آشنایی با پلتفرم اولترا (Ultra) و توکن UOS

  چهارشنبه، 23 آذر 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
آشنایی با پلتفرم اولترا (Ultra) و توکن UOS
ارز دیجیتال اولترا خود را به عنوان یک پلتفرم توزیع بازی های رایانه ای مبتنی بر بلاک چین معرفی می کند که برای ارائه فرصت های جدید به گیمرها و توسعه دهندگان بازی طراحی شده است. در ادامه بیشتر با این ارز دیجیتال آشنا می شویم.

ادغام صنعت گیمینگ و بلاک چین یکی از اتفاقات مثبت و جذاب حوزه فناوری در سال های اخیر بود. استفاده از NFT ها در بازی های ویدیویی و یا ساخت بازی های ویدیویی در بستر بلاک چین ها برخی از این اقدامات بودند که مورد استقبال کاربران نیز قرار گرفتند. پلتفرم اولترا نیز یکی از شبکه های بازی و سرگرمی در بستر بلاک چین است که به تازگی به دنیای ارز دیجیتال معرفی شده است. در این مقاله قصد بررسی اولترا، اهداف و نحوه کار آن را داریم پس در ادامه با ما همراه باشید.

پلتفرم Ultra چیست؟

پلتفرم Ultra، به دنبال به سرانجام رساندن ماموریت نیمه تمام پلتفرم Steam (استیم) در حوزه گیمینگ می باشد. استیم یکی از پلتفرم های خرید و فروش بازی های کامپیوتری می باشد که امکان اجرا کردن بازی ها را به صورت گروهی و چند نفره (Multiplayer) برای کاربران فراهم می کند. این پلتفرم بالاترین میزان بازی های منتشر شده به صورت غیر رایگان و یا رایگان را در اختیار دارد. پلتفرم Ultra قصد دارد شرایط را به نفع گیمرها و سازندگان بازی از طریق اضافه کردن قابلیت های نوآورانه ای به این عرصه، تغییر دهد. پلتفرم Ultra هدف دیگری نیز دارد که انحصار شرکت های ساخت و توزیع بازی های ویدیویی فعلی را کمرنگ تر می کند.

تیم اولترا

دیوید هانسون (David Hanson) و نیکولاس گیلات (Nicolas Gilot) دو بنیانگذار پروژه اولترا هستند که دارای سابقه ای چندین ساله در حوزه بازی های رایانه های می باشند و این پلتفرم را طراحی و عرضه کرده اند. طراحی بلاک چین متن باز این شبکه توسط دیوید لاریمر صورت گرفته است.

هدف پروژه اولترا چیست؟

همان طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، منافع اقتصادی گیمرها و بازی سازان از اصلی ترین اهداف پلتفرم اولترا است. در همین راستا، هدف دیگری که Ultra در تلاش برای رسیدن به آن است، کمرنگ تر کردن انحصار شرکت های ساخت و توزیع بازی ها ویدیویی فعلی است؛ در حال حاضر این شرکت ها با انحصاری که در اختیار دارند، تسلط غیرقابل انکاری را در تمامی اجزای صنعت گیمینگ دارند؛ از ساخت و توسعه بازی گرفته تا فروش و خدمات درون برنامه ای بازی ها و آیتم ها، همه و همه در انحصار این شرکت ها بوده و به اعتقاد بسیاری، راه را برای رشد و شکوفایی توسعه دهندگان جدید و خلاقیت های نو آورانه می بندند.

پلتفرم Ultra به هیچ عنوان قصد ندارد تا فعالین و شرکت های کنونی را از چرخه بازار خارج کند؛ زیرا خود می داند که اقتصاد و اکوسیستم صنعت بازی های کامپیوتری تا حد زیادی به این قدرت ها گره خورده است. هدفی که اولترا دنبال می کند، توزیع عادلانه ثروت و قدرت در این اکوسیستم است؛ مسئله ای که اکنون رعایت نمی شود و توازن قدرت در این اکوسیستم برقرار نیست. همانطور که گفتیم، جامعه مخاطب اصلی این پلتفرم، گیمرها و سازندگان بازی هستند که در ادامه به طور مجزا، منافعی که اولترا برای آن ها در نظر می گیرد را بررسی می کنیم و به سرمایه گذاری این پلتفرم در بازی های انحصاری اشاره می کنیم.

منافع Ultra برای بازیکنان

  • شما می توانید با کمک به توسعه دهندگان در جهت بهبود بازی هایی که می سازند، ارز دیجیتال UOS به دست آورید (در ادامه به توضیح کامل این رمز ارز خواهیم پرداخت). هنگامی که در تحقیقات نسخه آزمایشی شرکت می کنید، توکن پلتفرم Ultra را به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد (در ساخت بازی های کامپیوتری مرسوم است که عده ای در ازای بازی کردن نسخه های آزمایشی و یافتن ایرادات این نسخه، از سازندگان آن پاداش دریافت می کنند). همچنین هنگام تماشای ویدیوهای تبلیغاتی به شما پاداش داده می شود.
  • همانطور که پیش تر اشاره کردیم، بازیکنان می توانند با عملکرد خوب خود در یک بازی، آیتم ها و جوایز مختلفی را دریافت کنند. هر کدام از این آیتم ها ارزش خاص خود را دارند و در بازار این پلتفرم قابلیت مبادله آن ها وجود دارد.
  • در سازوکار فعلی، شما پس از خرید یک بازی به صورت آنلاین، بایستی اقدام به دانلود بازی کرده و برای شروع بازی، تا انتهای این دانلود صبر کنید؛ اولترا با به کار گیری سازوکار دانلود مرحله به مرحله، امکان آغاز فرایند بازی را تنها پس از چند دقیقه از زمان خرید آن فراهم کرده است.
  • به لطف شیوه های نوین بازاریابی ، همه ما با مفهوم لینک دعوت یا دعوت از دوستان آشنایی داریم. Ultra نیز شرایطی را طراحی کرده، تا هر گیمر در ازای دعوت دوستان خود به یک بازی و انتشار آن، بتواند درآمدی را از این راه کسب کند. این پلتفرم، ۳ درصد از درآمد خود را به پاداش برای ارسال لینک دعوت اختصاص داده است تا انگیزه مضاعفی را در بین کاربران برای دعوت از دیگران ایجاد کند.

منافع Ultra برای سازندگان بازی

  • هزینه های کمتر برای ساخت یک بازی: با توجه به زیرساخت های موجود، بازی های که در بستر Ultra ساخته می شوند، با صرف سرمایه اولیه کمتر، تا ۲۱ درصد در هزینه های خود صرفه جویی می کنند (این پلتفرم به جزئیات فنی این مسئله اشاره ای نکرده است).
  • Universal SDK: کیت های توسعه دهنده نرم افزار (SDK) ابزار هایی هستند که به برنامه نویسان مستقل اجازه می دهند تا برنامه های خود را توسعه دهند و آن ها را فعال کنند. Universal SDK به شما امکان می دهد که بازی ها را به راحتی با بزرگ ترین پلتفرم ها مانند Steam ،Xbox یا Playstation تطبیق دهید.
  • اولترا پلتفرمی با رابط کاربری (UX) آسان است که یک انجمن (Community) فعال از علاقه مندان به یک بازی را کنار هم جمع می کند و این امر می تواند به گسترش محبوبیت بازی ها کمک دوچندانی بکند.

سرمایه گذاری بر بازی های انحصاری

یکی دیگر از اهداف پلتفرم اولترا، اختصاص بخشی از درآمد خود بر ایجاد بازی ها و بازارهایی است که منحصرا متعلق به این پروژه هستند. در میان گیمرها، این پدیده بسیار رواج دارد که بعضی از پلتفرم ها و کنسول ها به دلیل برخوردار بودن از بعضی بازی های انحصاری ( بازی هایی که فقط روی یک کنسول منتشر می شوند) محبوبیت بیشتری دارند. Ultra در نظر دارد روی همین مسئله تمرکز کند و سیاست خود را در راستای گسترش بازی های انحصاری تعیین کرده است. البته نتیجه ای که این سیاست در پی دارد، در بازه کوتاه مدت معلوم نمی شود و بیشتر یک برنامه بلندمدت به حساب می آید.

پروتکل اولترا چطور کار می کند؟

بلاکچین اولترا با الهام از بلاکچین متن باز EOS طراحی شده و یکی از توسعه دهنده های آن، دنیل لاریمر (Daniel Larimer) است. او پیش تر سابقه طراحی پروتکل های بلاکچینی SteemIt و BitShares را در کارنامه خود داشته است. این پروتکل حول مفهوم متاورس طراحی شده است؛ دنیایی که هم برای گیمرها و هم برای توسعه دهندگان بازی، بسیار جذاب است.با وجود این که این پروتکل در بستر بلاکچین طراحی شده است، نصب و راه اندازی این اپلیکیشن، به آسانی پلتفرم های سنتی است؛ این بدان معناست که کاربران نیازی به روبه رو شدن با مراحلی مثل ساختن کیف پول و حفظ عبارات بازیابی ندارند و تمامی این فرایند توسط پروتکل به صورت خودکار انجام می شود.

Ultra را می توان یک پلتفرم کاربرپسند (User-Friendly) دانست؛ زیرا به کاربران اجازه می دهد تمامی معاملات و خرید آیتم های مورد نیاز خود را درون همین برنامه انجام دهند و نیازی به انجام معامله در پلتفرم های دیگر نداشته باشند. همچنین اولترا، تمامی برنامه های غیرمتمرکز (Dapp) را درون پلتفرم خود به حالت یکپارچه درآورده است تا کاربران برای هیچ اقدامی، نیاز به ترک این پلتفرم نداشته باشند. مطابق با اهداف این سیاست، هر چیزی که در متاورس ساخته شده باشد (چه برنامه های DeFi، پلتفرم ها، سرویس های استریم، بازارهای NFT یا هر برنامه بلاکچین دیگری) به طور بومی در Ultra پشتیبانی می شود.این پلتفرم میزبان برنامه های کاربردی متعددی از جمله Ultra Wallet ،Theta و بازار NFT است، که همگی برای لذت بردن گیمرها ساخته شده اند.

پروتکل اولترا

توکن UOS چیست؟

UOS توکن بومی شبکه اولترا است. UOS یک توکن کاربردی مطابق با استاندارد ERC-20 شبکه اتریوم بوده که کاربردهای آن به پلتفرم اولترا گره خورده است. طراحی و توزیع این توکن تحت سازوکاری با نام Ultra Power طراحی شده است. این شبکه دارای تراکنش های رایگان و سریع، با زمان بلوک ۰.۵ ثانیه ای و نرخ پردازش ۱۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) است. البته در وایت پیپر این شبکه، ادعا شده است که Ultra قصد دارد TPS را به بیش از ۱۰۰,۰۰۰ برساند.

این توکن کاربردهای متعددی در Ultra Wallet، بازار NFT و فروشگاه های بازی دارد و رشد اکوسیستم این پلتفرم، وابسته به گردش اقتصادی توکن UOS است. هم چنین، Theta به کاربران اجازه می دهد تا با Stream کردن بازی های خود، توکن TFUEL و UOS کسب کنند. همچنین کپی رایت هر بازی منتشر شده در Ultra Games، در قالب یک NFT نمایش داده می شود.پلتفرم Ultra در حال حاضر در نسخه آزمایشی قرار دارد و از زمان آغاز فعالیت خود (قبل از این که نسخه آزمایشی اولترا راه اندازی شود) همکاری تجاری خود را با بزرگان این عرصه مانند (Advanced Micro Devices (AMD و یوبی سافت (Ubisoft) را اعلام کرده است؛ این شرکای تجاری در قالب منتشرکنندگان UOS و اعتبارسنج های شبکه اولترا فعالیت می کنند.

ویژگی های ارز دیجیتال اولترا

  1. این ارز دیجیتال با بازاری به ارزش حدودا ۴۲۶ میلیون دلار رتبه ۱۴۷ را از نظر بزرگی بازار سهم خود کرده و ۰۱ % از تمام بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.
  2. ارز Ultra یا همان توکن UOS یک توکن ERC-20 است که روی شبکه اتریوم اجرا شده است.
  3. Ultra مد نظر دارد قسمتی از درآمد خود را روی گسترش بازی هایی اختصاص دهد که فقط ویژه پلتفرم اولترا هستند. این سیاست در بین پلتفرم های گوناگون بازی رایج است و گیمرهای بسیاری برای انجام آن بازی به سمت پلتفرم مربوط جذب می شوند.
  4. در طراحی بلاک چین این ارز دیجیتال از شبکه ایاس EOS ایده گرفته شده است.
  5. اولترا محیطی را برای بازیکنان و توسعه دهندگان بازی ایجاد کرده است.
  6. با آنکه این ارز پلتفرمی مبتنی بر بلاک چین است، برای اجرای آن به ساخت والت و سایر کارها احتیاجی نیست و برای اجرای بازی در این پلتفرم کاربران همان مراحل راحت یک پلتفرم سنتی را در پیش می گیرند.
  7. نرخ پردازش تراکنش ها در این ارز ۱۲ هزار تراکنش در ثانیه است که البته گروه پروژه مدعی شده اند که نیت دارند این عدد را به ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه برسانند.
  8. زمان تشکیل هر بلوک در شبکه این ارز ۵ ثانیه است.
  9. تعداد تمام توکن های UOS به رقم ۱ میلیارد واحد می رسد که هم اکنون بیش از ۲۶۰ میلیون واحد از این توکن ها در حال گردش هستند.
  10. ۱۸ % از توکن های این ارز دیجیتال به گروه پروژه و اشخاصی که قرار است در آینده به این گروه بپیوندند، اختصاص پیدا می کند. این توکن ها در مدت یک سال نخست قفل شده هستند و بعد از آن به کارکنان اعطا می شوند.

مزایای ارز دیجیتال اولترا

  1. پلتفرم Ultra محیطی برای توسعه دهندگان تازه بازی ها عرضه داده است. این مسئله با مشکل در اختیار داشتن این فضا توسط برخی از ابرقدرت های این زمینه مبارزه می کند و امکان می دهد استعدادها و نوآوری های تازه ای وارد این عرصه شوند.
  2. پلتفرم این ارز از نظر اقتصادی، گیمرها و سازندگان بازی را ساپورت می کند.
  3. کاربران می توانند با کمک به توسعه دهندگان بازی ها، برای آزمایش این بازی ها توکن UOS دریافت کنند.
  4. یکی از روش هایی که این ارز تلاش دارد توسط آن، گیمرها را از لحاظ اقتصادی حمایت کند، تعبیه کردن امکان دعوت از دوستان (چیزی شبیه به ریفرینگ در صرافی ها) است. Ultra برای این قسمت از بازاریابی و همین طور حمایت از کاربران، ۳ % از درآمد خود را اختصاص داده است. این تصمیم شرایط ایده آلی برای پروژه و کاربران آن ایجاد می کند.
  5. یکی دیگر از روش های برای دریافت این ارز دیجیتال جز خرید آن که در این پلتفرم تعبیه شده است، تماشای ویدئوهای تبلیغاتی در محیط آن است.
  6. کاربران و گیمرهای پلتفرم اولترا در حالتی که بتوانند کارکرد خوبی از خود نشان دهند، جوایزی را با ارزش های گوناگون دریافت می کنند که اتفاقاً امکان مبادله آن ها در بازار این پلتفرم هم وجود دارد.

عیب های ارز دیجیتال اولترا

  1. تعداد صرافی هایی که این ارز دیجیتال را عرضه می دهند محدود هستند. همین طور امکان انجام معاملات Perpetual و آتی روی این ارز وجود ندارد.
  2. نکته منفی دیگری که البته به همه ارزهای دیجیتال تعمیم پیدا می کند، نوسانات بیش از حد این ارزهای دیجیتال حتی در دوره های زمانی کوتاه است که می تواند دارایی اشخاص زیادی به ویژه آن هایی که دانش کافی برای فعالیت در این بازار را ندارند از بین ببرد.

کاربردهای ارز دیجیتال اولترا

  1. قابلیت خرید و فروش ارز دیجیتال Ultra مثل هر ارز دیجیتال دیگری که در صرافی ها فهرست می شود، وجود دارد؛ به این شکل کاربران می توانند با خرید و فروش توکن اولترا از اختلاف قیمتی آن سود کسب کنند.
  2. اشخاصی که در محیط پلتفرم تبلیغات را تماشا کنند، توکن UOS دریافت می کنند.
  3. کاربران می توانند با دعوت از دوستان گیمر خود با استفاده از لینک های دعوت برای انجام بازی های پلتفرم اولترا، توکن UOS دریافت کنند.
  4. اشخاصی که به عنوان گیمر، بازی هایی را که توسعه دهندگان فراهم کرده، آزمایش می کنند و در اصل در یافتن ایراد های بازی ها به توسعه دهندگان یاری می کنند، پاداش هایی از نوع توکن UOS دریافت می کنند.

خرید و نگهداری ارز دیجیتال UOS

رمزارز UOS در صرافی های معتبر متمرکز و غیرمتمرکز متعددی معامله می شود. از مهم ترین صرافی های متمرکز برای خرید رمزارز UOS می توان به KuCoin، Gate.io و Bitfinex اشاره کرد. همچنین اگر قصد انجام معاملات خود را در صرافی های غیرمتمرکز دارید، Uniswap (V2 , V3) و 0x Protocol گزینه های مناسبی هستند. این ارز دیجیتال مبتنی بر استاندارد ERC-20 را می توانید در تمامی کیف پول های سازگار با اتریوم نگهداری کنید. از پرکاربردترین کیف پول های نرم افزاری می توان به Coinomi Wallet، متامسک (MetaMask) و Trust Wallet اشاره کرد. هم چنین برای افزایش امنیت دارایی های خود، می توانید از کیف پول های سخت افزاری، مانند Ledger Nano X و Trezor نیز استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (123 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (79 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (60 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (39 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (28 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (25 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (24 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (22 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (19 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (19 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (19 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز