آشنایی با سگ نژاد آکیتا

  پنجشنبه، 20 مرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با سگ نژاد آکیتا
سگ آکیتا نژادی با جثه بزرگ است که علی‌رغم داشتن قلبی مهربان بسیار ترسناک است. این نژاد ابتدا توسط اشراف‌زادگان ژاپنی نگهداری می‌شد. آن‌ها از این سگ برای ردیابی و شکار گراز، خرس سیاه و گوزن استفاده می‌کردند.در ادامه بیشتر با این سگ آشنا می شویم.

سگ های آکیتا در فرهنگ ژاپن بسیار شناخته شده هستند و به دلیل ذاتشان و همچنین جایگاهشان در تاریخ این کشور، موقعیت و جایگاه ویژه ای دارند. خاستگاه آکیتا اینوها استان آکیتا در جزیره هونشو در ژاپن است.استان آکیتا منطقه کوهستانی ناهمواری در شمال جزیره هونشو است، جایی که دریاچه زیبا و خیره کننده تازاوا در آن قرار دارد. به نژاد اجدادی و قدیمی آکیتا اینو در زبان ژاپنی ماتاگی (Matagi) گفته می شود. این واژه به معنای “شکارچی باارزش” است، زیرا این نژاد توانایی بی نظیری در شکار دارد. این سگ های شجاع در گذشته برای شکار گوزن ، گراز وحشی و خرس سیاه استفاده می شدند.

این نژاد مخصوصاً برای داشتن ویژگی های وفاداری، مقاومت و ذکاوت پرورش داده شده بود و همین ویژگی ها چندین سال بعد از آن ها نژادی محبوب به عنوان سگ های پلیس، سگ های حفاظتی و همچنین سگ های رویدادهای رقابتی پدید آورد.
باشگاه سگ های آمریکا (American Kennel Club) در سال 1955 این نژاد را به رسمیت شناخت.به تازگی هم داستان بسیار جالب هاچیکو (Hachiko)، سگ آکیتا اینوی وفاداری که سال ها در یکی از ایستگاه های قطار توکیو منتظر صاحب خود ماند، باعث شد که نژاد آکیتا محبوبیت بیشتری در این فرهنگ پیدا کند.

ویژگی های ظاهری سگ نژاد آکیتا

برخلاف بعضی دیگر از انواع سگ ها، سگ های نژاد آکیتا ظاهر متفاوتی دارند. به طور کلی، آکیتاهای ژاپنی پوزه ای گرگ مانند، گوش های نوک تیز و دم پیچ خورده دارند. نکته بامزه اینجاست که دم هر آکیتا پیچ خوردگی متفاوتی با دیگری دارند، در نتیجه می توان آن ها را سگ هایی خاص نامید!آکیتاهای ژاپنی طیف رنگی کمی دارند؛ رنگ هایی مانند قرمز، حنایی، کرم، قهوه ای تیره راه راه و سفید یک دست. همه آن ها باید نشانه اوراجیو (Urajiro) را داشته باشند یعنی سینه، گونه ها و زیر دم آن ها سفید باشد (به این نشانه شیبا اینو هم گفته می شود). نشانه های دیگر، مثل نقاط سیاه، جزو علامت های نژاد آکیتای آمریکایی محسوب می شود.

سگ نژاد آکیتا

میانگین وزن و اندازه سگ آکیتا

  • آکیتاها سگ هایی با اندازه متوسط و بزرگ هستند اما ظاهر درخشان و ناب مخصوص به خود را دارند.
  • آکیتاهای نر حدود 61 تا 71 سانتی متر قد و بین 45 تا 59 کیلوگرم وزن دارند.
  • آکیتاهای مادّه حدود 58 تا 63.5 سانتی متر قد و حدود 32 تا 50 کیلوگرم وزن دارند.

میزان فعالیت سگ نژاد آکیتا

آکیتا شادترین است و می تواند بهترین زندگی را در کنار خانواده خود انجام دهد. این نژاد برای سلامت ماندن نیاز به انجام ورزش های روزانه دارد. 30 دقیقه تا 1 ساعت در روز برای یک سگ آکیتا کافی است. پیاده روی های سریع، آهسته دویدن در حیطه فعالیت های مورد علاقه آکیتا است. با توجه به گرایش تهاجمی آکیتا نسبت به سگ ها دیگر، بردن آن به پارک سگ ها گزینه مناسبی نخواهد بود. سعی کنید که آکیتا را با فعالیت های خانگی سرگرم کنید و آنها را برای مدت زمان طولانی در خانه تنها نگذارید.

شخصیت سگ نژاد آکیتا

آکیتا یک سگ جسور و با اراده است. با توجه به این خصوصیات اصلی در اخلاق او، با غریبه ها بسیار محتاطانه رفتار می کند ولی با خانواده خود بسیار مهربان و وفادار است. آنها هوشیار، باهوش و شجاع هستند. آنها تمایل دارند که نبست به سایر سگ ها، مخصوصا سگ های هم جنس پرخاشگر باشند. آکیتا ها به بهترین وجه برای نگهداری در یک خانواده مناسب هستند.
آکیتا با خانواده مهربان و بازیگوش است. از همراهی با خانواده خود لذت می برند و می خواهند که همواره در فعالیت های روزانه با خانواده خود شرکت کنند. پوزه های آنها به گونه ای است که از حمل کردن و بازی با اسباب بازی ها لذت می برند. برخلاف اعتقادات رایج که آنها هرگز پارس نمی کنند، خیلی پر سر و صدا هستند. آگاه باشید که شخصیت قوی آکیتا می تواند طاقت فرسا باشد. برای کسانی که برای اولین بار می خواهند از سگ ها نگهداری کنند مناسب نیستند و همچنین گزینه مناسبی برای افراد ترسو به حساب نمی آیند. نژاد آکیتا به کسی نیاز دارند که بتواند نظم و انضباط را در کنار عشق و علاقه بهشان هدیه دهد.

پوشش خارجی و نظافت سگ نژاد آکیتا

در آمریکا آکیتا ها با رنگ ها و شکل های متنوعی وجود دارد که از جمله آنها می توان به سیاه، سفید، شکلاتی و ترکیبی از رنگ های سفید و سیاه اشاره کرد. پوشش خارجی آکیتا دارای دو لایه است که لایه بیرونی کوتاه تر است. لایه خارجی متراکم تر بوده و حالت براقی دارد. بطور کلی نظافت آکیتا خیلی سخت نیست ولی سگ هایی از این نژاد شلوغ کاری های بسیار زیادی دارند که باید توسط شما کنترل شوند و کاملا برای چنین شرایطی آماده باشید. مو های ریخته شده آکیتا در مبلمان، ظروف و مواد غذایی پیدا می شود که برای جلوگیری آنها بهتر است که با برس مخصوص موهای آنها را شانه کنید. ریزش پوشش خارجی آکیتا به طور کلی دو تا سه بار در سال اتفاق می افتد.
آکیتا ها نیز هر سه ماه یکبار نیاز به استحمام دارند. البته در بیشتر مواقع مشکلی نخواهد بود اگر سگ شما در داخل گودال های گل واز این قبیل چیز ها بگردد. لازم است که ناخن های آنها یک بار در ماه گرفته شود و گوش ها به صورت یک مرتبه در ماه بررسی و نظافت شوند.

میزان سازگاری سگ نژاد آکیتا با کودکان

آکیتا با کودکان رفتار بسیار خوبی دارد و هم چنین از آن ها در برابر عوامل احتمالی مراقبت می کند. البته باید افزود که آن ها با کودکانی که می شناسد و یا کودک خانواده خود رفتار خوب و مهربانانه ای از خود نیز نشان می دهند و این که اگر این نژاد در کنار کودکان باشند ضرری برای کودکان نخواهد داشت. البته آکیتا ها فقط کودکان خانواده خود را قبول می کنند و از آن ها محافظت می کنند و در برابر آن ها مهربان هستند، چرا که آن ها، کودکان غریبه مانند کودکان همسایه را نمی توانند تحمل کنند و رفتار خوبی با آن ها نخواهد داشت. به هرحال باید افزود زمانی که کودک شما با آکیتا و یا هر نژاد دیگری در خانه تنها است باید یک فرد بالغ بر آن ها نظارت داشته باشد، هیچ گاه فرزند خود را با سگ تنها نگذارید.

میزان سازگاری سگ نژاد آکیتا با حیوانات

این نژاد دارای شخصیت قدرتمند و تحمیل کننده ای است و در برابر سایر سگ ها به ویژه هم جنسشان حالت تهاجمی دارند. به همین دلیل در مکان های عمومی به ویژه پارک ها باید از قلاده استفاده کنید. هم چنین اگر می خواهید سگ شما رفتار اجتماعی داشته باشد باید در تولگی او را به خوبی آموزش و تعلیم دهید.

معرفی غذای سگ آکیتا

همان طور که در قسمت قبل بیان کردیم اگر می خواهید آکیتا طول عمر خوبی داشته باشد و هم چنین از سلامت جسمی بالایی برخوردار باشد، باید به غذای سگ آکیتا اهمیت زیادی دهید. بهتر است که برای آکیتا یک برنامه غذایی تهیه کنید و نسبت به آن غذای سگ خود را بدهید، برای این کار می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و یا این که با دامپزشک مشورت کنید. غذا هایی که به آکیتا می دهید باید سرشار از پروتئین باشد، یک آکیتا بالغ به طور معمول در روز تقریبا 2206 کالری نیاز دارد، البته این موضوع برای سگ های مسن تر صدق نمی کند. سگ آکیتا جوان به حدود تقریبا 1671 کالری در روز نیاز دارد. به یاد داشته باشید، گروه های غذایی مانند پروتئین، ویتامین، کلسیم و فسفر که برای بدن آکیتا بسیار مهم است باید در مواد غذایی که برای پت به کار می برید وجود داشته باشد. هم چنین در برنامه غذایی آکیتا از سبزیجات و میوه غافل نشوید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (312 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (206 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (171 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (96 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
افتتاح بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نایروبی با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران
ویدیو/ مارکوپولو، دروغگویی ماهر یا جهانگردی معروف! مشهورترین جهانگرد جهان در کتاب میلیون از ایران چه می‌گوید؟
مادر ایرانی هرجای دنیا باشه درس و مشق بچه با اونه🤣/ یادگیری زبان هلندی سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری به‌خاطر دخترشون نبات در بلژیک+ عکس
از اجرای آرمان گرشاسبی زیر باران تا قتل عام وحشتناک در بیروت در حواشی داغ امروز شنبه 7مهر 1403
سفر به تهران قدیم/ اولین مدارس مدرن دخترانه و پسرانه ایران 100 سال پیش+ تصاویر
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد