آشنایی با روپیه، واحد پول هند

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با روپیه، واحد پول هند
اگر شما نیز تمایل دارید به هندوستان سفر کنید بهتر است قبل از سفر به این کشور با واحد پول هند آشنا شوید. 

هندوستان را کشور هفتاد و دو ملت می نامند. این کشور از لحاظ قومیتی تنوع فوق العاده ای دارد. و همزیستی این اقوام در کنار یکدیگر جذاب و مثال زدنی است. از سوی دیگر بازی رنگ ها و پوشش رنگارنگ مردم هند، چشم نواز است. در کنار این موارد تنوع طبیعی، آثار تاریخی شگفت انگیز و غذاهای تند و تیز، انگیزه های سفر به هندوستان خواهند بود. بهتر است پیش از سفر به هند اطلاعاتی درباره این کشور به دست بیاورید. پول هند و آنچه باید برای خرج کردن با خود به این کشور ببرید، از جمله دانستنی ها درباره شبه قاره است. در ادامه اطلاعاتی درباره پول رایج هند در اختیارتان می گذاریم.

تاریخچه روپیه هند

ریشه روپیه به قرن ۱۵ و ۱۶م بازمی گردد؛ اما به طور کلی در بررسی تاریخ روپیه، به موارد زیر اشاره می شود:

  • روپیه دهه ۱۸۰۰؛
  • لایحه شورای هند؛
  • کمیته فاولر؛
  • دهه ۱۹۰۰؛
  • مشکلات ناشی از استاندارد طلا.

از نظر تاریخی، کشف مقادیر زیاد نقره در ایالات متحده و چندین مستعمره اروپا، در سال ۱۸۷۳ وحشت عظیمی به وجود آورد. این رویداد به سقوط روپیه نیز معروف است. در انگلیس، رکود منجر به ورشکستگی، تشدید بیکاری و توقف کارهای عمومی شد که تا سال ۱۸۹۷ ادامه داشت. هند تحت تاثیر انقلاب مردم، در مقابل دستورالعمل شاهنشاهی سال ۱۸۲۵ که سعی در معرفی سکه های استرلینگ انگلیس داشت، واکنشی نشان نداد. در آن زمان، سکه ها توسط شرکت هند شرقی انگلیس کنترل می شدند. در سال ۱۸۳۵، هند انگلیسی، استاندارد نقره تک فلزی را بر اساس روپیه هند تصویب کرد. این تصمیم به دلیل نامه ای بود که یکی از لورد ها در سال ۱۸۰۵ نوشته بود.

به دنبال جنگ استقلال اول در سال ۱۸۵۷، دولت انگلیس کنترل مستقیم هند را در دست گرفت. از سال ۱۸۵۱، حاکمان طلا، به طور دسته جمعی در ضرابخانه سلطنتی در سیدنی دست به تولید زدند. سال ۱۷۶۴ در پی تلاش برای ایجاد یک پادشاهی بر پایه طلای انگلیس و تبدیل به سکه امپراتوری، به خزانه داری بمبئی و کلکته دستور داده شد که واحد طلایی جدید را دریافت کنند اما حق صدور آن را نخواهند داشت. در پی اتفاقاتی، انگلیس امید خود را برای جایگزینی پوند انگلیس به جای روپیه در هند از دست داد. آنان فهمیدند که نمی توانند دلار نقره شرکت های تنگه هنگ کنگی را با روپیه هند جایگزین کنند.از زمان بحران ۱۸۷۳، چندین کشور به استاندارد طلا روی آوردند، البته که هند در سال ۱۸۹۰ به این جریان پیوست.

در طول سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۱، سکه های طلا یا حاکمان طلا به ارزش ۶۷۵۰۰۰۰ پوند به مردم هند داده شد؛ اما برخلاف انتظار دولت، حتی نیمی از آن بازگردانده نشد. بنابراین دولت به عنوان مجازات از دست دادن طلا، تمام طلا های نگه داری شده توسط دولت هند را در سال ۱۹۰۱ به بانک انگلیس منتقل کرد. مشکلات ناشی از استاندارد طلا به دوره جنگ جهانی مرتبط است؛ زیرا در این دوره قیمت طلا کم بود و ارزش پوند استرلینگ خود را بسیار بالا نشان می داد. تا سال ۱۹۲۵ که وینستون چرچیل وزیر مالیه وقت پادشاهی انگلستان را به مقام قبل از جنگ بازگرداند، سطح ارزش پوند بسیار کم بود؛ در نتیحه قیمت طلا نیز به سرعت سقوط کرد. در سال ۱۹۱۷ خطر خیزش در هند علیه پول کاغذی به وجود آمده بود که این امر می توانست مشارکت انگلیس در جنگ را دچار نقصان کند. طی سال های ۱۹۳۱ الی ۱۹۴۱، انگستان مقدار زیادی طلا را از هند و سایر مستعمرات خرید. در ۱۹ ژوئن ۱۹۳۴، قانون خرید نقره نیز وضع شد. با پرداخت گواهینامه کاغذی، حدود ۴۴۰۰ تن نقره نیز خریداری شد. روپیه هند در سال ۱۹۴۷، جایگزین تمامی ارزهای قبلی شد.

واحد پول کشور هندوستان چیست ؟

واحد پولی کشور هندوستان روپیه است و این واحد پولی در بازاهای بین المللی به نماد اختصاری INR نیز معروف است. واحد کوچک پولی نیز در هندوستان پیسه است و هر ۱۰۰ پیسه برابر با ۱ روپیه است. جالب است که بدانید واحد پولی کشور هند به عنوان واحد پولی قانونی در کشورهای همسایه نظیر نپال و بوتان پذیرفته می شود و این دو کشور واحد پولی خود را بر اساس نرخ روپیه کشور هند تثبیت کرده اند.اغلب هندی به واحد پول خود روپیه می گویند ولی در زبان آسامی و بنگالی به روپیه Taka نیز گفته می شود.

اسکناس و سکه در هندوستان

ارزشمندترین اسکناس در هندوستان اسکناس 2000 روپیه بوده و بی ارزش ترین سکه رایج در هند 50 پیسه است. در سال 2016 اسکناس هزار روپیه حذف و بجای آن اسکناس دو هزار روپیه وارد شد.اسکناسهای معمول: 5 روپیه (سبز) ، 10 روپیه (نارنجی) ، 20 روپیه(قرمز) ، 50 روپیه(بنفش) ،100 روپیه (آبی) ،500 روپیه (زرد) ،1000 روپیه (صورتی)-سکه های معمول: 50 پیسه ، 1 ،2 ،5 ، 10

 روپیه، واحد پول هند

واژه های رایج در میان هندی ها

  • Lakh برای 100،000
  • Crore برای 10،000،000
  • در نقاط مختلف ممکن است ارقام را مدل های دیگر بنویسند مثلا Crore را بنویسند 1,00,00,000

نکته: کرور، یکایی در سامانه عددی هندی است که امروزه در بنگلادش، هند، مالدیو، نپال، پاکستان، و سری لانکا و در گذشته در ایران به کار برده می شد. یک کرور هندی برابر با ۱۰۰ لک یا ۱۰میلیون است.

ارزش روپیه چه قدر است؟

واحد پول هند نیز مانند سایر ارز های جهانی در طی تاریخ دستخوش تغییراتی شده است و به طور حتم روپیه نیز در مقابل ارز های اَبَر قدرت جهان مانند دلار آمریکا با رکود مواجه شده است. بر اساس تحقیقات واحد پول هند (1 روپیه) به دلار در این لحظه معادل 0.013 دلار آمریکایی است و هم چنین هر 1000 روپیه معادل 13.44 دلار آمریکایی است. واحد پول هند به تومان و ریال نیز در این لحظه به شرح ذیل است. هر 1 ریال معادل 566.23 روپیه است و هم چنین هر سه هزار و هفت صد تومان معادل یک روپیه است. برای تبدیل واحد پول هند به تومان بهتر است آن را در 3700 هزار تومان ضرب کنید. با توجه به نوسانات ارزی توصیه می کنیم اگر قصد سفر به هند را دارید حتما قبل از سفر آمار دقیقی از نرخ ارزش داشته باشید که سفری پر از لذت را در خاطر خود ثبت کنید و با مشکلات و چالش های مالی در هنگام سفر رو به رو نشوید. با توجه به تفاسیر فوق روپیه نیز از ارزش ارزی بالایی برخوردار نیست از این رو قبل از سفر تبدیل ریال به روپیه کار چندان خوبی برای گردشگران نیست در ادامه در خصوص این موضوع راهکاری مناسب در اختیار شما قرار خواهیم داد.

برای سفر به هند روپیه ببریم یا دلار؟

روپیه واحد پول رسمی کشور هند است. این واحد پولی با نماد INR و یک نماد سمبولیک از زبان هندی با تلفظ ra و حرف لاتین R در بازار ارز نمایش داده می شود. حال سوال این است که آیا برای سفر به هند باید با خود روپیه ببریم یا ارزی دیگر؟ بهترین راهکار این است که شما پول تان را در ایران به دلار تبدیل کنید و دلار را به هند ببرید. در آنجا با کارمزد بسیار پایین می توانید دلار را به روپیه تبدیل کنید. حالا به راحتی می توانید در بازارهای رنگارنگ هند بچرخید و خرید کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (192 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (84 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (48 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (11 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
(عکس) مانتو بلوچی و شلوار طلاکوب سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان، در کنار پژمان جمشیدی/ چقدر اصیل و زیباست
(ویدئو) صید ماهی غول پیکر از دریای خزر توسط ماهیگران ترکمنستانی
دختری که توانست دل ناصرالدین شاه را بدزدد/توصیف زیبایی شاه از دختر دلربا ++عکس
ابتکار خلاقانه مسعود پزشکیان با پوشش متفاوت در مراسم تنفیذ+عکس/ حماسه آفرینی در دانلود ورژن جدید...
مادری که در قبر زایمان کرد
لحظه به لحظه با مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در حسینیه بیت رهبری
گزارش تصویری از حضور چهره های شناخته‌شده سینما و ورزش در مراسم ختم سعید راد/ از چهره متفاوت استاد پرستویی و علی پروین تا امین حیایی،مهراوه شریفی‌نیا و نفس بازغی
لوازم آشپزخانه سفید یا سیلور؛ کدام انتخاب بهتری است؟
چرا ترامپ از کاملا هریس می‌ترسد؟
یادی کنیم از فن کمر مازندرانی بهروز فریبا، خواهرزاده محسن تنابنده در سریال "پایتخت"، که روی رحمت پیاده کرد/ یه فن زد در حد المپیک پاریس و رحمتو ناکار کرد 🤣
شیائومی از خودروی 1500 اسب‌بخاری خود رونمایی کرد
(عکس) کد مورس همستر 7 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 امشب
یادی کنیم از درخشانترین بازی لیلا حاتمی در یک سکانس متفاوت عاشقانه که اشک هر بیننده‌ای رو درمیاره
(ویدئو) شاهکار هنرمندان شیرازی جانبخشی به یک تنه درخ خشکیده در 40 روز!/هنر نزد ایرانیان است و بس
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌