آشنایی با پلتفرم ایپ ان اف تی (APENFT) و توکن NFT

  پنجشنبه، 24 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با پلتفرم ایپ ان اف تی (APENFT) و توکن NFT
پلتفرم ایپ ان اف تی (APENFT) یکی از پلتفرم های فعال در حوزه جذاب توکن های غیر مثلی است که با هدف فراهم کردن بستری برای انتقال آثار فاخر در حوزه های مختلف و در سطح جهان به بلاک چین، راه اندازی شده است. در ادامه بیشتر با این پلتفرم آشنا می شویم.

توکن های غیر قابل تعویض یا به عبارتی NFT ها در بازار ارزهای دیجیتال به موضوع حائز اهمیتی تبدیل شده اند و با گسترش روز افزون فعالیتهای این حوزه، افق درخشان تری را به تصویر می کشند. توکن APENFT، یکی از توکن های غیر قابل تعویض است که با هدف ثبت و توسعه آثار هنری در سراسر جهان در قالب NFT در شبکه بلاک چین متولد شده است. در ادامه این مقاله با معرفی و بررسی ویژگی های ارز APENFT ما را همراهی کنید.

پلتفرم APENFT چیست؟

پلتفرم APENFT در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۱ (۹ فروردین ۱۴۰۰) در سنگاپور راه اندازی شد. این پلتفرم به دنبال رفع مشکلات موجود در حوزه NFT و ایجاد ارتباط میان شکل قدیمی هنر و تکنولو‍ژی بلاکچین است. یکی از کارهایی که ایپ ان اف تی انجام داده و در سایت خود به آن اشاره کرده، پشتیبانی از آثار هنرمندانی برجسته مانند پابلو پیکاسو است. این پلتفرم از هنرمندانی که در حوزه توکن های غیرمثلی فعال هستند (مانند بیپل (Beeple)) نیز استفاده می کند، که بتواند عرضه ای ایجاد کند که هنرمندان بومی این حوزه پا بگیرند و فعالیت کنند.شاید سخت باشد که به APENFT یک بازار یا Marketplace بگوییم؛ زیرا این پلتفرم تنها نمایش آثار و خرید و فروش آن ها را برعهده ندارد. برای اینکه بیشتر با این پلتفرم آشنا شویم، لیست فعالیت های ایپ ان اف تی را در زیر آورده ایم. فعالیت اصلی APENFT شامل موارد زیر می شود:

  • سرمایه گذاری در آثار هنری و پلتفرم های برتر در حوزه توکن های یکتا.
  • سرمایه گذاری (Incubating) روی هنرمندان پیشتاز در حوزه توکن های غیرمثلی برای ایجاد ارتباط میان دنیای NFT و هنرمندان کلاس جهانی.
  • اسپانسرینگ گالری.
  • سازماندهی رویدادها و نمایشگاه های هنری.
  • پشتیبانی از خلق و نقد هنری از طریق ایجاد سیستم پاداش.
  • راه اندازی کلکسیون های هنری.

پلتفرم APENFT با استفاده از تکنولوژی بلاک چین، به دنبال افزایش کاربردهای NFT است. این پلتفرم قصد دارد بستر لازم برای خرید و فروش آثار هنری معروف سنتی را فراهم کند و فقط آثاری که جدیدا خلق می شوند به صورت توکن های غیرمثلی نباشند.

پلتفرم APENFT

بنیان گذار پلتفرم APENFT​

پروژه ایپ ان اف تی به صورت رسمی توسط استیو لیو (Steve Z. Liu) در 29 مارس 2021 در سنگاپور بنیان گذاری شد. استیو لیو فارغ التحصیل مهندسی برق دانشگاه ژجیانگ و کارشناسی ارشد MBA دانشگاه کسب وکار کلمبیا است.لو سال ها در بازار سرمایه فعالیت کرده و با شرکت های بین المللی نظیر نومورا اینترنشنال (Nomura International) ، گروه مالی انت (Ant Financial Group) و فیدلیتی اینترنشنال (Fidelity International) و با شرکت های چینی در زمینه پروژه های اوراق بهادار همکاری داشته است.درحال حاضر بیشتر اعضای تیم APENET هنرمندانی هستند که تجربه کار در دنیای سنتی هنر مثل مؤسسات کریستیز (Christie’s) و ساتبی (Sotheby’s) را دارند. اعضای فنی را هم مهندسانی که سابقه کار در شرکت های بزرگ اینترنتی مثل BAT دارند تشکیل داده اند.

پلتفرم APENFT چه اهداف و ایده ای دارد؟

پلتفرم APENFT به دنبال ارتقاء سطح بازار توکن های غیرمثلی است. این پلتفرم قصد دارد با حمایت از نهادهای دولتی، دانشگاه ها، وکلا، نخبگان صنعت که به بهتر شدن سیاست های حاکمیتی این حوزه کمک کند، استاندارد تجارت NFT را بهبود دهد. از دیگر اهداف ایپ ان اف تی، ثبت آثار هنری کلاس جهانی در قالب NFT است و می خواهد بهترین ها را در مجموعه خود داشته باشد. چشم اندازی که APENFT برای خود ترسیم کرده است، تبدیل شدن به یک صندوق بزرگ سرمایه گذاری در حوزه NFT و حمایت از رشد هنرمندان بومی NFT است. این پلتفرم بنچمارک خود را ARK Funds (که یک نهاد سرمایه گذاری است)، قرار داده است.

پلتفرم APENFT چگونه کار می کند؟

پلتفرم APENFT مبتنی بر دو بلاکچین ترون و اتریوم فعالیت می کند. هنرمندانی که می خواهند آثار هنری خود را روی این پلتفرم ثبت کنند، درخواست خود را اعلام می کنند. پس از تایید و تصمیم گیری در سیستم حاکمیتی، آن ها به صورت توکن های غیرمثلی با استانداردهای ERC721 و TRC721 روی شبکه ساخته و در قراردادهای هوشمندبا استاندارد ERC20 و TRC20 ذخیره می شوند. علاوه بر این، APENFT از بزرگ ترین سیستم ذخیره توزیع شده یعنی بیت تورنت (Bittorrent) برای ذخیره آن ها بهره می برد.

APENFT بر روی چه بلاک چینی ساخته شده است؟

پلتفرم APENFT روی اکوسیستم ترون (TRON) ساخته شده و از BitTorrent که بزرگ ترین سیستم توزیع شده ذخیره سازی اطلاعات در دنیاست بهره می گیرد.درحال حاضر، تعداد کاربران ترون از 30 میلیون نفر و تعداد تراکنش های آن نیز مرز 1.8میلیارد را طی کرده است. این پلتفرم دارای بیشترین گردش استیبل کوین و یک اکوسیستم تجاری ثروتمند و پررونق است.همه قطعات هنری که به ایپ ان اف تی ارسال می شود به توکن های منحصربه فرد ERC-721/TRC-721 تبدیل گشته و در قالب قراردادهای هوشمند ERC20/TRC20 و به صورت دامی روی شبکه BTFS (سیستم فایل بیت تورنت) ذخیره می گردد.

کاربرد های APENFT

در APENFT می توان علاوه بر خرید و فروش توکن های غیر قابل تعویض (NFT) از امکانات دیگر آن نیز استفاده کرد.در این پلتفرم کاربران می توانند بر روی آثار هنری توکنیزه شده سرمایه گذاری کرده و به کسب درآمد و سود بپردازند.کاربرانی که توانایی مالی اسپانسرینگ دارند می توانند در ایپ ان اف تی بر روی هنرمندان این پلتفرم سرمایه گذاری کرده و با استفاده از NFT ها با هنرمندان در سراسر جهان در ارتباط باشند. همچنین می توانند در برگزاری های گالری های آثار هنری مشارکت داشته و از آنها حمایت نمایند.

در این پلتفرم به توسعه دهندگان و صاحبان آثار هنری و یا ارائه دهندگان نقدهای سازنده با استفاده از یک ساز و کار پاداش دهی پاداش هایی به صورت ارز دیجیتال اهدا می شود.هنرمندان در ایپ ان اف تی می توانند با پرداخت هزینه ای اندک نمایشگاه ها و گالری های هنری به صورت مجازی برگزار نمایند و سایر کاربران نیز می توانند کلکسیون های هنری را راه اندازی کنند.

معرفی بنیان گذار پلتفرم APENFT

استیو لیو (Steve Z. Liu) مدیرعامل APENFT است. او فارغ التحصیل دوره لیسانس در رشته مهندسی برق از دانشگاه ژجیانگ (Zhejiang) و رشته MBA در رشته مالی از دانشکده کسب وکار کلمبیا است. استیو لو تجربه گسترده ای در بازار سرمایه دارد و حدود ۲۰ سال در شرکت های بین المللی مانند فیدلیتی اینترنشنال (Fidelity International)، سالمون اسمیت بارنی (Salomon Smith Barney)، نومورا اینترنشنال (Nomura International) و گروه مالی انت (Ant Financial Group) کار کرده است. همچنین لو با موفقیت پروژه هایی را برای شرکت های چینی فعال در حوزه اوراق بهادار راه اندازی و مدیریت کرده است.با توجه به سایت APENFT، اکثر اعضای تیم از متخصصان در حوزه هنر هستند. آن ها در فضای سنتی و در موسسات هنری معروف مانند کریستیز (Christie’s) و ساتبی (Sotheby’s) فعالیت کرده اند. علاوه بر این اعضای فنی این پروژه از مهندسین باتجربه در شرکت های پیشرو اینترنتی مانند BAT هستند.

معرفی توکن NFT

ارز دیجیتال NFT روی شبکه ترون با استاندارد TRC20 عرضه شده است. البته این توکن روی زنجیره هوشمند بایننس و همچنین شبکه اتریوم با استاندارد ERC20 نیز عرضه شده است. ارز NFT عرضه کل زیادی دارد و بالغ بر ۹۹۹٬۹۹۰ میلیارد عدد از آن عرضه خواهد شد. در حال حاضر با توجه به اطلاعات ترون اسکن (TronScan) حدود ۲۷۷ تریلیون از توکن پلتفرم APENFT در گردش است و هولدرهای آن به ۲ میلیون ۱۲۴ هزار نفر می رسد.ارز NFT یک توکن حاکمیتی است که نقش مهمی در اکوسیستم APENFT ایفا می کند. هولدرهای این توکن می توانند در تصمیمات پلتفرم مشارکت کنند. نحوه توزیع ارز دیجیتال NFT به صورت زیر است:

هنرمندان ۳۰ درصد
خرید و فروش آثار ۲۰ درصد
ایردراپ دیفای و ماینینگ ۱۹ درصد
تیم ۱۹ درصد
شرکا ۱۰ درصد
لیست شدن در صرافی ها ۲ درصد

از آنجایی که APENFT روی شبکه ترون عرضه شده است، با توجه به اطلاعات موجود در وایت پیپر، با سپرده گذاری توکن NFT در استخر پلتفرم های Justlend و Sun می توان سود سالانه به دست آورد. نکته ای که وجود دارد این است که در پلتفرم SUN استخر مربوط به توکن NFT در حال حاضر وجود ندارد ولی در Justlend که یک پلتفرم وام دهی و وام گیری است، به ازای تامین توکن NFT سود سالانه ۵.۱۵ درصدی دریافت خواهید کرد.همچنین دارندگان توکن های TRX, BTT, JST و وینک (WIN) مشمول دریافت ایردراپ توکن NFT خواهند بود. قبلا این ایردراپ به هولدرهای بیت کوین، اتریوم و TUSD بر بستر TRC-20 نیز تعلق می گرفت که از این پس به جای این دسته از کاربران، دارندگان توکن وینک جایگزین شده اند.

بررسی آینده پلتفرم APENFT

صحبت درباره اینده آینده توکن NFT و اینگه آیا می تواند بازار جدیدی ایجاد کند، دشوار است. اما با نگاه به کاربرد توکن ایپ ان اف تی می توان دریافت که از هنر نیز به صورت توکن می توان درآمد کسب کرد. هر دارایی که بتوان آنرا یک ذخیره ارزش در نظر گرفت سرمایه گذاری خوبی است.برای افزایش ارزش یک دارایی عواملی مانند کبود و میزان دسترسی نقش مهمی دارند. این امر برای هنر و آثار هنری نیز صادق است. هر چه تعداد توکن معرفی و عرضه شده محدود باشد ولی سرمایه گذاران بیشتری آن را بپذیرند قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.روش دیگر حمایت از صنعت و سرمایه گذاری در این حوزه است. هنرمندان با خلق آثار هنری جدید می توانند پلتفرم APENFT را تقویت کرده و گسترش دهند.

خرید و نگهداری توکن NFT

در حال حاضر، صرافی های زیادی توکن NFT را لیست نکرده اند؛ در میان صرافی هایی که از خریدوفروش ارز دیجتال پروژه APENFT پشتیبانی می کنند، می توان به هیوبی، پلونیکس، کوکوین و Gate.io اشاره کرد.از آنجایی که توکن NFT روی سه شبکه ترون، اتریوم و بایننس اسمارت چین عرضه شده است، برای نگهداری آن می توان متناسب با شبکه اش، کیف پول انتخاب کرد. برای مثال اگر از NFT روی شبکه ترون استفاده می کنید، می توانید کیف پول ترون لینک (TronLink) را انتخاب کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (267 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (173 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (41 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (25 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (19 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (16 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (14 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر)
تیتر امروز   
دختر پشت کنکوری قصد کشتن کل خانواده را داشت
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
اولین برنامه جوکر با حضور خانم‌ها ؛ اسامی شرکت‌کنندگان +عکس/حتما از خنده تلف میشیم با اینا...
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد