آشنایی با محفظه اتاق احتراق

  جمعه، 16 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با محفظه اتاق احتراق
اتاقهای احتراق موتور دیزل مراحل احتراق سوخت در موتور دیزل به نحوی طراحی می شود که افزایش فشار به طور ناگهآنی جلوگیری شود . در ادامه بیشتر با محفظه احتراق آشنا می شویم.

محفظه احتراق موتور مشابه سیستم تزریق ، مسیر طولانی در گسترش و تکامل تدریجی فنی را گذرانده است و بررسی تاریخچه طراحی آن خسته کننده است . اما بررسی امکانات تکنولوژی و از طرفی کامل بودن احتراق سوخت و اکسید کننده و شرایط عایق حرارتی لازم و مفید است .برای همه محفظه ها در اصل خطوط کلی مشخص کننده ، مشابه است . در ابتدای محفظه صفحه انژکتور نصب می شود . وظیفه آن آماده سازی سوخت و اکسید کننده برای احتراق و ایجاد مخلوط سوخت واکسید کننده یا به عبارت دیگر تامین اختلاط مناسب است . در محفظه احتراق انرژی حرارتی تولید می شود و محصولات احتراق ابتدا از قسمت همگرای نازل ، سپس از قسمت واگرای آن عبور می کند .

محفظه احتراق چیست؟

در اکثر دیگ های صنعتی اعم از دیگ آب گرم یا دیگ بخار احتراق داخلی حاصل از انواع سوخت ها در بخش کوره انجام می شود و این حرارت بنابر پیش بینی انجام شده در طراحی، به اجزای دیگر منتقل می گردد.بنابراین یکی از اجزای کلیدی دیگ آب گرم و دیگ بخار اتاق احتراق می باشد. محفظه احتراق بخشی از موتور احتراق داخلی (ICE) است که در آن مخلوط سوخت و هوا می سوزد و درجه حرارت و فشار هوای ورودی افزایش پیدا می کند.

محفظه اتاق احتراق

وظایف محفظه احتراق

  1. فضای محدودی را برای احتراق مخلوط هوا و سوخت فراهم می کند.
  2. سوپاپ ورودی و خروجی را برای ورود و خروج مخلوط در خود جای داده است.
  3. پیستون را در خود، جای داده و هدایت می کند.
  4. با استفاده از علم هندسه، به احتراق مناسب کمک می کند.
  5. در برابر دمای بالای احتراق، مقاومت می کند.
  6. از بیرون ریختن پسماند حاصل از احتراق جلوگیری می کند.

موتور داخلی احتراق

ICE ها معمولا شامل موتورهای پیستونی مجاور، موتورهای چرخشی، توربین های گاز و توربین های جت مکی باشند.فرآیند احتراق انرژی داخلی یک گاز را افزایش می دهد، که با توجه به پیکربندی منجربه افزایش دما، فشار، یا حجم می شود.در یک محفظه، به عنوان مثال سیلندر یک موتور مجزا، حجم تحت کنترل است در نتیجه احتراق باعث افزایش فشار می شود. در یک سیستم جریان مداوم، به عنوان مثال یک jet engine combustor، فشار کنترل می شود و احتراق باعث افزایش حجم می شود.این افزایش فشار یا حجم را می توان برای انجام کار استفاده کرد، به عنوان مثال، برای حرکت یک پیستون روی میل لنگ یا دیسک توربین در یک توربین گاز از این فشار استفاده می شود.مانند عملکرد نازل یک موتور موشک، تغییر شتاب گاز، باعث ایجاد قدرت پرتاب می شود.

انواع مختلف محفظه (اتاق احتراق )

  • سر به شکل L یا سر مسطح
  • مدل bathtub
  • مدل نیمکره ای
  • مدل تیغه ای یا Wedge
  • سقف پیستونی یا pent roof

شکل اتاق احتراق تاثیر قابل توجهی بر خروجی قدرت، کارایی و انتشار دارد. اهداف طراح این است که در حالی که از حرارت زیاد (که باعث ایجاد NOx می شود) اجتناب می گردد تمام سوخت و هوای مخلوط به طور کامل احتراق پیداکند، این [روشن کردن مورد نیاز ] بهتر است با محفظه فشرده و بلندتر به دست آمده باشد.

موتور دیزل با اتاق احتراق باز

در این نوع محفظه احتراق در یک جا بوده ، انقدر کوچک است که در موقع تراکم فشار نسبی زیادی همراه با درجه حرارت بالا تولید کرده ، سوخت تزریق شده را به سرعت محترق می کند . در این اتاق ها هوا با چرخش زیاد که از طریق مجرا های مارپیچی و یا سوپاپ های لبه دار می گذرد وارد شده حرکت گرد بادی را به وجود می اورد . موتور دیزل با اتاق احتراق باز یا تزریق مستقیم که در موتور های سنگین و صنعتی مصرف گسترده ای دارد و کیفیت احتراق در این روش به موارد زیر بستگی دارد :

  1. حرکت چرخشی هوا در زمان تراکم
  2. نحوی پاشیدن سوخت از نظر شکل ، ذرات و فشار
  3. اختلاط سوخت ، هوا و سرعت تبخیر سوخت

در موتور دیزل سوخت با تزریق مستقیم روی پیستون پاشیده می شود لذا حساسیت احتراق نسبت به نحوی پودر شدن بسیار شدید است بنابراین لازم است از سوخت پاش هایی استفاده شود که سوخت را به صورت کاملا پودری شکل تزریق می کنند به علاوه چون حرکت چرخشی هوا برای سرعت اختلاط ان با سوخت الزامی است برای انجام این کار طرح های مختلفی به کار می برند .

موتور با محفظه احتراق گرد بادی

محفظه احتراق گرد بادی برای برطرف نمودن معایب روش تزریق مستقیم و موتور با محفظه قبلی طراحی و ساخته شده است محفظه گردبادی ممکن است در سرسیلندر و یا در بلوکه ی سیلندر باشد این محفظه در زمآن تراکم هوا در جهت مماس با محفظه کروی چرخیده با بالا امدن پیستون به سرعت چرخش آن افزایش می یابد کمی قبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا سوخت در هوای متلاطم تزریق شده و به سرعت عملیات اختلاط و تبخیر تکمیل شده، اشتغال سوخت آغاز می شود تفاوت این قسمت با محفظه احتراق قبلی عبارت است از:
۱- سرعت اشتعال بیشتر
۲- شروع تزریق دیرتر
یعنی اوانس کمتری لازم دارد و موتور با محفظه ذخیره هوا در این طرح هنگام تراکم مآنند دو روش قبلی در محفظه کوچک ذخیره هوا نفوذ کرده کمی قبل از نقطه مرگ بالا، آنژکتور سوخت را به دیواره داغ آن می پاشد بقیه عملیات مآنند اتاق احتراق قبلی تکمیل می شود موتور با محفظه مرکب مآنند پرکینز محفظه احتراق این موتور ترکیبی از دو روش گردبادی و مستقیم است قسمت سرسیلندر قابل جدا شدن می باشد و مشخصه مخصوص آن پاشیده شدن سوخت در دو جهت است یکی در محفظه گردبادی و دیگری روی پیستون بنابراین مزایای روش تزریق گردبادی یعنی کار آرام و اختلاط کامل و دیگری تزریق مستقیم یعنی زود روشن شدن موتور را دارا است. سرعت این موتور را می توآن به ۳۰۰۰RPM و یا بیشتر رسآند و بیش ترین گشتاور موتور را در ۲۵۰۰ دور بر دقیقه به دست آورد از مزایای این موتور آن است که به علت سرعت زیاد می توآن در موتورهای سواری از آن استفاده نمود خاصیت دیگر موتور آن است که گشتاور آن بین ۸۰۰ تا ۲۵۰۰ دور بر دقیقه نسبتا ثابت می مآند و حداکثر فشار موتور کم تر از ۳۵ اتمسفر است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (72 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (46 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...