آشنایی با سگ نژاد کن کورسو

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با سگ نژاد کن کورسو
سگ کن کورسو نژادی باارزش در ایتالیاست که سال‌ها به عنوان نگهبان، هَمدم و به منظور همراهی در شکار پرورش یافته است. ما در این مطلب سگ کم کورسو و شرایط نگهداری از آن را بررسی می کنیم.

سگ کن کورسو (به انگلیسی: Cane Corso) نام نژادی از سگ های اهلی ایتالیا است که نام آن از ترکیب دو واژه ایتالیایی کین (به معنی سگ) و کورسو (به معنی حیاط یا گارد) گرفته شده که همچنین به عنوان نژاد ماستیف ایتالیایی شناخته می شود. کن کورسو نژادی باارزش در ایتالیاست که سال ها به عنوان نگهبان، هَمدم و به منظور همراهی در شکار پرورش یافته است.

تاریخچه سگ کین کورسو

در هزاران سال قبل سگ های این نژاد در منطقه های دور در دسترس روستاییان در کشور ایتالیا یافت می شدند. از این سگ ها به عنوان سگ نگهبان و همچنین سگ شکاری استفاده می کردند. سگ های کین کورسو برای مدت های طولانی ای در دسته سگ ها کم یاب قرار داشتند. به عبارتی می توان گفت که این سگ ها نادر بودند. حتی می توان گفت در مدتی مردم تصور می کردند که این نژاد منقرض شده است. با توجه به این مسائل در دهه 1980میلادی، تعدادی از محققان این نژاد را در جنوب کشور ایتالیا، که در زمان حاضر رونق گرفته است، از خطر نابودی نجات دادند.

در زمان حال سگ های این نژاد محبوبیت زیادی در اروپا و همچنین ایالات متحده دارند. این سگ ها همچنان نقش قدیمی خود یعنی نگهبان و محافظ را دارند. هم چنین لازم به ذکر است که این سگ ها معمولا در مسابقات مختلف سازمان ها و فعالیت های گوناگون ورزشی دیده می شوند. این سگ ها سازگاری بالایی دارند. این نژاد نام برده شده تحت عنوان همراه و مراقب خانواده نیز جایگاه ویژه و بالایی پیدا کرده اند.

انواع سگ کین کورسو

لازم به ذکر است که به شما بگوییم که تقسیم کردن این سگ ها به انواع مختلف کار ساده ای نیست. معمولا نمی توان یک سگ را به یک گروه خاص نسبت داد و در بیشتر اوقات سگ در دو راهی بین انتخاب در دو دسته قرار می گیرد. اما به طور کلی این سگ ها را می توان به چند دسته تقسیم نمود که در ادامه ما شما را با تعدادی از این دسته ها آشنا می کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل تری را در اختیار شما قرار دهیم.

کین کورسو بلو

این دسته از کین کورسو ها به علت رنگ خاصی که دارند به این نام شناخته می شوند. آن ها به رنگ آبی وجود دارند و نسبت به دیگر مدل های سگ های این نژاد، طرفداران بیشتری دارند. طول بدن آن ها بلند است و هرچه که ارتفاع سگ بلند تر باشد، سینه فراخ تر، عضلات پهن تر و عمیق تر و عرض عضلات تقریباً برابر با طول آن ها می باشد. این سگ ها به علت عضلات پهن و پر، صورت گرد و پر، ترسناک به نظر می رسد. آن ها بسیار با وفا، مشتاق به خوشحال نمودن افراد هستند. این سگ ها در اطراف خانه آرام می باشد. سگ های این نوع از هوشی سرشار برخوردار اند. می توان گفت سگ هایی که به رنگ آبی از این نژاد موجود است، بسیار آموزش پذیر است. این سگ ها چند ویژگی منحصر به فرد دارند. از جمله:

  • فعال
  • خوش خلق
  • دیدبان
  • نگهبانی بی رقیب

کین کورسو ایتالیانو

نوع دوم از سگ های این نژاد که قصد داریم شما را با آن ها آشنا کنیم، کین کورسو ایتالیانو می باشد. این سگ ها رفتاری فوق العاده با کودکان دارند. این سگ ها مطیع اند و به شدت به صاحبشان محبت می کنند. آن ها سگ هایی مدافع ولی آرام اند. دارای خلق و خویی ثابت هستند که سبب می شود این سگ به یک دیدبان و نگهبانی فوق العاده تبدیل شود آن ها به هیچ عنوان اهل پرسه زدن نیستند و به هیچ عنوان خانواده اش را ترک نمی کند. این سگ ها بسیار نزدیک به صاحبش حرکت می کند.

کین کورسو ماستیف

نوعی دیگر از سگ های مربوط به این نژاد، سگ های ماستیف می باشند. همان طور که در بالا نیز توضیح داده شده است، این سگ از آن جایی که متولد کشور ایتالیا می باشد. در برخی مواقع به او ماستیف نیز گفته می شود. این سگ بزرگ و نیرو مند که به سگ ماستیف ایتالیایی مشهور است. در روزگار گذشته بیش تر به عنوان یک سگ نگهبان و یا یک سگ شکاری کاربرد داشت. این سگ جذاب و قوی هیکل، دارای هوش و ذکاوت بسیاری است. به همین خاطر اغلب مربیان و افرادی که با این نژاد در ارتباط هستند، از آموزش و زمان گذاشتن برای او لذت می برند. این گونه از سگ به دلیل جثه و هیکل بزرگی که دارد، فعالیت های بدنی بسیار در طول روز را لازم دارد.

مشخصات ظاهری سگ کین کورسو

هر سگی مشخصاات ظاهری منحصر به فردی دارد. سگ ها نیز هم چون انسان ها متفاوت اند و شما هیچ دو سگی را پیدا نمی کنید که دقیقا مثل هم باشند. اما سگ ها به طور کلی یک سری ویژگی های ظاهری و رفتاری خاصی دارند که معمولا در هر نژاد مشترک است. در این قسمت شما را با تعدادی از ویژگی های ظاهری سگ ها این نژاد آشنا می کنیم.

قد و وزن سگ کین کورسو

سگ های کین کورسو هیکل و ظاهری شایسته، با ابهت و عضلانی دارد. آن ها نژادی قدرتمند هستند و هم چنین با این سگ ها به داشتن استخوان بندی بزرگ، سر بزرگ، جمجمه پهن و گونه های برجسته مشهور هستند. گوش های دراز آن سگ ها به حالت طبیعی رها می شوند. البته انسان ها برای جلوگیری از آسیب این سگ ها در هنگام مبارزه با دشمن، گوش های آن ها را می برند. هم چنین ممکن است علاوه بر گوش های آن ها، دم این حیوانات نیز بریده شود. بریده شدن باید حتما توسط دام پزشک انجام شده تا محل زخمی عفونت نکند.

سگ های جنس نر در حدود 24 تا 28 اینچ ارتفاع دارند. ارتفاع به معنای اندازه گیری دقیق از بالای شانه آن ها تا کف پای آن هاست. و وزن آن ها نیز عددی بین 95 تا 110 پوند است. جنسیت ماده نژاد گفته شده قدی در حدود 23 تا 26 اینچ دارند و معمولا عددی بین 85 تا 100 پوند وزن دارند. تعدادی از افراد که آن ها را از نزدیک و برای اولین بار می بینند، ادعا دارند که آن ها بلندتر و سنگین تر از آنچه که اندازه گیری ها نشان می دهند، هستند.

رنگ بندی سگ کین کورسو

سگ های نژاد کین کورسو پوستی دوجداره دارند. لایه زیری پوست بدن آن ها سبک و نرم می باشد. اما لازم به ذکر است که در آب و هوای سرد و در زمان یخبندان، پوست آن ها کلفت تر می شود. پوشش خارجی بدن این سگ ها کوتاه، براق و درشت می باشد. این سگ ها رنگ های متنوعی دارند و به رنگ های مختلف دیده می شوند. از جمله طیف های:

  • سیاه و سفید
  • خاکستری
  • زغالی
  • قرمز
  • سرخ مایل به قرمز
  • آبی
  • شاه بلوط

لازم به ذکر است که تعدادی از این سگ ها علامت های سفیدی روی قسمت هایی هم چون قفسه سینه، گلو، چانه، پشت پرده ها و انگشتان پا دارند!

سگ کن کورسو

آموزش پذیری کن کورسو

سگ کن کورسو می تواند به بهترین وجه توسط فردی که با نحوه آموزش مرتبط با آن، آشنایی دارد، پذیرفته شود. با توجه به خصومت طبیعی این سگ نسبت به غریبه ها، باید در هنگام آموزش دقت بیشتری به خرج دهیم. همچنین به دلیل بزرگی جثه این سگ، احتیاط بیشتری نیز لازم است. سگ کن کورسو باهوش و سخت کوش است، بنابراین فرآیند یادگیری در این نژاد نباید دشوار باشد. علیرغم ظاهری که دارد، می تواند باعث ترس برخی افراد شود. در عین حال می تواند واقعاً مهربان نیز باشد.

خلق و خوی سگ کین کورسو

همان طور که پیش تر گفته شد هر سگی رفتار و ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را دارد. اما برخی از ویژگی ها است که در بین همه سگ ها یکسان است. حال شما را با تعدادی از رفتار ها و خلق و خوی سگ های کین کورسو آشنا می کنیم.از گذشته های دور تا به الان سگ های نژاد کین کورسو به عنوان سگی با رفتار و خلق و خوی پرخاشگری و همچنین آماده برای هر گونه پاسخگویی به حمله های گوناگون شناخته و توصیف می شوند. رفتار و ویژگی هایی که این سگ دارد یک شمشیر دو طرفه برای او به حساب می رود. این سگ ها با اعتماد به نفس بالا و هم چنین سطح سازگاری خوبی که دارند می توانند که رهبری را بر عهده بگیرند. این نژاد از سگ ها، از ولگردی سگ های دیگر و تنهایی آن ها جلوگیری می کند.

تولد، سلامتی و طول عمر سگ کن کورسو

سگ های کن کورسو به طور متوسط چهار تا شش توله به دنیا می آورند. این توله های کوچک به سرعت به موجودات عظیم الجثه تبدیل می شوند. آنها معمولاً وضعیت سلامتی خاصی دارند که ممکن است اکتسابی یا ژنتیکی باشند و یا بعضاً به علت شرایط نامناسب پرورش به وجود آمده باشند. امید به زندگی عادی یک سگ کن کورسو، 10 تا 12 سال است. این میانگین طول عمر برای سگ کن کورسو با وزن و سبک زندگی مطلوب است.

رابطه سگ کن کورسو با صاحب

سگ های کن کورسو مطیع و فرمانبردار هستند. آنها تمایل دارند که با خانواده صاحب خود ارتباط برقرار کنند. این سگ ها در صورت عدم آموزش صحیح، می تواند پرخاشگر شود. همچنین برای جلوگیری از ایجاد خصیصه خصومت در این سگ ها، آنها باید باید با سایرین معاشرت داشته باشند. همچنین آنها تنها ماندن را دوست ندارند. سگ های کن کورسو بسیار وفادار هستند. آنها هرگز نباید تحت نظر باشند و تحت نظارت قرار بگیرند زیرا این مسئله می تواند یک تهدید بالقوه برای سگ ها و گربه های دیگر در مجاورت سگ کن کارسو باشند.

ورزش سگ کین کورسو

کین کورسوها به ورزش جدی نیاز دارند. یک پیاده روی سریع - یا بهتر بگوییم، دویدن - حداقل یک و نیم کیلومتر در صبح و تکرار آن در بعداظهر، سلامتی و توان عضلانی آنها را حفظ می کند. آنها در پیاده روی های طولانی، صحرانوردی یا دوچرخه سواری، همراهان خوبی هستند. کین کورسو برای کار پرورش یافته است و هنگامی که کاری برای انجام دادن داشته باشد خوشبخت ترین است. کورسو به تحریک روحی و جسمی احتیاج دارد، در غیر این صورت رفتار نامطلوبی نشان می دهد. بسیاری از کین کورسوها در مسابقات چالاکی، اطاعت پذیری، غواصی، تمرینهای محافظت و ردیابی، رقیبان خوبی هستند.

آموزش سگ کین کورسو

کلاسهای اجتماعی شدن و آموزشهای اولیۀ توله سگی برای همه سگها توصیه می شود، اما برای نژادی به بزرگی و قدرت کین کورسو، این موارد ضروری است. بسیاری کین کورسوها می توانند سگهای غالب و محافظ باشند. آموزش های اجتماعی شدن به شما اطمینان می دهد که آنها به بزرگسالانی کاملاً منظم و خوش اخلاق تبدیل می شوند. آموزش اطاعت پذیری، آنها را از رئیس شدن در خانه باز می دارد. کین کورسوها باهوش و مشتاق لذت و تشویق هستند، بنابراین آموزش آنها معمولاً آسان است. کین کورسوها علیرغم ظاهر آنها، کاملا عاطفی هستند و به عشق و پاداش، بسیار بهتر از اصلاحات یا روشهای آموزش خشن پاسخ می دهد.

تغذیه سگ کن کورسو

کین کورسو باید با غذای سگ دارای کیفیت بالا، خواه بصورت تجاری و یا در منزل، با نظارت و تأیید دامپزشکتان تهیه شده باشد تغذیه شود. هر رژیم غذایی باید متناسب با سن سگ (توله سگ، بزرگسال یا سالخورده) باشد. برخی از سگ ها مستعد اضافه وزن هستند، بنابراین میزان کالری و وزن سگ خود را تحت نظر داشته باشید. استفاده از خوراکی های تشویقی می تواند کمک مهمی در آموزش باشد، اما دادن مقدار زیادی از آنها می تواند باعث چاقی شود. در مورد اینکه کدامیک از غذاهای انسانی برای سگ ها بی خطر هستند و کدامیک مضر هستند، بیشتر بیاموزید. اگر در مورد وزن یا رژیم غذایی سگتان نگرانی دارید با دامپزشک خود مشورت کنید. آب تمیز و تازه باید همیشه در دسترس کین کورسو باشد.

نکات مهم درباره پذیرش کن کورسو

اگر به فکر پذیرش یک سگ کن کورسو هستید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • این سگ موهایی کوتاه دارند.
  • آنها قدرتمند و بزرگ جثه هستند.
  • آنها معمولاً رفتاری یکنواخت دارند اما ممکن است وقتی که غریبه ها را می بینند، اعتماد به نفس بالاتری پیدا کنند
  • آنها ممکن است در صورت تنها ماندن، متوسل به خشونت شوند
  • برای فرونشاندن پرخاشگری این سگ ها، باید زمانی را برای آموزش و معاشرت آنها اختصاص داد.
  • آنها به یک صاحب با شخصیت قوی احتیاج دارند.
  • آنها ممکن است ساده لوح باشند و خروپف کنند
  • آنها از حفر چاله، آب بازی در یک استخر، بازی با آبپاش چمن، بازی با کاسه آب یا رفتن به یک گودال گل، لذت می برند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (314 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (207 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (172 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (101 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد