آشنایی با موزه فرش ترکیه و فرش هایی که در آن نگهداری می شود

  جمعه، 17 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با موزه فرش ترکیه و فرش هایی که در آن نگهداری می شود
سفر به ترکیه یکی از پرطرفدارترین و جذاب ‌ترین نقاط برای گردش تمام مردم دنیا به خصوص ایرانی هاست. استانبول توریستی ‌ترین شهر این کشور سالانه میزبان تعداد بی شماری از گردشگران خارجی است. این شهر مملو از موزه‌های تاریخی، هنری و باستانی است از جمله موزه فرش ترکیه. موزه فرش استانبول یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین موزه‌هایی این شهر برای گردش و تفریح است.

با موزه فرش ترکیه آشنا شویم

موزه فرش واقع در استانبول، بزرگترین شاهکارهای نساجی از قرن ۱۴ تا ۱۹ را در خود جای داده است. این موزه بیش از ۴۰ سال است که وجود دارد و هر روز با مجموعه چشمگیر و گسترده خود بازدیدکنندگان را به وجد می آورد. حال بیایید نگاهی به آنچه موزه فرش استانبول را بسیار دیدنی می کند، بیاندازیم.

در ابتدا، این موزه در هونکار کسری، کاخی کوچک که همزمان با مسجد سلطان احمد ساخته شده بود، نگهداری می شد. اما این مکان موقت بود و این مجموعه زیبا به ایاصوفیه منتقل شد و در نهایت امروزه در کاخی که سلطان سلیمان عثمانی به نخست وزیر خود یعنی ابراهیم پاشا داده بود برای همیشه ماندگار شد.موزه فرش استانبول، یکی از بزرگترین موزه های ترکیه است بطوریکه می توان بیش از 500 نوع فرش مختلف را در آن مشاهده کرد و برای بازدید از تمام فرش ها می بایست ساعت ها وقت گذاشت. تمام فرش های این موزه، مربوط به دوران سلجوقیان و عثمانیان هستند و همچنین تمام آثار این موزه الهام گرفته از هنر کاشی کاری و خطوط کوفی مربوط به دوران سلجوقیان هستند که زیبایی خاصی داشته و گردشگران تور استانبول را مات و مبهوت می کنند. لازم به ذکر است برخی از فرش هایی که در موزه فرش استانبول قرار دارند مربوط به دوران ملوک الطوایفی (قرن چهاردهم و پانزدهم) هستند که بر روی آن ها، نقاشی هایی از طبیعت و حیوانات را می توان مشاهده کرد. همچنین در میان فرش های موزه می توان طرح هایی را مشاهده کرد که مربوط به دوران کلاسیک عثمانی بوده و از زیبایی خاصی برخوردار هستند.
این موزه فرش، در سال 1979 افتتاح شد. لازم به ذکر است هدف از بنا کردن موزه فرش، حفظ و نگهداری فرش های زیبا و تاریخی ترکی است تا نسل آینده و گردشگران تور استانبول بتوانند از آن ها بازدید کنند.

فرش های موجود در موزه فرش استانبول

این موزه شامل سه گالری بزرگ است، که حدود 40000 تخته از فرش هایی که قدمت برخی از آنها به چند صد سال هم می رسد، نگهداری می شوند. علاوه بر فرش چندین قالی و گلیم نیز در این مکان نگهداری می شود، که همه وهمه ی آنها دست باف هستند و در شرایط خاصی از آنها نگهداری می شود. در این مجموعه سه گالری وجود دارد که هر یک دارای آثار زیادی هستند که حالا به آنها خواهیم پرداخت.

گالری اول

این گالری دارای فرش های اوایل دوره آناتولی با طرح های هندسی و انتزاعی است. این فرش ها به افتخار هنرمند هلندی هانس هولبین جوان، فرشهای هولبین خوانده می شود، زیرا اغلب آنها را در نقاشی های خود ترسیم می کرد. همچنین در اینجا نمونه هایی از معروف ترین نوع فرشهای ترکی آمده است: فرشهای اوشاک مربوط به قرن های شانزدهم و هفدهم میلادی که بسیار زیبا هستند و هنوز هم ظرافت بافتشان به چشم می خورد.

فرشپ

گالری دوم

در این گالری نیز فرش هایی با نقوش آناتولی مرکزی و شرقی دیده می شود. که شامل مدالیون های ستاره ای و سایر نقوش را به نمایش می گذارد. گفته می شود که برخی از نقوش، از نقش های مساجد الهام گرفته شده است و فرش های قدیمی بعضی از مساجد هم به این موزه آورده شده اند. برای مثال فرش های مخصوص قرمز رنگ و زرد رنگ قرن نوزدهم به نام هِک در سمت چپ انتهای تالار قرار دارند که از مسجد مصطفی در سرکیسی آورده شده اند. دیدن آنها را هرگز از دست ندهید.

فرش

گالری سوم

در آخرین تالار هم فرش های عظیم اوساک که از قرن هفدهم و هجدهم باقی مانده اند و از مسجد سلیمانیه و نمونه دیگر قرن نوزدهم از مسجد آبی که چشمگیر ترین آنهاست قرار دارند. نمونه هایی از فرش های نماز هم دیده می شوند، که چند نفر به راحتی می توانند بر روی تزئینات آن نماز بخوانند. همچنین مجموعه ای از گلیم ها و قالی های قدیمی هم در این تالار قرار دارند.

فرش

همچنین در موزه فرش استانبول با ارزش ترین نمونه سجاده های نماز متعلق به محافل کولا، گرتس، قونیه، لادیک و میلاس به نمایش گذاشته شده است.

محیط داخلی موزه فرش ترکیه چگونه است؟

موزه فرش ترکیه با استانداردهایی برای حفظ آثار هنری باستانی ساخته شده است. خود ساختمان بارها مرمت شده است تا مدرن و کاربردی باقی بماند. برای رفتن از یک سالن به سالن دیگر، بازدید کنندگان از درهای دوتایی کنترل شده الکترونیکی عبور می کنند. این درها آب و هوا و محیط مناسبی را برای حفظ فرش های چند صد ساله در داخل محیط موزه حفظ می کنند.محیط کلی موزه از فناوری پیشرفته ای برخوردار است که از رطوبت و پوسیدگی فرش ها جلوگیری می کند و همچنین با نورپردازی کنترل شده ای از تابش نور خورشید جلوگیری می کنند تا از پوسیدگی فرش ها جلوگیری شود.این موزه مجموعه ای از بیش از ۸۰۰ قطعه عتیقه را داراست و در آن یک تابلوی بزرگ وجود دارد که نقوش رایج در فرشها را نشان می دهد و معنی هر یک را برای بازدیدکنندگان توضیح می دهد.این موزه شامل دو طبقه است که سالن ورودی در طبقه پایین، رمپ خروجی به طبقه فوقانی و سه اتاق در طبقه فوقانی است. فرش های سایز بزرگ در سالن ورودی طبقه پایین و سطح شیب دار و فرش های کوچک در اتاق های طبقه بالا نمایش داده می شوند.

شرایط نگهداری فرش ها

فرش های موزه فرش استانبول در شرایط خاص و حساسی نگهداری می شوند. دستگاه های تنظیم رطوبت و دما را در سراسر این مکان می توانید ببینید. این فرش ها همواره باید از رطوبت و نور دور باشند و اگر قصد سلفی انداختن با این فرش ها را دارید، بهتر است فلش موبایل خود را خاموش کنید، زیرا نور آن به فرش ها آسیب می زند و این کار ممنوع می باشد. روی فرش ها می توانید، نقش و نقوش بسیار زیبایی که به سبک های مختلف و در زمان های مختلف تاریخ بافته شده اند.

قوانین موزه


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (245 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (211 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW