ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با پروتکل لاسلس (Lossless Protocol) و توکن LSS

  یکشنبه، 16 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با پروتکل لاسلس (Lossless Protocol) و توکن LSS
در این مقاله با نحوه عملکرد این پروژه و حفاظتی که ارائه می کند بیشتر آشناشده و در مورد رمز لاسلس (LSS) بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در دنیای رمزارزها دیگر عادت کرده ایم که هر چند وقت یکبار خبری از هک پلتفرم های دیفای بشنویم. با رشد صنعت دیفای و ورود سرمایه های هنگفت به این پلتفرم ها، توجه هکرهای کلاه سیاه بیشتر به این صنعت جلب شده است و در پی به دست آوردن این سرمایه ها هستند. با چنین وضعیتی بیش از پیش به پروتکل های بیمه و امنیت سایبری نیاز داریم. لاسلس نیز تلاشی نوین در راستای برگرداندن امنیت به فضای ارزهای دیجیتال می باشد که در این مقاله در پی معرفی این پروژه هستیم.

پروتکل لاسلس چیست؟

با توجه به نوپا بودن رمزارزها و وجود موانع اندک ورود، پروژه های بسیاری بدون انجام نظارت های لازم پا به عرصه گذاشتند و کنترل منابع مالی کاربران را در اختیار گرفتند. این پروژه ها اهداف جذابی برای هکرها هستند. هدف پروتکل لاسلس «امن کردن پلتفرم های دیفای برای همه گیری عمومی این حوزه» است. هدف لاسلس ایجاد فضایی امن و قابل اعتماد در اکوسیستم دیفای است تا همگان بتوانند با متحمل شدن کمترین ریسک ممکن در قبال هک ها، آسیب پذیری ها و مهندسی اجتماعی، بتوانند آزادانه به سرمایه گذاری بپردازند.

عموما پروتکل های دیفای، صرافی ها و کیف پول ها بر روی جلوگیری از وقوع حملات توجه می کنند؛ شاید اصطلاح بررسی امنیتی (audit) کدهای قراردادهای هوشمند را شنیده باشید. چند پروژه که متشکل از متخصصان امنیت هستند، با بررسی کدها پیش از انتشار و راه اندازی، مشکلات امنیتی را مشخص کرده و در اختیار توسعه دهندگان پروژه ها می گذارند و پروژه ها نیز برای جلب اعتماد کاربران خود، گزارش این نهادها را منتشر می کنند. با این حال در طول تاریخ، همواره مجرمان یک قدم از پاسداران امنیت جلوتر بوده اند و به همین دلیل ابزارهایی همچون بیمه برای کاهش ریسک به وجود آمده است. بیمه هایی مختص فضای بلاکچین نیز کم کم پا به عرصه گذاشته اند و سعی در جبران ضررهای مالی ایجاد شده کرده اند. رویکرد لاسلس اما کمی متفاوت است. آن ها متاثر از شیوه رمزارز تتر، امکان فریز کردن را با ذات غیرمتمرکز، شفاف و غیرحضانتی بلاکچین ترکیب کرده اند. بدین ترتیب آن ها به جای سعی بر جلوگیری از هک، امکان بازپس گیری وجوه و توکن های سرقت شده را به پروتکل ها می دهند.

پروتکل لاسلس

تیم پروژه لاسلس

ویگانداس ماسیلینیوس مدیر ارشد اجرایی لاسلس است. وی سابقه مدیریت محصول در صرافی رمزارز BTC-Exchange و چند فروشگاه آنلاین دیگر را در کارنامه دارد.دومانتاس پلایتیس مدیر ارشد تکنولوژی این پروژه است. او سابقه ایفای نقش به عنوان مهندس نرم افزار در چند پروژه موفق در خصوص علوم داده را دارد.دومینیکاس فن اوترلو مدیر توسعه تجاری Lossless است. وی چندین سمت مختلف در حوزه فروش برای چندی از شرکت های خوشنام فعال در حوزه مالی داشته است.

پروتکل لاسلس چگونه کار می کند؟

به شکل خلاصه، فرایند کار پروتکل لاسلس با گنجاندن تکه کدی به کد قرارداد هوشمند توکن ها، از جانب سازنده توکن آغاز می شود. این تکه کد اضافه شده، به لاسلس اجازه می دهد که در صورت تشخیص تقلب/حمله/هک، وارد عمل شده و تراکنش های مخرب را فریز کرده و توکن ها را بازگرداند.این فرایند تشخیص و وارد عمل شدن، در دو سطح انجام می شود؛

در بخش نخست، پروتکل لاسلس را می توان نوعی پلتفرم تشخیص هک مبتنی بر گواه اثبات سهام دانست. Lossless داشبوردی طراحی کرده است که به وسیله آن می توان تراکنش های مشکوک به هک را گزارش کرد. همچنین API ای برای بات هایی که با توجه به برخی اصول تشخیص تقلب (Fraud Detection)، اقدام به دستچین کردن تراکنش ها می کنند، در نظر گرفته شده است. بنابراین سازوکار تشخیص این پروتکل علاوه بر تیم داخلی پروزه، متکی بر گزارش های عمومی کاربران و هکرهای کلاه سفید است. این کار سبب تمرکز زدایی و افزایش شفافیت می شود. همچنین گستره تشخیص را می گستراند. در این روش احتیاج به مشوق برای یابندگان و البته طراحی مکانیزمی برای جلوگیری از گزارش بی دلیل است که به آن ها در ادامه خواهیم پرداخت.پیش از این که به جزییات بپردازیم به این اشاره کنیم که منابع اطلاعاتی تشخیص هک چیست؟ معمولا یابندگان از یک یا مخلوطی از راه های زیر استفاده می کنند:

  • اطلاعات آنچین: با توجه به شفافیت بلاکچین، اعمال مجرمانه در کنار اعمال عادی کاربران در شبکه ثبت می شود. برخی توابع پرخطر همچون تابع ایجاد توکن جدید (mint) و یا تابع تغییر مالکیت قرارداد هوشمند (OwnershipTransferred) جزو کاندیدهای نخست انجام برخی از حملات هستند. یابندگان با رصد اطلاعات شبکه و بررسی این تغییرات، موارد مشکوک را فلگ می کنند.
  • جابجایی مشکوک توکن ها: جابجایی بزرگ، به خصوص از کیف پول پروژه ها بدون اطلاع قبلی، یکی دیگر از مواردی است که می تواند حساسیت برانگیز باشد و مورد توجه یابندگان قرار گیرد.
  • گزارش های شخص ثالث: برای مثال در موارد هک شدن صرافی های متمرکز، معمولا به کمک نفرات درگیر، شناسایی تراکنش ها صورت می گیرد.

تغییر کد توکن ها و پیوستن به پروتکل لاسلس هیچ هزینه ای ندارد. تنها در صورت وقوع هک، مبلغی (۷ درصد) از میزان بازگردانده شده کسر می شود. این مقدار کسر شده (به شکل توکن هک شده) صرف خرید توکن LSS می شود و به شکل زیر تقسیم می شود:

  • ۲ درصد به یابنده اختصاص می یابد
  • ۲ درصد به دارندگان توکن LSS که آن را استیک کرده اند، می رسد
  • ۲ درصد سهم کمیته پروتکل لاسلس است
  • ۱ درصد به شرکت لاسلس (تیم سازنده) می رسد

بنابراین تا بدینجا انگیزه یابندگان مشخص شد. اما سیستم چگونه مانعی بر سر گزارش های بی دلیل قرار می دهد؟ راه حل ساده است؛ هر هکر کلاه سفیدی که هک یا حمله ای را گزارش می دهد، باید به همراه گزارش، معادل ۵۰۰۰ دلار از توکن LSS را گرو بگذارد. در صورت گزارش بی دلیل، این توکن ها ضبط می شوند. با ارسال گزارش چه اتفاقی رخ می دهد؟

پس از آن که گزارشی ارسال می شود، تراکنش مربوطه به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت فریز می شود. در طی این مدت تیم لاسلس آدرس را بررسی می کنند. کد مربوطه را ارزیابی می کنند. با توسعه دهنده قرارداد تماس برقرار می کنند و صحت گزارش را تعیین می کنند. در صورتی که گزارش به اشتباه ارسال شده باشد، توکن های گزارش دهنده ضبط می شود. در صورتی که حمله ای رخ داده باشد، وارد مرحله دوم حفاظتی می شویم.

پس از تایید اولیه هک، شورای تصمیم گیری لاسلس که از سه بخش تشکیل می شود؛ توسعه دهنده توکن/قرارداد هوشمند هک شده، کمیته لاسلس و شرکت Lossless.

کمیته لاسلس از میان سرمایه گذارانی که دارای تعداد زیادی توکن LSS هستند (و طبعا تصمیمی مغایر با منفعت مالی خود نمی گیرند) و چهره های عمومی مشهور که توانایی تصمیم گیری منصفانه و تخصصی دارند (برای مثال نمایندگان شرکت های بررسی امنیتی)، انتخاب می شوند. نیاز به اکثریت آرا برای نهایی کردن وضعیت هک است. با این شیوه، لاسلس اطمینان حاصل می کند که فرایند تشخیص تا حد امکان غیرمتمرکز و شفاف باقی بماند. اگر کمیته تصمیم گیری هک را تایید کند، آدرس مذکور به مدت ۱۴ روز دیگر فریز باقی می ماند و کمیته پیشنهادی برای تعلیق دائم آدرس و بازگرداندن تراکنش تدوین می کند.

تفاوت نحوه عمل پروتکل لاسلس با قابلیت فریز و جلیقه نجات (Life guard) استیبل کوین تتر در مواردی است که به آن اشاره شد؛ بیش از همه چیز، فرایند تصمیم گیری بسیار شفاف است و در اختیار افرادی نامعلوم در شرکت مادر تتر نیست. همچنین این قابلیت فریز تنها مختص رمزارز خاصی نخواهد بود و تمامی توکن هایی که کد لاسلس را در گنجانده باشند، می توانند از این ویژگی استفاده کنند. فعلا خدمات لاسلس محدود به شبکه های اتریوم و بایننس اسمارت چین (که بر پایه ماشین مجازی اتریوم EVM هستند) است اما برنامه هایی برای گسترش آن وجود دارد.علاوه بر این ها، لاسلس به دنیال این است که با همه گیری سرویس خود، قابلیت رپ کردن انواع توکن ها (همچون اتر و بیت کوین) را اضافه کند. این کار مستلزم پذیرش بیشتر این توکن ها – که آن را L-token می نامد – است.

توکن لاسلس (LSS) چیست؟

توکن لاسلس (LSS) بر بستر دو شبکه هوشمند بایننس و اتریوم، به ترتیب تحت استانداردهای BEP-20 و ERC-20 عرضه شده است.نحوه تخصیص این مقدار توکن را در ادامه مشاهده می کنید:

  • 35 درصد در جذب سرمایه خصوصی به فروش رفت.
  • 20 درصد برای مقاصد تشویقی (همچون ایردراپ) کنار گذاشته شده است.
  • 15 درصد سهم تیم سازنده است.
  • 5 درصد به مشاوران پروژه می رسد.
  • 10 درصد برای تبلیغات و سرمایه اولیه لیست شدن در صرافی های مختلف صرف می شود.
  • 15 درصد نیز به عنوان ذخایر شرکت کنار گذاشته شده است.

خرید و نگهداری توکن LSS

توکن لاسلس را می توان از صرافی های متمرکز کوکوین، Gate.io، هات بیت، ZT و AOFEX تهیه کرد. همچنین یونی سواپ بهترین گزینه تهیه آن به شکل غیرمتمرکز است.همانطور که اشاره شد، این توکن به دو شکل BEP-20 و ERC-20 موجود است بنابراین باید کیف پول هایی را انتخاب کرد که از این دو استاندارد پشتیبانی می کنند. خبر خوب این است که عموم والت های مشهور موجود این دو استاندارد را پشتیبانی می کنند. با این حال کیف پول های موبایلی مث والت (Math Wallet)، سیف پل (Safe Pal)، تراست والت (Trust Wallet) و C98 انتخاب های مناسبی هستند. همچنین کیف پول افزونه ای متامسک انتخاب خوب دیگری است. از کیف پول های سخت افزاری همچون لجر و ترزور نیز می توان برای نگهداری امن تر این توکن استفاده کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (401 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (204 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (152 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (135 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (135 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (29 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (28 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (23 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (20 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (20 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (18 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (18 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (15 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (13 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا نجار در طراحی مجسمه هایی با چوب و تنه ی درخت/ مغزشو باید طلا گرفت +فیلم (13 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن گوشی موبایلش روح مخترع تلفن همراه را شاد کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤ خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس نگاهی به استایل سرتا مشکی بهرام افشاری بازیگر قد بلند سینما/ سبیل چه بهش میاد +عکس ویدیویی دیده نشده از دیدار رامبد جوان و رهبر معظم انقلاب/ سوال جالب آقای بازیگر وقتی تقریباً 20 ساله بود +ویدیو مهران مدیری: 700 بار احسان علیخانی را به برنامه دعوت کردیم و هر بار یک بهونه ای آورد+ویدئو/از معده درد تا کلیه درد برای نیامدن به برنامه... نگاهی به استکان کمر باریک و نعلبکی مینا مختاری در خانه باصفایش/ چای و استکان کمرباریک و گُل، ترکیب زندگی وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیریه+ویدئو/همه از خنده رفتند روی هوا (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی لب ساحل با آهنگ عرفان طهماسبی چه شود.../ وای اگر عشق مرا وارونه تعبیر کند... +فیلم انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان/فک کنم از چند جا تَرَک خورد+ فیلم تیپ و ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد پنج سال بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت فوق هوشمندانه مرد عاشق ایرانی در ندادن رمز کارت بانکیش به همسرش+عکس/ به این دیپلم افتخار ندن در حقش ظلم کردن😂 خوانندگی حیرت انگیز پسر سوپرمارکتی با صدای بهشتی و زیباش در برنامه صداتو/ عالی اجرا کرد+ویدیو کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد کَل‌کَل خنده دار محسن کیایی با بانوی شیرازی و شبنم مقدمی سر پارک دوبل خانم ها/ فقط جواب آخرش عالیه😂+ویدیو سفر به شهر ترابزون: آشنایی با آداب و رسوم محلی گلف بازی کردن بانمک و ناشیانه مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند+ویدیو/ فقط تمرکز کردن طارمی که نتیجه نداد😂 دورهمی سپیده خداوردی، مرضیه سریال آوای باران و دختران چینی با لباس چونگسام / تیپ متفاوت خانم بازیگر به سبک چینی ها تبریک تولد جالب حامد آهنگی برای تک پسرش/ ایشالا لبش همیشه خندون باشه+عکس عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین جشن تولد محسن تنابنده، نقیِ پایتخت/ میز تولدی آهنی با دیزاین آتش، زیرسیگاری و استکان! +عکس روش خلاقانه نبات استخری با سنگ کاغذ قیچی بازی کردن برای پیچوندن مدرسه/ چه بچه باهوشی😁+ویدئو مادرانه های مستانه مهاجر و نفس بازغی/ قاب احساسی ستاره سریال گناه فرشته در آغوش مادر مشهورش+عکس خلاقیت منحصر به فرد مهندس ایرانی با خلق ساختمانی به شکل تایتانیک حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! نگاهی به کوچه آجری و قدیمی هدیه بازوند بازیگر روژان سریال نون خ/ چه کوچه خوشگل و باصفایی+ عکس خلاقیت منحصربفرد هموطن یزدی در ایجاد استخر در پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ای دیگر خلق کرد+ویدیو/ خسته نباشی هموطن خودکفا🙋‍♂️ بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی دکوراسیون خاص و مجلل منزل ایمان قیاسی با چیدمان شیک و اروپایی+ویدئو دفن پیکر مادر محمود احمدی نژاد همراه با جلد قرآنی حاوی دستخط سید حسن نصرالله+عکس/ چه دعای قشنگی نوشته خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل فلامینگو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس اولین تصویر از عروس بزرگ امام خمینی(ره) که صبح امروز درگذشت (عکس) شباهت جالب سوگل خلیق، نازنین سریال دفتر یادداشت به پدرش / گوله نمک شیطنت از چشاش میباره! رونمایی از خواهر باکلاس مهدی قایدی ستاره تیم ملی/ کپی برابر اصل هم دیگه!+عکس آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت سبک جدید و خلاقانه محسن کیایی، مجری برنامه صداتو در گرفتن کیک تولد با طرح یکسان و خاص+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش پلمب آرایشگاه مختلط در نسیم‌ شهر بلاتکلیفی در اجرای حکم توماج صالحی! اعدام می شود یا نه؟ جاساز کردن ابزار تقلب در بدن داوطلبان حماسه ای دیگر از متقلبان کنکور! پشت پرده چاقی و سبیل زنان قاجار بالاخره فاش شد فوت دلخراش بازیکن پیشکسوت وسط بازی با استقلال
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس