آشنایی با سگ خال خالی سفید مشکی دالمیشن

  چهارشنبه، 12 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با سگ خال خالی سفید مشکی دالمیشن
خیلی از افراد سگ خال خالی را به دلیل انیمیشن صد و یک سگ خالدار می‌ شناسند. حال به معرفی این نژاد پرداخته و در مورد ویژگی‌ های ظاهری و رفتاری سگ دالمیشن اصیل اطلاعاتی را قرار می دهیم.

هنوز منشاء و خاستگاه اولیه این نژاد به طور دقیق مشخص نشده است. البته نام این سگ از Dalmatia گرفته شده که نام منطقه ای ساحلی است که در گذشته بخشی از کشور اتریش بوده است. خیلی از افراد معتقدند که سگ های دالمیشن از نسل سگ پوینتر هستند. در زمان قدیم از این نژاد علاوه بر دیده بانی و سگ نگهبان در جنگ به عنوان سگ نمایشی در سیرک و شکار و حتی به عنوان نماد خوش یمنی و شانس استفاده می شده است. این روز ها سگ های دالمیشن به عنوان سگ هایی همراه و خانوادگی شناخته می شوند که زندگی را برای صاحبان خود بسیار لذت بخش کرده اند.

اندازه و مشخصات ظاهری سگ خال خالی سفید مشکی دالمیشن

قد نرها و ماده ها بین 48-61 سانتی متر است. وزن آن ها بین 20-32 کیلوگرم است. نرها معمولاً بزرگ تر از ماده ها هستند.هر چند طول عمر به عوامل متعددی مثل تغذیه و شیوه نگهداری بستگی دارد، اما نژاد دالمیشن در صورتی که خوب مراقبت شود بین 10 تا 15سال زندگی کنند.پوشش خاص دالمیشن، کوتاه، ساتنی و ظریف است. قسمت بالای سر آن ها مخملی است. رنگ پایه سفید با لکه های گرد مشکی یا قهوه ای تیره (جگری رنگ) در اندازه های متفاوت سرتاسر بدن آن ها دیده توزیع شده است. نقاط کوچک تری روی پاها، سر و دم مشاهده می کنید. (این که این خالخالی ها از کجا آمده اند یک راز است. تصور می شود که آنها ممکن است به دلیل جهش در ژن باشند.)

توله سگ دالمیشن به رنگ سفید خالص به دنیا می آید و هرچه بزرگ تر می شوند، لکه ها ظاهر می شوند. در موارد خاص با یک لک بزرگ تر از اندازه معمول به رنگ مشکی درخشان یا جگری به دنیا می آیند. این لکه ها به صورت نقاط متصل به هم نیستند و هیچ رنگ سفیدی در آن ها نیست.لکه های رنگی بزرگ که از روی هم آمدن یا مخلوط شدن خالخالی ها ایجاد می شوند، با لک ها یکجور نیستند. شما می توانید متوجه تفاوت ها بشوید، زیرا این لکه های بزرگ لبه های نامنظم یا موهای سفید رنگ دارند که در بین آن ها دیده می شود. دالمیشن با لک های بزرگ برای حلقه نمایش مناسب نیستند و در حقیقت خارج از استاندارد هستند، اما همراهان خانواده بسیار خوبی هستند.همچنین ممکن است این نژاد را با سه رنگ را ببینید، خالخالی های برنز رنگ روی سر، گردن، سینه، پا یا دم همراه با خالخالی مشکی و جگری. مانند سگ های لک دار، جز استاندارد نیستند، اما هیچ چیز مانع این نمی شود که یک سگ همراه خوب باشند.

سگ خال خالی سفید مشکی دالمیشن

شخصیت و خلق و خوی سگ خال خالی سفید مشکی دالمیشن

دالمیشن به دنیا آمده تا بدود، سگی پرانرژی که ظرفیت بالایی برای ورزش و فعالیت دارد. او توجه و مراقبت شما را دوست دارد و می خواد شما را راضی نگه دارد، این ویژگی ها تربیت سگ را از طریق روش تقویت مثبت مانند پاداش با غذا، تعریف و تشویق و بازی به او راحت می کند.او یک سگ باهوش و شوخ طبع است و تمام تلاشش را می کند تا شما را بخنداند. این نژاد هوشیار است و به هر آنچه در اطرافش می گذرد، توجه دارد، به همین خاطر یک نگهبان عالی است.

توجه داشته باشید که این نژاد نه تنها بسیار فعال، بلکه بسیار باهوش نیز است. آن ها در اوایل زندگی به آموزش نیاز دارند تا یاد بگیرند چگونه رفتار کنند، در غیر این صورت خودشان برای هر چیزی تصمیم می گیرند.آن ها بسیار حساس هستند و به روش های تمرینی خشن به خوبی پاسخ نمی دهند. اگر می خواهید یک سگ خوب تربیت کنید، به یک روش با پاداش و تشویقی سگ برای رفتارهای درست نیاز دارید. گفته می شود که دالمیشن ها بدرفتاری یا رفتار خشن را فراموش نمی کنند.گریت دین ها باید در سن پایین با افراد مختلف، مناظر، صداها و تجربیات متفاوت مواجه شده و اجتماعی شوند. اجتماعی شدن به شما اطمینان می دهد که توله سگ شما به یک حیوان کامل و خوش رفتار تبدیل می شود.

تغذیه سگ خال خالی سفید مشکی دالمیشن

یک غذای سگ با کیفیت بالا که متناسب با سن سگ (توله سگ، بزرگسال یا سالخورده) باشد همۀ نیازهای غذایی دالمیشن را برطرف می کند. برای جلوگیری از افزایش وزن سگتان میزان کالری و وزن سگ خود را تحت نظر داشته باشید. استفاده از خوراکیهای تشویقی می تواند کمک مهمی در آموزش باشد، اما استفاده از مقدار زیاد آنها می تواند باعث چاقی شود. به خصوص از دادن استخوانهای پخته شده، غذاهای دارای چربی زیاد و پس مانده های سفره تا حد ممکن خودداری کنید. در مورد اینکه کدام یک از غذاهای انسانی برای سگ ها بی خطر است و کدام یک ممکن است مضر باشد، بیشتر بیاموزید. اگر در مورد وزن یا رژیم غذایی سگتان نگرانی دارید، با دامپزشکتان در میان بگذارید.

سگ خال خالی سفید مشکی دالمیشن

آراستن سگ خال خالی سفید مشکی دالمیشن

پوشش دالمیشن با لکه های رنگی روی زمینه سفید و درخشان زیبایی خاصی دارد و برای نگه داشتن آن در شرایط مناسب به کار زیادی نیاز ندارد. حمام های گاه به گاه و برس کشیدن هفتگی با برس موی اسب یا شانۀ لاستیکی برای از بین بردن موهای مرده، می تواند دالمیشن دل را در بهترین ظاهر خود نگه دارد. ناخن های دالمیشن باید حداقل بصورت ماهانه کوتاه شوند. از آنجا که گوش های این نژاد رو به پایین قرار می گیرد، باید مرتباً مورد کنترل و بررسی قرار گیرند - پرورش دهنده و دامپزشکتان می توانند در مورد نحوۀ مراقبت و مواد تمیز کننده، پیشنهادات خوبی به شما ارائه دهند.

آموزش سگ خال خالی سفید مشکی دالمیشن

قرار دادن توله سگتان به عنوان بخشی از آموزش در معرض موقعیت های جدید و غیرمعمول اما دلپذیر، بسیار مهم است. اگر او درک کند که مکان های جدید و افراد دیگر چیز ترسناکی نیستند، این امر نه تنها زندگی او را شادتر می کند بلکه زندگی با او را برای شما بسیار راحت تر می کند. باید از همان ابتدا به سگتان آموزش داده شود كه چگونه باید رفتار كند، اما توجه داشته باشید که دالمیشن ها می توانند بسیار حساس باشند، بنابراین آموزش مثبت و مبتنی بر پاداش امری ضروری است. کلاس های اجتماعی شدن زودهنگام و آموزش دوران توله سگی به شما اطمینان می دهد که دالمیشن شما به یک همراه خوب و خوش رفتار تبدیل می شود.

سلامت سگ خال خالی سفید مشکی دالمیشن

اگر دالمیشن شما از یک پرورش دهنده معتبر باشد، شما سابقه آزمایش سلامت ژنتیکی که بر روی والدین انجام می شود را در اختیار خواهید داشت. در این نژاد ناشنوایی دیده می شود و پرورش دهندگان مسئول حتماً والدین را از این نظر مورد آزمایش قرار داده اند و برای اطمینان از اینکه همۀ سگهای متولد شده می توانند بشنوند، همۀ والدین، بطور کامل آزمایش می شوند. یک سگ دارای شنوایی در یک سمت (ناشنوا در یک گوش) معمولاً می تواند زندگی نسبتاً عادی داشته باشد. یک سگ ناشنوا در دو سمت (هر دو گوش) اغلب نمی تواند زندگی عادی داشته باشد و نیاز به ملاحظات ویژه ای دارد. سنگ مثانه یا کلیه نیز گاهاً می تواند در دالمیشن ها ایجاد شود. پرورش دهنده یا دامپزشکتان می توانند شما را راهنمایی کنند که برای جلوگیری از بروز این مشکل می توانید چه غذاهایی به سگتان بدهید. دالمیشن ها معمولا کاملاً سالم هستند و برای داشتن ظاهر مناسب به مکمل های گوناگون احتیاج ندارند.آزمایشات بهداشتی توصیه شده از سوی باشگاه ملی نژاد:

  • ارزیابی لگن
  • آزمایش BAER

نکات مهم در مورد سگ خال خالی سفید مشکی دالمیشن

  • دالمیشن ها به ورزش روزانه نیاز دارند وگرنه کسل و بی حوصله می شوند و خرابکاری می کنند.
  • موی دالمیشن می ریزد. برس کشیدن مداوم و کامل می تواند به کنترل ریزش کمک کند.
  • آن ها باید آموزش ببینند تا به یک عضو خانواده خوش رفتار تبدیل شوند. ممکن است لجباز و خودسر باشند، بنابراین بدون آموزش مداوم و قاطع احتمالاً یک سگ بزرگسال غیرقابل کنترل خواهید داشت.
  • نیاز دارند که در دوران تولگی با سایر سگ ها، گربه ها و دیگر حیوانات خانگی کوچک، کودکان و بزرگسالان آشنا شده و اجتماعی بشوند.
  • آن ها دوست ندارند مدت زمان طولانی تنها باشند. اگر در تمام فعالیت های خانوادگی شرکت کنند و در جایی که شما هستید بخوابند و زندگی کنند، بهترین عملکرد خود را خواهند داشت.
  • خانواده هایی که بچه های کوچک دارند باید توجه داشته باشند که این سگ ها پرجنب وجوش و فعال هستند و ممکن است ناخواسته به آن ها ضربه زده و زمین بزنند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (440 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (240 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (192 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (174 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (160 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (113 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
تسلیت پزشکیان به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس در بدو ورود به تهران
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW