آشنایی با سگ نژاد سالوکی یا تازی

  سه شنبه، 17 خرداد 1401   زمان مطالعه 15 دقیقه
آشنایی با سگ نژاد سالوکی یا تازی
سگ سالوکی یک سگ تازی ایرانی است که تاریخچه زندگانی بسیار طولانی و پرماجرایی دارد و یک سگ قدرتمند و بزرگی می باشد.ما در این مطلب با این نژاد از سگ ها آشنا می شویم.

تازی ایرانی نوعی از سگ تازی است که در گذشته در مناطق آسیا و خاورمیانه برای شکار بکار می رفت. امروز نیز برخی به شکار با آن می پردازند ولی بیشتر به عنوان سگ خانگی یا برای شرکت در مسابقه نگه داری می شود. تازی سرعت بسیار زیادی دارد و با آن می توان حیوانات تیزپا مانند آهو و خرگوش را شکار کرد.نام این سگ را در برخی از زبان ها به نام های تازی ایرانی، تازی عربی و سالوکی می شناسند. در عربی به آن سلوقی می گویند. تازی، سگ تازی، سلوقی، سالوقی و سالوکی (تلفظ و ضبط ناشی از آوانگاری نام عربی «سلوقی» در متن های اروپایی) نام هایی است که در فارسی بر این حیوان بکار رفته است.برخی نام «سگ تازی» را به خاطر یکی از معنی های کلمه «تازی»، به معنی «سگ عربی» می دانند. «تازی» در فارسی از مصدر «تاختن» می آید که با ویژگی دوندگی این نوع سگ متناسب است. احتمالاً این سگ های شکاری پیش از اسلام نیز با نام «تازی» خوانده می شدند.

تازی (سالوکی) به عنوان اولین سگ های رام شده جهان که توسط پارسیان صورت گرفته معرفی می شوند و بررسی DNA آن ها قرابت بسیار زیادشان را با گرگ ها نشان داده است. تمثال هایی از این نژاد ایرانی بر نقش برجسته های یافت شده در مصر دیده شده که قدمت آن ها به ۲۱۰۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح بر می گردد.حضور این سگ ها در اروپا به دهه ۱۸۴۰ برمی گردد که در حقیقت تعدادی از آن ها به انگلیس وارد شدند و در سال ۱۹۲۳ توسط یک انستیتوی آمریکایی ثبت و نام سالوکی برای آن تثبیت شد.نمونه های مختلفی از نظر رنگ، اندازه و طول مو از این نژاد به ثبت رسیده است. سالوکی به بیشینه سرعتی معادل ۶۹ کیلومتر بر ساعت رسیده است و توانایی این را دارد که مدت زیادی را با سرعت بالا بدود. در برخی کشورها مسابقاتی مخصوص سگ های دونده صورت می گیرد که سالوکی ها از مهم ترین و سریع ترین شرکت کنندگان این مسابقات هستند.

مشخصات ظاهری سگ سالوکی یا تازی

قد سگ های سالوکی بین ۵۸ تا ۷۱ سانتی متر و وزن آن ها ۱۳ تا ۴۰ کیلوگرم و با متوسط عمر بین ۱۳ تا ۱۶ سال است. برخی از آن ها موی بلند و برخی موی کوتاه دارند. در واقع این نژاد سالوکی(تازی)، یک نژاد شکاری است اما برخی مواقع به عنوان سگ نگهبان و حتی سگ گله نیز مورد استفاده قرار می گیرند؛ آن ها بسیار سریع آموزش می گیرند و بسیار باهوش هستند.این نژاد در جنگ جهانی اول به دلیل داشتن سرعت و دقت زیاد به عنوان پیک نامه بر در ارتش آلمان مورد استفاده قرار گرفت. نژاد سالوکی در مقابل تغییرات دمایی، توان تحمل مناسبی دارد و به همین دلیل در شرایط آب و هوایی مختلف به خوبی خود را وفق داده است.

سگ سالوکی یا تازی

ویژگی های اخلاقی سگ سالوکی یا تازی

سالوکی یک سگ شکاری دوستانه، حساس و هوشمند است، اما آنها برای بسیاری از افراد بهترین انتخاب نیستند. دلیل این که آنها از نظر طبیعت و مانند سایر نژاد های شکاری دیگر بسیار مستعد هستند، این است که این نژاد سگ های بسیار حساسی هستند و این بدان معناست که باید توسط شخصی که با نیازهای خاص نژاد آشنا باشد، آموزش دیده و اداره شوند. در یک محیط مناسب و با میزان صحیح معاشرت و آموزش، یک سالوکی می تواند از اطراف خود لذت ببرد. با این حال، در یک محیط اشتباه و بدون نیاز به جامعه پذیری و آموزش زودهنگام، این سگ های ظریف می توانند بسیار پرخاشگر باشند در صورتی که برای مدت زمان زیادی به حال خود رها شوند.
به همین ترتیب، آنها بهترین انتخاب برای صاحبان بار اول نیستند، اما آنها حیوانات خانگی بزرگی را برای افرادی که وقت کافی برای اختصاص دادن به یک همراه همکار سگ دارند، می سازد. سالوکی ها با خانواده و صاحبان خود پیوندهای بسیار محکمی برقرار می کنند، به این معنی که دوست دارند به جای اینکه به حال خودشان رها شوند، در اطرافشان باشند. خلاصه اینکه، یک سالوکی در محیط خانه شکوفا می شود که حداقل یک نفر وقتی همه افراد دیگر در خانه نیستند در خانه بمانند، بنابراین هرگز مدت طولانی در دستگاه های خود باقی نمی مانند. نمی توان به اندازه کافی بر اهمیت معاشرت یک سالوکی از جوانی تأکید کرد که باید شامل معرفی توله سگ ها و سگ های جوان در بسیاری از شرایط جدید، سر و صداها، مردم، سایر حیوانات و سگ ها پس از واکسینه شدن کامل باشد تا رشد کنند. با اطمینان، سگ های بالغ بدون وجود مقدار مناسب روابط اجتماعی، ممکن است یک سالوکی ترسو و خجالتی شود. آنها در مورد بیگانگان بسیار محتاط هستند، اما به ندرت یک سالوکی هر نوع رفتار پرخاشگرانه نسبت به افرادی که از قبل آنها را نمی شناسند نشان می دهد. ترجیح می دهد فاصله خود را با غریبه ها حفظ کند. سالوکی ها با یک فرد در یک خانواده پیوند بسیار محکمی برقرار می کنند که به طور معمول فردی است که از آنها مراقبت می کند، اگرچه همیشه نسبت به همه افراد در خانه مهربان و دوستانه هستند.

هوش و قابلیت آموزش سگ سالوکی یا تازی

سگ های سالوکی سگهایی باهوش هستند، اما آموزش یکی از این سگ های ظریف می تواند برای یک صاحب تازه کار چالش برانگیز باشد که این دلیل یکی از دلاییلی است که برای صاحبان تازه کار افراد خوبی محسوب نمی شوند. با این حال، در رفتار با افرادی که می دانند چگونه سالوکی را در طی یک جلسه تمرکز نگه دارند، این سگ های ظریف تبدیل به سگ های مطیع می شوند. اگرچه آنها هرگز خوی شکاری خود را برای آن بوجود آمده اند، از دست نخواهند داد. نکته اصلی آموزش موفقیت آمیز سالوکی این است که جلسات آموزشی اولیه آنها کوتاه و سرگرم کننده باشد تا توله سگ ها حوصله خود را نداشته باشند. این مهم است که توله سگها “اصول اولیه” را از کلمه “آموزش” یاد بگیرند و این که وقتی کمی بزرگتر می شوند، آموزش آنها با جدیت شروع شود.
آموزش یک سالوکی به زمان، صبر و درک بسیار زیادی نیاز دارد. به همین دلیل برای هر کسی که با نیازهای این سگ های زیبا آشنا نیستند بهترین انتخاب نیستند. از آنجا که از نظر طبیعت بسیار حساس هستند، این سگ ها به هیچ وجه پاسخی به هر نوع اصلاح سخت و یا روش های سنگین تر آموزش نمی دهند. با این حال، آنها به خوبی به تقویت مثبت پاسخ می دهند. در صورت تمایل به دستیابی به بهترین نتیجه ها، صاحبان آنها باید در هنگام آموزش، یک سالوکی جوان ملایم، در عین حال محکم و همواره عادلانه باقی بمانند در حالی که به یاد می آورند که این سگها طبیعتاً سگ های متفکر،کاملاً باهوش و مستقلی هستند که می تواند آموزش آنها را خیلی دشوار کند. با این گفته، سالوکی ها که به خوبی آموزش دیده و اداره شوند می تواند در بسیاری از فعالیت های ورزشی سطح بالا مخصوص سگ ها شرکت کند که شامل دوره های پرواز توپ، چابکی، اطاعت و پیگیری است.

کودکان و سگ های سالوکی

به نظر می رسد سالوکی ها کاملاً مسطح هستند و از بودن در محیط های ساکت و آرام لذت می برند، اما دوست دارند در اطراف کودکانی قرار بگیرند که زیاد جنب و جوش و شیطنت نداشته باشد. به همین ترتیب، آنها برای خانواده هایی که فرزندان بسیار کوچک دارند، انتخاب مناسبی نیستند، اما حیوانات خانگی ایده آل را در خانواده هایی که بچه ها در آنها بزرگتر است، ایجاد می کنند، بنابراین از نحوه رفتار در اطراف سگ های دارای طبیعت حساس قدردانی می کنند. آنها معمولاً با سگ های دیگر به خوبی روبرو می شوند، به ویژه اگر از سنین جوانی به خوبی معاشرت شده باشند. با این حال، باید مراقب باشید هنگامی که یک سالوکی در اطراف هر حیوانات اهلی یا حیوانات کوچکتری هستند، مشکل خاصی بوجود نیاید.

سلامتی سگ سالوکی یا تازی

میانگین امید به زندگی یک سالوکی بین 12 تا 14 سال است و این مقدار زمانی درست است که از یک رژیم غذایی با کیفیت مناسب و متناسب با سن آنها تغذیه می شود. سالوکی به لطف پرورش دقیق و انتخابی در طی این سالها، به عنوان یک نژاد سالم شناخته شده است. با این حال، مشاهده می شود که آنها از مشکلات بهداشتی خاصی رنج می برند که ارزش برنامه ریزی در مورد به اشتراک گذاشتن خانه با یکی از این سگهای ظریف و دلپذیر را دارند. شرایطی که به نظر می رسد بیشترین تأثیر را بر نژاد داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • ناشنوایی مادرزادی
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات پوستی
  • دیسپلازی هیپ یا دررفتگی مفاصل ران
  • لنفوم نوعی سرطان
  • نفخ
  • آفتاب سوختگی

مراقبت از سگ سالوکی یا تازی

مانند سایر نژادها، سالوکی ها به طور مرتب باید مراقبت شوند تا مطمئن شوند پوشش خارجی و پوست آنها در حالت عالی قرار گرفته است، با توجه به این که سالوکی ها از آفتاب سوختگی رنج می برند و باید چنین مراقبت هایی همیشه در ماه های گرم تابستان انجام شود. همچنین برای اطمینان از سالم بودن و سالم ماندن آنها باید به طور منظم و روزانه ورزش داده شود. مهمتر از این، سگ ها باید از غذاهای با کیفیت و مناسب تغذیه کنند که تمام نیازهای غذایی آنها در طول زندگی تأمین شود.

نظافت سگ سالوکی یا تازی

سالوکی ها یک پوشش خارجی کوتاه و ابریشمی دارند. از آنجا که آنها بسیار مستعد آفتاب سوختگی و به خصوص در قسمت بینی هستند، باید در ماه های گرم تابستان بسیار مراقب باشید. با این حال، نیازهای نظافت سالوکی کم است، یک شانه زدن روزانه که بیشتر در قسمت گوش های سگ نیاز می شود و دم آنها تمام قسمتی است که برای مرتب نگه داشتن به نظافت و رسیدگی نیاز دارد. سالوکی ها در طول سال ریزش مو دارند، اما مانند سایر نژادها میزان ریزش موی آنها بیشتر در طول بهار و سپس در پاییز است که معمولاً نیاز به شانه زدن بیشتر برای برداشتن موهای مرده و شل از سطح بدن سگ دارد.
همچنین ایده خوبی است که سالی چند بار مرتباً پوشش خارجی و موهای یک سگ سالوکی را مرتب نموده و این امر باعث می شود ظاهر آنها به خوبی اولشان به نظر برسد. همچنین مهم است که به طور مرتب گوش های سگ را چک کنید و در صورت لزوم آنها را تمیز کنید. اگر موم بیش از حد در گوش سگ مشاهده شود، می تواند به یک عفونت دردناک منجر شود که پاک کردن آن دشوار خواهد بود. به طور خلاصه، پیشگیری اغلب در مورد عفونت گوش آسانتر از درمان است.

ورزش سگ سالوکی یا تازی

سالوکی یک سگ پر انرژی است و استقامت بیشتری نسبت به بدن لاغر و ظاهر ظریف خود نشان می دهد. به این ترتیب، باید حداقل 2 ساعت ورزش در روز با حداکثر زمان ممکن برای آنها در نظر گرفته شود. با این حال، یک سالوکی، هر چقدر هم که مطیع باشد، در صورت دیدن طعمه و بیدار شدن خوی شکارچی آن می تواند به راحتی از دستور شما سرپیچی کند. اگر به این سگ ها میزان تمرین مناسبی برای ورزش روزانه و تحریک ذهنی مورد نیاز داده نشود، می توانند به سرعت برخی از موارد رفتاری ناخواسته و مخرب را ایجاد کنند که زندگی و کنترل آنها را دشوار می کند. از جمله این رفتار می توان به اضطراب جدایی اشاره کرد.
یک پیاده روی کوتاه در صبح مناسب است، اما نیاز به پیاده روی در بعد از ظهر ها برای این نژاد سگ اجباری است. این سگها همچنین دوست دارند که هرچه سریع تر بتوانند در اطراف یک باغ گردش کنند تا واقعاً بتوانند انرژی درونی خود را تخلیه کنند. با این وجود، حصار های کشیده شده باید برای نگه داشتن این سگ های پرانرژی بسیار ایمن باشد زیرا اگر ضعفی در حصار پیدا کنند، به زودی فرار می کنند و به مشکلات و دردسر های بسیار زیادی دچار می شوند.
با این گفته، توله سگ های سالوکی هرگز نباید بیش از حد ورزش کنند زیرا مفاصل و استخوان های آنها هنوز در حال رشد است. این ورزش ها شامل جلوگیری از بالا و پایین پریدن بر روی مبلمان و بالا رفتن بیش از حد از پله ها می شود. فشار بیش از حد روی مفاصل و ستون فقرات آنها در سنین پایین می تواند منجر به بروز بیماری هایی شود که در زندگی خود به آن دچار می شوند.

تغذیه سگ سالوکی یا تازی

اگر یک توله سگ سالوکی را از یک پرورش دهنده دریافت کنید، آنها به شما برنامه تغذیه می دهند و مهم است که از همان برنامه برای تعذیه آنها استفاده کنید، تا از بوجود آمدن هرگونه عارضه شکمی جلوگیری کنید. شما می توانید رژیم غذایی یک توله سگ را تغییر دهید، اما این کار باید بتدریج انجام شود و همیشه اطمینان حاصل کنید که هیچگونه عارضه در هضم آنها ایجاد نمی کنند. در صورت بروز این عوارض، بهتر است آنها را دوباره به رژیم غذایی اصلی خود برگردانید و درمورد مواردی که می خواهید تغییر دهید با دامپزشک صحبت کنید.
سگ های مسن تر می توانند در غذا خوردن بسیار ایرادگیر باشند و معمولاً فقط آنچه را كه لازم دارند می خورند، غالباً وقتی سیر شوند، غذا را در كاسه های خود می گذارند. بهتر است دو بار در روز، یک بار در صبح و سپس دوباره عصر، یک سگ بالغ را تغذیه کنید. مطمئن شوید که این ماده غذایی کیفیت بالایی دارد به طوری که می تواند تمام نیازهای غذایی آنها را برآورده کند. این سگ ها ترجیح می دهند کاسه های غذایی خود را روی زمین قرار دهند که رفتار بسیار عجیبی برای یک سگ سالوکی است.
همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، سالوکی ها از نفخ رنج می برند. بسیار مهم است که به جای دادن یک وعده غذایی بزرگ در روز، دو بار در روز تغذیه شوند. همچنین ایده خوبی برای صرفه جویی در میزان قرار دادن خوراک در کاسه آنها است که باعث می شود این سگ های بزرگ راحت بدون نیاز به کشیدن گردن خود برای رسیدن به مواد غذایی، راحت تر غذا بخورند. شما هرگز نباید درست قبل یا درست بعد از خوردن غذا، یک سالوکی را برای تمرین ببرید زیرا این امر خطر ابتلا به مشکلات معده را برای سالوکی فراهم می کند، شرایطی که باید بسیار جدی گرفته شود و اگر علائم آن در سگ ها مشاهده شد، باید هر چه سریعتر مورد توجه دامپزشکی قرار گیرد.

بیماری سگ های سالوکی

سگ نژاد سالوکی یک نژاد مقاوم است که به بسیاری از بیماری های ارثی و ژنتیکی مبتلا نمی شود. اما مشکلات زیر ممکن است در سالوکی دیده شود:

  • حساسیت به بیهوشی: به دلیل سطح پایین چربی بدن، ممکن است بینایی این سگ تحت تأثیر داروهای بیهوشی قرار بگیرد. خوشبختانه داروهای جدید موجود این روزها دارای خواصی هستند که واکنش بینایی به داروها را بسیار کمتر می کنند. علاوه بر این، اکثر دامپزشکان از امر آگاه اند.
  • همانژیوسارکوم: این سرطان بدخیم، در پوشش رگ های خونی و طحال مشاهده می شود.
  • کاردیومیوپاتی: این بیماری عضله قلب، به دو شکل متسع و هیپرتروفیک صورت می گیرد. کاردیومیوپاتی متسع (DCM) بزرگ شدن تدریجی بطن ها، محفظه های اصلی پمپاژ قلب است. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک باعث افزایش شدید توده عضلانی قلب می شود. DCM شایع ترین شکل کاردیومیوپاتی است و تمایل دارد نرهای جوان تا میان سال را در نژادهای بزرگ تر تحت تأثیر قرار دهد.
  • کم کاری تیروئید: کم کاری تیروئید سطح غیرطبیعی و کم هورمونی است که توسط غده تیروئید تولید می شود. یک نشانه خفیف از بیماری ممکن است ناباروری باشد. علائم بارز آن شامل چاقی، تیرگی ذهنی، افتادگی پلک ها، سطح انرژی پایین و چرخه های نامنظم تولیدمثل است. خز سگ ضخیم و شکننده شده و شروع به ریزش می کند، درحالی که پوست سفت و تیره می شود. کم کاری تیروئید با داروهای روزانه قابل درمان است که باید در طول دوره زندگی سگ ادامه یابد. سگی که تحت درمان روزانه تیروئید قرار دارد می تواند زندگی کامل و شادی داشته باشد.

برخی نکات مهم در رابطه با سگ سالوکی یا تازی

  • سالوکی ها عاشق دویدن هستند و به ورزش منظم روزانه نیاز دارند. معاشرت اولیه و مداوم برای این نژاد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، تا از کمرویی و شیطنت آن ها جلوگیری کند.
  • سالوکی برای آپارتمان توصیه نمی شود. آن ها به یک حیاط محصورشده بزرگ احتیاج دارند که بتوانند با خیال راحت در آن بدوند. سالوکی ها نباید در فضای باز و بدون حصار زندگی کنند.
  • آن ها با همراهی انسان رشد می کنند و اگر مدت طولانی تنها بمانند افسرده می شوند. گرچه سالوکی ها بیش ازحد نمایشی نیستند و درون گرا به نظر می رسند. اما به شدت به صاحبان خود وابسته می شوند و از تنها ماندن برای مدت طولانی بیزارند. سالوکی ها به طورکلی سگ هایی ساکت و آرام هستند.
  • سگ های سالوکی نباید در خانه هایی که حیوانات خانگی کوچک دارند زندگی کنند. حتی با بهترین آموزش، یک سالوکی حیوانات خانگی کوچک را یک طعمه می بیند و سعی می کند آن ها را شکار کند. این نژادها همراه شدن با سایر هم نوعانشان را ترجیح می دهند. اما آن ها می توانند با سگ های دیگری که طبیعت غالب ندارند کنار بیایند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (460 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (320 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (301 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (245 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (212 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (181 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (110 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (80 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو