ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با پلتفرم رادیکس (Radix) و کوین XRD

  دوشنبه، 28 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با پلتفرم رادیکس (Radix) و کوین XRD
رادیکس یک شبکه لایه یک است که به کمک زبان برنامه‌نویسی Scrypto و Radix Engine به دنبال کاهش زمان توسعه برنامه‌های دیفای و کم کردن خطرات و هک‌های احتمالی است. در این مطلب از ساعد نیوز با این شبکه آشنا می شویم.

فناوری بلاک‌چین در گذشته بهترین و مناسب‌ترین بستر برای فعالان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال بود، اما امروزه با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی رقبای بسیاری برای این فناوری به وجود آمده است که هریک از آن‌ها درصدد است که نقص‌ها و ایرادات فناوری بلاک‌چین را رفع کند. فناوری رادیکس یکی از این رقبا است که محبوبیت بسیاری در میان فعالان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال دارد. در ادامه قصد داریم به بررسی مفهوم فناوری رادیکس بپردازیم و نقاط قوت آن را بطور کامل بیان کنیم.

پلتفرم رادیکس چیست؟

رادیکس به زبان ساده یک محیط برنامه‌نویسی است که توسعه سریع و ایمن برنامه‌های دیفای را امکان‌پذیر می‌کند. برنامه‌های غیرمتمرکز در این محیط در قالب قراردادهای هوشمندی به زبان Scrypto نوشته می‌شوند. این زبان برنامه‌نویسی، عملکرد و ایمنی دیفای را افزایش می‌دهد. در وایت پیپر رادیکس این‌طور نوشته شده است که این بستر نخستین شبکه لایه یک است که برای توسعه‌ دیفای طراحی شده است.

رادیکس توسط نودهای ولیدیتوری اجرا می‌شود که اساس شبکه عمومی رادیکس (Radix Public Network) را تشکیل می‌دهند. این شبکه یک پلتفرم کاملا غیرمتمرکز برای کاربران و dAppهاست. رادیکس به عنوان پروتکل مجموعه قوانینی برای کنترل ولیدیتورها به شمار می‌رود؛ یعنی همان نودهایی که نرم‌افزار Radix Node‌ را اجرا می‌کنند. این پروتکل از موتور رادیکس (Radix Engine) به عنوان لایه کاربردی و از سربروس به عنوان لایه اجماع استفاده می‌کند. موتور رادیکس در واقع همان لایه کاربردی یا اجرای این پلتفرم است که می‌توان آن را با ماشین مجازی اتریوم (EVM) مقایسه کرد که قراردادهای هوشمند روی آن اجرا می‌شوند.

پلتفرم رادیکس

تیم پروژه رادیکس

تیم رادیکس از متخصصان کامپیوتر، اقتصاددانان، کارشناسان امور مالی و قانونی زیادی بهره می‌برد که نام برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌ است از: Dan Hughes (بنیان‌گذار)، Piers Ridyard (مدیر اجرایی)،‌ Sophie Donkin (مدیر ارشد عملیات)، Russell Harvey (مدیر ارشد تکنولوژی) و Raul Velaz Mayo (سرپرست مهندسان شبکه).

Radix‌ چطور کار می‌کند؟

رادیکس چندین عنصر کلیدی دارد که به کمک آنها عملکردی ساده، ایمن و سریع را امکان‌پذیر می‌کند. موتور رادیکس یکی از این موارد است. یک معضل اساسی در پلتفرم‌های مشابه رادیکس، هک شدن قراردادهای هوشمند است. قراردادهای هوشمند کدهایی هستند که به طور خودکار اجرا می‌شوند و دستورات خاصی در آنها گنجانده شده است. اگر کدنویسی این قراردادها ایمن نباشد، امکان هک آنها وجود دارد. موتور رادیکس با استفاده از زبان اسکریپتو امکان این هک‌ها را کاهش می‌دهد.

به کمک این موتور و زبان اسکریپتو، توکن‌ها، NFTها و سایر دارایی‌های این شبکه، به عنوان دارایی در کد قرارداد هوشمند گنجانده می‌شوند. این کار باعث می‌شود توسعه‌دهندگان بدانند از ابتدا چه پروسه‌ای باید طی شود و به این ترتیب برنامه‌‌هایی ساده و ایمن بسازند. زبان اسکریپتو خود بر مبنای زبان RUST ایجاد شده که در میان توسعه‌دهندگان محبوبیت فراوانی دارد. به کمک این زبان می‌توان قراردادهای هوشمند مبتنی بر دارایی (Asset-Oriented Smart Contract) ایجاد کرد که باعث سرعت و ایمنی dAppها می‌شود.

موتور رادیکس به صورت خودکار ملزومات اساسی نگهداری و مدیریت دارایی‌ها را فراهم می‌کند. پس به طور کلی Radix از قبل راه‌های برطرف‌کردن موانع ساخت برنامه‌ها را به طور پیش‌فرض فراهم می‌کند که این مسئله باعث راحتی کار توسعه‌دهندگان می‌شود. به همین دلیل است که انتظار می‌رود این پلتفرم به سرعت در دل توسعه‌دهندگان و کاربران خود را جا کند و پذیرش آن با سرعت بالایی انجام شود.

ویژگی های شبکه رادیکس

شبکه رادیکس دارای دو ویژگی اساسی یعنی الگوریتم اجماع Cerberus و موتور رادیکس می باشد. الگوریتم اجماع Cerberus به اعتبارسنجی معاملات و موتور رادیکس نیز به تامین انرژی برنامه های غیرمتمرکز کمک می کنند. کار کردن با شبکه رادیکس به عنوان نوعی پروتکل لایه اول سریع و مطمئن بسیار آسان است. همچنین در شبکه رادیکس معاملات به آسانی و با هزینه کم انجام می شوند که این امر موجب افزایش محبوبیت آن در بین کاربران شده است.

پلتفرم رادیکس

مزیت های رادیکس

این سیستم سعی کرده تا مشکلات مربوط به مقیاس پذیری و ریسک متمرکز شدن را مرتفع کرده و راهکاری منطقی پیدا کند.سیستم متفاوت رادیکس توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در رادیکس به جای بلاک از واحدهایی به نام تمپو استفاده شده است. اجتماع تمپوها باعث می‌شود شبکه ای ایمن با قابلیت مقایسه پذیری بالا ایجاد شده و داده ها به سرعت به اشتراک گذاشته شوند.

گرچه طراحان اولیه رادیکس به دنبال تغییر در بلاک چین و حل مشکلات آن بودند، ولی در نهایت دریافتند که مشکلات مطرح شده ریشه در ماهیت بلاک چین دارد و باید سیستمی جدید معرفی شود تا موانع موجود را نداشته باشد.عملکرد رادیکس توانست رقابت بین آن و بلاک چین را قوی تر کند و روز به روز به محبوبیت آن بیافزاید.

1. غیرمتمرکز بودن به معنای واقعی کلمه

تمامی سیستم‌ها در تلاش هستند روی این ویژگی مانور دهند و با راهی منطقی به آن دست یابند. این موضوعی بوده که طراح اصلی رادیکس تا حد بسیار زیادی آن را بر طرف ساخته است.راه حل این موضوع طراحی سیستمی جدید به نام “گذرگاه زمان منطقی” بوده که سیستم ویژه ای است که خالق رادیکس برای غیر متمرکز بودن آن خلق نمود. این سیستم به ساعت‌های منطقی متکی است و کارآمدی آن را بهبود بخشیده است.

گذرگاه زمان منطقی همانند یک شمارنده است. در رادیکس هر گره یا NODE یک ساعت منطقی خاص خود را دارد و از آن پیروی می‌کند. قوانین این شمارنده عبارت است از :

  • نخست آنکه جهت شمارنده باید به سمت جلو باشد. ثانیاً هر گاه یک رویداد توسط نود مشاهده شد باید یک واحد به شمارنده اضافه کند یا یک واحد به جلو حرکت کند.

  • شمارنده در هر نود زمانی فعال می‌شود که رویداد معتبر جدیدی مشاهده کند. در واقع رویدادی را ببیند که قبلا در شبکه ندیده است. پس از مشاهده ساعت منطقی فعال شده و یک واحد اضافه می‌شود و با ID اختصاصی به شبکه ارسال می‌شود. در مقایسه با بلاک چین این فناوری سرعت بالاتری دارند؛ زیرا در آن رویدادها به منظور سنجش باید تعهد ارائه دهند و زمانی صرف این موضوع شده و سرعت کاسته می‌شود.

  • این سیستم بسیار مقرون به صرفه بوده و عملکرد مطلوبی ارائه می‌دهد و توانسته آن را در این زمینه محبوب کند

2. مقیاس پذیری به شیوه خطی

یکی از معضلات شبکه بیت کوین عدم مقیاس پذیری مناسب بود که این موضوع در رادیکس حل شده است.رفع این مشکل از شیوه ای تحت عنوان مقیاس پذیری خطی حل شد تا کمک کند این سیستم متناسب با اعضای آن توسعه یابد. به عبارت بهتر، هرچه تعداد اعضا افزایش یابد، سرعت و کارآمدی سیستم هم افزایش می‌یابد. این ایده توسط شخصی به نام دن هیوز مطرح شد.

موضوعی که طراحان رادیکس به آن واقف بودند، این بود که حذف کردن داده‌ها نمی‌تواند به افزایش مقیاس پذیری کمک کند. آن ها تلاش کردند شاخص گذاری داده ها جزء به جزء انجام شود و تقاضای موجود در سیستم را پاسخ دهند. با این روش، افراد جدید به سادگی می‌توانند به بخش‌های مورد نظر داده خود دسترسی پیدا کنند. برای انجام این روش نیازی به شاخص گذاری مجدد بخش‌های مختلف نبود.

تیم رادیکس سعی کردند تا ساختار داده‌ای سیستم خود را به 18.4 کوینتیلیون تقسیم کرده و سپس به وسیله کلیدهای مختلف ارجاعی نظیر کلید عمومی به یکدیگر مرتبط کنند.پیش بینی شده که با پیشرفت این فناوری در رادیکس، مقیاس پذیری و سرعت آن از سیستم ویزا که سریع ترین سیستم مالی دنیا می‌باشد پیشی بگیرد.

3. رضایت کاربران

رادیکس از ابتدا برای توسعه دامنه فعالیت خود، تلاش خود را بکار گرفت تا طیف وسیعی از کاربران را راضی کند. در حال حاضر بهترین ابزارها را برای ساختن برنامه‌های غیر متمرکز در اختیار کاربران قرار داده و محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

Radix

معرفی ارز دیجیتال Radix

کوین رادیکس با نماد XRD شناخته می‌شود و رسالت آن قدرتمندسازی اکوسیستم رادیکس است. این رمزارز برای امنیت شبکه از طریق استیکینگ، دسترسی به دیفای، پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند و پرداخت کارمزد تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام کارمزدهای تراکنش‌ها از طریق مکانیزم سوزاندن توکن در این شبکه سوزانده می‌شود.

53.8 درصد از عرضه توکن به صورت میانگین در شبکه‌ اثبات سهام قفل می‌شود. هر ساله 300 میلیون رمزارز XRD به منظور ایمن‌سازی شبکه به استیک‌کنندگان پاداش داده می‌شود. این شبکه همچنین دارای یک توکن ERC20 با نماد eXRD است که با رمزارز بومی این شبکه نسبت یک به یک دارد. همچنین 2.4 میلیون XRD در ذخایر استیبل کوین (Radix Stable Coin Reserve) قفل می‌شود و در عرضه در گردش لحاظ نمی‌شود. برای درک بهتر مفهوم این ذخایر، باید به این نکته توجه کرد که استیبل کوین‌ها دارایی‌هایی هستند که قیمت یک دارایی مثل دلار را ردیابی می‌کنند؛ مثلا هر تتر (به عنوان برترین استیبل کوین بازار) برابر با یک دلار است. از آنجا که این وابستگی قیمت ریسک‌هایی دارد، برای کاهش مخاطرات و همچنین راه‌اندازی پروژه‌هایی مثل رادیکس، ذخایر استیبل کوین به عنوان پشتوانه‌های مالی وارد بازی می‌شوند.

بریج eXRD به XRD به کاربران این اجازه را می‌دهد که به سرعت میان شبکه‌های رادیکس و اتریوم جابجا شوند. XRD یکی از رمزارزهایی است که در دیفای قابلیت وثیقه‌گذاری دارد. کوین XRD عرضه کل 12 میلیاردی و حداکثر عرضه 24 میلیارد توکنی دارد که رسیدن به آن حدودا چهل سال زمان می‌برد.

جمع بندی

در مطالب فوق به بررسی مفهوم فناوری رادیکس پرداختیم. فناوری بلاکچین مسیر طولانی جهت غیرمتمرکز شدن سیستم خود پیمود اما درنهایت با شکست مواجه شد و نتوانست رشد و توسعه یابد، به همین جهت فناوری‌های نوینی برای رفع این مشکلات و نواقص اختراع شد. همانطور که گفتیم هدف از طراحی و اجرای فناوری رادیکس رفع نواقص و مشکلات فناوری بلاکچین بود.این فناوری هیچ یک از نواقص بلاک‌چین را در خود نداشت.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
رضا آموزگار
11 ماه پیش

با سلام و عرض ادب ، خیلی ممنونم واسه زحمتی که کشیدین بنده خیلی وقته روی این شبکه سرمایه گذاری کردم و اطلاعات خودم را در زیر قرار می دهم شاید بدرد یه نفر بخوره! ۱.توکن اصلی این شبکه xrd# است و از خرید توکن exrd# که در شبکه اتریوم است و کارمزد انتقالا خیلی بالاست خودداری کنید. ۲. این توکن در صرافی های خارجی کوکوین ، کوینکس ، mexc , bingx و ... لیست شده است و خیلی راحت میتونید از اینجا بخرید و احضار هویت لازم ندارد . ۳. بعضی از صرافی های ایرانی هم توکن xrd# را لیست کرده اند که جدید ترین آن آبان تتر
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (288 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (229 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (94 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (77 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (60 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (59 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ساقدوشی رحمان و رحیم در عروسیِ هومن حاجی عبداللهی، رحمت سریال پایتخت+عکس/چقد هم به خودشون رسیدن ... خلاقیت بی‌نظیر و جالب یک رستوران کره‌ای برای سرد کردن به موقع غذای داغ/ این راهکار پربازدید شد+عکس عکس خاطره انگیز و زیبای رضا داوودنژاد با همسر و مجریان معروف/ از المیرا شریفی مقدم تا ژیلا صادقی! گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده