التهابی وجود نداشته باشد. اگر این علائم را مشاهده کردید او را نزد دامپزشک ببرید.گوش های سگ نیز از لحاظ ابتلا به عفونت بسیار حساس است. همواره گوش هایش را نیز بررسی کنید و هر گونه علائم مشکوک را به دامپزشک اطلاع دهید. بررسی هفتگی شما باید شامل دهان، بینی، چشم، گوش، پنجه و تنه ی سگ شما باشد.

بهداشت و بیماری سگ ویپت

اگر به صورت کلی در نظر داشته باشید، ویپت سگی است که سالم می باشد و می توان گفت که زیاد در معرض ابتلا به بیماری قرار ندارد. اما اگر شما سگی از این نژاد دارید، بهتر است با بیماری های احتمالی آن ها آشنا شوید.

  • حساسیت به بیهوشی : سگ های این نژاد نسبت به بیهوشی بسیار حساس هستند و بسیاری از آن ها پس از بیهوشی، دیگر به هوش نخواهند آمد. اگر سگ ویپت شما به هر دلیلی به عمل جراحی نیاز داشته باشد، قبل از بیهوشی و انجام عمل، اطمینان حاصل کنید که دامپزشک مورد نظر، از این خصوصیت سگ های نژاد ویپت آگاه است.
  • بیماری فون ویلبراند : این بیماری سبب خون ریزی می شود. خون ریزی که در اثر این اختلال به وجود می آید ممکن است، می تواند خفیف یا شدید باشد. در صورتی که سگ شما به این بیماری مبتلا باشد، باید قبل از انجام هر گونه عمل جراحی، اقدامات لازم به منظور احتیاط صورت بگیرد.
  • ناشنوایی : این اختلال ممکن است در هر دو گوش یا یکی از آن ها ایجاد شود و سبب ناشنوایی سگ شود. بهتر است با استفاده از تست های شنوایی، سگ خود را در زمان تولگی از لحاظ میزان شنوایی بررسی کنید. برای این منظور به مراکز تست BAER مراجعه نمایید. اگر سگی یکی از گوش هایش مشکل ناشنوایی داشته باشد، می تواند به راحتی به زندگی خود ادامه دهد. اما در صورتی که هر دو گوش ناشنوا باشد، باید آموزش های لازم برای ادامه ی زندگی بدون حس شنوانایی به او داده شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (245 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (212 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW