آشنایی با سگ نژاد عراقی یا پژدر

  پنجشنبه، 20 مرداد 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با سگ نژاد عراقی یا پژدر
سگ پژدر یا پشدر که با این نام های عراقی مشهور است. یکی از قوی ترین سگ های نگهبان است. در ادامه این سگ را بیشتر معرفی می کنیم.

سگ پشدر (Pshdar) یک نژاد سگ کردی کردستان که با نام های مختلفی زبان زد عام و خاص است، یکی از بهترین و قوی ترین نژاد های سگ نگهبان در دنیا به حساب می آید.این سگ با نام های سگ عراقی، سگ پژدر و سگ پشدر معروف است. نژاد این سگ مخصوص کردستان ایران و عراق می باشد و در مناطقی از ایران مثل آذربایجان و کردستان به راحتی یافت می شود.

قدرت بدنی و شجاعت این سگ باعث شده است که این نژاد طرفاداران زیادی در بین سگ های نگهبان داشته باشد. این سگ نیز همانند سگ سرابی اغلب مورد استفاده چوپانان قرار می گیرد و گله را از حمله هرگونه حیوان وحشی مثل گرگ ، خرس و پلنگ در امان نگه می دارد.سگ کردی پشدر یکی از قوی ترین سگ های نگهبان در دنیا محسوب می شود، که جزو نژادهای گم نام محسوب می شود زیرا نتوانسته است جایگاه اصلی خود را در بین نژادهای سگ در جهان پیدا کند. این سگ تمامیت خصوصیات و مشخصات یگ سک نگهبان را دارد.

تاریخچه نژاد سگ کردی پشدر (عراقی)

سگ پشدر یکی از قدیمی ترین نژاد های سگ در خاورمیانه و حتی در دنیا می باشد. با توجه به گفته باستان شناسان پیدایش این سگ به هزاره سوم میلادی برمیگردد. در گذشته دور این سگ نیز جزو سگ های وحشی و خطرناک به حساب می آمد تا زمانی که توسط انسان ها اهلی شد و کنار چوپانان به کار گرفته شد.کرد های عراق و ایران در گذشته و حتی الان این سگ را نگهداری می کنند ولی ماهیت نگهداری و تربیت سگ پشدر در طول تاریخ به طور کلی تغییر یافته است.

در گذشته سگ پشدر اغلب برای نگهبانی از گله ، خانه و حتی برای شکار گوزن و آهو استفاده می شد ولی الان این سگ توسط مربی هایی در سرتاسر ایران اهلی شده و با شیوه خاصی تربیت شده اند که برای نگهبانی از باغ ، کارخانه و شرکت آموزش دیده اند.گفته های زیادی در مورد پیدایش این سگ نگهبان است، برخی از باستان شناسان بیان کرده اند که تخته سنگ هایی را در مناطق کردستان یافته اند که نقش هایی شبیه به سگ پشدر دارد و همچنین اظهار داشته اند که این نژاد به چند هزار سال پیش (۵۰۰۰ سال) به دوره آشوریان در این منطق برمیگردد.

مشخصات ظاهری سگ پشدر اصیل (عراقی)

سگ های پشدر اغلب دارای سر گرد و بزرگ هستند، دهان و بینی آنها اغلب به رنگ سیاه و تیره می باشد. پوست نرم و شلی دارند ولی پوست اطراف گردن و دهان آنها اغلب چین خوردگی دارند.جالب است بدانید، با توجه به اینکه اغلب گوش های سگ های جنگی را مبرند تا در دعوا و درگیری بین سگ ها نقطه ضعفی نداشته باشند، ولی گوش های این سگ بریده نمی شود، و این اصالت این سگ جنگی می باشد.دم این سگ ها اغلب تا خورده و در سمت چپ یا به سمت بالا می باشد.شایع ترین رنگ های این نژاد، رنگهای سفید ، مشکی،، سیاه، قهوه ای تیره و روشن، قرمز و آبی است.میانگین ارتفاع سگ پشدر نر اصیل در حدود ۸۰ تا ۷۰ سانتی متر و همچنین در ماده ها نیز در حدودی بین ۶۵ تا ۷۵ سانتی متر می باشد.

خصوصیات اخلاقی نژاد سگ پشدر (عراقی)

با توجه به اطلاعاتی که تا الان بدست آوردید، فهمیدید که این سگ یک سگ جسور ، شجاع ، قدرتمند ، جنگی ، وفادار و مستقل می باشد، که دارای هیکل و اندازه بزرگی است.باتوجه به این که این نژاد سگ اغلب در عراق و کردستان ایران در مناطق کوهستانی و سرسخت تربیت و پرورش یافته است، دارای استخوان بندی و پوست بسیار محکم و ضخیمی است.پوست سگ پشدر کردستان دولایه می باشد بطوریکه لایه زیرین یک عایق قوی در مقابل سرما و گرما می باشد و پوست خارجی یک عایق در مقابل برف و باران می باشد و استحکام خوبی در درگیری و زخم های بین جنگ سگ ها دارد و مانع از آسیب بیش از حد به سگ می شود.

سگ پشدر (عراقی) دارای نوع های مختلفی است که هر نوع دارای رنگبندی و موهای متفاوتی هستند، برخی ها دارای موهای بلند و برخی دیگر دارای موهای کوتاه هستند.این سگ ها توانایی این را دارند که خود را با شرایط و محیط های گوناگون وفق دهند.سگ پشدر با اینکه یک سگ قدرتمند و خطرناک است ولی در عین حال بسیار باهوش و فداکار است. این نژاد دارای قدرت غریزه بالایی دارد و می تواند آدم های خوب را از آدم های بد تشخیص دهد. ( منظور از آدم های بد افرادی که قصد صدمه زدن و آسیب زدن را دارند یا افرادی مثل دزد )رابطه این سگ با دیگر سگ ها اصلا خوب نیست و دوست دارند که همیشه لیدر باشند و قدرت در دست آنها باشد. همچنین افراد خانه را می شناسند و رابطه خوبی با آنها دارند ولی در مقابل افراد غریبه بسیار محتاط و جدی عمل می کنند که باعث ترس آن ها می شود.

سگ عراقی یا پشدر

شرایط نگهداری سگ عراقی یا پشدر

سگ های پژدر در طول روز نیاز به پیاده روی طولانی دارند تا انرژی آن ها تخلیه شود. بنابراین باید در محیط های باز مانند باغ یا حیاط های بزرگ نگهداری شوند و اصلاً برای زندگی در آپارتمان مناسب نیستند.با توجه به اطلاعاتی که تا اینجا بدست آوردید، فهمیدید که این سگ یک سگ جسور، شجاع، قدرتمند، جنگی، وفادار و مستقل است که دارای هیکل و اندازه بزرگ است.رابطه سگ پژدر با دیگر سگ ها اصلا خوب نیست. دوست دارند که همیشه لیدر باشند و قدرت در دست آن ها باشد.

معرفی غذای سگ عراقی یا پشدر

اگر از سگ پژدر نگهداری می کنید، باید به یک نکته بسیار مهم اهمیت دهید و آن هم تغذیه نژاد پژدر است. بهتر است که برای سگ های پژدر یک برنامه غذایی تهیه کنید و نسبت به آن پیش بروید و غذای پژدر خود را بدهید. متاسفانه برخی از افراد هنوز به اهمیت غذای سگ پژدر پی نبردند و نسبت به صلاح خود به سگ غذا می دهند، چرا که فکر می کنند از آن جایی که آن ها بزرگ هستند، هر غذایی را می توانند بخورند. در این باره باید گفت که غذای پژدر تاثیر مستقیم در سلامت او دارد. برای نژاد پژدر به دلیل این که در طول روز فعالیت بسیار زیادی می کنند و هم چنین سخت کار می کنند، باید غذا های با کیفیت بالا و خوب برای آن ها تهیه کنید.

دامپزشکان بیان کرده اند که بهتر است که در برنامه غذایی سگ پژدر از غذا های آماده مانند کنسرو و یا غذای خشک نیز استفاده کنید. دلیل آن نیز این می باشد که غذا های آماده با فرمولاسیونی تهیه می شوند که در آن ها همه گروه های غذایی که برای بدن پژدر لازم است را دارند. سگ های پژدر عاشق غذا خوردن هستند و از غذا خوردن توقف نمی کنند به همین دلیل باید غذا خوردن آن ها کنترل شود، در غیر این صورت به سرعت چاق خواهند شد. بهتر است که برای تهیه یک برنامه غذایی سالم و مناسب با سن سگ پژدر خود با دامپزشک مشورت کنید و از او کمک بخواهید.

هم چنین اگر می خواهید به سگ پژدر غذای خانگی بدهید باید از موادی استفاده کنید که در خود تمام گروه های غذایی که بدن پژدر به آن ها نیاز دارد را داشته باشد و هم چنین غذای گوشتی آن ها را به خوبی آبپز کنید تا به این گونه راحت تر هضم شوند و هم چنین انگل های گوشت از بین برود.

وفاداری سگ عراقی یا پشدر

برای صاحب خود وفادار و مطیع است و با کودکان و افراد خانواده ارتباط بسیار خوبی دارد. هوش این نژاد در رتبه بالا قرار می گیرد و کاملاً برای یادگیری آموزش ها آماده است. ماهیت نگهداری و تربیت سگ پژدر در طول تاریخ به کلی تغییر یافته.در گذشته اغلب برای نگهبانی از گله، خانه و زمانی برای شکار گوزن و آهو استفاده می شد. ولی امروزه سگ های پژدر توسط مربی هايی در سرتاسر ایران اهلی شدند. با شیوه خاصی تربیت شده اند که برای نگهبانی از باغ، کارخانه و شرکت آموزش دیده اند.این نژاد قدرت غریزه بالایی دارد. می تواند آدم های خوب را از بد تشخيص دهد. (منظور از آدم های بد کسانی هستند که قصد آسیب زدن و صدمه زدن دارند یا دزدها)

میزان سازگاری سگ عراقی یا پشدر با کودکان

سگ های پژدر با این که جثه بزرگی دارند، اما میانه خوبی با کودکان دارند و با کودکانی که می شناسند، بسیار خوش مشرب و خوش برخورد هستند و همیشه از آن ها مراقبت می کنند. البته به یاد داشته باشید که از همان ابتدا سگ خود را باید به درستی تربیت کنید و آموزش های لازم را برای این که با کودکان چگونه رفتار کنند را به آن ها بدهید. هم چنین باید به کودکان خود نیز آموزش دهید که چگونه باید با سگ رفتار کنند.

به یاد داشته باشید که هر چقدر هم که سگ شما اهلی باشد، نباید زمانی که کودک شما در یک محیط با سگ است، او را تنها بگذارید، همیشه باید یک فرد بالغ بر آن ها نظارت داشته باشد. هم چنین به کودکان خود بیاموزید زمانی که سگ در حال غذا خوردن است با او بازی نکنند و یا این که ظرف غذای سگ را برندارند، بهتر است که سگ در هنگام غذا خوردن تنها باشد تا بتواند در آرامش غذای خود را بخورد.

میزان سازگاری سگ عراقی یا پشدر با سایر حیوانات

در این سگ ها خوی جنگ و مبارزه وجود دارد و هم چنین برای جنگ و مقابله با حیوانات درنده پرورش یافته اند. به همین دلیل این نژاد با سایر سگ ها و گربه ها میانه خوبی ندارد و در زمان مشاهده سگ های دیگر حالت تهاجمی و حمله به خود می گیرد. باید از همان ابتدا سگ خود را به خوبی تربیت کنید.

سازگاری سگ عراقی یا پشدر با غریبه ها

هر چقدر که این سگ ها با افراد خانواده خود و هم چنین آشنایان رابطه خوبی دارند، در مقابل با غریبه ها میانه ای ندارند و در هنگام دیدن افراد غریبه فورا حواس خود را جمع می کنند و هوشیار می شوند. اگر نمی خواهید که در آینده شاهد حمله سگ خود به دیگران باشید از همان تولگی باید سگ خود را اجتماعی بار بیاورید. البته این را هم باید افزود از آن جایی که آن ها به غریبه ها بسیار حساس هستند و به خوبی موقعیت خود را بررسی می کنند، می توانند نگهبان های خوبی برای صاحب خود باشند.

طول عمر سگ عراقی یا پشدر چقدر می باشد؟

تغذیه خوب و کامل و هم چنین شرایط نگهداری تاثیر زیادی در طول عمر و سلامت سگ پژدر دارد. اما اگر بخواهیم به طور کلی طول عمر نژاد سگ پژدر را که در دسته سگ های بزرگ و قوی قرار می گیرند را بگوییم حدود 10 تا 13 سال عمر خواهند کرد. البته به یاد داشته باشید که این سگ ها اگر برای جنگ پرورش داده شوند، عمر آن ها کوتاه خواهد شد و بین 6 تا 8 سال عمر خواهند کرد.

انواع بیماری های سگ عراقی یا پشدر

بهتر است اطلاعات خود را انواع بیماری سگ ها و روش های تشخیص آن ها بیش تر کنید.سگ های پژدر بسیار سرسخت و مقاوم هستند، اما با این حال مانند سایر نژاد های دیگر مستعد برخی از بیماری ها می باشند. البته توجه داشته باشید که همه سگ های پژدر بیمار نخواهند شد ولی برای آگاهی بیشتر، بهتر است که با برخی از بیماری های شایع در این حیوانات آشنا شوید.

صرع

در مورد بیماری صرع باید گفت که باعث اختلال سلول های عصبی پژدر می شود، این بیماری به طور معمول به صورت ارثی به توله های پژدر منتقل می شود. در این بیماری حیوان رفتار های عجیبی از خود نشان می دهد مثل دویدن به طوری که انگار چیزی را تعقیب می کند، حتی پنهان شدن و یا تلو تلو خوردن. هم چنین گاهی اوقات حیوان تشنج می کند و یا احساس ضعف در پا های خود می کند.

ناهنجاری مفصل ران

این ناهنجاری نیز در بیشتر مواقع ارثی است، که در آن استخوان ران در مفصل سگ جفت نخواهد شد. از علائم این ناهنجاری می توان به این که سگ لنگ لنگ راه می رود اشاره کرد. اما این ناهنجاری در برخی از سگ های این نژاد خفیف است و می توانند به زندگی خود ادامه دهند. برای این که خیالتان از این بابت راحت شود، بهترین کار این است که پژدر خود را به نزد دامپزشک ببرید.

ناهنجاری های چشمی

ناهنجاری های چشمی در اکثر مواقع ارثی هستند و برخی اوقات باعث کوری در حیوان خواهند شد. این ناهنجاری به گونه ای است که شکل اجزای چشم تغییر می کند، البته این تغییرات انواعی دارد که شامل: نقص مشیمیۀ چشم، استافیلوما، نقص در دیسک نوری چشم می باشد. متاسفانه تا به امروز درمان قطعی برای این ناهنجاری پیدا نشده است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (314 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (207 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (172 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (101 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد