دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / قیمت دلار و نرخ ارز /

آشنایی با پروپوزال بهبود بیت کوین (BIP) 

سه شنبه، 08 آذر 1401
پروپوزال بهبود بیت کوین راهکاری برای مدیریت غیرمتمرکز و ارتقای قابلیت‌های ارز دیجیتال BTC است. یک BIP ممکن است از طرف هر شخصی مطرح شود اما باید به تأیید ویرایشگر و اعضای جامعه برسد. در ادامه مطلب بیشتر در این خصوص بحث می کنیم. همراه ما باشید.

بلاک چین بیت کوین از روز اول شکل گیری تا امروز دستخوش تغییرات زیادی شده است؛ تغییراتی که به بهبود تراکنش ها و بهترشدن این بلاک چین کمک کرده است. این تغییرات به مرورزمان توسط برنامه نویسان مختلفی طراحی و پیشنهاد شده است. به هر طرحی که به بهبود بیت کوین کمک کند، پروپوزال بهبود بیت کوین یا BIP می گویند. در این مقاله، پاسخ سوال پروپوزال بهبود بیت کوین چیست را بررسی می کنیم.

پروپوزال بهبود بیت کوین یا BIP چیست؟

پروپوزال بهبود بیت کوین «Bitcoin Improvement Proposal» که به اختصار «BIP» نامیده می شود، یک روش استاندارد برای ایجاد هرگونه تغییر در نحوه عملکرد شبکه بلاکچین بیت کوین است. طبیعتاً شبکه بیت کوین کنونی با شبکه بیت کوینی که در سال های 2008 و 2009 برای اولین بار ارائه شد، تفاوت های بسیاری دارد و از آن زمان به امروز با تغییرات بسیاری همراه بوده است. این تغییرات به مرور توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان به جامعه کاربران این شبکه پیشنهاد شده و سپس پیشنهاداتی که نظر اجماع بیشتری را جلب کرده اند، روی شبکه اعمال شده اند. بنابراین به هر پیشنهاد یا طرحی که با هدف بهبود شبکه بیت کوین مطرح شود، پروپوزال بهبود بیت کوین یا BIP بیت کوین گفته می شود. در وصف بیشتر این مفهوم می توان گفت:

  • پروپوزال بهبود بیت کوین استانداردی برای پیشنهاد تغییرات در پروتکل بیت کوین یا در برخی موارد منبعی برای اطلاعات برای جامعه بیت کوین است. علاوه بر این، برخی از BIPها تغییراتی را در خود فرآیند BIP پیشنهاد می کنند!
  • تمام تغییرات شبکه بیت کوین به BIP نیاز ندارد، بلکه صرفاً تغییرات عمده که نیازمند اعمال شدن روی کل شاخه های اصلی و تراکنش های این شبکه است، برای تغییر به پروپوزال نیاز دارد.
  • تمام پروپوزال های بهبود بیت کوین در وایت پیپر بیت کوین منتشر می شوند.
  • از پیشنهاد اولیه تا مرحله نهایی BIP، فرآیند توسعه بیت کوین عمداً طولانی و هدفمند است تا امنیت شبکه حفظ شود و اطمینان حاصل شود که اعتماد به سیستم همیشه حفظ می شود!

با توجه به آن چه گفته شد، حالا می دانیم که منظور از BIP چیست؛ در واقع بیت کوین به عنوان یک شبکه بلاکچین، نیاز به ارتقای منظم دارد. این فرآیند از رفع اشکال ها گرفته تا تغییرات در الگوریتم ها یا ساده سازی کد آن برای ارائه کارایی بیشتر به کاربران را در بر می گیرد. هدف BIP ایجاد هماهنگی ارتقا و توسعه در جامعه بیت کوینی است که هیچ رهبری ندارد.

چه کسی اولین بار BIP را مطرح کرد؟

امیر تاکی (Amir Taaki) اولین کسی بود که برای بیت کوین یک پروپوزال بهبود ارائه کرد. او یکی از توسعه دهندگان اولیه بیت کوین است. تاکی معتقد است که فرایند توسعه بیت کوین با این کار ساختارمند و کاراتر خواهد بود. تاکی اولین طرح بهبود بیت کوین را با نام BIP 0001 در سال ۲۰۱۱ ارائه داد و در آن از چیستی «پروپوزال بهبود بیت کوین» گفت. پایه بحث او شبیه طرح های پیشنهادی برای افزایش کارایی زبان برنامه نویسی پایتون است.

پروپوزال بهبود بیت کوین چگونه ایجاد می شود؟

ایده های بهبود بیت کوین از جلسات غیر رسمی و انجمن های مجازی سرچشمه می گیرند. همان جایی که کاربران کریپتو با هم در مورد بلاکچین و شبکه های مختلف بحث می کنند. یکی از بسترهای مهم برای این منظور، صفحه توئیتر کریپتوتوئیتر «Crypto Twitter» است. صفحه ای که در آن توسعه دهندگان و فعالان حوزه کریپتو، نظرات و ایده های خود را مطرح می کنند. طبیعتاً هر پیشنهاد یا BIP با هدف پذیرفته شدن از جانب اعضای جامعه بیت کوین مطرح می شود. اما مراحل پذیرش آن طولانی است. به طوری که باید پروپوزال به شکل بسیار محتاطانه دقیق ارائه شود. هرکسی می تواند در صورت داشتن دانش کافی در مورد فناوری بلاکچین، پروپوزال ارائه دهد و در مجامع مجازی و حتی حقیقی از آن دفاع کند. البته تغییرات کوچک مثل رفع باگ های جزئی به پروپوزال نیاز ندارد. BIP بیت کوین به تغییرات اساسی، کاربردی و مهم پرداخته و به دنبال تحقق اهداف بزرگ با رعایت استانداردها است!

چه کسی می تواند در شبکه بیت کوین پیشنهاداتی برای تغییر ارائه دهد؟

بیت کوین به عنوان یک شبکه باز و غیرمتمرکز متعلق به هیچ کس نیست، درست مانند اینترنت یا سایر فناوری ها که متعلق به کسی نیست.جامعه بیت کوین از حامیان این فناوری بدون توجه به پیشینه آنها تشکیل شده است. توسعه دهندگان، ماینرها و به ویژه کاربران عادی بیت کوین را کنترل می کنند، نه یک مرجع مرکزی خاص. در واقع، توسعه دهندگان و ماینرها شبکه را هدایت و بهبود می بخشند. با این حال، کاربران انتخاب می کنند که از چه نسخه نرم افزاری می خواهند استفاده کنند.از این رو هر کسی می تواند تا زمانی که مهارت و دانش لازم برای پیشنهاد چیزی مرتبط برای افزودن به پروتکل بیت کوین را داشته باشد، تغییری در بیت کوین ارائه دهد.قبل از تبدیل شدن به یک پیشنهاد رسمی در پروپوزال بهبود بیت کوین، پیشنهاد از طریق ایمیل یا سایر کانال های ارتباطی مانند Slack که بازخورد اولیه توسط جامعه ارائه می شود، ارسال می شود.هنگامی که پروپوزال مورد حمایت قابل توجهی قرار گرفت، نویسنده می تواند آن را به مرحله بعدی برساند و آن را به یک BIP تبدیل کند. پروپوزال بهبود بیت کوین باید به سبک و قالب BIP نوشته شود و مشخصات فنی مختصر و منطقی برای ویژگی ارائه دهد.

قبل از تبدیل شدن به یک پیش نویس، BIP ها باید مجوز را از ویرایشگر دریافت کنند. در آن مرحله، به عنوان یک پیش نویس به لیست پروپوزال بهبود بیت کوین ارسال می شود و یک ویرایشگر به آن یک شماره BIP اختصاص می دهد و آن را در مخزن بیت کوین Core GitHub از BIP ها منتشر می کند.BIP به طور رسمی تولید شده و آماده بررسی و بازخورد قبل از پیشبرد به مرحله آزمایش است. به BIP ها نیز وضعیتی اختصاص داده شده است که همه می توانند برای ارزیابی پیشرفت آن را بررسی کنند. به طور معمول، هر کسی می تواند وضعیت رد BIP را فعال کند.

انواع پروپوزال بهبود بیت کوین

پروپوزال های بهبود بیت کوین بسته به این که بر چه قسمتی از پروتکل این رمزارز اثر بگذارند، به سه نوع مختلف تقسیم می شوند.

  • پروپوزال هسته اصلی :این نوع پروپوزال تغییراتی را در پروتکل شبکه بیت کوین، اعتبارسنجی بلاک ها و تراکنش ها پیشنهاد می کند. هر طرح پیشنهادی که تغییرات کلی برای قلب بلاک چین بیت کوین به همراه می آورد، در این دسته قرار می گیرد.اجرای چنین طرح هایی نیاز به توافق جمعی توسعه دهندگان و جامعه بیت کوین دارد. به همین دلیل اجرای این نوع BIP چندان آسان نیست.
  • پروپوزال فرآیندی:این نوع پروپوزال بهبود بیت کوین شبیه پروپوزال های هسته اصلی و استاندارد است. با این تفاوت که خارج از پروتکل بیت کوین اعمال می شود. یعنی این طرح ها در تکنولوژی و کدنویسی بیت کوین اجرا نمی شوند. هرچند که همچنان مهم هستند.
  • پروپوزال اطلاعاتی:مسائل طراحی شبکه و راهنمایی های کلی در این نوع BIP مطرح می شود. این نوع BIP ویژگی جدیدی برای بیت کوین به همراه ندارد. به همین دلیل به توافق جامعه بیت کوین هم برای تایید نیاز ندارد.

پروپوزال بهبود به چه فرمی نوشته می شود؟

بیت کوین چند دلیل برای محبوبیت دارد. یکی از این دلایل، کنترل نشدن آن توسط یک شخص یا گروه است. این ویژگی به بیت کوین کمک می کند که مدام بهبود پیدا کند و کارآمدتر شود. BIPها در این مسیر در کنار بیت کوین هستند. هر پروپوزال بهبود بیت کوین که ارائه می شود، یکی از مشکلات شبکه را رفع می کند یا برای بهبود شبکه الزامی است.مکانیسم پیشنهاد بهبود بیت کوین فرآیند توسعه بیت کوین را سازماندهی می کند و شفافیت و تصمیم گیری جامعه را به حداکثر می رساند و بیت کوین را تا حد امکان باز و غیرمتمرکز نگه می دارد. در حالی که گروه کوچک تری از توسعه دهندگان Core بیشتر کدهای بیت کوین را می نویسند و BIP را پیشنهاد می کنند، فعال سازی این پیشنهادات کاملاً توسط گره های شبکه تعیین می شود و هر فردی می تواند یک گره را اجرا کند.مانند هر سند دیگری، پروپوزال بهبود بیت کوین نیز شکل خاص خود را دارد. ساختار کلی این سند به این صورت است:

مقدمه

در قسمت مقدمه باید اطلاعاتی در مورد طرح شامل شماره پروپوزال، عنوان آن، نام نویسندگان و اطلاعات تماس نویسنده آورده شود. قرار دادن این اطلاعات در پروپوزال کمک می کند تا اشتراک گذاری و بحث در مورد آن راحت تر شود. چنانچه این اطلاعات در ابتدای پروپوزال قرار نگیرند، نظم دهی به آن ها دشوار خواهد شد.

خلاصه

خلاصه یا چکیده باید حداکثر ۲۰۰ کلمه باشد و در آن باید ماهیت طرح و پیشنهاد در کوتاه ترین حالت ممکن شرح داده شود. وجود این قسمت به پروپوزال بهبود بیت کوین شکلی حرفه ای می دهد، چراکه در تمام مقالات معتبر هم چنین بخشی وجود دارد. آنچه باید در این بخش مشخص شود، تغییر مدنظر است و اینکه دقیقاً چه بهبودی قرار است روی سیستم اتفاق بیفتد.

حقوق کپی رایت

مشخصات کپی رایت نشان می دهد که یک سند از نظر قانونی چه وضعیتی دارد. بنابراین در این بخش از پروپوزال باید اطلاعاتی مانند حق انتشار و دامنه عمومی سند مشخص شود. وجود کپی رایت به خواننده اجازه می دهد اطلاعاتی که حق کپی رایت برای آن ها لحاظ شده است کدامند.در واقع این بخش از پروپوزال نشان می دهد که نویسنده اجازۀ انتشار این سند را داشته است.

مشخصات طرح

هر طرحی که در پروپوزال بهبود بیت کوین منتشر می شود، باید به صورت جزئی توضیح داده شود. برای مثال نویسنده ممکن است برای طرح خود از یک تکنولوژی خاص استفاده کرده باشد، یا یک قابلیتی جدید ایجاد کرده باشد. تمام این ها باید با جزئیات توضیح داده شوند. این قسمت برای تمام انواع پروپوزال لازم و مهم است، چرا که می تواند به سؤالات خوانندگان درباره طرح پاسخ دهد.با توجه به محتویات قسمت مشخصات، حجم زیادی باید به آن اختصاص داده شود، بنابراین نویسنده باید تمام تلاش خود را برای توضیح واضح و روشن مباحث به کار گیرد. طرح هایی که این بخش را نداشته باشند یا آن را به خوبی آماده نکرده باشند، یا بررسی نخواهند شد یا خوانندگان به سادگی از آن عبور خواهند کرد.

انگیزه از معرفی طرح

پشت هر پروپوزال بهبود بیت کوین یک دلیل و انگیزه وجود دارد. خوانندگان علاقه دارند این موضوع را بدانند، به هر حال باید مشخص شود که نویسنده چه کاستی و کمبودی دیده است که باعث معرفی طرح جدید شده است. نویسنده باید در این قسمت توضیح دهد که چرا طرح او از شکل فعلی انجام کار بهتر است. طبیعی است که خوانندگان باید احساس کنند که این انگیزه مناسب است و کمکی به سستم می کند.

منطق پشت طرح

این قسمت مکمل بخش انگیزه است. نویسنده پروپوزال بهبود بیت کوین، در قسمت قبل بیان کرد که به چه دلیل تغییرات لازم هستند، حالا در قسمت منطق باید شرح دهد که این طرح چگونه می خواهد مشکلات و موانع را برطرف کند. چنانچه نویسنده بتواند در این بخش تمام نکات را توضیح دهد، احتمالاً به سؤالاتی که به عنوان انتقاد مطرح خواهد شد پاسخ داده است، بنابراین شانس قبول شدن طرح او افزایش می یابد.

سازگاری با ورژن قبلی

نکته ای که برای خوانندگان و تیم توسعه مهم است، این است که طرح ها حالت به روزرسانی داشته باشند. یعنی این طور نباشد که هیچگونه ارتباطی بین طرح فعلی با شیوه پیاده سازی حال حاضر وجود نداشته باشد. درواقع اصلاً هدف از پروپوزال، بهبود است نه از نو ساختن. متأسفانه پروپوزال هایی که در سطح کافی از سازگاری با ورژن ها و نسخه های قبلی برنامه نیستند، شانس کمی برای پذیرش دارند.

ارائه نمونه

فقط حرف کافی نیست، نویسندگان پروپوزال ها باید بتوانند نشان دهند که چه چیزی را مدنظر دارند. بنابراین مهم است پیش از آنکه سند را منتشر کنند به طور عملی نمونه ای از طرح خود بسازند تا خوانندگان بتوانند بین شکل فعلی انجام کارها و حالت تغییر کرده آن تفاوت قائل شوند.بخش ارجاع دهی، قبل از «نهایی» شدن پروپوزال تکمیل شود. در مرحله انتشار اولیه طرح نیازی به این بخش نیست. بخش ارجاع دهی، باید شامل کد تستی و مستندات مناسب برای پروتکل بیت کوین باشد.

خلاصه مطلب

پروپوزال بهبود بیت کوین راهکاری برای مدیریت غیرمتمرکز و ارتقای قابلیت های ارز دیجیتال BTC است. یک BIP ممکن است از طرف هر شخصی مطرح شود اما باید به تأیید ویرایشگر و اعضای جامعه برسد. بررسی و قبول یک پروپوزال بهبود، شاید سال ها زمان ببرد. این پروپوزال ها در سه گروه استاندارد، اطلاعاتی و اجماع دسته بندی می شوند. در حالی که هر روز رمزارزهای جدیدی توسعه می یابند و از پروژه های پیشرفته ای رونمایی می شود، BIP بیت کوین عامل اصلی برای ارتقا و تثبیت جایگاه محبوب ترین ارز دیجیتال خواهد بود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
سابمیت مقاله چیست؟
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
گام به گام مراحل چاپ کتاب