آشنایی با شخصیت کاریزماتیک

  شنبه، 22 خرداد 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
آشنایی با شخصیت کاریزماتیک
کاریزما به معنای انتقال صحیح پیام به مخاطب است، به طوری که در او انگیزه ایجاد کند. فردی که شخصیت کاریزماتیک دارد، دارای یک جذابیت خاص است که باعث می‌شود مورد ستایش مردم قرار گیرد.

کاریزما چیست؟

کاریزما، در اصطلاح به خصوصیت کسی گفته می شود که بشخصه و یا به عقیده دیگران، دارای قدرت رهبری فوق العاده است. این اصطلاح اغلب در علوم سیاسی و جامعه شناسی به کار برده می شود تا زیرمجموعه ای از رهبرانی را که با استفاده از نیروی توانایی شخصی خود می توانند تأثیراتی عمیق و استثنایی در پیروان خود داشته باشند، توصیف کنند.
اما خبر خوب اینجاست : کاریزما یک خصیصه ذاتی و اکتسابی است. شما اگر فرد کاریزماتیکی هستید میتوانید آنرا تقویت کنید تا همچنان قدرتش را حفظ کند و اگر فرد کاریزماتیکی نیستید میتوانید آنرا بدست آورید… خیلی ساده.
افراد موفق تنها عادت های موفقی دارند. افراد کاریزماتیک نیز، فقط عادت های کاریزماتیک دارند.
شخصیت کاریزماتیک، به کاراکتری گفته می شود که به سبب داشتن برخی ویژگی ها الگوی سایرین محسوب می شود و حتی می تواند برای آنها الهام بخش هم باشد. شخصیت های کاریزماتیک که در دنیا زیاد پیدا نمی شوند، افرادی هستند که می توانند با قدرت خود جمعیت زیادی را تحت تاثیر قرار دهند و آنها را به سمت و سوی خود جذب کنند.

کاریزما در چه رشته هایی از علم مطرح می شود؟

اصطلاح کاریزما و بحث افراد کاریزماتیک در رشته های مختلفی مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاریزما در جامعه شناسی در بحث کاریزما به عنوان منشاء قدرت و مشروعیت
  • کاریزما در روانشناسی در قالب ویژگیهای افراد کاریزماتیک و ریشه شکل گیری کاریزما
  • کاریزما در علوم سیاسی در تحلیل رهبران کاریزماتیک
  • کاریزما در مهارت ارتباطی به عنوان یک مولفه ی اثرگذاری در متقاعدسازی
  • کاریزما در مدیریت و رهبری سازمانی
  • کاریزما به عنوان یکی از منابع قدرت در مذاکره

نه تنها تعریف کاریزما در حوزه های فوق با یکدیگر تفاوت دارد، بلکه درون هر یک از حوزه ها هم هنوز اتفاق نظر مشخصی روی تعریف کاریزما و اینکه چه کسی را می توان کاریزماتیک دانست موجود نیست.

کاریزما چه سودی برای شما دارد؟

تصور کنید که زندگی شما چگونه خواهد بود:
اگر در آن لحظه ای که وارد یک اتاق می شوید، دیگران بلافاصله متوجه تان شوند، مایل به شنیدن حرف های شما، و مشتاق گرفتن تأییدتان باشند. این یک سبک زندگی افراد کاریزماتیک است. کاریزما باعث می شود دیگران دوست تان داشته باشند، به شما اعتماد کنند، و بخواهند که تحت رهبری تان کار کنند. همین ویژگی است که تعیین می کند: شما یک رهبر هستید یا یک دنباله رو. ایده هاتان فراگیر می شوند یا خیر. و اینکه پروژه های شما به خوبی اجرا خواهند شد یا نه.

چه شما خوش تان بیاید یا نیاید، این کاریزما است که می تواند دنیا را به جلو ببرد. می تواند افراد را به انجام آنچه که شما از ایشان می خواهید وادار کند. و البته، داشتن کاریزما در حیطه شغلی هم بسیار حیاتی است. چه برای یک شغل جدید ثبت نام کرده باشید، و چه بخواهید در سازمان تان پیشرفت کنید، کاریزما برای نیل به هدف کمک تان می کند. مطالعات و تحقیقات مختلف نشان داده اند که افراد کاریزماتیک نمرات شغلی بالاتری می گیرند و از دید مافوق ها و زیردستان، آدم های مؤثرتری هستند.
کاریزماتیک بودن به معنی فرد موفق یا پولدار بودن نیست. حتی به معنیِ نحوه ارائه مطلبی و یا نوع پوشش ما هم نیست. کاریزماتیک بودن یعنی انجام یک سری کارهای خاص…

  • بعضی از افراد با کارهایی که میکنند احساس مهم بودن در ما ایجاد میکنند.
  • بعضی از افراد با کارهایی که میکنند احساس خاص بودن به ما دست میدهد.
  • بعضی از افراد زمانی که وارد جایی میشوند تمام توجه ها را به سمت خود جذب میکنند.
  • بعضی از افراد ناخودآگاه و بر حسب عادت کارهایی انجام میدهند که دیگران دوست دارند وقت بیشتری با آنها سپری کنند،بیشتر با آنها صحبت کنند و یا حداقل کنار انها باشند.تا توجهات نیز به آنها انتقال پیدا کند.

کاریزما

ویژگی های افراد کاریزماتیک

در نگاه اول، کاریزما یک انرژی یا نیروی مغناطیسی نامرئی به نظر می رسد. البته در وجود این نیروی نامرئی شکی نیست، اما صحبت از منبع آن کار دشواری است. بعضی ها به اشتباه کاریزما را خصوصیتی ذاتی می دانند که از لحظه تولد در وجود بعضی از آدم ها نهفته است اما در دیگران هیچ اثری از آن نیست. اما کاریزما انرژی ساختگی و موهبت جادویی مختص به انسان های برگزیده نیست، بلکه ترکیب جذابی از ویژگی های اکتسابی است. در حقیقت کاریزما مهارتی اجتماعی است که می شود آن را یاد گرفت.

داشتن اعتماد به نفس

اولین دارایی افراد کاریزماتیک است، بدون هیچ تردیدی باید بگوییم کاریزما و جذابیت و گیرایی، در وجود افراد با اعتماد به نفس به چشم میخورد و از آن بهره برده اند. اعتماد به نفس به خودشان، آنچه که هستند و آنچه که نشان میدهند.
از آنجایی که کاریزما یک صفت خالص است و با ذره ایی از نمایش جذابیت و ساختگی بودن واقعیت خود را از دست میدهد و به راحتی میتوان تشخیص داد که گیرایی فرد ساختگی است و تلاشی برای جذابیت است، از این رو اعتماد به نفسمان هم باید واقعی و بدون تلاش برای اعتماد باشد. سرمنشا این اعتماد به نفس شناخت از خودشان، مهارتهایشان و قبول آنچه که هستند، میباشد.

به دیگران محبت میکنند بی آنکه توقعی داشته باشند

به دیگران بدون هیچ چشم داشتی خوبی کنید؛ به این معنی که از کسی کینه به دل نگیرید، به روی دیگران لبخند بزنید، تجارب و شکست هایتان را نزد دیگران بازگو کنید، به کسانی که دوستشان دارید هدیه بدهید، به لطیفه های که تعریف می کنند بخندید و خلاصه کلام اینکه عشق و محبت اتان را با دست و دلبازی خرج کنید.

مشتاقانه گوش می دهند

حین گوش دادن به حرف های طرف مقابل، تمام توجه خود را به او معطوف کنید و اگر سؤالی به ذهن تان رسید، بپرسید. حین گفتگو، بهتر است که بیش از یک بار وسوسه نشوید تا به تلفن همراه خود سَرَک بکشید، چه بهتر که یک بار هم این کار را نکنید. احتمالا برای انجام این مورد به تمرین احتیاج خواهید داشت، چون وسوسه ی این کار زیاد است.

محققان دانشگاه کلورادو دریافته اند که سراپا گوش بودن می تواند جلویِ سوءتفاهم را بگیرد و افراد را به بیشتر حرف زدن ترغیب کند. گوش دادنِ توأم با اشتیاق و توجه، ارتباطات شما با خانواده، دوستان و همکاران تان را بهتر می کند. شنوندگان خوب، نزد مردم نیز جایگاه مثبتی دارند.

ارتباط چشمی برقرار می کنند

چه زمانی که فردی در حال صحبت کردن با شماست و چه زمانی که خودتان در حال صحبت با کسی هستید، تماس چشمی را فراموش نکنید. تماس چشمی یکی از مهمترین جنبه های ارتباطات است و این امکان را به شما می دهد که ببینید پیام شما واقعا به فرد مقابل منتقل شده است یا نه.

تماس چشمی باعث می شود هم طرف مقابل روی صحبت های شما متمرکز باقی بماند و هم شما روی کلمات و معانی آنها متمرکز باقی بمانید. اگر قرار است سخنرانی کنید، تا جای ممکن با تمام حضّار، تماس چشمی برقرار کنید، زیرا با این کار، آنها احساس نزدیکی بیشتری با شما خواهندکرد.

شخصیت کاریزما

خوش قول بودن

خوش قولی یکی از خصوصیات بارز انسان های معتبر و با آبرو است. تنها چیزی که در این دنیا دارید و خیلی با ارزش است، آبرو و اعتبارتان است. برای داشتن نام نیک و با آبرو باید عمری تلاش کرد و فقط یک لغزش کافی است تا اعتبار و آبرو به باد فنا برود. پس اگر حتی دیگران هم بر سر قولشان نماندند، شما همیشه سعی کنید که قولتان را فراموش نکنید و خوش قول باشید.

پنهان کار نبودن پنهان کار نبودن

به معنای مخفی کاری است و بیان نکردن حقایقی که به نحوی به این افراد وابسته است. افراد کاریزما دلیلی برای پنهان کاری نمیبینند و از آنچه که هست و میدانند اباعی ندارند. این صفت با گستاخی بسیار متفاوت است. زیرا افراد کاریزما صادقانه عمل میکنند از دروغ و پنهان کاری لذت نمیبرند، زیرا با خودشان و اطرافشان شفاف و واضح هستند و همین شفافیت باعث میشود دیگران بیش از هر فرد دیگری به آن ها اعتماد کنند.

واضح صحبت می کنند

عجله نکنید و روی هر جمله فکر کنید. هر چه بیشتر از صداها، کلمات و عبارات پُرکننده (اِ، اوم، مثلا، راستش، میدونی و غیره) استفاده کنید، وضوحِ کلام شما کمتر می شود. به ویژه، هنگامی که با بیش از یک نفر یا با گروهِ تازه ای از افراد صحبت می کنید، از قبل تمرین کنید. این سؤالات را از خودتان بپرسید: آیا من هر چیزی را که لازم است بگویم، می گویم؟ آیا همه ی حرف هایی که می زنم، ضروری است؟ آیا از گفتنِ این حرف ها، هدف روشنی دارم؟

نام ها را به یاد می آورند

دِیل کارنِگی (Dale Carnegie)، نویسنده ی افسانه ای و موفقی که به عنوان «آقای کاریزما» معروف است، زمانی گفت: «نام یک فرد برای خودِ او، شیرین ترین نام و مهم ترین صدا به هر زبانی است». نام، ساده و در عین حال تأثیرگذار است. وقتی برای نخستین بار نام کسی را می شنوید، آن را با گفتنِ جملاتی نظیر: «سلام، سارا!» یا «از دیدار تو خوش وقتم سارا!» برای او تکرار کنید. هنگام خاتمه دادن به صحبت نیز از نام فرد استفاده کنید که کمک بسیار زیادی خواهد کرد. می توانید نام افراد را روی پیشانی آنها تجسم کنید یا آن را با یک ویژگی از صورت شان به خاطر بسپارید، مثلا: «چشمان سارا». اگر هیچ کدام کمکی به شما نکرد، پس از آشنایی با یک فرد جدید، نام او را همراه با یک کلمه ی کوتاه توصیفی در تلفن همراه خود ثبت کنید.

تحسین و تقدیر

وقتی به هر دلیلی دیگران را تحسین می کنید، عزت نفس آن ها را بالا می برید. احساس اهمیت پیدا می کنند، از قبل با کفایت و تواناتر می شوند، تصویر شخصی یی که از خودشان در نظر دارند، بهتر شده و احترام به خویش در آن ها اوج می گیرد.
حال چگونه چنین احساس فوق العاده ای را در دیگران ایجاد کنیم؟ بسیار ساده است! در هر شرایطی از واژه ” متشکرم ” استفاده کنید و به هر دلیل کوچک و بزرگی این کلمه را تکرار کنید. از منشی به خاطر کاری که انجام داده، از همسرتان به جهت همکاری که با شما و از بچه ها به دلیل هر کاری که می دهند تشکر کنید. با تشکر کردن از دیگر افراد دو کار را انجام می دهید و سود می برید. وقتی لبخند می زنید و تشکر می کنید نه تنها عزت نفس شخص را بالا می برید و او احساس می کند دارای ارزش و اعتبار است، بلکه خودتان هم چنین بازتابی دارد. وقتی برای دیگران انجام می دهیدو یا عاملی برای دوست داشته شدنشان می شوید، خودتان را هم بیشتر دوست می دارید!
هر چه شما خودتان را بیشتر دوست بدارید، عمیق تر و خالصانه تر این عشق ودوستی را به دیگران هدیه می دهید.

پذیرش

یکی از بزرگترین هدایایی که می توانید به دیگران بدهید این است که، نگرش مثیت و بی قید و شرط از آن ها داشته باشید. آن ها را بدون هیچ محدودیتی و از صمیم قلب بپذیرید. هرگز آن ها را نقد نکنید، به دنبال تقصیرات آن ها نباشید و همه مسایل مربوط به آن ها را فقط به این دلیل که معجزه طبیعت هستند بپذیرید.
این شروعی است برای جذابیت. برای پذیرش افراد فقط کافی است به آن ها لبخند بزنید. وقتی با شادی لبخند بزنید، اعتماد به نفسشان را به طور اتوماتیک بالا می برید و حس شادی و رضایت را به آن ها می بخشید و آن ها چنین احساسی را دوست دارند و قبل از اینکه دهان باز کنید، شما را جذاب می دانند. تلاش کنید وقتی با اشخاصی که به نوعی برای شما مهم است روبرو می شوید، به گونه ای برخورد کنید که شادی شما را بفهمد. به او لبخند بزنید و توجه خاصی را به او ابراز نمایید. طوری برخورد کنید که گویی مهم ترین شخص روی زمین است!

صاف می ایستند

تصور کنید نخی از ناف تا سر شما کشیده شده و شما را به سقف متصل کرده است . این ترفندِ رقاصان کهنه کاری است که می خواهند حالت بدنی درست را تمرین کنند و این متد برای ما هم مفید است. حالتِ بدنی خوب، ما را مطمئن و استوار جلوه می دهد. اگر از حالت بدنی تان احساسِ اطمینان نمی کنید، آنقدر این تمرین را تکرار کنید تا بالاخره بتوانید آن را به خوبی انجام دهید. فراموش نکنید شانه های تان را پایین نگه دارید.

مثبت اندیشی

و در آخر داشتن امید همیشگی و یافتن راه حل برای مشکلات ویژگی افراد کاریزماتیک است آن ها هیچ وقت نا امید نمیشوند و نگاه عمقی تری به مسائل دارند.

اصول کاریزماتیک بودن؛ اصولی که کمک می کند مهره مار پیدا کنید

  1. محبت کنید، اما بی هیچ توقعی
  2. خوش قول باشید
  3. به اهداف خود ایمان قلبی داشته باشید
  4. تقصیرات را به جان بخرید
  5. دوست خوبی باشید
  6. از افراد شایسته تعریف و تمجید کنید، اما صادقانه
  7. شنونده ی خوبی باشید
  8. خوش بین و امیدوار باشید
  9. ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید
  10. شوخ طبع باشید
  11. سپاسگزار و قدرشناس باشید
  12. روراست و دست ودل پاک باشید
  13. روش همدردی را بیاموزید
  14. مهر بورزید و گذشت کنید
  15. فروتنی و تواضع پیشه کنید
  16. به دیگران حال بدهید
  17. از کسانی که کمک تان می کنند، تقدیر کنید و اشتباهات تان را بپذیرید
  18. هر روز یک چیز جدید یاد بگیرید
  19. از دانش اندوزی در زمینه ی سیاست، اقتصاد و تاریخ غافل نشوید
  20. درمورد شخصیت های کاریزماتیک تاریخ بخوانید
  21. فلسفه و مذهب بخوانید
  22. درمورد روان شناسی و جامعه شناسی کاربردی مطالعه کنید
  23. پرسشگر باشید
  24. با مردم معاشرت کنید
  25. سرزنشگر نباشید
  26. در جمع سخنرانی کنید

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان