ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با مفهوم رج و رجشمار در فرش

  سه شنبه، 25 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با مفهوم رج و رجشمار در فرش
فرش بافی ایرانیان از گذشته تا کنون ، به عنوان یک هنر زیبا در تمامی دوران ها مطرح بوده است. و شاهکارهای بی نظیری در این زمینه توسط هنرمندان گوناگون خلق شد. با گذشت زمان این هنر نیز ارتقا یافت و امروز نمونه های دستبافت و صنعتی با کیفیت های بالاتر و تنوع های بیشتر را شاهد هستیم.

رجشمار فرش

رجشمار فرش همانطور که قبل تر گفته شد معیاری برای تعیین قیمت فرش می باشد. در واقع هرچه میزان گره های موجود در فرش و یا تراکم فرش بیشتر باشد، به ارزش مادی و معنوی فرش افزوده خواهد شد. رجشمار فرش نیز روشی است برای محاسبه و اندازه گیری تعداد گره ها (خفت ها). ذرع نیز یکی دیگر از واحدهای سنجش تراکم فرش می باشد که تفاوتی با رجشمار ندارد. مقدار ذرع در هر شهر ممکن است متفاوت باشد مثلا در اصفهان هر ذرع را معادل 104 سانتی متر و در تبریز معادل 112 سانتی متر در نظر می گیرند.

ذرع چیست؟

دانستن این موضوع که اعداد شش و نیم و هفت و … از کجا آمده اند و چرا متفاوت هستند نیز جالب است.در قدیم، به جای متر از واحدی به نام ذرع استفاده می شد. مقدار ذرع در مناطق آذربایجان(ترکی بافت) اصفهان(فارسی بافت) و کرمان به ترتیب ۱۱۲،۱۰۴،۱۰۶ سانتی متر بوده است.طراحان و بافندگان این اعداد را برای پیاده سازی روی نقشه ی فرش و زمان بافت بر عدد ۱۶ تقسیم می کردند تا مکان هر گره را آسان تر پیدا کنند.

تعریف رج

تعریف رج یکی از سوالاتی است که بیشتر کسانی که قصد شروع بافت فرش را دارند به دنبال جواب آن هستند. رج یا رجشمار را می توان میزان تراکم طولی و عرضی فرش و یا تعداد گره های موجود در طول و عرض فرش تعریف کرد همچنین رج را می توان معادل ذرع در نظر گرفت. ذرع نیز یکی دیگر از واحدهای اندازه گیری تعداد خفت فرش است. هرچه تراکم فرش بیشتر باشد یعنی بافت فرش ریزتر باشد مسلم است که تعداد گره های موجود در فرش نیز بیشتر خواهد بود و ارزش مادی و معنوی فرش نیز بیشتر خواهد شد.

رج فرش معیاری برای تعیین قیمت آن نیز می باشد. بدین معنی که هر چقدر فرش پر تراکم تر باشد دارای ارزش بیشتری است. یک قالیباف زبردست با صرف وقت و دقت فراوان حداکثر می تواند فرش با رجشمار 80 را ببافد. چنین فرشی بسیار ریز بافت است و اگر در تهیه ی آن از الیاف مرغوب هم استفاده شده باشد ، می تواند به عنوان یک کالای بسیار نفیس به حساب آید.

نحوه شمارش رج

یک راه برای تعیین رج فرش این است که ابتدا نقطه ای از پشت فرش را انتخاب کنید و یک سوزن در عرض فرش قرار دهید. سپس توسط یک خط کش از آن سوزن به اندازه ی 7 سانتیمتر جدا کنید و در نقطه دوم نیز یک سوزن دیگر قرار دهید. حال تعداد گره های موجود در فاصله ی بین دو سوزن را بشمارید. این تعداد گره ها رج فرش را برایتان تعیین می کنند. بدیهی است که یک فرش با کیفیت بالا در نقاط مختلف رجشمار برابری دارد.

همچنین فرشی که دارای تعداد گره در طول و عرض آن یکسان است ، نشان است دقت و حوصله ی بافنده آن دارد. فرش ها با توجه به تعداد گره هایشان در واحد سطح درجه بندی های مختلفی دارند. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که تعداد گره های یک فرش را چگونه محاسبه می کنند. برای پاسخ به این سوال باید گفت که اصولا یک روش مرسوم برای محاسبه ی تعداد گره های یک فرش وجود دارد. کافیست تعداد گره های موجود در مساحت 10 سانتی متر مربع از فرش را بشمارید. سپس این رقم را در مساحت کل فرش ضرب نمایید.

نحوه محاسبه رج فرش

نحوه محاسبه رج فرش کار بسیار آسانی است. همانطور که در متن های قبلی گفته شد در اصفهان مقدار رج را معادل 104 سانتی متر و در تبریز معادل 112 سانتی متر در نظر می گیرند. با این حساب برای محاسبه رج فرش اگر مثلا بگویند فرش دارای رج 60 است با توجه به اینکه رجشمار مد نظر مربوط به کدام شهر است (اصفهان یا تبریز) جمله رج فرش 60 می باشد را اینگونه می توان تفسیر کرد که در هر 6.5 سانتی متر از طول و عرض فرش اصفهانن و در هر 7 سانتی متر از فرش تبریز، 60 گره وجود دارد. هرچه میزان رجشمار فرش بیشتر باشد ارزش مادی و معنوی فرش بیشتر خواهد بود. در واقع رج فرش معیار قیمت فرش می باشد.

روش محاسبه رج شمار فرش

روش محاسبه رج شمار فرش در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد. مثلا در تبریز هر ذرع را معادل 112 سانتی متر و در اصفهان معادل 104 سانتی متر در نظر می گیرند. با روش محاسبه رج شمار فرش می توانید به اطلاعاتی از قبیل تعداد گره های فرش (تعداد خفت ها) و یا به طور کلی به تراکم فرش، دستیابی پیدا کنید. ذرع یا همان رجشمار واحد انجام این روش می باشد و همچنین معیاری از قیمت فرش دستباف ابریشم محسوب می شود که هرچه تراکم فرش بیشتر و یا تعداد گره های موجود در فرش بیشتر باشد ارزش مادی و معنوی فرش بیشتر خواهد بود.

رجشمار فرش تبریز

همان طور که گفته شد تعداد رج (گره) در هر رجشمار نشان دهنده ریزبافت و یا درشت بافت بودن فرش است. در فرش های درشت بافت تعداد گره کمتری در هفت سانتی متر بافته می شود و میزان رجشمار کمتر از ۴۰ گره است در نتیجه فرش تراکم پایین تری داشته و از ارزشمندی آن نسبت به فرش ریزبافت کاسته می شود.

این میزان برای فرش های نیمه ریزبافت بین ۴۰ تا ۶۰ گره است و برای فرش های بسیار نفیس به بیش از ۶۰ گره در رجشمار می رسد. در فرش های ریزبافت بدلیل تراکم بالا ، بافنده فرش از قلاب های خاصی استفاده می کند و گره های فرش را می بافد که به گره های متقارن و ترکی معروف هستند.

انواع رجشمار در فرش تبریز

فرش تبریز معمولا با استفاده از الیاف پشم و ابریشم بافته می شوند و به فرش های تراکم بالا شهرت دارند. تراکم فرش تبریز را می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد :

  • ۲۵ × ۲۵ : از انواع ارزان فرش دستباف به حساب می آیند و برای عرضه به بازار در نظر گرفته می شوند.
  • ۳۰ × ۳۰ : ازجمله فرش های دستباف معمولی تبریز هستند که این روزها کمتر بافته می شوند.
  • ۳۵ × ۳۵ : این نوع از فرش های تبریز بیشتر موردتوجه کشورهای اروپایی است.
  • ۴۰ × ۴۰ ، ۵۰ × ۵۰ ، ۶۰ × ۶۰ و بالاتر از این اعداد به عنوان فرش های نفیس ریزبافت تبریزی به شمار می آیند که در بافت آنها از الیاف ابریشم استفاده می شود.

رجشمار گبه

رجشمار گبه از رجشمار فرش و قالی بسیار کمتر است. بسته به اندازه گبه رجشمارش بین 15 تا نهایت 40 گره می باشد. هرچه بافت گبه درشت تر باشد، یعنی تراکم گبه کمتر باشد میزان رجشمارش کمتر و ارزش مادی و معنوی آن نیز کمتر خواهد بود و برعکس. گبه را می توان همان قالی ولی با ابعاد کوچک تر در نظر گرفت. گبه در گذشته و حتی هم اکنون در برخی مناطق، ساخته دسته ایلات و عشایر بوده و نقش و نگار گبه نیز اکثرا برگرفته از مناظر و طبیعت اطراف عشایر می باشد. گبه به دلیل ابعاد کوچک ترش نسبت به سایر دستبافت ها به گبه معروف شده و به طبع رجشمار کمتری هم خواهد داشت.

رجشمار در فرش دستباف ترکمن

بافندگان ترکمن پس از اینکه یک رج بافته شد، برای فشردن پود بر روی رج بافته شده و شروع رج بعدی، دونفری شانه (دفتین) را می کوبند.. این کوشش به قصد فشردن رج بر پود انجام می شود.. زنان بافنده با کوبش، ضرب پای اسبی را تقلید کنند که چابک سوار ترکمن با آن می تازد.. گاهی صدای پای اسبان نزدیک وگاهی دور می شوند.. اتمام بافت هر رج بر روی فرش دستباف ترکمن همچون یک مراسم آیینی است.. یک مراسم آیینی که پیوند برقرار میکند میان زندگی مردمان ترکمن و هنر این قوم.. میان دلیری مردان و ضرافت و زیبایی هنر زنان..

در شمارش رج فرش های ترکمن با دیگر فرش ها تفاوت وجود دارد.. چرا که گره فرش دستباف ترکی با گره فارسی متفاوت است.. گره ترکی متقارن و مستحکم تر نسبت به گره فارسی است.. متقارن بودن گره ترکی باعث می شود که هر گره دوبار شمرده شود.. یعنی تعداد رج فرش ترکمن، نصف تعداد گره هایی است که شمارش شده اند.. بنابراین برای پیدا کردن تعداد رج فرش دستباف ترکمن، گره های یک سطح را بشمرید و تعداد به دست آمده را بر دو تقسیم کنید.

فرش و قالی درشت بافت و ریز بافت

به فرشی درشت بافت گفته می شود که تعداد گره یا رج های موجود در هر ۱۰ سانتیمتر (امروزه به سبب سهولت معمولا تعداد گره ها در این واحد سطح محاسبه می گردد) از آن کم باشد. در بافتن این نوع قالی ها معمولا از نخ های پشمی با ضخامت زیاد بهره می برند. به فرشی ریز بافت گفته می شود که تعداد گره های موجود در هر ۱۰ سانتیمتر آن زیاد باشد.

قالی های درشتباف قال ی هایی هستند که رجشمار آن­ها کمتر از ۴۰ گره در هفت سانتیمتر یا ۵۷ گره در ده سانتیمتر است،قالی های نیمه ریز بافت قالی هایی هستند که رجشمار آن­ها بین ۴۰تا ۶۰ گره در هفت سانتیمتر یا ۵۷ تا ۸۵ گره در ده سانتیمتر است.قالی های هنری یا ریز بافت قالی هایی هستند که رجشمار آن­ها بیشتر از ۶۰ گره در هفت سانتیمتر یا ۸۵ گره در ده سانتیمتر است.نکته ی مهمی که در مورد این رجشمار ها وجود دارد این است که در قالی های ریزبافت یا هنری، نوع گره متفاوت است. به سبب فشردگی چله ها در رجشمارهای بالا، به هنگام بافت انگشت بافنده امکان نفوذ به چله ها را ندارد و پیچش خامه (نخ، پرز) به دور تارها باید استفاده از قلاب انجام ­گردد. گره های با قلاب به گره های متقارن یا ترکی معروف هستند.

جدول رجشمار

جدول رجشمار به شما اطلاعاتی درباره تعداد گره های موجود در فرش، جنس و نوع چله، نوع بافت و تعداد لای نخ می دهد. علاقه مندان به مطالعه و یادگیری فرش با کمک جدول رجشمار، همچنین بررسی دیگر مطالب مرتبط می توانند آمادگی لازم برای بافت فرش را کسب کنند.

تفاوت رجشمار فرش دستباف با تراکم فرش ماشینی

در فرش ماشینی از اصطلاح ۳۵۰ شانه، ۵۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه استفاده می شود. منظور از شانه، شانه ماشین بافندگی است و عددی که در جلوی این اصطلاح گفته می شود منظور تعداد دندانه در یک متر است.

از هر دندانه شانه ماشین بافندگی دو نخ تار عبور می کند و به این ترتیب بازای هر شانه ماشین بافندگی، یک گره در فرش بافته می شود. به این ترتیب فرش ۵۰۰ شانه دارای ۵۰۰ گره در یک متر عرض فرش است و می توان تراکم آن را معادل فرش دستباف ۳۲ رج دانست. البته باید توجه داشت که در تولید فرش ماشینی از گره «U» یا «بی گره» استفاده می شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (212 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (180 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (94 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (80 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (76 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (58 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (51 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (42 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (41 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر)
دیگران می‌خوانند   
همسر رهبر معظم انقلاب: من نمیخواهم پارتی بازی کنم+ فیلم نگاهی به ژست و استایل خاص و دیدنی بازیگران در عکس سلفی با برج ایفل/ از پوشش جالب مژده لواسانی تا خلاقیت بامزه لیلا بلوکات و نیما شاهرخ شاهی رونمایی از همسر و دختر باکلاس تهمینه میلانی برای اولین بار/ جشن تولد ساده و خلوت در یک رستوران شیک ایرانی+عکس تشویق بی امان نسرین مقانلو در کنسرت بعد از 2 سال عزاداری برای پسرش +ویدئو بوسه زیباترین دختر ایرانی روی صورت احسان علیخانی/ این صحنه دیدن داره😍+ویدئو زیبایی دلنشین نوه چشم رنگی و ناز محمود پاک نیت در آغوش پدربزرگش/ چقدر خوشگل و بانمکه+عکس نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات حامد بهداد در اولین روز فوت پدرش/ سادگی در نهایت زیبایی+عکس وفاداری عاشقانه همسر هاشمی رفسنجانی که پس از فوت ایشان هم لیوان و بشقاب شوهرشان را سر میز صبحانه می چینند+عکس مهران رجبی قرار بود چه نسبتی با نقی پایتخت داشته باشه؟ نگاهی به زمین فوتبال در باشگاه لاکچری هادی چوپان/گرگ پارسی مصدوم شد +فیلم نگاهی به مدرسه رشدیه تبریز، قدیمی ترین مدرسه ایران/ چه بنای زیبا و اصیلی+عکس کشف عجیب یک «همدان» دیگر در ایران! +ویدئو خلاقیت جالب و تحسین برانگیز دانش آموز ایرانی برای تبریک روز معلم با یک نامه عاشقانه/ لامصب قلبم اکلیلی شد😍+فیلم تصویری از خانه ابدی پدر داوود عابدی خبرنگار ورزشی/ روحش شاد و یادش گرامی دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم گریه‌های دردناک و بی امان فریبا نادری در مراسم خاکسپاری همسر جوان و هنرمندش+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس رونمایی یک معلم از خلاقیت دانش آموزش برای جمله سازی با کلمه تشکر/ این دفترمشق پربازدید شد+عکس خصوصیات اخلاقی 7 تا خواهر شوهر مهربون ریما رامین فر، همای سریال پایتخت و خانواده پرجمعیت امیر جعفری/ خدا حفظشون کنه خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 رونمایی از استایل جالب و دهه شصتی محسن تنابنده، نقی معمولی پایتخت و پدرش در یک عروسی/ الان چقدر شبیه باباشه+عکس خلاقیت خنده دار و منحصربفرد اوستای لوله کش در لوله کشی خانه مشتری حماسه آفرید+عکس/ من در به در دنبالت میگردم فوت و فن کارِت رو یاد بگیرم😂 رونمایی المیرا شریفی مقدم از 2 پسرش/ بهش نمیخوره پسرایی به این سن و سال داشته باشه+ عکس خوانندگی شاد و باحال امیرمحمد متقیان با رفقای هنرمندش/ ای خالق هر قصه من...+ویدیو رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! اقدام خلاقانه و جدید معلم ایرانی در پخش کردن آهنگ های محمدرضا شجریان برای کاهش استرس دانش‌آموزانش+ویدیو/ روزت مبارک معلم خوش ذوق😍 صحبت های خنده دار آقای قرائتی: من خودم بچه بودم خیلی چیزا کِش میرفتم میوه میخوردم فرار میکردم میگفتم هنوز 15 سالم نشده +ویدئو😂👌 اولین تصویر از مراسم عقد ستاره تیم ملی/رونمایی سردار آزمون برای اولین بار از شب دامادی اش در کنار آنا خانوم+ عکس سورپرایز متفاوت و خلاقانه دانش آموزهای ایرانی در روز معلم/ دست مریزاد واقعا+عکس هادی چوپان روز کارگر را به بچه های خودش هم تبریک گفت/ در هر شرایطی یادش نمیره از کجا به کجا رسیده👏 باغبانی محمود احمدی نژاد در حیاط باصفا و سرسبز خانه اش+عکس/چه بیلی به دست گرفته... نگاهی به جِت شخصی سردار آزمون ستاره تیم ملی/ تنهایی تو هواپیماش چه کیفی میکنه+ عکس بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (تصاویر) سفربه تهران قدیم؛ پایه‌گذار این محله شاه عباس اول بود بازیگران ایرانی که قبل معروف شدن معلم بودند/ از زهرا سعیدی تا سیدجواد هاشمی+عکس روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ تیپ و چهره جدید علیرضا جعفری، «سعید» سریال متهم گریخت در 30 سالگی+عکس
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024 فرهنگیان بزرگترین جامعه آماری صندوق بازنشستگی/اجرای رتبه‌بندی برای بیش از 67 هزار بازنشسته برای نخبه های زندانی، برای آزادی دانشجویان آمریکایی/حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 با این 10 راهکار از شر درد پریود خلاص شو! / اگر در طول قاعدگی درد زیادی را تحمل می کنید حتما این کارهارو امتحان کن! کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟+عکس (عکس)یک تاکسی پر از گلهای تازه؛ خلاقیت راننده تاکسی برای نشاط مسافران خونه‌ی مینیمال و شیک فریده‌ی سریال بزنگاه (سوسن پرور)/ فقط حیوانات خونگی با ابهتش!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده