ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با شبکه آمبرلا (Umbrella) و توکن UMB

  یکشنبه، 16 بهمن 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با شبکه آمبرلا (Umbrella) و توکن UMB
سکه رمزنگاری شبکه Umbrella یک ارز دیجیتال جدید است که از فناوری بلاک چین استفاده می کند. این شبکه برای کمک به شرکت ها و افراد طراحی شده است تا از حریم خصوصی و ناشناس بودن خود محافظت کنند. در ادامه بیشتر با این شبکه و رمز ارز آن آشنا می شویم.

شبکه Umbrella یکی از بزرگترین پیشنهادات اولیه dex (IDOs) را در ابتدای سال 2021 راه اندازی کرد. این یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز متعلق به جامعه است که راه حل های داده ای امن و مقیاس پذیر را برای امور مالی غیرمتمرکز ارائه می دهد.DEFI) برنامه های کاربردی. Umbrella دسترسی به مجموعه داده های مالی انقلابی را فراهم می کند بلاکچین توسعه دهندگان برنامه در فضای کریپتو و همچنین کسانی که علاقه مند به معاملات تجاری در دنیای واقعی هستند.

اوراکل غیرمتمرکز آمبرلا چیست؟

فناوری بلاکچین و دفتر کل توزیع شده سبب تغییرات گسترده ای در مدت کوتاه فراگیری خود شده اند. یکی از حوزه هایی که به شدت تحت تاثیر قابلیت های این فناوری قرار گرفته است، بخش امور مالی است. امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) هم اکنون پذیرای میلیاردها دلار از سرمایه کاربران هستند. اما دیفای با برخی موانع روبرو است و یکی از بزرگترین آن ها معضل اوراکل هاست.

شبکه آمبرلا، اوراکلی غیرمتمرکز، لایه دو و متعلق به جامعه کاربران آن است. آمبرلا از درخت های مرکل (Merkle trees) برای ارائه اطلاعاتی که صحت آن ها به وسیله علم رمزنگاری قبل سنجش است به بلاکچین های لایه یک استفاده می کند. پیش از توضیح بیشتر در خصوص این شبکه، بیایید کمی راجع به اوراکل ها به شکل عام صحبت کنیم:

یکی از کاربردهای مهم اوراکل ها بروزرسانی قیمت ها در دنیای دیفای است. یکی از استفاده های مهم این قیمت ها در پروتکل های وام دهی است؛ بازیگران تیزچنگی در دنیای دیفای وجود دارند که به کمک ربات ها، بازار و وام های باز در پروتکل های وام دهی را بررسی می کنند و به دنبال این هستند تا به محض آن که میزان وثیقه وامی کمتر از میزان تعیین شده در سیستم شد، با فرستادن درخواست لیکویید شدن آن، از پاداش نقد شدن وثیقه استفاده کنند. مشکل اینجاست که این بازیگران همیشه به سهم خود قانع نیستند و گاهی به کمک حمله وام فلش، فرانت رانینگ یا بک رانینگ به دنبال دستکاری قیمت یا نفع جستن از ناکارآمدی سیستم هستند. دیگر مشکل اوراکل ها که می تواند حتی پروتکل های غیرمتمرکز دیفای را تهدید کند، متمرکز بودن آن هاست. فایده غیرمتمرکز بودن چیست اگر تنها نقطه اتکای اطلاعاتی شما به دنیای بیرون متمرکز باشد؟

اینجاست که مزیت یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز برجسته می شود؛ شبکه ای تشکیل شده از نودهای غیرمتمرکز که هر یک داده های خارج از زنجیره را گردآوری می کنند و این اطلاعات پیش از آن که وارد زنجیره شود صحت سنجی می شود. اما اگر نحوه انتخاب نودها در اختیار موجودیتی مرکزی باشد، همچنان امکان سو استفاده وجود دارد. بنابراین باید حاکمیت سیستم بر عهده جامعه کاربری باشد و کامیونیتی قادر باشد تا با استفاده از توکن های حاکمیتی خود، طبق فرایندی عادلانه نمایندگان خود را برای تعیین سرنوشت انتخاب کند. آمبرلا از مدل اجماع گواه اثبات سهام وکالتی (DPoS) برای انتخاب نودهای سازنده بلوک استفاده می کند

دیگر معضل اوراکل ها بحث مقیاس پذیری است. همچون هر عمل روی زنجیره دیگری، فرستادن اطلاعات نیز مشمول پرداخت هزینه گس شبکه است. آمبرلا با استفاده از درخت مرکل، تعداد زیادی از تراکنش ها (اطلاعاتی همچون قیمت جفت ارزها و غیره) را بدل به یک تراکنش می کند و امکان صحت سنجی آن را به اعتبارسنج های شبکه خود می دهد. این راهکار به مقیاس پذیری شبکه آمبرلا و کاهش هزینه های اقتصادی منجر می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، هیچ سرمایه گذار خصوصی یا سپرده گذاری کنترل شبکه را در دسترس ندارد. توکنی نیز از قبل، پیش استخراج (pre-mine) نشده است.

 شبکه چتر (UMB)

بنیانگذاران شبکه چتر (UMB)

سکه شبکه آمبرلا توسط تیمی از کارآفرینان با تجربه با تمرکز بر فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال پایه گذاری شد. بنیانگذاران عبارتند از:

  • دکتر وی دای : بنیانگذار اولین ارز دیجیتال بیت کوین
  • جد مک کالب: یکی از بنیانگذاران Mt. Gox، بزرگترین صرافی بیت کوین جهان قبل از هک شدن آن در سال 2014
  • پاتریک برن : مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Overstock.com، یکی از بزرگترین خرده فروشان آنلاین جهان

چه چیزی شبکه Umbrella را منحصر به فرد می کند؟

شبکه Umbrella یکی از اولین شبکه هایی است که توسعه برنامه های مالی غیرمتمرکز را بر اساس داده های دنیای واقعی توانمند می کند. نه تنها این، شرکت به فرصت های مقیاس پذیری بی نهایتی که شبکه فراهم می کند افتخار می کند.با استفاده از فناوری بلاک چین برای ایجاد آینده ای جدید برای DEFIشبکه آمبرلا، امور مالی شخصی و سازمانی را به قرن بیست و یکم می آورد. علاوه بر این، این پروتکل از فیدهای داده از منابع متعدد برای محاسبه دقیق ترین قیمت در بازار استفاده می کند، بنابراین به روزترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهد. آخرین اما نه کم اهمیت، شبکه چتر کاملاً غیرمتمرکز در مورد حکومت است. به لطف توکن UMB، ذینفعان، اعتبارسنجی ها و توسعه دهندگان این فرصت را دارند که در رای های حاکمیتی شرکت کنند و در مورد آینده شبکه تصمیم بگیرند.

سازوکار شبکه اوراکل غیرمتمرکز آمبرلا

یکی از مشکلات دیگر ارائه دهندگان خدمات اطلاعاتی فعلی این است که تمامی بخش ها (اعم از ذخیره اطلاعات، انتقال و منطق دخیل) بر روی شبکه لایه یک قرار دارد. اگرچه این امر بر روی کاغذ منطقی به نظر می رسد اما همان طور که اشاره شد، شبکه لایه یک اتریوم (به عنوان بزرگترین میزبان پلتفرم های دیفای) مقیاس پذیری اندکی دارد – این شبکه قادر به پردازش کمتر از ۲۰ تراکنش در هر ثانیه است. برای آن که اوراکل ها برای توسعه دهندگان مفید باشند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • سرعت:معماری لایه دو شبکه آمبرلا این اطمینان را ایجاد می کند که این اوراکل قادر است سریع تر از رقبای خود گسترش یابد.
  • صحت داده:آمبرلا از سیستم گواهی بهره می برد که در آن اعتبارسنج ها صحت داده ها را چک می کنند و ساختار پاداش/تنبیه برای اطمینان از درستی انجام وظیفه در میان است.
  • اقتصادی بودن:معماری لایه دو این شبکه سبب می شود که هزینه داده حداقل یک بیستم معماری لایه یک باشد.

یکی دیگر از مشکلات سیستم فعلی اوراکل ها این است که هر زمان که داده ای درخواست می شود، اوراکل هزینه ای برای آن طلب می کند. نودهای اوراکل پشت صحنه اطلاعات را جمع آوری می کنند و طبق اجماعی، اطلاعات را دستچین می کنند و سپس اطلاعات مربوط به هر درخواست را بر روی شبکه (on-chain) ثبت می کنند.اوراکل غیرمتمرکز آمبرلا از سایدچینی که دارای نودهای غیرمتمرکز است بهره می برد. این نودها اطلاعات را از منابع خارج از زنجیره دریافت می کنند و به وسیله یک قرارداد هوشمند درون زنجیره ای بر روی آن به اجماع می رسند. عملیات انجام شده بر بستر سایدچین بسیار به صرفه تر و مقیاس پذیرتر است.

این ساختار سایدچین از تعدادی نود غیرمتمرکز تشکیل شده است. نودها داده ها را از طریق APIهای مختلف دریافت می کنند و سپس به وسیله قرارداد هوشمندی بر روی زنجیره، به سر آن به اجماع می رسند. تعدادی از نودها که به عنوان رهبر آن دور از اجماع انتخاب می شوند، وظیفه ساخت بلوک و ذخیره اطلاعات و تشکیل درخت مرکل را بر عهده می گیرند.

درخت مرکل روشی برای افزایش مقیاس پذیری بدون از دست رفتن امنیت یا صحت اطلاعات است. در این روش هر برگ از این درخت فرضی شامل یک داده مشخص است. برگ ها از پایین ترین برگ بر روی یکدیگر تا می شوند. منظور از تا شدن این است که در هر مرحله اطلاعات مربوط به آن ها هش می شود تا در نهایت به هش ریشه (Root Hash) برسیم. هش ریشه نهایی نمایش یکتایی از کل درخت مرکل است.

در هر دور از اجماع، از میان اعتبارسنج های موجود در شبکه، یکی به عنوان رهبر انتخاب می شود. او پس از تشکیل بلوک، آن را به دیگر اعتبارسنج ها ارائه می کند. آن ها پس از بررسی مجدد، در صورت تشخیص صحت، آن را امضا می کنند. قدرت هر امضا به میزان توکنی که مسئولیت آن به آن نود واگذار شده، بستگی دارد. در صورتی که اکثر اعتبارسنج ها (با توجه به وزن آن ها) با بلوکی موافق باشند، آن بلوک مورد تایید قرارداد هوشمند قرار می گیرد و بر روی شبکه ثبت می شود.

شبکه Umbrella چگونه ایمن است؟

شبکه چتر بر اساس Ethereum بلاک چین و از یک اثبات سهام تفویض شده استفاده می کند (DPoS) مدل اجماع برای اطمینان از امنیت فرآیند انتقال داده. جامعه DPoS Umbrella مالک اکثر توکن های UMB است و گره های اعتبارسنجی را برای خدمت به عنوان نهادهای حاکم بر سرویس اوراکل انتخاب می کند.مکانیسم اجماع DPoS همچنین چیزی است که به شبکه Umbrella اجازه می دهد تا بسیار مقیاس پذیر باشد. در حالی که نشانه ها مانند بیت کوین تکیه بر اثبات کار (بله) اجماع برای اعتبار سنجی گره ها و تراکنش ها در بلاک چین، شبکه Umbrella برای اعتباربخش شدن به سهامداران متکی است. مکانیسم اثبات سهام همچنین به توان الکتریکی و محاسباتی کمتری برای پردازش تراکنش ها نیاز دارد و به پروژه هایی مانند شبکه Umbrella اجازه می دهد مقیاس پذیرتر باشند.

توکن آمبرلا (UMB) چیست؟

توکن آمبرلا (UMB) بر بستر دو شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین موجود است. شبکه آمبرلا به تازگی دامنه فعالیت خود را به شبکه هوشمند بایننس گسترش داد و در پی آن، توکن خود را بر بستر این شبکه نیز عرضه کرد. همچنین بریجی برای انتقال این توکن (توجه کنید که این پل صرفا برای انتقال توکن UMB طراحی شده است) در این آدرس وجود دارد. بنابراین توکن UMB طبق دو استاندارد ERC-20 و BEP-20 موجود است.این شبکه برنامه ای برای استیکینگ توکن خود در نظر گرفته است که در آن کاربران با استیک کردن UMB یا فراهم کردن نقدینگی در برخی جفت ارزهای منتخب صرافی های غیرمتمرکز می توانند از توکن rUMB بهره مند شوند. این توکن نسبت ۱:۱ با UMB داشته و پس از یک سال یا رسیدن به اهداف مشخص شده (هر کدام زودتر محقق شود) آزاد می شود.

مزایای Umbrella (UMB)

هیچ پاسخ یکسانی برای این سوال وجود ندارد، زیرا بهترین راه برای سرمایه گذاری در شبکه آمبرلا به وضعیت مالی و اهداف فردی شما بستگی دارد. با این حال، برخی از دلایل بالقوه برای سرمایه گذاری در UMB عبارتند از:

  1. پتانسیل رشد بلندمدت: Umbrella Network یک شرکت نسبتاً جدید است، اما پتانسیل زیادی برای رشد دارد. این شرکت در حال حاضر خود را به عنوان ارائه دهنده پیشرو راه حل های بیمه بلاک چین تثبیت کرده است، و این احتمال وجود دارد که عرضه های آن در آینده به گسترش خود ادامه دهد.
  2. فرصتی برای قرار گرفتن در معرض صنعت بلاک چین: شبکه آمبرلا یکی از معدود شرکت هایی است که در معرض صنعت در حال رشد بلاک چین قرار می گیرد. با سرمایه گذاری در UMB، می توانید به برخی از بهترین فرصت های موجود در این بخش به سرعت در حال رشد دسترسی پیدا کنید.
  3. پتانسیل بازدهی بالا: مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، UMB نیز طی چند ماه گذشته افزایش قابل توجهی در ارزش داشته است. اگر مایل به سرمایه گذاری در دارایی های پرخطر هستید، شانس خوبی وجود دارد که بتوانید از طریق سرمایه گذاری در UMB به بازده بالایی دست یابید.

خرید و نگهداری توکن آمبرلا (UMB)

بنا بر داده های سایت کوین مارکت کپ، بزرگترین بازار این ارز دیجیتال در صرافی های متمرکز را می توان در صرافی های کوکوین، Gate.io، پولونیکس و اسندکس (AscendEX) یافت. همچنین بسته به شبکه مورد نظر، می توان این توکن را در سوشی سواپ و پنکیک سواپ نیز تهیه کرد.با توجه به شبکه ای که قصد نگهداری این ارز دیجیتال را در آن دارید، انتخاب های زیادی برای کیف پول مناسب وجود دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (175 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (88 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (84 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (33 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (28 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود (فیلم) تیدا سگ زنده یاب "سگی که قبل تر در حادثه متروپل کمک بسیاری کرده بود" برای یافتن کودک 4ساله مفقود شده در علفزارها! (عکس) جشن دندونی ساده و صمیمی سام نوه اکبر عبدی در خانه شان/ماشالا چه خونه لاکچری دارن، دیوارکوبهای نقره شون فقط! رونمایی از استایل شیک دامادی علی دایی در تالار/ مهریه عجیب همسر اردبیلی ابرستاره فوتبال ایران چیست؟+عکس
تیتر امروز   
محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...