دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / قیمت دلار و نرخ ارز /

آشنایی با لو، واحد پول بلغارستان 

شنبه، 18 تیر 1401
واحد پول بلغارستان لو (Lev) یا لوا است که با کد ایزوی BGN شناخته می‌شود. واحد کوچکتر از لو، استونیکی است که هر 100 استونیکی برابر 1 لو می‌باشد.

کشور بغارستان در جنوب شرقی اروپا واقع شده و با کشورهای صربستان، ترکیه، رومانی، مقدونیه و یونان همسایه است. این کشور دارای خط ساحلی دریای سیاه بوده و طبیعت زیبا و بکری دارد. بلغارستان یک کشور تاریخی نیز محسوب می شود و از سوی دیگر یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین شهرهای جهان در این کشور واقع شده است. از همین رو بناهای تاریخی زیادی در بلغارستان وجود دارد که نظر گردشگران را به خود جلب می کند. البته گردشگران ایرانی برای سفر به این کشور نیاز به ویزای بلغارستان خواهند داشت.در ادامه در مورد اقتصاد و واحد پول بلغارستان بخوانید.

تاریخچه پول بلغارستان

واحد پول بلغارستان یا پول رایج در کشور بلغارستان لو، لوا یا لف (به بلغاری: български лев) با کد ایزوی BGN، می باشد که با واحد جز استونیکی خرد می شود و مسئولیت کنترل این واحد پولی برعهدهٔ بانک مرکزی بلغارستان قرار دارد. برای نخستین بار پس از استقلال بلغارستان از عثمانی، در سال 1881 میلادی در این کشور واحد پول "لو" رسمی شده و منتشر گردید. این پول ارزش زیادی در آن زمان داشت و عموما اسکناس و سکه های منتشر شده تا زمان جنگ جهانی دوم اعتبار داشتند. در نیمه اول جنگ جهانی دوم، بسیاری از مبادلات تجاری این کشور با آلمان بود و هر 32.75 لو برابر با یک "رایش مارک" (واحد پول آلمان نازی) بود. در اواخر جنگ و اشغال اروپای شرقی توسط ارتش سرخ شوروی، مبادلات این کشور با دولت شوروی بیشتر شد و هر 15 لو با یک روبل اتحاد شوروی مبادله می شد.
سکه های پول بلغارستان در این زمان، اکثرا از جنس نیکل، روی، مس یا برنز بودند. شامل سکه های 2 ، 5 ، 20 و 50 استوتینکی و همچنین یک و دو لو. در دهه 1890 به مرور پول های 5 ، 10 و 20 لو هم منتشر شدند. تا اوایل دهه 1930 میلادی، به همین صورت حجم پول منتشر شده بیشتر گردید و به مرور زمان سکه های 50 و حتی 100 لوا هم عرضه شدند.

از دهه 1920 از آلومینیوم در ساخت سکه استفاده شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، حکومت این کشور هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر اروپای شرقی، کمونیستی شد و از سال 1952 لو جدید به بازار آمد. بطوری که هر لو جدید برابر با 100 لوا قدیم بود. در آن زمان، ارزش این لو جدید در برابر دلار آمریکا به گونه ای بود که 6.8 لوا برابر یک دلار بود هر چند که در طول دهه 1950 به مرور ارزش پول این کشور کمتر شد و تا اواخر آن دهه یک دلار با 9.5 لوا مبادله می شد.
اسکناس های چاپ شده توسط بانک مرکزی بلغارستان در آن دهه شامل اسکناس های 1 ، 3 ، 5 ، 10 ، 25 ، 50 و 100 لوا بودند. البته بعدا اسکناس 500 لوا هم چاپ و منتشر شد. سپس در سال 1962 باز هم پول جدید چاپ و عرضه شد که این بار این لو و استوتینکی جدید تا بیش از 3 دهه در بلغارستان مورد استفاده قرار گرفت و تا سال 1999 (یعنی در حدود یک دهه پس از پایان سیستم کمونیستی در این کشور) همچنان مورد استفاده قرار می گرفت. این واحد پول جدید مطابق ISO 4217 دارای کد BGL بود.
بعدها ارزش پول بلغارستان بطوری شد که در دهه 1990 میلادی (پیش از انتشار واحد پول جدید اروپا یعنی یورو) هر مارک آلمان برابر با 1000 لو بود. پس از فروپاشی کمونیسم و بلوک شرق، در سال 1992 پول جدید بلغارستان عرضه شد که شامل سکه ها و اسکناس های چاپ جدید بود. سرانجام آخرین بار در سال 1999 واحد پول این کشور به روز شد و این بار علاوه بر انتشار مجدد سکه ها و اسکناس های لو، حتی کد این واحد پول هم تغییر کرد و تبدیل به BGN شد.
در دهه های گذشته و با ورود و جریان افتادن واحد پول یورو در بسیاری از کشورهای اروپایی، مدتها صحبت از این بود که پول این کشور هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی به یورو تغییر کند اما با وجود بحران های مالی در کشورهای عضو و مشکلات دیگر تا کنون این اتفاق نیوفتاده و در حد طرح باقی مانده است.

پول فعلی بلغارستان

در حال حاضر مسافرین و توریست های تور بلغارستان هنگام سفر به این کشور زمان مبادله و تبدیل ارز مسافرتی به لو بلغارستان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که پول جدید این کشور که از سال 1999 به بعد چاپ شده ارزش دارد و اگر در جایی هنگام مبادله ارز ، به شما پولی منتشر شده قبل از این تاریخ داده شد، ارزش مالی در بازارهای این کشور ندارد.
در حال حاضر سکه های این کشور عبارتند از: 1 ، 2 ، 5 ، 10 ، 20 و 50 استوتینکی و همچنین یک و دو "لوا".
اسکناس های پول بلغارستان هم عبارتند از: 1 ، 2 ، 5 ، 10 ، 20 ، 50 و 100 "لوا".
توجه داشته باشید که یک لو و دو لوا، هم بصورت سکه است و هم اسکناس.

سیاست و اقتصاد در بلغارستان

رئیس جمهور بلغارستان مستقیما برای پنج سال انتخاب می گردد و نخست وزیر و شورای وزیرانی را انتصاب می کند که از حمایت اکثریت در مجمع برخوردارند. ۲۴۰ عضو مجمع ملی هر پنج سال تحت نظام تعیین تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر منطقه با رای تمامی افراد بالغ انتخاب می شوند. احزاب عمده سیاسی بلغارستان عبارتند از: اتحاد نیروهای دموکراتیک (میانه رو)، حزب سوسیالیست (کمونیست سابق)، جنبش برای حقوق و آزادی (ترکی). بلغارستان در سازمان ملل متحد، کنفرانس امنیت و همکاری اروپا، و شورای اروپا عضویت دارد. در حال حاضر و پس از فروپاشی بلوک شرق، علی رغم همه تلاش های صورت گرفته سیستم اقتصادی این کشور همچنان کشاورزی محور است و صنعت در آن جایی ندارد. همین مسئله باعث بروز فقر شده است. قابل ذکر است که دین مردم بلغارستان مسیحی می باشد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه