دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / قیمت دلار و نرخ ارز /

آشنایی با کرون، واحد پول سوئد 

شنبه، 18 تیر 1401
واحد پول سوئد کرون (krona) است که در بازارهای جهانی با نماد کی آر (kr) شناخته می‌شود و کد ایزوی آن اس‌ای‌کی (SEK) می‌باشد.

کشور سوئد از جنوب با کشور دانمارک و از شمال شرق با کشور فنلاند و از غرب با کشور نروژ همسایه است. پایتخت این کشور شهر استکهلم است. حکومت سیاسی این کشور از نوع پادشاهی مشروطه است ولی عملاً پادشاه حالت تشریفاتی است و کشور توسط نخست وزیر و پارلمان اداره می شود.زبان مردم کشور سوئد، زبان سوئدی است.کشور سوئد اقتصاد آزاد دارد. این کشور از لحاظ اقتصادی جزء کشورهای مرفه محسوب می شود و مردم در آن به طور متوسط زندگی خوبی دارند. به همین دلیل سوئد کشور مهاجرت پذیری است و شرایط اقامت در آن برای مردم دیگر کشورها قابل توجه است.

واحد پول سوئد چیست؟

ارز کرون (در انگلیسی Crown) در سال ۱۸۷۳ عرضه شد و جایگزین ارز آن زمان سوئد، یعنی ریکسدلر (Riksdaler) شد. برخلاف ریکسدلر (در انگلیسی Daler of the Realm)، که نام آن از بانک مرکزی سوئد به نام ریکسبانک (Riksbank) گرفته شده بود و فقط در قلمرو سوئد اعتبار داشت، کرون فقط ارز مختص کشور سوئد نبود؛ بلکه در دانمارک و نروژ هم به عنوان بخشی از اتحادیه پولی اسکاندیناوی مورد استفاده قرار می گرفت.این ارز تنها تا پایان جنگ جهانی اول در این منطقه داد و ستد شد؛ با این وجود این سه کشور دارای ارزهای مخصوص به خود هستند که به نام Crown شناخته می شود. البته در دانمارک و نروژ به اسم Krone و نه Krona شناخته می شود.

یکی از ویژگی های جالب توجه کرون این است که این ارز همچنان وجود دارد؛ به این معنی که سوئد به اکثریت اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه یورو نپیوسته است. به همین دلیل ارز ملی این کشور، ارزش خود را از دست نداده است. این امر علیرغم این واقعیت است که از نظر فنی به عنوان یکی از شروط ملحق شدن به اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۵، سوئد ملزم به پیوستن به حوزه پولی یورو است. سوئد از این راه گریز استفاده کرده است که کشورهایی که تمایل دارند به اتحادیه پولی بپیوندند، باید از دو سال قبل به مکانیسم نرخ مبادله ارز (ER-II) ملحق شوند؛ با این نکته که پیوستن به این مکانیسم داوطلبانه است، راه فراری برای سوئد به وجود آمده است. مهم تر از همه، نظرسنجی های متعدد نشان می دهد اکثر سوئدی ها ترجیح می دهند که کرون را حفظ کنند.

یکی دیگر از ویژگی های تاریخی کرون که آن را در بین همه ارزهای جهان منحصر به فرد می کند، این است که کرون به واحد کوچک تری تقسیم نمی شود. به این معنی که برای مثال، یک واحد دلار آمریکا قابل تقسیم به ۱۰۰ سنت است یا یک پوند انگلیس را می توان به ۱۰۰ پنی تقسیم کرد.اما در مورد کرون سوئد این تبدیل به واحد کوچک تر وجود ندارد؛ چرا که در سپتامبر سال ۲۰۱۰، دولت سوئد تصمیم گرفت واحد öre، که در واقع همان واحد کوچک تر کرون بود را حذف کند؛ چون هزینه تولید آن بیش از ارزش آن است.با وجود این که واحد پول öre همچنان در صورتحساب ها و پرداخت های الکترونیکی وجود دارد، اما شهروندان سوئدی باید آن را به واحد کرون رُند کنند.

تصاویر هنرمندان روی اسکناس های سوئد

اسکناس های جدید سوئد به تصاویری از شخصیت های ماندگار این کشور مزین شده که یکی از سرشناس ترین آن ها، برگمان فیلم ساز مولف سوئدی است. علاقه مندان اینگمار برگمان چند وقتی است که هر بار به اسکناس های 200 کرونی شان نگاه می کنند، یاد و خاطره این هنرمند مشهور سوئدی برایشان زنده می شود. پشت این اسکناس عکسی از جزیره فارو، مکان مورد علاقه برگمان در دنیا حک شده که لوکیشن برخی از فیلم های مهم این فیلم ساز بوده است. پایین اسکناس هم نقل قولی مشهور از برگمان حک شده است: «می دانیم که با استفاده از سینما می توانیم وارد جهان ناشناخته ها شویم، درون واقعیت هایی در پس وقایع.»

البته مقامات سوئدی پیش از این هم از چهره هایی مثل سلما لاگروف نویسنده مشهور سوئدی و البته اولین زن برنده جایزه نوبل ادبیات، ینی لیند خواننده اپرا و کارل فون لینه پدر گیاه شناسی برای تزیین اسکناس هایشان استفاده کرده بودند، اما این بار در اسکناس های جدید تلاش کرده اند به سراغ چهره هایی بروند که در کنار برخورداری از شهرت ملی، در سطح جهانی نیز شناخت شده هستند. علاوه بر برگمان، تصویر آسترید لیندگرین نویسنده مشهور سوئدی، گرتا گاربو هنرپیشه زن برنده اسکار، برییت نیلسون خواننده اپرا، اورت توبه نویسنده و شاعر و داگ هامارشولد اولین دبیر کل سازمان ملل بر اسکناس های سوئدی نقش بسته است. پشت هر کدام از این اسکناس ها هم تصویر منظره ای مرتبط با شخصیت روی اسکناس حک شده است.

کرون سوئد، دیجیتالی خواهد شد

گفته می شود تا دوسال دیگر، اسکناس و سکه در دست مردم نخواهدبود و کرون دیجیتالی خواهد شد و شکل استفاده از کرون، پول سوئد تغییر خواهد یافت. به نوشته رادیو سوئد، بانک مرکزی سوئد می خواهد که به جای اسکناس و سکه، شکل های دیجیتالی را برای استفاده از پول پیشنهاد کند. به گفته ی معاون رئیس بانک مرکزی، استفاده از پول به شکل اسکناس و سکه در سوئد کمترشده و زمان آن رسیده است که شکل دیگری از پول، مستقیما ازسوی بانک مرکزی و بدون دخالت بانک های دیگر، ارائه شود. او می گوید که شکل این پول هنوز تعیین نشده و می تواند به صورت کارت، اَپ یا شکل دیگری باشد یا تمام این شکل ها قابل استفاده باشند. تغییر ظاهری پول و تبدیل کرون از اسکناس و سکه به یک یا چند شکل دیجیتالی تا دو سال دیگر مشخص و معرفی خواهدشد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟