آشنایی با کم رویی و راهکارهای غلبه بر آن

  دوشنبه، 14 تیر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با کم رویی و راهکارهای غلبه بر آن
کم رویی یک توجه غیر عادی و مضطربانه به خویشتن در موقعیت های اجتماعی است که در نتیجه ی آن فرد دچار نوعی تنش روانی-عضلانی می شود و زمینه بروز رفتار های خام و نسنجیده یا واکنش های نادرست در او افزایش می یابد.

شخص کمرو کیست؟

کم رویی پدیده ای جهانی است. پایه ای ترین یافته ی تحقیقات، راجع به کم رویی رایج، کاملاً گسترده و جهانی است. روان شناسان در تعریف می گویند: «کسی کم رو است که فاقد جرات است» یا به عبارتی کسی که تحت تأثیر فلج روانی قرار گرفته است. تأثیر کم رویی در توجهات است در «فعالیت های بدنی» و در «فعالیت های فکری» و فعالیت های «احساسی».

علل کم رویی چیست؟

شخص کم رو یا خودش برای خودش ارزشی قایل نیست یا تصور می کند که دیگران برای او ارزشی قایل نیستند. هیچ کس دوست ندارد مورد تمسخر دیگران قرار بگیرد و ترس از این که چنین وضعی پیش بیاید شجاع ترین افراد را هم دچار کم رویی می کند. ولی باید گفت که افراد کم رو فاقد ارزش نمی باشند، چنین افرادی نه مضحک و مسخره هستند و نه دست و پا چلفتی و پخمه، فقط تصور می کنند که چنین هستند تا موقعی که این فکر غلط در مغز و نهادشان نقش بسته است و آن را از سر بیرون نکنند و اصلاح نشوند نخواهند توانست از این ضعف و زبونی نجات پیدا کنند.
نکته: بنابراین فرد کم رو باید در درجه ی اول، دقیقاً خود را مورد آزمایش و بررسی قرار دهد و قضاوت های غلط و نادرستی را که منشاء ناراحتی اش می باشد پیدا و کشف کند.
انجام چنین تحلیلی، همیشه ساده و آسان نیست. می باشند در حالی که آن ها سرشار از محبّتند، ولی جرأت ابراز آن را ندارند.

علل فیزیولوژیک

نقص عضو، عدم رضایت از ظاهر جسمانی خود، اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی، اختلال در تکلم.

علل تربیتی

مراقبت شدید والدین، عدم تفویض استقلال به نوجوان، توقع اطاعت و تسلیم دائمی از وی، خشونت و سختگیری والدین، محرومیت از محبت، ترس از تنبیه و سرزنش، تمایل خانواده به انزوا.

علل روانی

استرس محیطی و عدم احساس امنیت، غم و اندوه شدید و مداوم، عقب ماندگی درسی، تحقیر شدن های متعدد در برابر جمع.

علل اجتماعی

فقدان مهارت های اجتماعی، مهاجرت، فقر، اعتیاد والدین، طلاق والدین.

ترس و اضطراب اجتماعی چیست؟

فردی که دچار اضطراب اجتماعی است هیچ علاقه ای به آغاز ارتباط با دیگران ندارد و از قرار گرفتن در موقعیت های جدید هراس دارد.

او تصور می کند که با قرار گرفتن در موقعیت های جدید مورد ارزیابی و قضاوت بقیه افراد قرار می گیرد. یا حتی در شرایطی احساس می کند که دیگران قصد تحقیر او را دارند.

البته باید دقت کرد که تمام انسان ها از این که مورد ارزیابی قرار بگیرند احساس بدی دارند اما آن دسته از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دچار اضطراب اجتماعی هستند که ترس غیر منطقی از این موضوع دارند و به دلیل این ترس از حضور در اجتماع خودداری می کنند.

برای مثال برای کسانی که از اضطراب اجتماعی رنج می برند دشوار و یا حتی غیر ممکن به نظر می رسد که بتوانند در گزینش های شغلی و تحصیلی حضور پیدا کنند یا به اتاقی که مملو از آدم های غریبه است وارد شوند.

اضطراب اجتماعی

نشانه های خجالت و کمرویی

ناراحتی جسمی، تپش قلب، معده درد، تعریق، سرخ شدن، افکار خود تحقیر کننده، نگرانی درباره ی ارزیابی منفی دیگران، مهارت اجتماعی ضعیف، بازداری اجتماعی، دست و پاچلفتی بودن، بیزاری از نگاه دیگران، آهنگ ملایم صدا، گفتار مردد و یا همراه با ترس و لرز و …

عوارض کم رویی

کم حرفی و خجالت شما را عقب نگه داشته و عوارض بسیار زیادی دارد که چند مورد آنها را نام می بریم:

  • کاهش اعتماد به نفس (عدم یا کمبود اعتماد به نفس به تنهایی عوارض فراوانی دارد)
  • ناتوانی در ایجاد ارتباط و تنهایی
  • مورد سوء استفاده قرار گرفتن از جانب دیگران
  • از دست دادن فرصت ها و حق مسلم
  • قرار گرفتن در معرض سرزنش و اعتراض دیگران
  • از دست دادن کنترل زندگی خود و مسلط شدن دیگران بر شما (در واقع نمی توانید خلاق و منحصر به فرد باشید)
  • ناتوانی بروز توانمندی ها و نرسیدن به اهداف(مانع پیشرفت و نارضایتی فرد)

می بینید که خجالت چه مشکلاتی می تواند به بار بیاورد و بی شک مارا حتی از زندگی عادی خود باز می دارد، چه برسد به یک زندگی ایده آل و رسیدن به موفقیت! همین مشکلات و دلایل است که با گذر زمان می تواند باعث بروز معضلاتی مثل افسردگی هم بشود. بنابراین تلاش کنید و به دنبال این باشید که یاد بگیرید چطور از کنار آن رد شوید.

راههای مبارزه با کمرویی

اگر کسى تصمیم جدى داشته باشد،مى‏تواند با این مشکل مقابله کند و خود را درمان نماید و از حصار کم‏رویى رها شود و از توانمندى‏هایى که دارد بهره ببرد. در فرهنگ ملى و دینى ما ایرانیان، مانند سایر ملل، آداب و رسومى وجود دارد که اگر خوب رعایت شوند، فرایند اجتماعى شدن به آسانى تحقق پیدا مى‏ کند.
ازجمله این آداب، سلام کردن و احوال پرسى از دوستان و خویشاوندان است ، طبق این مورد افراد کمرویی که شما می فرمایید می تونن به با توجه به نکات ذیل کمی از مشکلات ارتباطیشون رو کاهش بدن و اضطراب اجتماعی خودشون را پایین بیارن :
1- در دادن سلام پیش قدم باشند.
2- بعد از سلام با جملات مرسوم، احوال‏پرسى کنند و اجازه بدهند افراد دیگر اول از اونها جدا بشوند نه ایشان از اونها .
3- که در کارهاى اجتماعى ، در محیط خانه و ... در فعالیتهای دسته جمعى شرکت نموده و نقش فعالى رابپذیرند.
4- هنگام صحبت با دیگران یا در مقابل جمع به اعضاى بدن خود (دست، پا، نحوه صحبت و...) هیچ توجهى نکنند و توجه خود را بر مطلبى که مى‏گویید متمرکز نمایند.
5- قبلاً مطلبى را که مى‏خواهند در مقابل جمع بازگو کنید چندین بار در مقابل آینه تکرار کرده ، فرض کنند در مقابل جمع هستند.
6- سعى کنند بر آنچه مى‏خواهید بگویند تسلط کافى داشته باشند
7- اگر با شکست مواجه شدید، خود را نبازند و براى بار دیگر خود را آماده انجام آن کار نمایند.
8- قبل از این که در مقابل جمع قرار بگیرند به خود تلقین کنند که «مى‏توانم در مقابل جمع صحبت کنم».
9- زمانی که حالت اضطراب در ایشان ایجاد می شود سعى کنند همه ماهیچه‏هاى بدنشان را آرام و شل کنند.
10- براى شکستن جو حاکم بر جمع و آرامش در صحبت کردن سعى کنند داستان‏هاى کوچک، طنز، لطیفه‏هاى شیرین و مناسب را که افراد خبره در جلسات سخنرانى بیان مى‏کنند، در دفترچه ‏اى یادداشت کنند و در شرایط مقتضى از آنها استفاده نمایند.1

7 راهکار مفید دیگر برای درمان کمرویی

۱) فقط زمانی می توانید مشکل کمرویی خود را رفع کنید که آن را بپذیرید. جالب است افراد خجالتی حتی برای حل مشکل از خودشان هم خجالت می کشند.
۲) دست از کمال گرایی بردارید. افراد خجالتی فکر میکنند که نباید هیچ اشتباهی از آنها سر بزند. آنچه برای کاهش کمرویی موثر است، پذیرش حق اشتباه برای خودتان است.
۳) خواسته های خودتان را حتی اگر دور از ذهن بود مطرح کنید. این کار باعث می شود که بدانید اتفاق خاصی نیفتاده و فقط « نه »شنیده اید همین .
۴) خود را با هیچ کس در هیچ زمینه ای مقایسه نکنید. این کار باعث کاهش انگیزه و در نتیجه بیشتر فرو رفتن در خودتان می شود.
۵) خود را در موقعیت های جدید قرار دهید و ترجیحا از تجربیات کوچک و امن استفاده کنید. مثلاً اگر سخنرانی برایتان سخت است از جمع های کوچک تر شروع کنید.
۶) زمان ها و مکان های خجالتی بودن تان را شناسایی کنید. هر کسی ممکن است بنا به دلیلی در زمان و مکان مشخصی خجالت زده شود. با تشخیص درست می توانید سراغ آن لحظه و درصدد رفعش باشید.
۷) نقاط قوت خود را در نظر بگیرید یکی از تفاوت افراد موفق و ناموفق این است که فرد موفق علاوه بر نقاط ضعفش نقاط قوتش را هم می بیند و به آن توجه می کند در حالی که فرد ناموفق تمام توجه اش به نقاط ضعفش است.
یادتان باشد که علاوه بر کمرویی یک روند زمان بر است و نمی شود یک شبه به این هدف رسید. تمرین کنید و جلوی آیینه تغییرات خودتان را شاهد باشید.

چگونه با بزرگترین ترسهای اجتماعی خود روبرو شوید

وقتی صحبت از مواردی می شود که ما را واقعاً می ترساند ، شما دوست دارید که به تدریج و قدم به قدم با ترس و اضطراب خود روبرو شوید و از موقعیت هایی شروع کنید که استرس کمی ایجاد می کنند و رفته رفته با روبرو شدن با محرک های استرس زای بیشتری ، خود را تقویت کنید. به عنوان یک نردبان به آن فکر کنید که هر پله ی آن کمی بیشتر از پله ی قبلی استرس زا است. تا زمانی که از قدم قبلی تجربه مثبتی پیدا نکردید به مرحله بعد نروید. به عنوان مثال ، اگر صحبت کردن با افراد جدید در مهمانی ها شما را به شدت مضطرب می کند ، در این قسمت نردبانی هست که می توانید از آن استفاده کنید:

  1. به یک مهمانی بروید و به چند نفر لبخند بزنید.
  2. به مهمانی بروید و یک سؤال ساده بپرسید (مثلاً “آیا می دانید ساعت چند است؟”). وقتی جواب دادند، مودبانه از آنها تشکر کرده و خود را
  3. معرفی کنید. نکته اصلی این است که تعامل کوتاه و شیرین باشد.
  4. از یک دوست بخواهید تا شما را با شخصی در مهمانی آشنا کند و به تسهیل گفتگوی کوتاه کمک کند.
  5. شخصی را در میهمانی انتخاب کنید که صمیمی و نزدیک به نظر برسد. خودتان را معرفی کنید.
  6. یک گروه از افراد حاضر در مهمانی را که با آنها احساس راحتی می کنید مشخص کنید و به آنها نزدیک شوید. لازم نیست خیلی پر سر و صدا وارد شوید. فقط به گروه بپیوندید و به مکالمه آنها گوش دهید. اگر دوست دارید یک یا دو بار نظر بدهید ، اما زیاد به خودتان فشار وارد نکنید.
  7. به یک گروه دوستانه و قابل دسترس دیگر بپیوندید. این بار ، سعی کنید کمی بیشتر در گفتگو شرکت کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (664 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان